Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz poinformował w rozmowie z Radiem Szczecin, że rozpoczęło się dokładne wyznaczanie nowego podejścia dla statków do Świnoujścia. Budowa nowego toru będzie największą inwestycją tego typu w historii Urzędu Miasta w Szczecinie.
Wejście do portu w Świnoujściu Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu
Wejście do portu w Świnoujściu / Wikipedia - CC BY-SA 2.5 / User:Specjal b

Budowa nowego toru podejściowego byłaby przełomem, ponieważ umożliwi wpłynięcie do głębokowodnego terminalu kontenerowego największym statkom, które mogą wejść na Bałtyk.

Nowy tor podejściowy w Świnoujściu

Jesteśmy na etapie wyznaczania bardzo dokładnie, czyli w postaci analizy nawigacyjnej, nowego podejścia wschodniego do portu

– powiedział dla Radia Szczecin Wojciech Zdanowicz. Przypomniał, że do portu w Świnoujściu obecnie istnieją dwa podejścia: zachodnie i północne. Obydwa te podejścia gwarantują głębokość 14,5 metra, co jest zbyt małą wielkością wobec 15 metrów zanurzenia maksymalnego statków, które mogą wpływać na Bałtyk.

Jak informuje Zdanowicz, aby powstał nowy tor podejściowy, trzeba usunąć 130 milionów metrów sześciennych urobku.

Dla porównania przy pogłębieniu toru do Szczecina usunięto 24 miliony (…) w związku z tym planujemy budowę toru o szerokości minimum 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów, po to, aby te statki największe, które wchodzą na Bałtyk, mogły bezpiecznie zawijać do portu w Świnoujściu

– przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacuje się, że prace projektowe inwestycji potrwają trzy lata, zatem fizycznie prace budowlane powinny ruszyć w 2027 roku.

Rafał Brzeski: Oj, będzie wrzask, będzie kwik

Temat budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta. 

Jedna z komisji Parlamentu Europejskiego wyznaczyła już Hamburg jako główny port do obsługi Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że wielkie kontenerowce transoceaniczne dopływać będą tylko do Hamburga, gdzie kontenery przeładowane zostaną na mniejsze jednostki, które przetransportują je do docelowych portów bałtyckich. Plan ten ujawnił przed kilkoma dniami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, podkreślając: „zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu”

– informuje dr Brzeski i podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

Oj, będzie wrzask, będzie kwik

– podsumował dr Brzeski.

Czytaj więcej: Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?

 

 


 

POLECANE
Tusk rozmawiał z Zełenskim. Jest komunikat z ostatniej chwili
Tusk rozmawiał z Zełenskim. Jest komunikat

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski i premier Donald Tusk omówili amerykański plan pokojowy dla Ukrainy oraz rolę Polski i Europy w dalszych negocjacjach.

Zima uderzy na południu Polski. Ostrzeżenia dla mieszkańców Wiadomości
Zima uderzy na południu Polski. Ostrzeżenia dla mieszkańców

Weekend przyniesie zróżnicowaną pogodę. W zachodniej i północnej części kraju pogodnie, na południu intensywne opady śniegu z przyrostem pokrywy śnieżnej nawet o 25 cm – poinformowała synoptyczka IMGW Magdalena Pękala. RCB ostrzega o intensywnych opadach śniegu na południu Małopolski.

Afera korupcyjna nie złamała Zełenskiego. Zachód błędnie ocenia sytuację w Kijowie? z ostatniej chwili
Afera korupcyjna nie złamała Zełenskiego. Zachód błędnie ocenia sytuację w Kijowie?

Jak wskazuje red. Tatiana Kolesnychenko na łamach "Wirtualnej Polski", afera korupcyjna z udziałem bliskich współpracowników Wołodymyra Zełenskiego nie osłabiła prezydenta Ukrainy tak mocno, jak jest to przedstawiane w zachodnich mediach. 

Niedoszły transfer Lewandowskiego. Były agent ujawnia kulisy Wiadomości
Niedoszły transfer Lewandowskiego. Były agent ujawnia kulisy

Robert Lewandowski od lat uchodzi za jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich piłkarzy. Jego przejście z Lecha Poznań do Borussii Dortmund w 2010 roku uznawane jest za punkt zwrotny w karierze. Jak się jednak okazuje, w tamtym okresie pojawiła się również możliwość gry we Włoszech - choć ostatecznie nie doszło do żadnych rozmów.

Raper Mata, syn prof. Marcina Matczaka, uderza w Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
Raper Mata, syn prof. Marcina Matczaka, uderza w Karola Nawrockiego

Raper Mata podczas koncertu w Krakowie zaprezentował fragment nowej piosenki, w której uderza w prezydenta Karola Nawrockiego.

Akty sabotażu na polskiej kolei. Komunikat wydało... MSZ Białorusi z ostatniej chwili
Akty sabotażu na polskiej kolei. Komunikat wydało... MSZ Białorusi

Rzecznik prasowy Ministerstwa Spraw Zagranicznych Białorusi Rusłan Waranow przekazał w wydanym oświadczeniu, że Białoruś dołącza do polskich poszukiwań osób podejrzanych o akty dywersji na kolei w Polsce.

Zaginął pracownik Straży Granicznej. Apel o pomoc z ostatniej chwili
Zaginął pracownik Straży Granicznej. Apel o pomoc

Trwają poszukiwania 63-letniego Lecha Nowaka z Pruszcza Gdańskiego, który 13 listopada 2025 r. wyjechał grafitową Dacią Sandero i do dziś nie skontaktował się z rodziną. Policja i bliscy proszą o pomoc w odnalezieniu mężczyzny.

Nie żyje znana piosenkarka z ostatniej chwili
Nie żyje znana piosenkarka

W wielu 91 lat zmarła w piątek legendarna włoska piosenkarka Ornella Vanoni. NIemal do ostatnich tygodni swego życia była aktywna i prawie co tydzień była gościem popularnego programu telewizyjnego w stacji Nove. Śpiewała z wieloma, także młodymi artystami, w tym z raperami. Wydała dziesiątki płyt.

Brazylia: Policja zatrzymała byłego prezydenta Jaira Bolsonaro z ostatniej chwili
Brazylia: Policja zatrzymała byłego prezydenta Jaira Bolsonaro

Brazylijska policja federalna zatrzymała byłego prezydenta Jaira Bolsonaro – poinformowały w sobotę światowe agencje i media, powołując się na prawnika prawicowego polityka. Bolsonaro został skazany we wrześniu br. na 27 lat i trzy miesiące pozbawienia wolności za próbę zamachu stanu.

Ważny wpis Karola Nawrockiego. Prezydent przypomniał słynne „Pięć Prawd Polaków” z ostatniej chwili
Ważny wpis Karola Nawrockiego. Prezydent przypomniał słynne „Pięć Prawd Polaków”

Prezydent Karol Nawrocki w swoim najnowszym wpisie na platformie X nawiązał do „Pięciu Prawd Polaków” – historycznego manifestu polskości ogłoszonego 6 marca 1938 roku w Berlinie.

REKLAMA

Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz poinformował w rozmowie z Radiem Szczecin, że rozpoczęło się dokładne wyznaczanie nowego podejścia dla statków do Świnoujścia. Budowa nowego toru będzie największą inwestycją tego typu w historii Urzędu Miasta w Szczecinie.
Wejście do portu w Świnoujściu Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu
Wejście do portu w Świnoujściu / Wikipedia - CC BY-SA 2.5 / User:Specjal b

Budowa nowego toru podejściowego byłaby przełomem, ponieważ umożliwi wpłynięcie do głębokowodnego terminalu kontenerowego największym statkom, które mogą wejść na Bałtyk.

Nowy tor podejściowy w Świnoujściu

Jesteśmy na etapie wyznaczania bardzo dokładnie, czyli w postaci analizy nawigacyjnej, nowego podejścia wschodniego do portu

– powiedział dla Radia Szczecin Wojciech Zdanowicz. Przypomniał, że do portu w Świnoujściu obecnie istnieją dwa podejścia: zachodnie i północne. Obydwa te podejścia gwarantują głębokość 14,5 metra, co jest zbyt małą wielkością wobec 15 metrów zanurzenia maksymalnego statków, które mogą wpływać na Bałtyk.

Jak informuje Zdanowicz, aby powstał nowy tor podejściowy, trzeba usunąć 130 milionów metrów sześciennych urobku.

Dla porównania przy pogłębieniu toru do Szczecina usunięto 24 miliony (…) w związku z tym planujemy budowę toru o szerokości minimum 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów, po to, aby te statki największe, które wchodzą na Bałtyk, mogły bezpiecznie zawijać do portu w Świnoujściu

– przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacuje się, że prace projektowe inwestycji potrwają trzy lata, zatem fizycznie prace budowlane powinny ruszyć w 2027 roku.

Rafał Brzeski: Oj, będzie wrzask, będzie kwik

Temat budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta. 

Jedna z komisji Parlamentu Europejskiego wyznaczyła już Hamburg jako główny port do obsługi Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że wielkie kontenerowce transoceaniczne dopływać będą tylko do Hamburga, gdzie kontenery przeładowane zostaną na mniejsze jednostki, które przetransportują je do docelowych portów bałtyckich. Plan ten ujawnił przed kilkoma dniami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, podkreślając: „zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu”

– informuje dr Brzeski i podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

Oj, będzie wrzask, będzie kwik

– podsumował dr Brzeski.

Czytaj więcej: Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe