Zbigniew Kuźmiuk: Rekordowa sprzedaż i zyski Orlen S.A. po I półroczu tego roku

Spółka Orlen S.A. opublikowała swoje wyniki ekonomiczne za II kwartał tego roku i potwierdzają one zarówno wyraźny wzrost sprzedaży wszystkich rodzajów paliw jak i rekordowe wyniki finansowe tego przedsiębiorstwa.
M. Żegliński Zbigniew Kuźmiuk: Rekordowa sprzedaż i zyski Orlen S.A. po I półroczu tego roku
M. Żegliński / Tygodnik Solidarność

W stosunku do II kwartału roku ubiegłego, sprzedaż paliw wzrosła średnio o 10%, przychody ze sprzedaży aż o 19%, zysk przed opodatkowaniem wyniósł aż 3,1 mld zł i był o ponad 0,5 mld zł wyższy.

Na szczególną uwagę zasługuje utrzymujący się wzrost sprzedaży oleju napędowego, która była aż o 26% wyższa niż w II kwartale 2016 roku, zresztą podobny poziom wzrostu sprzedaży oleju napędowego odnotowano także w I kwartale tego roku w porównaniu z analogicznym kwartałem roku ubiegłego.

Przypomnijmy tylko, że już po I kwartale tego roku na czele listy firm z najwyższym przyrostem zysku netto w stosunku do roku ubiegłego znalazły się dwa koncerny paliwowe Orlen S.A i Lotos S.A, w tym pierwszym zysk netto za I kwartał tego roku wyniósł 1,92 mld zł i był aż o 469% wyższy niż w roku ubiegłym, w tym drugim odpowiednio 0,41 mld zł i o 287%.

2. Te rewelacyjne wyniki spółek paliwowych nie wzięły się z niczego, od połowy poprzedniego roku rząd Zjednoczonej Prawicy wprowadził, aż 3 pakiety rozwiązań prawnych (paliwowy, energetyczny i przewozowy), które wpłynęły na bardzo poważne ograniczenie szarej strefy obrotu paliwami.

Przypomnijmy, że z dniem 1 sierpnia 2016 roku wejście w życie tzw. pakietu paliwowego, czyli zmian w ustawach podatkowych o VAT i akcyzie, a także zmian w ustawie prawo energetyczne, już uderzyło w interesy mafii paliwowej.

Z kolei zmiany w prawie energetycznym dotyczyły głównie dwóch kwestii: definicji paliw płynnych i koncesjonowania na wwóz paliwa z zagranicy.

Ustawa wprowadziła zasadę, że jednolitą definicję paliw płynnych ustali minister energii, co uniemożliwi handlowanie komponentami, (które nie podlegają opodatkowaniu), które tak naprawdę są często już paliwami ciekłymi.

Ponadto na wwóz paliwa z zagranicy i jego przeładunek konieczna jest koncesja wydawana przez Urząd Regulacji Energetyki, co z kolei uniemożliwia tzw. blendowanie, czyli mieszanie różnych komponentów i sprzedawanie ich, jako pełnowartościowego paliwa.

Także wprowadzone zmiany w przepisach podatkowych, zmusiły firmy prowadzące tego rodzaju działalność do powiązania obrotu paliwami z zagranicą z miejscem działalności gospodarczej w kraju.

A więc nabywanie paliw z państw UE z wykorzystywaniem usług zarejestrowanego odbiorcy lub składu podatkowego, jest możliwe tylko przez podmiot, który posiada koncesję na obrót paliwami z zagranicą, siedzibę lub zarejestrowany oddział w kraju, a nabycie jest dokonywane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w kraju.

3. Z kolei od 18 kwietnia tego obowiązuje 3 regulacja, czyli pakiet przewozowy, nakazujący każdorazowo zgłoszenie przewozu paliwa do rejestru zgłoszeń (SENT) prowadzonym przez szefa Administracji Skarbowej na Platformie Usług Skarbowo- Celnych (PUESC).

Przewozy paliw są masowo kontrolowane zarówno przez funkcjonariuszy służby celno- skarbowej, ale także policji, Straży Granicznej, a także inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

Jak podał w jednym z wywiadów wicepremier Mateusz Morawiecki tylko w marcu tego roku w pierwszym miesiącu działania zespolonej Administracji Skarbowej skontrolowano aż 16,5 tysiąca cystern przewożących paliwa, co powoduje, że przewóz paliw, od których nie odprowadzono podatków radykalnie zmalał.

Te wszystkie działania doprowadziły do tego, że rośnie wyraźnie oficjalna sprzedaż paliw, a także zyski obydwu wielkich polskich koncernów paliwowych, a tym samym wpływy podatkowe do budżetu państwa.

Zbigniew Kuźmiuk

#REKLAMA_POZIOMA#

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Kłopot w Pałacu Buckingham. Chodzi o księcia Harry'ego z ostatniej chwili
Kłopot w Pałacu Buckingham. Chodzi o księcia Harry'ego

Informacje o chorobie nowotworowej księżnej Kate i króla Karola III spędzają sen z powiek Brytyjczykom. W mediach nie brakuje nowych informacji związanych ze stanem zdrowia arystokratów. Pojawiły się również doniesienia dotyczące księcia Harry'ego, który już niedługo ma zjawić się w Wielkiej Brytanii.

Burza w Pałacu Buckingham. Lekarz zabrał głos ws. króla Karola III z ostatniej chwili
Burza w Pałacu Buckingham. Lekarz zabrał głos ws. króla Karola III

Temat choroby króla Karola III wciąż rozgrzewa media. O monarchę martwią się zarówno członkowie rodziny królewskiej, jak i poddani. W sprawie pojawiły się nowe informacje.

Katastrofa budowlana w Małopolsce. Jest ofiara śmiertelna i osoby ranne z ostatniej chwili
Katastrofa budowlana w Małopolsce. Jest ofiara śmiertelna i osoby ranne

Jedna osoba zginęła, a trzy zostały ranne w wyniku zawalenia się ściany budynku gospodarczego w miejscowości Dębno (Małopolskie).

Katastrofa amerykańskiego myśliwca F-16 z ostatniej chwili
Katastrofa amerykańskiego myśliwca F-16

W pobliżu bazy sił powietrznych Holloman w stanie Nowy Meksyk doszło do katastrofy. Chodzi o amerykański myśliwiec F-16.

Nie żyje znany pisarz z ostatniej chwili
Nie żyje znany pisarz

Media obiegła informacja o śmierci znanego pisarza. Paul Auster miał 77 lat.

Za dostarczenie do Niemiec, migranci zapłacili przemytnikom potężne pieniądze. Są zatrzymania Wiadomości
Za dostarczenie do Niemiec, migranci zapłacili przemytnikom potężne pieniądze. Są zatrzymania

Setki tysięcy jak nie miliony ludzi na tej planecie chciałoby żyć w Europie. Dla wielu z nich spełnieniem marzeń i krajem docelowym są Niemcy. Dotarcie do tego kraju jest jednak trudne, niebezpieczne i w większości przypadków po prostu nierealne.

Ten moment... . Dramat gwiazdy M jak miłość z ostatniej chwili
"Ten moment... ". Dramat gwiazdy "M jak miłość"

Aktorka Anna Mucha podzieliła się z fanami informacją o przykrym incydencie, jaki miał miejsce w jej domu. Wszystko stało się po tym, jak gwiazda wyjechała na krótki urlop.

Ks. Janusz Chyła: Europy nie można zrozumieć i ocalić bez Chrystusa Wiadomości
Ks. Janusz Chyła: Europy nie można zrozumieć i ocalić bez Chrystusa

Kultura, w której zostaliśmy wychowani, uczy szacunku wobec starszych. Europa nazywana jest „starym kontynentem”, co budzi zrozumiały respekt. Przywilejem starszych jest prawo do zmęczenia. I chyba jesteśmy świadkami zadyszki, jakiej doznaje nasz kontynent zarówno w swoich instytucjach, jak i w świadomości wielu mieszkańców. Może to powodować zniechęcenie i prowadzić do odżywania starych lub tworzenia nowych ideologicznych uproszczeń. Postawa bardziej wyważona, wskazuje jednak na potrzebę wdzięczności za przekazane dziedzictwo i gotowości twórczego zaangażowania w jego pomnażanie.

Prezydent Duda: potrzebujemy wielkiego lotniska w sercu Europy z ostatniej chwili
Prezydent Duda: potrzebujemy wielkiego lotniska w sercu Europy

Potrzebujemy wielkiego lotniska w sercu Europy – mówił w środę w Poznaniu prezydent Andrzej Duda. Podkreślił, że koleje szybkich prędkości, wielki transport lotniczy, potężna, rozwijająca się polska gospodarka to nasze wyzwanie na kolejne 20 lat w UE.

To robi wrażenie. Von der Leyen o Polsce w UE z ostatniej chwili
"To robi wrażenie". Von der Leyen o Polsce w UE

- Powinniśmy byli bardziej słuchać tego, co mówią kraje Europy Środkowej w sprawie Rosji i wcześniej podjąć zdecydowane działania - powiedziała w środę na konferencji prasowej w Brukseli przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen przy okazji 20. rocznicy rozszerzenia UE m.in. o Polskę.

REKLAMA

Zbigniew Kuźmiuk: Rekordowa sprzedaż i zyski Orlen S.A. po I półroczu tego roku

Spółka Orlen S.A. opublikowała swoje wyniki ekonomiczne za II kwartał tego roku i potwierdzają one zarówno wyraźny wzrost sprzedaży wszystkich rodzajów paliw jak i rekordowe wyniki finansowe tego przedsiębiorstwa.
M. Żegliński Zbigniew Kuźmiuk: Rekordowa sprzedaż i zyski Orlen S.A. po I półroczu tego roku
M. Żegliński / Tygodnik Solidarność

W stosunku do II kwartału roku ubiegłego, sprzedaż paliw wzrosła średnio o 10%, przychody ze sprzedaży aż o 19%, zysk przed opodatkowaniem wyniósł aż 3,1 mld zł i był o ponad 0,5 mld zł wyższy.

Na szczególną uwagę zasługuje utrzymujący się wzrost sprzedaży oleju napędowego, która była aż o 26% wyższa niż w II kwartale 2016 roku, zresztą podobny poziom wzrostu sprzedaży oleju napędowego odnotowano także w I kwartale tego roku w porównaniu z analogicznym kwartałem roku ubiegłego.

Przypomnijmy tylko, że już po I kwartale tego roku na czele listy firm z najwyższym przyrostem zysku netto w stosunku do roku ubiegłego znalazły się dwa koncerny paliwowe Orlen S.A i Lotos S.A, w tym pierwszym zysk netto za I kwartał tego roku wyniósł 1,92 mld zł i był aż o 469% wyższy niż w roku ubiegłym, w tym drugim odpowiednio 0,41 mld zł i o 287%.

2. Te rewelacyjne wyniki spółek paliwowych nie wzięły się z niczego, od połowy poprzedniego roku rząd Zjednoczonej Prawicy wprowadził, aż 3 pakiety rozwiązań prawnych (paliwowy, energetyczny i przewozowy), które wpłynęły na bardzo poważne ograniczenie szarej strefy obrotu paliwami.

Przypomnijmy, że z dniem 1 sierpnia 2016 roku wejście w życie tzw. pakietu paliwowego, czyli zmian w ustawach podatkowych o VAT i akcyzie, a także zmian w ustawie prawo energetyczne, już uderzyło w interesy mafii paliwowej.

Z kolei zmiany w prawie energetycznym dotyczyły głównie dwóch kwestii: definicji paliw płynnych i koncesjonowania na wwóz paliwa z zagranicy.

Ustawa wprowadziła zasadę, że jednolitą definicję paliw płynnych ustali minister energii, co uniemożliwi handlowanie komponentami, (które nie podlegają opodatkowaniu), które tak naprawdę są często już paliwami ciekłymi.

Ponadto na wwóz paliwa z zagranicy i jego przeładunek konieczna jest koncesja wydawana przez Urząd Regulacji Energetyki, co z kolei uniemożliwia tzw. blendowanie, czyli mieszanie różnych komponentów i sprzedawanie ich, jako pełnowartościowego paliwa.

Także wprowadzone zmiany w przepisach podatkowych, zmusiły firmy prowadzące tego rodzaju działalność do powiązania obrotu paliwami z zagranicą z miejscem działalności gospodarczej w kraju.

A więc nabywanie paliw z państw UE z wykorzystywaniem usług zarejestrowanego odbiorcy lub składu podatkowego, jest możliwe tylko przez podmiot, który posiada koncesję na obrót paliwami z zagranicą, siedzibę lub zarejestrowany oddział w kraju, a nabycie jest dokonywane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w kraju.

3. Z kolei od 18 kwietnia tego obowiązuje 3 regulacja, czyli pakiet przewozowy, nakazujący każdorazowo zgłoszenie przewozu paliwa do rejestru zgłoszeń (SENT) prowadzonym przez szefa Administracji Skarbowej na Platformie Usług Skarbowo- Celnych (PUESC).

Przewozy paliw są masowo kontrolowane zarówno przez funkcjonariuszy służby celno- skarbowej, ale także policji, Straży Granicznej, a także inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego.

Jak podał w jednym z wywiadów wicepremier Mateusz Morawiecki tylko w marcu tego roku w pierwszym miesiącu działania zespolonej Administracji Skarbowej skontrolowano aż 16,5 tysiąca cystern przewożących paliwa, co powoduje, że przewóz paliw, od których nie odprowadzono podatków radykalnie zmalał.

Te wszystkie działania doprowadziły do tego, że rośnie wyraźnie oficjalna sprzedaż paliw, a także zyski obydwu wielkich polskich koncernów paliwowych, a tym samym wpływy podatkowe do budżetu państwa.

Zbigniew Kuźmiuk

#REKLAMA_POZIOMA#


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe