„Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”

Marcin Horała, poseł PiS, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego był w czwartek gościem w Radiu Gdańsk, gdzie skomentował rozważaną przez środowiska opozycyjne rezygnację z budowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Koncepcja CPK „Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”
Koncepcja CPK / Twitter Marcin Horała

 „Bez CPK Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym”

Są zawarte umowy, które są warte miliardy. Oczywiście te pieniądze nie zostały jeszcze zapłacone, ale jest już pewne zobowiązanie. Są inne koszty. Mamy pozyskane pół miliarda funduszy unijnych. Niektóre projekty CPK są w ramach KPO. Gdyby CPK nie realizować, to nie wykona się kamieni milowych KPO i nie dostanie się środków. To nadal nie jest najważniejsze. Największy koszt to skazanie Polski na trwałe upośledzenie systemu transportowego. Na to, że nie będziemy mieli takiego systemu transportowego, jak państwa wysoko rozwinięte, więc Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym. To jest główny koszt rezygnacji z CPK 

– mówił Marcin Horała. Jak podkreślił, czteroletnią misję, którą miał, udało się wypełnić, a wszystko, co miało być wykonane, na tym etapie zostało wykonane. 

Mamy za sobą potworny proces biurokratyczny związany z dużą inwestycją, mamy decyzję środowiskową, w trakcie postępowania jest decyzja lokalizacyjna. Mamy skupione grunty, rozpoczęły się prace budowlane. Mamy zabezpieczone finansowanie po stronie publicznej, rząd uchwalił wieloletni plan finansowy. Udało się wybrać najlepszą ofertę i pozyskać inwestorów na komponent lotniczy. Mogę powiedzieć następcy, że nic, tylko kontynuować. Wszystko, co powinno być, jest gotowe 

– zaznaczył polityk. Poinformował, że „w wymiarze transportu lotniczego przeciągnięcie obsługi towarów do Polski to w perspektywie 30 lat jest 200 mld ekstra w budżecie Polski z tytułu ceł i podatków”. 

To są korzyści dodatkowe, poza samą rentownością i dywidendą wypłacaną udziałowcom, wśród których 51 proc. będzie miał Skarb Państwa 

– podsumował Marcin Horała.

Czytaj również: Jest inwestor, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Politycy PO chcą zatrzymania budowy CPK. Kontekst 

W poniedziałek polityk Platformy Obywatelskiej Marcin Kierwiński na antenie Radia Plus wypowiedział się między innymi na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego budowę realizował rząd Prawa i Sprawiedliwości.

– Realizacja CPK musi być wstrzymana. Muszą zostać rozliczone gigantyczne pieniądze, które zostały zmarnowane. Ten projekt musi być przejrzany przez ekspertów i wtedy muszą być podjęte finalne decyzje. Ale odpowiadając zero-jedynkowo, tak, ten projekt zostanie zatrzymany. Musimy jeszcze zobaczyć, jakie kontrakty zostały podpisane. Musimy zobaczyć, ile pieniędzy publicznych da się uratować. Ten projekt zawierał też inwestycje jakby naokoło CPK, na przykład kolejowe, zobaczymy, które z tych rzeczy będą wykorzystane – mówił poseł. Jak podkreślił, „nie ma żadnych realnych perspektyw, żeby to lotnisko powstało”.

Czytaj więcej: Polityk Platformy o CPK: Ten projekt zostanie zatrzymany


 

POLECANE
Zawarto tymczasowe porozumienie ws. Europejskiego Programu Przemysłu Obronnego. Jest obarczone poważnymi wadami z ostatniej chwili
Zawarto tymczasowe porozumienie ws. Europejskiego Programu Przemysłu Obronnego. Jest obarczone poważnymi wadami

Prezydencja Rady i negocjatorzy z Parlamentu Europejskiego (PE) osiągnęli tymczasowe porozumienie w sprawie Europejskiego Programu Przemysłu Obronnego (EDIP), specjalnego programu finansowania obronności o wartości €1,5 miliarda na lata 2025-2027. Jego założenia uderzają nie tylko w poziom obronności krajów UE, ale również w polski przemysł zbrojeniowy.

Żurek chce zakładać kierowcom obrączki. To metoda na łamiących zakaz prowadzenia Wiadomości
Żurek chce zakładać kierowcom obrączki. To metoda na łamiących zakaz prowadzenia

Minister Waldemar Żurek ujawnił, że resort analizuje wprowadzenie elektronicznych obrączek, które miałyby wykrywać, czy osoby objęte zakazem wsiadają za kierownicę.

Nowa partia Tuska? Nazwa ugrupowania na razie pozostaje tajemnicą polityka
Nowa partia Tuska? Nazwa ugrupowania na razie pozostaje tajemnicą

Platforma Obywatelska przygotowuje się do konwencji, podczas której ma dojść do formalnego zjednoczenia z Nowoczesną i Inicjatywą Polską. Spotkanie zaplanowano na 25 października, ale nazwa nowej formacji wciąż pozostaje ściśle strzeżoną tajemnicą.

Brytyjski wywiad interweniował operacyjnie ws. Chin. W tle bezpieczeństwo narodowe z ostatniej chwili
Brytyjski wywiad interweniował operacyjnie ws. Chin. W tle bezpieczeństwo narodowe

Szef MI5 Sir Ken McCallum oświadczył, że chińscy agenci państwowi stanowią codzienne zagrożenie dla bezpieczeństwa narodowego Wielkiej Brytanii. W przemówieniu powiedział, że w zeszłym tygodniu MI5 interweniowało operacyjnie, aby zakłócić chińską działalność budzącą obawy dotyczące bezpieczeństwa narodowego.

Niemcy: ponad dwa tysiące zmian płci w rok. Wśród nich czteroletnie dziecko tylko u nas
Niemcy: ponad dwa tysiące zmian płci w rok. Wśród nich czteroletnie dziecko

W Niemczech w ciągu niespełna roku od wejścia w życie ustawy o samostanowieniu płci aż 2407 osób zmieniło swoją płeć metrykalną – ujawnił Senat Berlina. Wśród nich znalazło się 194 dzieci i nastolatków, w tym jedno czteroletnie dziecko.

Współpraca wojska z przemysłem zbrojeniowym stanie się faktem? Powstanie nowa jednostka w armii z ostatniej chwili
Współpraca wojska z przemysłem zbrojeniowym stanie się faktem? Powstanie nowa jednostka w armii

Wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk zapowiedział większe zaangażowanie polskiego przemysłu obronnego w opracowywanie innowacyjnych technologii dla wojska. W tym celu powołana zostanie nowa jednostka w armii, której zadaniem będzie testowanie i ocena nowego sprzętu oraz innowacyjnych rozwiązań proponowanych przez krajowych producentów – poinformował resort w mediach społecznościowych.

Prezydent zawetował ustawę o mniejszościach. Podano uzasadnienie Wiadomości
Prezydent zawetował ustawę o mniejszościach. Podano uzasadnienie

Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych. Ustawa zakładała uznanie etnolektu wilamowskiego za język regionalny, jednak – jak podkreślono w uzasadnieniu weta – decyzja w tej sprawie nie może mieć charakteru politycznego.

Komunikat dla posiadaczy odbiorników RTV Wiadomości
Komunikat dla posiadaczy odbiorników RTV

Od 2026 roku wzrośnie próg dochodowy zwalniający z abonamentu RTV. Dzięki temu z opłaty za media publiczne zwolnionych będzie więcej seniorów oraz osób z niższymi dochodami.

Eksperci alarmują: „Ostatnie ostrzeżenie dla Unii Europejskiej w kwestii surowców” z ostatniej chwili
Eksperci alarmują: „Ostatnie ostrzeżenie dla Unii Europejskiej w kwestii surowców”

Fundacja SET opublikowała raport o strategicznej autonomii surowcowej Unii Europejskiej. Eksperci ostrzegają: jeśli Bruksela nie zmieni swojego sposobu postrzegania branży surowcowej i nie przyspieszy strategicznych działań, Europa na trwałe utraci podmiotowość w globalnej architekturze gospodarczej, a kontynent czeka kryzys na niespotykaną skalę. W raporcie znalazły się analizy globalnych trendów i rekomendacje działań.

Trump spotka się z Putinem. Wyznaczono miejsce z ostatniej chwili
Trump spotka się z Putinem. Wyznaczono miejsce

Po dwugodzinnej rozmowie telefonicznej Donalda Trumpa z Władimirem Putinem przywódcy USA i Rosji zgodzili się na spotkanie twarzą w twarz. Gospodarzem rozmów ma być stolica Węgier – Budapeszt.

REKLAMA

„Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”

Marcin Horała, poseł PiS, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego był w czwartek gościem w Radiu Gdańsk, gdzie skomentował rozważaną przez środowiska opozycyjne rezygnację z budowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Koncepcja CPK „Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”
Koncepcja CPK / Twitter Marcin Horała

 „Bez CPK Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym”

Są zawarte umowy, które są warte miliardy. Oczywiście te pieniądze nie zostały jeszcze zapłacone, ale jest już pewne zobowiązanie. Są inne koszty. Mamy pozyskane pół miliarda funduszy unijnych. Niektóre projekty CPK są w ramach KPO. Gdyby CPK nie realizować, to nie wykona się kamieni milowych KPO i nie dostanie się środków. To nadal nie jest najważniejsze. Największy koszt to skazanie Polski na trwałe upośledzenie systemu transportowego. Na to, że nie będziemy mieli takiego systemu transportowego, jak państwa wysoko rozwinięte, więc Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym. To jest główny koszt rezygnacji z CPK 

– mówił Marcin Horała. Jak podkreślił, czteroletnią misję, którą miał, udało się wypełnić, a wszystko, co miało być wykonane, na tym etapie zostało wykonane. 

Mamy za sobą potworny proces biurokratyczny związany z dużą inwestycją, mamy decyzję środowiskową, w trakcie postępowania jest decyzja lokalizacyjna. Mamy skupione grunty, rozpoczęły się prace budowlane. Mamy zabezpieczone finansowanie po stronie publicznej, rząd uchwalił wieloletni plan finansowy. Udało się wybrać najlepszą ofertę i pozyskać inwestorów na komponent lotniczy. Mogę powiedzieć następcy, że nic, tylko kontynuować. Wszystko, co powinno być, jest gotowe 

– zaznaczył polityk. Poinformował, że „w wymiarze transportu lotniczego przeciągnięcie obsługi towarów do Polski to w perspektywie 30 lat jest 200 mld ekstra w budżecie Polski z tytułu ceł i podatków”. 

To są korzyści dodatkowe, poza samą rentownością i dywidendą wypłacaną udziałowcom, wśród których 51 proc. będzie miał Skarb Państwa 

– podsumował Marcin Horała.

Czytaj również: Jest inwestor, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Politycy PO chcą zatrzymania budowy CPK. Kontekst 

W poniedziałek polityk Platformy Obywatelskiej Marcin Kierwiński na antenie Radia Plus wypowiedział się między innymi na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego budowę realizował rząd Prawa i Sprawiedliwości.

– Realizacja CPK musi być wstrzymana. Muszą zostać rozliczone gigantyczne pieniądze, które zostały zmarnowane. Ten projekt musi być przejrzany przez ekspertów i wtedy muszą być podjęte finalne decyzje. Ale odpowiadając zero-jedynkowo, tak, ten projekt zostanie zatrzymany. Musimy jeszcze zobaczyć, jakie kontrakty zostały podpisane. Musimy zobaczyć, ile pieniędzy publicznych da się uratować. Ten projekt zawierał też inwestycje jakby naokoło CPK, na przykład kolejowe, zobaczymy, które z tych rzeczy będą wykorzystane – mówił poseł. Jak podkreślił, „nie ma żadnych realnych perspektyw, żeby to lotnisko powstało”.

Czytaj więcej: Polityk Platformy o CPK: Ten projekt zostanie zatrzymany



 

Polecane
Emerytury
Stażowe