Koniec motoryzacji? Timmermans grzmi: „W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy muszą być bezemisyjne”

– Nasze cele w zakresie klimatu i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń, są możliwe do osiągnięcia pod warunkiem, że wszystkie części sektora transportu aktywnie uczestniczą w tym procesie. W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy na naszych drogach muszą być bezemisyjne – stwierdził we wtorek podczas debaty w PE Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu. Nie od dziś wiadomo, że nie ma na świecie tyle zasobów metali rzadkich, żeby zapewnić baterie do samochodów elektrycznych choćby większości użytkowników.
Franz Timmermans Koniec motoryzacji? Timmermans grzmi: „W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy muszą być bezemisyjne”
Franz Timmermans / fot. PAP/EPA/JULIEN WARNAND

Komisja Europejska we wtorek przedstawiła nowe „ambitne” cele w zakresie emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich na okres po 2030 r. Jak podkreślono, cele mają pomóc zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w sektorze transportu - chodzi o samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne.

„Komisja proponuje stopniowe wprowadzanie surowszych norm emisji CO2 dla prawie wszystkich nowych pojazdów ciężkich o certyfikowanych emisjach CO2 w porównaniu z poziomami z 2019 r., w szczególności: 45 proc. redukcji emisji od 2030 r.; 65 proc. redukcji emisji od 2035 r.; 90 proc. redukcji emisji od 2040 r.” – oświadczono.

KE zaproponowała również, by wszystkie nowe autobusy miejskie stały się bezemisyjne od 2030 r.

„W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy muszą być bezemisyjne”

Jednym z unijnych polityków, którzy zabrali głos w Parlamencie Europejskim był Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu.

Nasze cele w zakresie klimatu i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń, są możliwe do osiągnięcia pod warunkiem, że wszystkie części sektora transportu aktywnie uczestniczą w tym procesie. W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy na naszych drogach muszą być bezemisyjne

– stwierdził.

– Wymaga tego nasze prawo o klimacie, domagają się tego nasze miasta, a producenci już się do tego przygotowują. Dzięki dzisiejszemu wnioskowi zadbamy o to, by nowe samochody ciężarowe coraz mniej zanieczyszczały środowisko i by po ulicach naszych miast jeździło więcej bezemisyjnych autobusów. Walka z kryzysem klimatycznym, poprawa jakości życia naszych obywateli i zwiększenie konkurencyjności przemysłowej Europy idą ze sobą w parze – dodał.


 

POLECANE
Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham. Książę William stracił cierpliwość z ostatniej chwili
Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham. Książę William stracił cierpliwość

William miał powiedzieć królowi Karolowi III "ja albo Harry" po wrześniowym spotkaniu króla z księciem Harry'm. Napięcie w Pałacu Buckingham rośnie.

Kocha Izrael tak bardzo.... Zaskakujące słowa Trumpa w Knesecie  gorące
"Kocha Izrael tak bardzo...". Zaskakujące słowa Trumpa w Knesecie 

Ivanka Trump, córka prezydenta USA, przeszła na judaizm. Donald Trump powiedział o tym  publicznie - nie gdzie indziej jak w izraelskim parlamencie. Jego słowa natychmiast obiegły świat i wywołały falę komentarzy.

Brutalny atak Ukraińców na polskiego kierowcę w Karlsruhe. Nowe informacje z ostatniej chwili
Brutalny atak Ukraińców na polskiego kierowcę w Karlsruhe. Nowe informacje

Aleksandra Fedorska ujawnia szczegóły napaści na polskiego kierowcę w Karlsruhe. Trzej obywatele Ukrainy zostali zatrzymani po ataku, w wyniku którego 31-letni pan Krzysztof doznał poważnych obrażeń ręki. Motywem mogła być "kłótnia po alkoholu", choć sam poszkodowany wskazuje na "patriotyczny kontekst zdarzenia".

Nie żyje znany polski muzyk z ostatniej chwili
Nie żyje znany polski muzyk

Zmarł Janusz "Yasieq" Olszówka – muzyk, pedagog i producent Ryczących Dwudziestek, jednego z najstarszych śląskich zespołów szant.

Zabójstwo Klaudii z Torunia. Ważny krok w śledztwie z ostatniej chwili
Zabójstwo Klaudii z Torunia. Ważny krok w śledztwie

Opinia biegłych psychiatrów trafiła do prokuratury – może przesądzić o dalszym losie podejrzanego 19-latka z Wenezueli.

Po latach sporu Paweł Rabiej przyznaje, że nie powinien obrażać Ordo Iuris nazywając je sektą gorące
Po latach sporu Paweł Rabiej przyznaje, że nie powinien obrażać Ordo Iuris nazywając je "sektą"

Sześć lat po kontrowersyjnych słowach o „sekcie Ordo Iuris”, Paweł Rabiej przyznaje, że przekroczył granice debaty publicznej. Wraz z prezesem Instytutu, Jerzym Kwaśniewskim, apeluje dziś o większy szacunek w dyskusjach politycznych.

Mejza zatrzymany przez policję. Jest oświadczenie z ostatniej chwili
Mejza zatrzymany przez policję. Jest oświadczenie

Poseł PiS Łukasz Mejza jechał trasą S3 w powiecie polkowickim (Dolnośląskie) z prędkością 200 km/h. Poseł zadeklarował w oświadczeniu, że „jeśli będzie taka możliwość prawna, to ureguluje mandat za przekroczenie prędkości od razu”. „A jak nie, to natychmiast, zrzeknę się immunitetu i poniosę pełną odpowiedzialność” – dodał.

Nie godzę się na to. Prezydent Nawrocki zdecydowanie o porządku prawnym w Polsce z ostatniej chwili
"Nie godzę się na to". Prezydent Nawrocki zdecydowanie o porządku prawnym w Polsce

Prezydent Karol Nawrocki wręczył akty powołania na stanowiska sędziów i asesorów sądowych. W trakcie uroczystości podkreślił znaczenie wierności Rzeczypospolitej, poszanowania konstytucji oraz jedności środowiska sędziowskiego. Posłuchaj.

Konfederacja w koalicji z KO? Zaskakujące doniesienia z ostatniej chwili
Konfederacja w koalicji z KO? Zaskakujące doniesienia

"Jeden z czołowych polityków PO kilka dni temu podczas kolacji z posłem Konfederacji rozmawiał o wejściu do koalicji części tego opozycyjnego obozu" – pisze dziennikarz Telewizji Republika Piotr Nisztor.

„Znikają w raju”. Tajemnicza fala porwań gorące
„Znikają w raju”. Tajemnicza fala porwań

Na pozór to egzotyczny raj – palmy, plaże, słońce i tanie życie. Ale za fasadą turystycznego spokoju kryje się mroczny świat gangów, które polują na cudzoziemców. W Kambodży w zastraszającym tempie rośnie liczba porwań obywateli Korei Południowej – od 80 w 2022 roku do aż 303 przypadków w pierwszej połowie 2025 r.

REKLAMA

Koniec motoryzacji? Timmermans grzmi: „W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy muszą być bezemisyjne”

– Nasze cele w zakresie klimatu i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń, są możliwe do osiągnięcia pod warunkiem, że wszystkie części sektora transportu aktywnie uczestniczą w tym procesie. W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy na naszych drogach muszą być bezemisyjne – stwierdził we wtorek podczas debaty w PE Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu. Nie od dziś wiadomo, że nie ma na świecie tyle zasobów metali rzadkich, żeby zapewnić baterie do samochodów elektrycznych choćby większości użytkowników.
Franz Timmermans Koniec motoryzacji? Timmermans grzmi: „W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy muszą być bezemisyjne”
Franz Timmermans / fot. PAP/EPA/JULIEN WARNAND

Komisja Europejska we wtorek przedstawiła nowe „ambitne” cele w zakresie emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich na okres po 2030 r. Jak podkreślono, cele mają pomóc zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w sektorze transportu - chodzi o samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne.

„Komisja proponuje stopniowe wprowadzanie surowszych norm emisji CO2 dla prawie wszystkich nowych pojazdów ciężkich o certyfikowanych emisjach CO2 w porównaniu z poziomami z 2019 r., w szczególności: 45 proc. redukcji emisji od 2030 r.; 65 proc. redukcji emisji od 2035 r.; 90 proc. redukcji emisji od 2040 r.” – oświadczono.

KE zaproponowała również, by wszystkie nowe autobusy miejskie stały się bezemisyjne od 2030 r.

„W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy muszą być bezemisyjne”

Jednym z unijnych polityków, którzy zabrali głos w Parlamencie Europejskim był Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy do spraw Europejskiego Zielonego Ładu.

Nasze cele w zakresie klimatu i zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń, są możliwe do osiągnięcia pod warunkiem, że wszystkie części sektora transportu aktywnie uczestniczą w tym procesie. W 2050 r. prawie wszystkie pojazdy na naszych drogach muszą być bezemisyjne

– stwierdził.

– Wymaga tego nasze prawo o klimacie, domagają się tego nasze miasta, a producenci już się do tego przygotowują. Dzięki dzisiejszemu wnioskowi zadbamy o to, by nowe samochody ciężarowe coraz mniej zanieczyszczały środowisko i by po ulicach naszych miast jeździło więcej bezemisyjnych autobusów. Walka z kryzysem klimatycznym, poprawa jakości życia naszych obywateli i zwiększenie konkurencyjności przemysłowej Europy idą ze sobą w parze – dodał.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe