Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz poinformował w rozmowie z Radiem Szczecin, że rozpoczęło się dokładne wyznaczanie nowego podejścia dla statków do Świnoujścia. Budowa nowego toru będzie największą inwestycją tego typu w historii Urzędu Miasta w Szczecinie.
Wejście do portu w Świnoujściu
Wejście do portu w Świnoujściu / Wikipedia - CC BY-SA 2.5 / User:Specjal b

Budowa nowego toru podejściowego byłaby przełomem, ponieważ umożliwi wpłynięcie do głębokowodnego terminalu kontenerowego największym statkom, które mogą wejść na Bałtyk.

Nowy tor podejściowy w Świnoujściu

Jesteśmy na etapie wyznaczania bardzo dokładnie, czyli w postaci analizy nawigacyjnej, nowego podejścia wschodniego do portu

– powiedział dla Radia Szczecin Wojciech Zdanowicz. Przypomniał, że do portu w Świnoujściu obecnie istnieją dwa podejścia: zachodnie i północne. Obydwa te podejścia gwarantują głębokość 14,5 metra, co jest zbyt małą wielkością wobec 15 metrów zanurzenia maksymalnego statków, które mogą wpływać na Bałtyk.

Jak informuje Zdanowicz, aby powstał nowy tor podejściowy, trzeba usunąć 130 milionów metrów sześciennych urobku.

Dla porównania przy pogłębieniu toru do Szczecina usunięto 24 miliony (…) w związku z tym planujemy budowę toru o szerokości minimum 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów, po to, aby te statki największe, które wchodzą na Bałtyk, mogły bezpiecznie zawijać do portu w Świnoujściu

– przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacuje się, że prace projektowe inwestycji potrwają trzy lata, zatem fizycznie prace budowlane powinny ruszyć w 2027 roku.

Rafał Brzeski: Oj, będzie wrzask, będzie kwik

Temat budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta. 

Jedna z komisji Parlamentu Europejskiego wyznaczyła już Hamburg jako główny port do obsługi Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że wielkie kontenerowce transoceaniczne dopływać będą tylko do Hamburga, gdzie kontenery przeładowane zostaną na mniejsze jednostki, które przetransportują je do docelowych portów bałtyckich. Plan ten ujawnił przed kilkoma dniami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, podkreślając: „zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu”

– informuje dr Brzeski i podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

Oj, będzie wrzask, będzie kwik

– podsumował dr Brzeski.

Czytaj więcej: Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?

 

 


 

POLECANE
Rząd przyjął ustawę praworządnościową. Żurek: To wspaniały dzień dla obywateli z ostatniej chwili
Rząd przyjął ustawę "praworządnościową. Żurek: To wspaniały dzień dla obywateli

Rząd przyjął pakiet projektów, które mają całkowicie zmienić zasady funkcjonowania Krajowej Rady Sądownictwa oraz status sędziów powołanych po 2017 roku. Zapowiadane jako „przywracanie praworządności” rozwiązania oznaczają powtórne konkursy i głęboką ingerencję w system sądownictwa.

KRUS wydał komunikat dla rolników z ostatniej chwili
KRUS wydał komunikat dla rolników

KRUS uruchomił infolinię dla rolników. Konsultanci pod numerem 22 626 37 90 dyżurują od poniedziałku do piątku w godz. 9:00–14:00.

Tusk pokazał zdjęcie z cenami paliwa i wywołał burzę. Jest reakcja BP z ostatniej chwili
Tusk pokazał zdjęcie z cenami paliwa i wywołał burzę. Jest reakcja BP

Wpis Donalda Tuska o benzynie po 5,18 zł wywołał zarzuty o manipulacji. BP potwierdziło, że w Lubieszynie 22 grudnia Pb95 kosztowała 5,14 zł, a dzień wcześniej 5,18 zł. Średnie ceny Pb95 w Polsce wynoszą jednak 5,66 zł.

Tragedia w Komornikach. Nie żyją dwie osoby z ostatniej chwili
Tragedia w Komornikach. Nie żyją dwie osoby

We wtorek w podpoznańskich Komornikach (woj. wielkopolskie) doszło do tragicznego w skutkach pożaru domu. Nie żyją dwie osoby – informuje RMF FM.

Greta Thunberg aresztowana podczas protestu za naruszenie przepisów antyterrorystycznych z ostatniej chwili
Greta Thunberg aresztowana podczas protestu za naruszenie przepisów antyterrorystycznych

Demonstracja w centrum Londynu zakończyła się zatrzymaniami, w tym aresztowaniem Grety Thunberg. Szwedzka aktywistka została ujęta po tym, jak publicznie okazała wsparcie zdelegalizowanej grupie Palestine Action, co według brytyjskich służb narusza przepisy antyterrorystyczne.

„Sueddeutsche Zeitung”: Macron wygrywa, Merz traci wpływy w Europie z ostatniej chwili
„Sueddeutsche Zeitung”: Macron wygrywa, Merz traci wpływy w Europie

Po sukcesie spotkania w Berlinie w sprawie Ukrainy kanclerz Niemiec Friedrich Merz został zepchnięty do defensywy - prezydent Francji Emmanuel Macron przeforsował swój plan finansowania pomocy dla Kijowa, a teraz myśli o rozmowie telefonicznej z Władimirem Putinem - pisze „Sueddeutsche Zeitung”.

Brutalne zabójstwo Mai z Mławy. Jest decyzja ws. ekstradycji nastoletniego podejrzanego pilne
Brutalne zabójstwo Mai z Mławy. Jest decyzja ws. ekstradycji nastoletniego podejrzanego

Po tygodniach procedur międzynarodowych zapadła ostateczna decyzja w sprawie podejrzanego o zabójstwo 16-letniej Mai z Mławy. Przebywający w Grecji 17-letni Bartosz G. zostanie we wtorek przetransportowany do Polski, gdzie odpowie przed wymiarem sprawiedliwości.

Były wiceminister środowiska Paweł Sałek: leśnicy są zastraszeni tylko u nas
Były wiceminister środowiska Paweł Sałek: leśnicy są zastraszeni

Paweł Sałek, były wiceminister środowiska, ocenia, że działania rządu wobec Lasów Państwowych prowadzą do demontażu polskiego modelu leśnictwa. W rozmowie wskazuje na rolę organizacji pozarządowych, zagrożenia dla gospodarki i apeluje o referendum ogólnokrajowe.

Podczas posiedzenia rządu Tusk mówił o ustawach pełnych nadziei, w duchu Świąt pilne
Podczas posiedzenia rządu Tusk mówił o "ustawach pełnych nadziei, w duchu Świąt"

Chcemy, żeby wszyscy mieli wreszcie w Polsce prawo do sądu bezstronnego, niepolitycznego, szybko działającego, którego wyroków nikt nie będzie kwestionował i mam nadzieję, że to jest bardzo poważny krok w tę stronę – mówił dzisiaj Donald Tusk podczas przedświątecznego posiedzenia rządu.

Imperium Polsatu czekają zmiany. Solorz przegrał spór w sądzie pilne
Imperium Polsatu czekają zmiany. Solorz przegrał spór w sądzie

Spór o sukcesję w imperium Zygmunta Solorza został definitywnie zakończony. Sąd Książęcy w Liechtensteinie prawomocnie oddalił apelację miliardera, potwierdzając, że współkontrola nad Grupą Cyfrowy Polsat została skutecznie przekazana jego dzieciom.

REKLAMA

Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz poinformował w rozmowie z Radiem Szczecin, że rozpoczęło się dokładne wyznaczanie nowego podejścia dla statków do Świnoujścia. Budowa nowego toru będzie największą inwestycją tego typu w historii Urzędu Miasta w Szczecinie.
Wejście do portu w Świnoujściu
Wejście do portu w Świnoujściu / Wikipedia - CC BY-SA 2.5 / User:Specjal b

Budowa nowego toru podejściowego byłaby przełomem, ponieważ umożliwi wpłynięcie do głębokowodnego terminalu kontenerowego największym statkom, które mogą wejść na Bałtyk.

Nowy tor podejściowy w Świnoujściu

Jesteśmy na etapie wyznaczania bardzo dokładnie, czyli w postaci analizy nawigacyjnej, nowego podejścia wschodniego do portu

– powiedział dla Radia Szczecin Wojciech Zdanowicz. Przypomniał, że do portu w Świnoujściu obecnie istnieją dwa podejścia: zachodnie i północne. Obydwa te podejścia gwarantują głębokość 14,5 metra, co jest zbyt małą wielkością wobec 15 metrów zanurzenia maksymalnego statków, które mogą wpływać na Bałtyk.

Jak informuje Zdanowicz, aby powstał nowy tor podejściowy, trzeba usunąć 130 milionów metrów sześciennych urobku.

Dla porównania przy pogłębieniu toru do Szczecina usunięto 24 miliony (…) w związku z tym planujemy budowę toru o szerokości minimum 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów, po to, aby te statki największe, które wchodzą na Bałtyk, mogły bezpiecznie zawijać do portu w Świnoujściu

– przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacuje się, że prace projektowe inwestycji potrwają trzy lata, zatem fizycznie prace budowlane powinny ruszyć w 2027 roku.

Rafał Brzeski: Oj, będzie wrzask, będzie kwik

Temat budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta. 

Jedna z komisji Parlamentu Europejskiego wyznaczyła już Hamburg jako główny port do obsługi Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że wielkie kontenerowce transoceaniczne dopływać będą tylko do Hamburga, gdzie kontenery przeładowane zostaną na mniejsze jednostki, które przetransportują je do docelowych portów bałtyckich. Plan ten ujawnił przed kilkoma dniami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, podkreślając: „zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu”

– informuje dr Brzeski i podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

Oj, będzie wrzask, będzie kwik

– podsumował dr Brzeski.

Czytaj więcej: Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?

 

 



 

Polecane