Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz poinformował w rozmowie z Radiem Szczecin, że rozpoczęło się dokładne wyznaczanie nowego podejścia dla statków do Świnoujścia. Budowa nowego toru będzie największą inwestycją tego typu w historii Urzędu Miasta w Szczecinie.
Wejście do portu w Świnoujściu
Wejście do portu w Świnoujściu / Wikipedia - CC BY-SA 2.5 / User:Specjal b

Budowa nowego toru podejściowego byłaby przełomem, ponieważ umożliwi wpłynięcie do głębokowodnego terminalu kontenerowego największym statkom, które mogą wejść na Bałtyk.

Nowy tor podejściowy w Świnoujściu

Jesteśmy na etapie wyznaczania bardzo dokładnie, czyli w postaci analizy nawigacyjnej, nowego podejścia wschodniego do portu

– powiedział dla Radia Szczecin Wojciech Zdanowicz. Przypomniał, że do portu w Świnoujściu obecnie istnieją dwa podejścia: zachodnie i północne. Obydwa te podejścia gwarantują głębokość 14,5 metra, co jest zbyt małą wielkością wobec 15 metrów zanurzenia maksymalnego statków, które mogą wpływać na Bałtyk.

Jak informuje Zdanowicz, aby powstał nowy tor podejściowy, trzeba usunąć 130 milionów metrów sześciennych urobku.

Dla porównania przy pogłębieniu toru do Szczecina usunięto 24 miliony (…) w związku z tym planujemy budowę toru o szerokości minimum 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów, po to, aby te statki największe, które wchodzą na Bałtyk, mogły bezpiecznie zawijać do portu w Świnoujściu

– przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacuje się, że prace projektowe inwestycji potrwają trzy lata, zatem fizycznie prace budowlane powinny ruszyć w 2027 roku.

Rafał Brzeski: Oj, będzie wrzask, będzie kwik

Temat budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta. 

Jedna z komisji Parlamentu Europejskiego wyznaczyła już Hamburg jako główny port do obsługi Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że wielkie kontenerowce transoceaniczne dopływać będą tylko do Hamburga, gdzie kontenery przeładowane zostaną na mniejsze jednostki, które przetransportują je do docelowych portów bałtyckich. Plan ten ujawnił przed kilkoma dniami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, podkreślając: „zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu”

– informuje dr Brzeski i podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

Oj, będzie wrzask, będzie kwik

– podsumował dr Brzeski.

Czytaj więcej: Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?

 

 


 

POLECANE
Putin gotowy do rozmowy z Macronem. Jest reakcja Pałacu Elizejskiego z ostatniej chwili
Putin gotowy do rozmowy z Macronem. Jest reakcja Pałacu Elizejskiego

Pałac Elizejski poinformował w niedzielę, że z zadowoleniem przyjął deklarację przywódcy Rosji Władimira Putina o gotowości do rozmowy z prezydentem Francji Emmanuelem Macronem – podała agencja AFP. W najbliższych dniach podjęte zostaną decyzje w sprawie dalszych kroków – dodano w oświadczeniu.

Karol Nawrocki mówił o braku partnerstwa z Ukrainą. Co o tym sądzą Polacy? pilne
Karol Nawrocki mówił o braku partnerstwa z Ukrainą. Co o tym sądzą Polacy?

Podczas wizyty Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie Karol Nawrocki poruszył temat relacji polsko-ukraińskich. Po rozmowie obu prezydentów odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiono główne wątki spotkania.

Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego

W okresie świątecznym Transport GZM wprowadza zmiany w kursowaniu. – Czymś nowym jest obowiązywanie 24 grudnia niedzielnych i świątecznych rozkładów jazdy – zapowiada Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Atak nożownika w centrum Gdańska. Policja zatrzymała podejrzanego z ostatniej chwili
Atak nożownika w centrum Gdańska. Policja zatrzymała podejrzanego

Dwie godziny po zgłoszeniu policja zatrzymała podejrzanego o brutalny atak nożem w Gdańsku. Ranny mężczyzna z poważnymi obrażeniami trafił do szpitala.

Aż sześć partii w Sejmie. Jest nowy sondaż z ostatniej chwili
Aż sześć partii w Sejmie. Jest nowy sondaż

Sondaż Social Changes dla wPolsce24 pokazuje, że aż sześć ugrupowań przekracza próg wyborczy.

Prezydent Brazylii da Silva przekazał, że Giorgia Melonii zamierza podpisać umowę z Mercosur z ostatniej chwili
Prezydent Brazylii da Silva przekazał, że Giorgia Melonii zamierza podpisać umowę z Mercosur

Prezydent Brazylii Luiz Inacio Lula da Silva ujawnił, że Giorgia Meloni zapewniła go w rozmowie telefonicznej, iż będzie gotowa zaakceptować porozumienie w styczniu.

Już jutro decyzja w sprawie aresztu dla Zbigniewa Ziobry pilne
Już jutro decyzja w sprawie aresztu dla Zbigniewa Ziobry

W poniedziałek zapadnie decyzja, która może mieć poważne konsekwencje polityczne i prawne. Sąd ma rozpatrzyć wniosek o trzymiesięczny areszt wobec byłego ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry.

Dramat na Dolnym Śląsku. Wjechali pod pociąg na strzeżonym przejeździe z ostatniej chwili
Dramat na Dolnym Śląsku. Wjechali pod pociąg na strzeżonym przejeździe

Na strzeżonym przejeździe kolejowym na Dolnym Śląsku doszło do śmiertelnego wypadku. Samochód osobowy wjechał pod pociąg. Życie stracili kobieta i mężczyzna podróżujący autem.

Pilne doniesienia z granicy. Nowy komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Pilne doniesienia z granicy. Nowy komunikat Straży Granicznej

W związku z napiętą na polskich granicach Straż Graniczna publikuje raporty wydarzeń na granicy zarówno ze strony Białorusi, Litwy jak i Niemiec. W porozumieniu z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowała najnowsze dane.

Operacja psychologiczna ma przygotować Polaków na obecność niemieckich wojsk w Polsce tylko u nas
Operacja psychologiczna ma przygotować Polaków na obecność niemieckich wojsk w Polsce

Niemieckie media poinformowały o planowanym zaangażowaniu Bundeswehry we wzmocnienie wschodniej granicy Polski. Żołnierze mają uczestniczyć w działaniach inżynieryjnych w ramach polskiej operacji ochronnej, której celem jest zabezpieczenie granicy z Białorusią i Rosją. Misja ma rozpocząć się w kwietniu 2026 roku i potrwać kilkanaście miesięcy. Cała sprawa wydaje się jednak posiadać drugie dno.

REKLAMA

Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz poinformował w rozmowie z Radiem Szczecin, że rozpoczęło się dokładne wyznaczanie nowego podejścia dla statków do Świnoujścia. Budowa nowego toru będzie największą inwestycją tego typu w historii Urzędu Miasta w Szczecinie.
Wejście do portu w Świnoujściu
Wejście do portu w Świnoujściu / Wikipedia - CC BY-SA 2.5 / User:Specjal b

Budowa nowego toru podejściowego byłaby przełomem, ponieważ umożliwi wpłynięcie do głębokowodnego terminalu kontenerowego największym statkom, które mogą wejść na Bałtyk.

Nowy tor podejściowy w Świnoujściu

Jesteśmy na etapie wyznaczania bardzo dokładnie, czyli w postaci analizy nawigacyjnej, nowego podejścia wschodniego do portu

– powiedział dla Radia Szczecin Wojciech Zdanowicz. Przypomniał, że do portu w Świnoujściu obecnie istnieją dwa podejścia: zachodnie i północne. Obydwa te podejścia gwarantują głębokość 14,5 metra, co jest zbyt małą wielkością wobec 15 metrów zanurzenia maksymalnego statków, które mogą wpływać na Bałtyk.

Jak informuje Zdanowicz, aby powstał nowy tor podejściowy, trzeba usunąć 130 milionów metrów sześciennych urobku.

Dla porównania przy pogłębieniu toru do Szczecina usunięto 24 miliony (…) w związku z tym planujemy budowę toru o szerokości minimum 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów, po to, aby te statki największe, które wchodzą na Bałtyk, mogły bezpiecznie zawijać do portu w Świnoujściu

– przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacuje się, że prace projektowe inwestycji potrwają trzy lata, zatem fizycznie prace budowlane powinny ruszyć w 2027 roku.

Rafał Brzeski: Oj, będzie wrzask, będzie kwik

Temat budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta. 

Jedna z komisji Parlamentu Europejskiego wyznaczyła już Hamburg jako główny port do obsługi Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że wielkie kontenerowce transoceaniczne dopływać będą tylko do Hamburga, gdzie kontenery przeładowane zostaną na mniejsze jednostki, które przetransportują je do docelowych portów bałtyckich. Plan ten ujawnił przed kilkoma dniami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, podkreślając: „zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu”

– informuje dr Brzeski i podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

Oj, będzie wrzask, będzie kwik

– podsumował dr Brzeski.

Czytaj więcej: Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?

 

 



 

Polecane