Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz poinformował w rozmowie z Radiem Szczecin, że rozpoczęło się dokładne wyznaczanie nowego podejścia dla statków do Świnoujścia. Budowa nowego toru będzie największą inwestycją tego typu w historii Urzędu Miasta w Szczecinie.
Wejście do portu w Świnoujściu Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu
Wejście do portu w Świnoujściu / Wikipedia - CC BY-SA 2.5 / User:Specjal b

Budowa nowego toru podejściowego byłaby przełomem, ponieważ umożliwi wpłynięcie do głębokowodnego terminalu kontenerowego największym statkom, które mogą wejść na Bałtyk.

Nowy tor podejściowy w Świnoujściu

Jesteśmy na etapie wyznaczania bardzo dokładnie, czyli w postaci analizy nawigacyjnej, nowego podejścia wschodniego do portu

– powiedział dla Radia Szczecin Wojciech Zdanowicz. Przypomniał, że do portu w Świnoujściu obecnie istnieją dwa podejścia: zachodnie i północne. Obydwa te podejścia gwarantują głębokość 14,5 metra, co jest zbyt małą wielkością wobec 15 metrów zanurzenia maksymalnego statków, które mogą wpływać na Bałtyk.

Jak informuje Zdanowicz, aby powstał nowy tor podejściowy, trzeba usunąć 130 milionów metrów sześciennych urobku.

Dla porównania przy pogłębieniu toru do Szczecina usunięto 24 miliony (…) w związku z tym planujemy budowę toru o szerokości minimum 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów, po to, aby te statki największe, które wchodzą na Bałtyk, mogły bezpiecznie zawijać do portu w Świnoujściu

– przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacuje się, że prace projektowe inwestycji potrwają trzy lata, zatem fizycznie prace budowlane powinny ruszyć w 2027 roku.

Rafał Brzeski: Oj, będzie wrzask, będzie kwik

Temat budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta. 

Jedna z komisji Parlamentu Europejskiego wyznaczyła już Hamburg jako główny port do obsługi Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że wielkie kontenerowce transoceaniczne dopływać będą tylko do Hamburga, gdzie kontenery przeładowane zostaną na mniejsze jednostki, które przetransportują je do docelowych portów bałtyckich. Plan ten ujawnił przed kilkoma dniami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, podkreślając: „zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu”

– informuje dr Brzeski i podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

Oj, będzie wrzask, będzie kwik

– podsumował dr Brzeski.

Czytaj więcej: Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?

 

 


 

POLECANE
Policjanci podejrzani o nękanie bezdomnych. Skandal w Koszalinie   z ostatniej chwili
Policjanci podejrzani o nękanie bezdomnych. Skandal w Koszalinie  

Zatrzymano siedem osób podejrzewanych o nękanie osób bezdomnych. Wśród nich było sześciu koszalińskich policjantów – przekazała Prokuratura Okręgowa w Koszalinie. Trzy osoby usłyszały zarzuty podejmowania niezasadnych interwencji i nękania.

Donald Trump podpisał ustawę nakazującą departamentowi sprawiedliwości ujawnienie akt Epsteina z ostatniej chwili
Donald Trump podpisał ustawę nakazującą departamentowi sprawiedliwości ujawnienie akt Epsteina

Jak poinformowało BBC, prezydent USA Donald Trump ogłosił, że podpisał ustawę nakazującą ujawnienie akt rządowych związanych ze zmarłym skazanym przestępcą seksualnym Jeffreyem Epsteinem.

Zderzenie pociągów w Czechach. 40 osób zostało rannych z ostatniej chwili
Zderzenie pociągów w Czechach. 40 osób zostało rannych

Około 40 osób zostało rannych w wyniku zderzenia się dwóch pociągów, do którego doszło w czwartek rano w pobliżu Czeskich Budziejowic na południu Czech. Służby ratownicze podały, że dwie osoby odniosły poważne obrażenia.

Sikorski: Polskie MSZ przekaże 100 mln dolarów na broń dla Ukrainy z ostatniej chwili
Sikorski: Polskie MSZ przekaże 100 mln dolarów na broń dla Ukrainy

Minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski powiedział w czwartek w Brukseli, że jego resort do końca roku przekaże 100 mln dolarów na pomoc wojskową dla Ukrainy i zakup amerykańskiej broni.

Rada UE i Parlament Europejski uzgodniły wspólnotowe przepisy prawa upadłościowego Wiadomości
Rada UE i Parlament Europejski uzgodniły wspólnotowe przepisy prawa upadłościowego

Duńska prezydencja Rady i negocjatorzy Parlamentu Europejskiego wypracowali uzgodnienia w sprawie dyrektywy UE harmonizującej niektóre aspekty prawa upadłościowego.

Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii: Chrześcijański model edukacji jest niezgodny z prawem z ostatniej chwili
Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii: Chrześcijański model edukacji jest niezgodny z prawem

Jak poinformował portal European Conservative, Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii orzekł, że skoncentrowany na chrześcijaństwie model edukacji religijnej (RE) w szkołach Irlandii Północnej jest niezgodny z prawem, stwierdzając, że obecny system nie spełnia wymogu, aby nauczanie było „obiektywne, krytyczne i pluralistyczne”.

Handel narkotykami w Europie kwitnie w najlepsze. Eksperci: Nie ma woli politycznej, żeby to powstrzymać gorące
Handel narkotykami w Europie kwitnie w najlepsze. Eksperci: Nie ma woli politycznej, żeby to powstrzymać

Europa jest niebezpiecznie w tyle, jeśli chodzi o stawienie czoła globalnemu handlowi narkotykami, który rozwija się, przyspiesza i jest coraz bardziej powiązany z migracją i przestępczością zorganizowaną – ostrzegli eksperci zgromadzeni na szczycie MCC poświęconemu globalnej epidemii narkotykowej, który odbył się w Budapeszcie.

Rada UE poparła zabezpieczenia dla produktów rolnych w umowie z Mercosurem. Zobacz, co się zmienia pilne
Rada UE poparła zabezpieczenia dla produktów rolnych w umowie z Mercosurem. Zobacz, co się zmienia

W ciągu niecałych dwóch miesięcy od przedstawienia przez Komisję wniosku w sprawie rozporządzenia wdrażającego dwustronną klauzulę ochronną Umowy o partnerstwie UE–Mercosur oraz tymczasowej umowy handlowej między UE a Mercosurem dotyczącej produktów rolnych Rada zatwierdziła wniosek bez wprowadzania żadnych zmian.

Komunikat dla mieszkańców Krakowa ws. fajerwerków z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Krakowa ws. fajerwerków

Kraków wprowadza całoroczny zakaz odpalania fajerwerków, petard, ogni sztucznych i innych widowiskowych materiałów pirotechnicznych – zdecydowali w środę radni miasta. Zakaz nie będzie obowiązywał w najbliższą noc sylwestrową.

Pilny komunikat dla mieszkańców Kielc. Brakuje krwi z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla mieszkańców Kielc. Brakuje krwi

Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Kielcach ogłosiło pilny apel o oddawanie krwi. W regionie gwałtownie spadły zapasy, szczególnie grup Rh ujemnych, co może utrudnić bieżące zaopatrzenie szpitali. Największe braki dotyczą: A Rh-, B Rh-, AB Rh-, 0 Rh- oraz 0 Rh+ – wynika ze stanu magazynowego z 19 listopada.

REKLAMA

Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz poinformował w rozmowie z Radiem Szczecin, że rozpoczęło się dokładne wyznaczanie nowego podejścia dla statków do Świnoujścia. Budowa nowego toru będzie największą inwestycją tego typu w historii Urzędu Miasta w Szczecinie.
Wejście do portu w Świnoujściu Rozpoczęło się wyznaczanie nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu
Wejście do portu w Świnoujściu / Wikipedia - CC BY-SA 2.5 / User:Specjal b

Budowa nowego toru podejściowego byłaby przełomem, ponieważ umożliwi wpłynięcie do głębokowodnego terminalu kontenerowego największym statkom, które mogą wejść na Bałtyk.

Nowy tor podejściowy w Świnoujściu

Jesteśmy na etapie wyznaczania bardzo dokładnie, czyli w postaci analizy nawigacyjnej, nowego podejścia wschodniego do portu

– powiedział dla Radia Szczecin Wojciech Zdanowicz. Przypomniał, że do portu w Świnoujściu obecnie istnieją dwa podejścia: zachodnie i północne. Obydwa te podejścia gwarantują głębokość 14,5 metra, co jest zbyt małą wielkością wobec 15 metrów zanurzenia maksymalnego statków, które mogą wpływać na Bałtyk.

Jak informuje Zdanowicz, aby powstał nowy tor podejściowy, trzeba usunąć 130 milionów metrów sześciennych urobku.

Dla porównania przy pogłębieniu toru do Szczecina usunięto 24 miliony (…) w związku z tym planujemy budowę toru o szerokości minimum 500 metrów, długości około 65 kilometrów i głębokości 17 metrów, po to, aby te statki największe, które wchodzą na Bałtyk, mogły bezpiecznie zawijać do portu w Świnoujściu

– przekazał dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. Szacuje się, że prace projektowe inwestycji potrwają trzy lata, zatem fizycznie prace budowlane powinny ruszyć w 2027 roku.

Rafał Brzeski: Oj, będzie wrzask, będzie kwik

Temat budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu podejmował na łamach Tysol.pl dr Rafał Brzeski, ekspert w dziedzinie wojny informacyjnej i publicysta. 

Jedna z komisji Parlamentu Europejskiego wyznaczyła już Hamburg jako główny port do obsługi Morza Bałtyckiego. Oznacza to, że wielkie kontenerowce transoceaniczne dopływać będą tylko do Hamburga, gdzie kontenery przeładowane zostaną na mniejsze jednostki, które przetransportują je do docelowych portów bałtyckich. Plan ten ujawnił przed kilkoma dniami wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, podkreślając: „zostało to zapisane wprost, że oceaniczne serwisy mają kończyć się w Hamburgu”

– informuje dr Brzeski i podkreśla, że rząd polski przygotowuje program rozwoju zespołu portowego Szczecin – Świnoujście.

Jego istotną częścią będzie budowa kosztem ponad 10 miliardów złotych nowego toru wodnego do Świnoujścia przesuniętego na wschód i omijającego wszelkie dotychczasowe roszczenia niemieckie. Za 6–7 lat Świnoujście „ma się stać hubem przeładunkowym dla Bałtyku”

– podkreśla publicysta i dodaje, że nowy terminal będzie mógł przyjmować największe kontenerowce oceaniczne i stanie się „poważną konkurencją dla Hamburga”.

Oj, będzie wrzask, będzie kwik

– podsumował dr Brzeski.

Czytaj więcej: Dr Rafał Brzeski: Co Niemcom pachnie w Świnoujściu?

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe