Najnowszy numer „Tygodnika Solidarność”: Startuje Solidarność pilotów

– Kolejny lot, kolejny raz załoga narzeka na warunki pracy. Od pół roku nie rozmawiamy tak naprawdę o niczym innym – opowiada jeden z pilotów. Coraz częściej pracują na samozatrudnieniu, czują się niedoceniani, przemęczeni i zwyczajnie ignorowani przez swoich pracodawców. Mają dość. Piloci, a także stewardesy i stewardzi zatrudnieni w liniach lotniczych postanowili założyć Solidarność – pisze Barbara Michałowska. To właśnie problemom tej branży poświęcony jest najnowszy numer „Tygodnika Solidarność”.
 Najnowszy numer „Tygodnika Solidarność”: Startuje Solidarność pilotów

Co jeszcze w artykule Barbary Michałowskiej: 

– Wtorkowe popołudnie, dziś mam wykonać rejs do jednej z europejskich stolic. W pracy jestem jak zwykle 5-10 minut przed meldowaniem, po przygotowaniu się w biurze jedziemy na lotnisko. W drodze do terminalu okazuje się, że nasz samolot leci na inny rejs, a my mamy czekać na samolot, który dopiero wystartował z Warszawy. Po blisko 5h czekania wreszcie jest. W pośpiechu udajemy się do samolotu, przygotowujemy się na przyjęcie pasażerów. Samolot gotowy do odlotu, jeszcze szybkie „przepraszam” do pasażerów i… usterka, mechanik, diagnoza – nie poleci. Rejs odwołany. Wracam do domu o 23, godzinę temu powinienem być po pracy, ale przecież „ja nie pracowałem”. Wiem już, że to kolejne stracone pieniądze w tym miesiącu. Na dodatek dostaję wiadomość: „Dzień dobry, niestety jutrzejszy Pana rejs został zamieniony na większy samolot, wstawiam Panu dyżur… Takich sytuacji jest sporo, a pilotom, którzy są zatrudnieni na umowę B2B, za godziny spędzone na lotnisku, a nie przy sterach samolotu, nikt nie płaci. Dlatego mówią, że ich największym problemem jest zagarnięcie przez pracodawcę wolnego czasu.


Z Pauliną Puchałą, przewodniczącą NSZZ „Solidarność” Personelu Lotniczego i Naziemnego, rozmawia Mateusz Kosiński.

Bolączek jest bardzo dużo, a pandemia jeszcze je spotęgowała. Najbardziej uciążliwe jest przemęczenie wynikające z braku w załogach, z nieadekwatnego planowania grafików. Najjaskrawszym tego przykładem jest ostatnia sytuacja ze zmęczeniem personelu latającego w Wizz Air, na które firma reaguje skandalicznie poprzez namawianie zmęczonych załóg do wykonywania pracy. Ta sytuacja spotyka się z powszechną krytyką lotniczych związków zawodowych w Europie, bo nie trzeba nikogo przekonywać, że zmęczone załogi to ryzyko bezpieczeństwa lotów. Braki załóg i przemęczenie jest aktualnie problemem we wszystkich liniach lotniczych, przekłada się to na niewystarczającą ilość wypoczynku niezbędnego do regeneracji. Ciągłe zmiany w grafikach, kasowanie zaplanowanych urlopów czy wzywanie do pracy w dni wolne nie jest rzadkością. Odebranie dnia wolnego to dodatkowe obciążenie fizyczne i psychiczne. A warto przypomnieć, że w dni wolne ludzie planują swoje sprawy prywatne, z których trzeba rezygnować. Trzeba pamiętać, że jesteśmy ludźmi posiadającymi rodziny, obowiązki.

„Swój! Do swego! – Baczność Rodacy!” – Agnieszka Żurek o nowym święcie państwowym.

„Mości panowie, nie chcemy ani piędzi ziemi niemieckiej. Żądamy jedynie, w myśl postanowień punktu trzynastego programu Wilsona, własnej, jednej, złożonej z ziem trzech zaborów Polski” – powiedział działacz na rzecz polskości Śląska Wojciech Korfanty, przemawiając w niemieckim Reichstagu w 1918 roku. Niespełna rok później rozpoczęły się powstania śląskie zakończone ostatecznie powrotem Górnego Śląska do Polski. W tym roku 20 czerwca obchodzimy po raz pierwszy nowe święto państwowe – Narodowy Dzień Powstań Śląskich. Święto ustanowiono 7 czerwca 2022 roku w Katowicach, kiedy prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę przegłosowaną wcześniej jednomyślnie przez polski Sejm.


„Król węgiel wygrywa z królową OZE?” – pyta Teresa Wójcik.


Węgiel jest największym globalnym źródłem energii elektrycznej, energetyka węglowa dostarcza jedną trzecią światowej energii (dane za 2021 r.). Wobec wzrostu zapotrzebowania na prąd, według niektórych prognoz światowe wydobycie węgla osiągnie 8776,5 mln ton w 2025 roku. Z jednej strony mamy daleko idące zapowiedzi odchodzenia od węgla w ramach lansowanej/wymuszanej przez ONZ polityki klimatycznej i wprowadzania Zielonego Ładu. Z drugiej strony popyt na węgiel – szczególnie węgiel energetyczny – wciąż rośnie. Węgiel gwarantuje bezpieczeństwo nie tylko energetyczne. Możemy przekonać się o tym, sięgając po informacje z Chin i Indii.

O sekretach Mickiewicza pisze Piotr Łopuszański.

O Adamie Mickiewiczu napisano wiele książek i artykułów. Może nawet za dużo, bo nie zawsze pisano prawdę o życiu poety. Pierwszym cenzorem, który usuwał niewygodne fakty, niszczył listy i pamiętniki znajomych wieszcza, był syn poety, Władysław Mickiewicz. Również badacze pomijali pewne zdarzenia, żeby nie powstała rysa na pomnikowej postaci wielkiego romantyka. Pisano o patriotyzmie i katolicyzmie Mickiewicza, choć fakty przeczą temu, by poeta zawsze pozostawał wierny Polsce i katolicyzmowi. Przemilczano jego niektóre romanse i deklaracje.

W numerze również m.in.: 

  • „Jeden drugiego brzemiona noście” – Agnieszka Żurek o debacie organizowanej przez Muzeum Jana Pawła II i Kardynała Wyszyńskiego oraz Centrum Myśli Jana Pawła II
  • „Miasto duchów” – Wojciech Kulecki o sytuacji w Mariupolu 
  • „Widmo stagflacji krąży nad światem” – Wojciech Kulecki o światowej ekonomii 
  • „Trzeba im powiedzieć, jak bardzo ich nienawidzimy” – Anieszka Żurek o protestach 1976 r. 
  • „Długie trwanie w islamie ” prof. Marek Jan Chodakiewicz 
  • „Ambicja – mój największy przyjaciel i wróg” – Bartosz Boruciak rozmawia z Ambro Fiszoskim 
  • Marcin Krzeszowiec podsumowuje II Forum Morskie Radia Gdańsk 
  • SPORT: Łukasz Bobruk „Piatow żegna się z reprezentacją Ukrainy” i Barbara Michałowska „Koniec sezonu Anity”

 


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:

 

POLECANE
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:
Koronawirus
Vademecum Pracownika
Emerytury
Stażowe