PGE kupuje za 1,913 mld zł PKP Holding, w tym spółkę PKP Energetyka

PGE kupuje za 1,913 mld zł 100 proc. udziałów PKPE Holding, który kontroluje m.in. spółkę PKP Energetyka. W środę na transakcję wyraziła zgodę Rada Nadzorcza PGE - poinformowała Polska Grupa Energetyczna.
Konferencja PGE
Konferencja PGE / fot. Twitter / @Grupa_PGE

PKP Energetyka to spółka, która sprzedaje i dostarcza energię klientom trakcyjnym i biznesowym.

Zgodnie z informacją PGE, zarząd spółki podjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie przez PGE od Edison Holdings udziałów PKPE Holding, oraz na zawarcie przez PGE z Edison Holdings przedwstępnej umowy sprzedaży 100 proc. udziałów PKPE Holding za ok. 1,913 mld zł. Cena została określona w oparciu o wartość przedsiębiorstwa, ustaloną na 31 marca 2022 r. w wysokości ok. 5,944 mld zł - podano w komunikacie.

Dodano, że zamknięcie transakcji planowane jest 3 kwietnia 2023 r., a płatność za udziały w dniu zamknięcia transakcji.

"Nabycie PKPE Holding Sp. z o.o. jest zgodne ze strategią Grupy PGE. W wyniku transakcji, Grupa PGE uzyska dostęp do sieci dystrybucyjnej na terenie całego kraju" - podano.

W komunikacie wskazano, że zamknięcie transakcji nastąpi po spełnieniu kilku warunków, m.in. uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów; zakończeniu sporu sądowego dotyczącego prywatyzacji PKP Energetyka; uzyskaniu zgody Ministra Aktywów Państwowych.

Jak zaznaczyła PGE, PKPE Holding jest spółką kontrolującą szereg podmiotów, których działalność skoncentrowana jest wokół PKP Energetyka - dystrybutora i sprzedawcę energii do sieci trakcyjnej, dodatkowo świadczącego usługi utrzymania sieci trakcyjnych.

Kluczowymi klientami PKP Energetyka są przedsiębiorstwa kolejowe. Spółka ma m.in. koncesje na obrót energią elektryczną i jej dystrybucję, pełniąc rolę Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD). Firmom działającym na rynku kolejowym dostarcza energię elektryczną na cele trakcyjne - do napędu pociągów prowadzonych trakcją elektryczną, oraz nietrakcyjne, takie jak zasilanie urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów, urządzeń ogrzewania rozjazdów, budynków dworcowych, oświetlenia peronów i terenów kolejowych itp. Zgodnie z aktualnym planem rozwoju w zakresie działalności dystrybucyjnej, udział klientów kolejowych w przychodach spółki sięga 80 proc.

Zgodnie z informacjami z planu, 63 proc. dostarczanej przez spółkę energii elektrycznej trafia na cele trakcyjne - związane bezpośrednio z napędem kolejowych pojazdów o trakcji elektrycznej. Z tego 44 proc. trafia do przewoźników towarowych, a 56 proc. - przewoźników w segmencie przewozów pasażerskich. Natomiast 18 proc. energii dostarczanej na cele nietrakcyjne otrzymują odbiorcy związani z rynkiem kolejowym.

W związku z realizacją Krajowego Programu Kolejowego przez PKP PLK, PKP Energetyka realizuje program modernizacji układów zasilania sieci trakcyjnej, którego wartość w perspektywie 2021-2025 wynosi ponad 4 mld zł.

Pod koniec września 2015 r. ówczesny prezes PKP SA Jakub Karnowski informował, że została podpisana umowa sprzedaży PKP Energetyka z głównym nabywcą Funduszem CVC. Ustalona cena wyniosła 1,965 mld zł, co po korekcie o dług spółki dało 1,41 mld zł. We wrześniu 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie PKP Energetyki przez CVC Capital Partners.

PKP Energetyka była wówczas czwartym największym sprzedawcą energii w Polsce i największym nieposiadającym własnych mocy wytwórczych. Spółka odpowiadała za 5,3 proc. krajowej sprzedaży energii do odbiorców. 

"Konsekwentnie realizujemy plan, który przyjęliśmy. Zakup PKP Energetyka oraz utworzenie Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego w przyszłym roku kształtują docelowy wymiar działalności Polskiej Grupy Energetycznej na wiele najbliższych lat" - powiedział podczas konferencji prezes PGE Wojciech Dąbrowski.

"Dziś ma miejsce wydarzenie bardzo ważne dla polskich kolei, szczególnie w wymiarze bezpieczeństwa energetycznego w Polsce, wszystkim z perspektywy bezpiecznego transportu kolejowego i pasażerskiego. (…) Na skutek nihilistycznego myślenia naszych poprzedników, rządu Platformy Obywatelskiej, tej strategii wyprzedawania wszystkiego, co sprzedać można, także tych aktywów, które zawsze powinno kontrolować państwo, strategiczne obszary naszego bezpieczeństwa były zagrożone. Dziś to wszystko wraca na właściwe tory" - zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Rząd Prawa i Sprawiedliwości przywraca długofalowe bezpieczeństwo polskich kolei. Chcemy, by polska kolej się rozwijała. Jesteśmy w największym w historii programie rozwoju polskich kolei. Do roku 2030 PKP Intercity na nowy tabor, nowe wagony, nowe lokomotywy, stacje postojowe, myjnie wyda 27 mld złotych. Lwia część tych pieniędzy trafi do polskich firm szeroko rozumianego sektora kolejowego" - zapowiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki.

"Naprawiamy błędy ekipy Donalda Tuska. Strategiczne podmioty wracają w ręce państwa. Od 7 lat repolonizujemy kluczowe spółki, wzmacniamy polską gospodarkę i bezpieczeństwo. Dzisiaj jesteśmy świadkami kluczowej transakcji. Grupa PGE nabyła PKP Energetyka. Duży sukces" - skomentował tę decyzję na Twitterze wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. 


 

POLECANE
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa” Wiadomości
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa”

Beata Szydło na X skomentowała ostatnie doniesienia medialne o tym, że „Komisja Europejska rezygnuje z zakazu aut spalinowych od 2035 roku”. Jak podkreśliła europoseł PiS, nowe regulacje KE nadal zagrażają europejskiemu przemysłowi samochodowemu.

Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie Wiadomości
Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie

Z taśmy produkcyjnej fabryki Volkswagena w Dreźnie we wtorek zjechał ostatni samochód. Koncern tym samym zamknął ten zakład, co jest pierwszym takim przypadkiem dla tej firmy w Niemczech w ciągu 88 lat jej działalności. Fabryka w Dreźnie ma zostać przekształcona w centrum badań i rozwoju, skoncentrowane na półprzewodnikach, sztucznej inteligencji oraz robotyce. Połowę przestrzeni ma zająć Uniwersytet Techniczny w Dreźnie.

Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej tylko u nas
Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej

Ameryka Łacińska ma dość lewicowych eksperymentów, na dodatek prawicę w tej części świata natchnęło zwycięstwo Donalda Trumpa. W kolejnych krajach zwyciężają kandydaci konserwatywni, opowiadający się za wolnym rynkiem, rządami twardego prawa i współpracą z USA. Szczególnie symboliczny jest wynik wyborów prezydenckich w Chile: zdecydowane zwycięstwo polityka otwarcie chwalącego rządy Augusto Pinocheta.

Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. Nie dla ETS2 i paktu migracyjnego z ostatniej chwili
Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. "Nie" dla ETS2 i paktu migracyjnego

Nowy rząd Czech pod przewodnictwem premiera Andreja Babisza otwarcie kwestionuje kluczowe elementy polityki Unii Europejskiej. Gabinet, zaprzysiężony dzień wcześniej, przyjął uchwały odrzucające zarówno system handlu emisjami ETS2, jak i unijny pakt migracyjny, zapowiadając, że regulacje te nie zostaną wdrożone do czeskiego prawa.

Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu z ostatniej chwili
Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu

Organizator Jarmarku Warszawskiego, w związku z publikacjami dotyczącymi zatrzymania 19-letniego studenta, który miał planować zamach terrorystyczny, zwrócił się do firmy ochrony o zintensyfikowanie działań prewencyjnych, reagowania i informowania o wszelkich sytuacjach mogących stanowić zagrożenie dla odwiedzających jarmark.

Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy Wiadomości
Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy

Większość Niemców i Francuzów chce ograniczenia pomocy dla Ukrainy, podczas gdy Amerykanie, Brytyjczycy i Kanadyjczycy chcą ją zwiększyć lub utrzymać na obecnym poziomie - wykazał najnowszy sondaż Politico przeprowadzony w tych pięciu krajach i opublikowany we wtorek.

 GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów z ostatniej chwili
GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące świeżych jaj z chowu ściółkowego, w których wykryto bakterie Salmonella spp. GIS apeluje, aby nie jeść jaj z partii 05.01.2026, zwłaszcza jeśli nie zostały odpowiednio ugotowane lub usmażone.

Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki tylko u nas
Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki

Aleksandra Fedorska, ekspert ds. Niemiec, analizuje najnowszy raport niemieckiego think tanku Institut für Europäische Politik, który wskazuje trzy kluczowe warunki przejęcia przez Berlin większej roli w europejskiej polityce obronnej. W tle wojna w Ukrainie, zmiany w NATO oraz ambicje nowego rządu Friedricha Merza.

KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan Wiadomości
KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan

Komisja Europejska zmienia nieco podejście do planowanego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku. Zamiast pełnego zakazu proponuje obowiązek redukcji emisji CO2 o 90 proc., co ma otworzyć furtkę dla wybranych technologii spalinowych i hybrydowych.

Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została odebrana Wiadomości
Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została "odebrana"

Inwestycja popowodziowa warta ponad 400 tys. zł została formalnie odebrana, mimo że w terenie nie wykonano żadnych prac. Sprawa wyszła na jaw po ujawnieniu dokumentów z Dolnego Śląska.

REKLAMA

PGE kupuje za 1,913 mld zł PKP Holding, w tym spółkę PKP Energetyka

PGE kupuje za 1,913 mld zł 100 proc. udziałów PKPE Holding, który kontroluje m.in. spółkę PKP Energetyka. W środę na transakcję wyraziła zgodę Rada Nadzorcza PGE - poinformowała Polska Grupa Energetyczna.
Konferencja PGE
Konferencja PGE / fot. Twitter / @Grupa_PGE

PKP Energetyka to spółka, która sprzedaje i dostarcza energię klientom trakcyjnym i biznesowym.

Zgodnie z informacją PGE, zarząd spółki podjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nabycie przez PGE od Edison Holdings udziałów PKPE Holding, oraz na zawarcie przez PGE z Edison Holdings przedwstępnej umowy sprzedaży 100 proc. udziałów PKPE Holding za ok. 1,913 mld zł. Cena została określona w oparciu o wartość przedsiębiorstwa, ustaloną na 31 marca 2022 r. w wysokości ok. 5,944 mld zł - podano w komunikacie.

Dodano, że zamknięcie transakcji planowane jest 3 kwietnia 2023 r., a płatność za udziały w dniu zamknięcia transakcji.

"Nabycie PKPE Holding Sp. z o.o. jest zgodne ze strategią Grupy PGE. W wyniku transakcji, Grupa PGE uzyska dostęp do sieci dystrybucyjnej na terenie całego kraju" - podano.

W komunikacie wskazano, że zamknięcie transakcji nastąpi po spełnieniu kilku warunków, m.in. uzyskaniu zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów; zakończeniu sporu sądowego dotyczącego prywatyzacji PKP Energetyka; uzyskaniu zgody Ministra Aktywów Państwowych.

Jak zaznaczyła PGE, PKPE Holding jest spółką kontrolującą szereg podmiotów, których działalność skoncentrowana jest wokół PKP Energetyka - dystrybutora i sprzedawcę energii do sieci trakcyjnej, dodatkowo świadczącego usługi utrzymania sieci trakcyjnych.

Kluczowymi klientami PKP Energetyka są przedsiębiorstwa kolejowe. Spółka ma m.in. koncesje na obrót energią elektryczną i jej dystrybucję, pełniąc rolę Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD). Firmom działającym na rynku kolejowym dostarcza energię elektryczną na cele trakcyjne - do napędu pociągów prowadzonych trakcją elektryczną, oraz nietrakcyjne, takie jak zasilanie urządzeń zabezpieczenia ruchu pociągów, urządzeń ogrzewania rozjazdów, budynków dworcowych, oświetlenia peronów i terenów kolejowych itp. Zgodnie z aktualnym planem rozwoju w zakresie działalności dystrybucyjnej, udział klientów kolejowych w przychodach spółki sięga 80 proc.

Zgodnie z informacjami z planu, 63 proc. dostarczanej przez spółkę energii elektrycznej trafia na cele trakcyjne - związane bezpośrednio z napędem kolejowych pojazdów o trakcji elektrycznej. Z tego 44 proc. trafia do przewoźników towarowych, a 56 proc. - przewoźników w segmencie przewozów pasażerskich. Natomiast 18 proc. energii dostarczanej na cele nietrakcyjne otrzymują odbiorcy związani z rynkiem kolejowym.

W związku z realizacją Krajowego Programu Kolejowego przez PKP PLK, PKP Energetyka realizuje program modernizacji układów zasilania sieci trakcyjnej, którego wartość w perspektywie 2021-2025 wynosi ponad 4 mld zł.

Pod koniec września 2015 r. ówczesny prezes PKP SA Jakub Karnowski informował, że została podpisana umowa sprzedaży PKP Energetyka z głównym nabywcą Funduszem CVC. Ustalona cena wyniosła 1,965 mld zł, co po korekcie o dług spółki dało 1,41 mld zł. We wrześniu 2015 r. Komisja Europejska zgodziła się na przejęcie PKP Energetyki przez CVC Capital Partners.

PKP Energetyka była wówczas czwartym największym sprzedawcą energii w Polsce i największym nieposiadającym własnych mocy wytwórczych. Spółka odpowiadała za 5,3 proc. krajowej sprzedaży energii do odbiorców. 

"Konsekwentnie realizujemy plan, który przyjęliśmy. Zakup PKP Energetyka oraz utworzenie Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego w przyszłym roku kształtują docelowy wymiar działalności Polskiej Grupy Energetycznej na wiele najbliższych lat" - powiedział podczas konferencji prezes PGE Wojciech Dąbrowski.

"Dziś ma miejsce wydarzenie bardzo ważne dla polskich kolei, szczególnie w wymiarze bezpieczeństwa energetycznego w Polsce, wszystkim z perspektywy bezpiecznego transportu kolejowego i pasażerskiego. (…) Na skutek nihilistycznego myślenia naszych poprzedników, rządu Platformy Obywatelskiej, tej strategii wyprzedawania wszystkiego, co sprzedać można, także tych aktywów, które zawsze powinno kontrolować państwo, strategiczne obszary naszego bezpieczeństwa były zagrożone. Dziś to wszystko wraca na właściwe tory" - zaznaczył minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

"Rząd Prawa i Sprawiedliwości przywraca długofalowe bezpieczeństwo polskich kolei. Chcemy, by polska kolej się rozwijała. Jesteśmy w największym w historii programie rozwoju polskich kolei. Do roku 2030 PKP Intercity na nowy tabor, nowe wagony, nowe lokomotywy, stacje postojowe, myjnie wyda 27 mld złotych. Lwia część tych pieniędzy trafi do polskich firm szeroko rozumianego sektora kolejowego" - zapowiedział sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki.

"Naprawiamy błędy ekipy Donalda Tuska. Strategiczne podmioty wracają w ręce państwa. Od 7 lat repolonizujemy kluczowe spółki, wzmacniamy polską gospodarkę i bezpieczeństwo. Dzisiaj jesteśmy świadkami kluczowej transakcji. Grupa PGE nabyła PKP Energetyka. Duży sukces" - skomentował tę decyzję na Twitterze wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin. 



 

Polecane