„Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”

Marcin Horała, poseł PiS, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego był w czwartek gościem w Radiu Gdańsk, gdzie skomentował rozważaną przez środowiska opozycyjne rezygnację z budowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Koncepcja CPK „Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”
Koncepcja CPK / Twitter Marcin Horała

 „Bez CPK Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym”

Są zawarte umowy, które są warte miliardy. Oczywiście te pieniądze nie zostały jeszcze zapłacone, ale jest już pewne zobowiązanie. Są inne koszty. Mamy pozyskane pół miliarda funduszy unijnych. Niektóre projekty CPK są w ramach KPO. Gdyby CPK nie realizować, to nie wykona się kamieni milowych KPO i nie dostanie się środków. To nadal nie jest najważniejsze. Największy koszt to skazanie Polski na trwałe upośledzenie systemu transportowego. Na to, że nie będziemy mieli takiego systemu transportowego, jak państwa wysoko rozwinięte, więc Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym. To jest główny koszt rezygnacji z CPK 

– mówił Marcin Horała. Jak podkreślił, czteroletnią misję, którą miał, udało się wypełnić, a wszystko, co miało być wykonane, na tym etapie zostało wykonane. 

Mamy za sobą potworny proces biurokratyczny związany z dużą inwestycją, mamy decyzję środowiskową, w trakcie postępowania jest decyzja lokalizacyjna. Mamy skupione grunty, rozpoczęły się prace budowlane. Mamy zabezpieczone finansowanie po stronie publicznej, rząd uchwalił wieloletni plan finansowy. Udało się wybrać najlepszą ofertę i pozyskać inwestorów na komponent lotniczy. Mogę powiedzieć następcy, że nic, tylko kontynuować. Wszystko, co powinno być, jest gotowe 

– zaznaczył polityk. Poinformował, że „w wymiarze transportu lotniczego przeciągnięcie obsługi towarów do Polski to w perspektywie 30 lat jest 200 mld ekstra w budżecie Polski z tytułu ceł i podatków”. 

To są korzyści dodatkowe, poza samą rentownością i dywidendą wypłacaną udziałowcom, wśród których 51 proc. będzie miał Skarb Państwa 

– podsumował Marcin Horała.

Czytaj również: Jest inwestor, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Politycy PO chcą zatrzymania budowy CPK. Kontekst 

W poniedziałek polityk Platformy Obywatelskiej Marcin Kierwiński na antenie Radia Plus wypowiedział się między innymi na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego budowę realizował rząd Prawa i Sprawiedliwości.

– Realizacja CPK musi być wstrzymana. Muszą zostać rozliczone gigantyczne pieniądze, które zostały zmarnowane. Ten projekt musi być przejrzany przez ekspertów i wtedy muszą być podjęte finalne decyzje. Ale odpowiadając zero-jedynkowo, tak, ten projekt zostanie zatrzymany. Musimy jeszcze zobaczyć, jakie kontrakty zostały podpisane. Musimy zobaczyć, ile pieniędzy publicznych da się uratować. Ten projekt zawierał też inwestycje jakby naokoło CPK, na przykład kolejowe, zobaczymy, które z tych rzeczy będą wykorzystane – mówił poseł. Jak podkreślił, „nie ma żadnych realnych perspektyw, żeby to lotnisko powstało”.

Czytaj więcej: Polityk Platformy o CPK: Ten projekt zostanie zatrzymany


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Projekty uchwał ws. powołania komisji śledczych. PiS zapowiada poprawki z ostatniej chwili
Projekty uchwał ws. powołania komisji śledczych. PiS zapowiada poprawki

We wtorek sejmowa komisja ustawodawcza zajmie się projektami uchwał ws. powołania komisji śledczych. – Mamy poprawki zakładające, że komisje ds. wydawania wiz oraz ds. Pegasusa będą zajmowały się także okresem, kiedy rządziła PO – powiedział PAP przewodniczący Komisji Ustawodawczej Marek Ast (PiS).

Dramat gwiazdy „Nasz nowy dom”. Niedawno to ogłosiła z ostatniej chwili
Dramat gwiazdy „Nasz nowy dom”. Niedawno to ogłosiła

Elżbieta Romanowska, nowa prowadząca „Nasz nowy dom”, podzieliła się w mediach społecznościowych wyznaniem dotyczącym jej stanu zdrowia.

Ostatni lot „Świętego Franciszka” Wiadomości
Ostatni lot „Świętego Franciszka”

Siedemdziesiąt dziewięć lat temu sierżant Alvin Jerry Ellin zdołał wyskoczyć z uszkodzonej maszyny, ale gdy bezbronny opadał na spadochronie kilkanaście kilometrów od Oświęcimia, zastrzelił go hitlerowski żandarm z posterunku w Jawiszowicach w dniu 17 grudnia 1944 r. Bohaterski lotnik był strzelcem pokładowym i jednym z członków załogi strąconego przez niemiecką obronę przeciwlotniczą amerykańskiego bombowca B-17G.

Ostatni wysłannik dynastii Ming Wiadomości
Ostatni wysłannik dynastii Ming

„Ostatni wysłannik dynastii Ming” to fabularyzowana opowieść o autentycznej postaci Michała Boyma, siedemnastowiecznego polskiego jezuity i misjonarza w Chinach, który jako oficjalny wysłannik ostatniego cesarza dynastii Ming, Yongliego, udał się do Europy, by tam reprezentować ten jedyny katolicki dwór w historii Chin.

Kamil Stoch z ważnym apelem do kibiców: To nie jest łatwa sytuacja z ostatniej chwili
Kamil Stoch z ważnym apelem do kibiców: To nie jest łatwa sytuacja

Kamil Stoch ma fatalny początek sezonu. Po czterech konkursach trzykrotny mistrz olimpijski ma zaledwie trzy punkty wywalczone na skoczni Lillehammer. W rozmowie z portalem skijumping.pl podkreślił, że wierzy w polski zespół.

Paweł Jędrzejewski: Jeżeli rzeczywistość nie spełnia ideologicznych oczekiwań, tym gorzej dla rzeczywistości Wiadomości
Paweł Jędrzejewski: Jeżeli rzeczywistość nie spełnia ideologicznych oczekiwań, tym gorzej dla rzeczywistości

Jeżeli rzeczywistość nie spełnia ideologicznych oczekiwań, tym gorzej dla rzeczywistości. Zostaje przerobiona na ideologicznie właściwą.

Tragedia w Lubelskiem. Nie żyje 15-latek z ostatniej chwili
Tragedia w Lubelskiem. Nie żyje 15-latek

Strażacy wydobyli spod lodu zwłoki 15-latka, który w poniedziałkowe popołudnie wyszedł na ryby nad zbiornik wodny w miejscowości Bochotnica w powiecie puławskim (woj. lubelskie) – podała policja.

Afera wiatrakowa: Szymon Hołownia zabrał głos z ostatniej chwili
Afera wiatrakowa: Szymon Hołownia zabrał głos

– Intencje były dobre, popełniono błędy w komunikacji, w wytłumaczeniu, o co dokładnie chodzi – powiedział w poniedziałek w Polsat News marszałek Sejmu Szymon Hołownia, odnosząc się do tzw. ustawy wiatrakowej. – Ludzie nie mogą mieć wątpliwości, że nie będzie wiatraków w parkach narodowych, że nikt nie chce stawiać im wiatraków 300 metrów od domu – dodał.

Niemcy: Ujawniono nowe dokumenty obciążające Olafa Scholza z ostatniej chwili
Niemcy: Ujawniono nowe dokumenty obciążające Olafa Scholza

Nad Odrą znów głośno o aferze cum-ex i wciąż niejasna jest w niej rola kanclerza Niemiec Olafa Scholza (wówczas włodarza Hamburga).

„Washington Post”: Wszystko w ukraińskiej kontrofensywie poszło nie tak, jak powinno z ostatniej chwili
„Washington Post”: Wszystko w ukraińskiej kontrofensywie poszło nie tak, jak powinno

– Wszystko poszło nie tak, jak powinno – ocenił w poniedziałek amerykański dziennik „Washington Post” w obszernej analizie poświęconej ukraińskiej kontrofensywie przeciwko rosyjskiej armii, która rozpoczęła się w czerwcu br. Jak podkreślono, w ciągu niemal pół roku Ukraińcy zdołali przesunąć się o zaledwie 19 km i wyzwolić kilka miejscowości.

REKLAMA

„Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”

Marcin Horała, poseł PiS, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego był w czwartek gościem w Radiu Gdańsk, gdzie skomentował rozważaną przez środowiska opozycyjne rezygnację z budowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Koncepcja CPK „Rezygnacja z CPK to skazanie Polski na upośledzenie systemu transportowego”
Koncepcja CPK / Twitter Marcin Horała

 „Bez CPK Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym”

Są zawarte umowy, które są warte miliardy. Oczywiście te pieniądze nie zostały jeszcze zapłacone, ale jest już pewne zobowiązanie. Są inne koszty. Mamy pozyskane pół miliarda funduszy unijnych. Niektóre projekty CPK są w ramach KPO. Gdyby CPK nie realizować, to nie wykona się kamieni milowych KPO i nie dostanie się środków. To nadal nie jest najważniejsze. Największy koszt to skazanie Polski na trwałe upośledzenie systemu transportowego. Na to, że nie będziemy mieli takiego systemu transportowego, jak państwa wysoko rozwinięte, więc Polska nigdy nie będzie krajem wysoko rozwiniętym. To jest główny koszt rezygnacji z CPK 

– mówił Marcin Horała. Jak podkreślił, czteroletnią misję, którą miał, udało się wypełnić, a wszystko, co miało być wykonane, na tym etapie zostało wykonane. 

Mamy za sobą potworny proces biurokratyczny związany z dużą inwestycją, mamy decyzję środowiskową, w trakcie postępowania jest decyzja lokalizacyjna. Mamy skupione grunty, rozpoczęły się prace budowlane. Mamy zabezpieczone finansowanie po stronie publicznej, rząd uchwalił wieloletni plan finansowy. Udało się wybrać najlepszą ofertę i pozyskać inwestorów na komponent lotniczy. Mogę powiedzieć następcy, że nic, tylko kontynuować. Wszystko, co powinno być, jest gotowe 

– zaznaczył polityk. Poinformował, że „w wymiarze transportu lotniczego przeciągnięcie obsługi towarów do Polski to w perspektywie 30 lat jest 200 mld ekstra w budżecie Polski z tytułu ceł i podatków”. 

To są korzyści dodatkowe, poza samą rentownością i dywidendą wypłacaną udziałowcom, wśród których 51 proc. będzie miał Skarb Państwa 

– podsumował Marcin Horała.

Czytaj również: Jest inwestor, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Politycy PO chcą zatrzymania budowy CPK. Kontekst 

W poniedziałek polityk Platformy Obywatelskiej Marcin Kierwiński na antenie Radia Plus wypowiedział się między innymi na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego budowę realizował rząd Prawa i Sprawiedliwości.

– Realizacja CPK musi być wstrzymana. Muszą zostać rozliczone gigantyczne pieniądze, które zostały zmarnowane. Ten projekt musi być przejrzany przez ekspertów i wtedy muszą być podjęte finalne decyzje. Ale odpowiadając zero-jedynkowo, tak, ten projekt zostanie zatrzymany. Musimy jeszcze zobaczyć, jakie kontrakty zostały podpisane. Musimy zobaczyć, ile pieniędzy publicznych da się uratować. Ten projekt zawierał też inwestycje jakby naokoło CPK, na przykład kolejowe, zobaczymy, które z tych rzeczy będą wykorzystane – mówił poseł. Jak podkreślił, „nie ma żadnych realnych perspektyw, żeby to lotnisko powstało”.

Czytaj więcej: Polityk Platformy o CPK: Ten projekt zostanie zatrzymany



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe