Marcin Horała: Mamy inwestora, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, a także pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała poinformował we wtorek rano, że konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund zostało inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
 Marcin Horała: Mamy inwestora, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK
/ Tysol

Polityk poinformował, że inwestor chce wyłożyć do 8 miliardów złotych w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem.

CPK wybrało inwestorów

Jak informuje w komunikacie prasowym CPK, spółka wskazała francuskie Vinci Airports i australijskie IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego CPK. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.

CPK to nie jest megalomania. CPK to nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych. CPK oznacza stworzenie środkowoeuropejskiego hubu pasażerskiego, a zarazem pozwala na sięgnięcie po gigantyczne dochody z lotniczego cargo, które dotychczas przechodziły Polsce koło nosa. Wejście do projektu CPK tak dużych i uznanych podmiotów jak Vinci i IFM to najlepszy dowód, że CPK jest projektem przemyślanym i opartym na liczbach. On nie tylko napędzi polską gospodarkę, ale zagwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji

– informuje Marcin Horała. 

W oświadczeniu prasowym opublikowanym przez CPK podkreślono, że do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży. 

Założenia finansowania części lotniskowej CPK są takie, że 60 proc. finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 proc. pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK.Lotnisko wybuduje, a następnie będzie operatorem portu lotniczego CPK

– podaje CPK. 

„To realizacja strategicznych interesów Polski”

Marcin Horała podkreśla, że wybór oferty, a następnie podpisanie umowy będzie oznaczało przyciągniecie do Polski bezpośredniej inwestycji o wartości do 8 miliardów złotych. Zaznaczył, że postępowanie nie dotyczy sprzedaży udziałów w Państwowych Portach Lotniczych, gruntów lub czegokolwiek z majątku lotniska Okęcie itp., tylko inwestycji w nowe lotnisko.

CPK to dobry biznes sam w sobie – stąd zainteresowanie wiodących światowych firm branży infrastrukturalnej. Ale przede wszystkim realizacja strategicznych interesów Polski, nie tylko gospodarczych. Pozyskując inwestorów mniejszościowych, zyskujemy kapitał, zachowując kontrolę właścicielską. Postępowanie trwało kilkanaście miesięcy i zakończyło się 13 października wyborem najlepszej oferty

– wskazał polityk. Dodał, że „jednak to nie zyski z samego biznesu lotniskowego (choć znaczne) są tu najważniejsze”. 

Jak wykazał niedawny raport EY, samo przesunięcie obsługi cargo lotniczego z lotnisk niemieckich na CPK da w ciągu 30 lat 200 miliardów złotych więcej w polskim budżecie z tytułu ceł i podatku VAT

– podsumował Marcin Horała.

Inwestorzy z Francji i Australii

Vinci Airports to spółka należąca do Vinci Group z siedzibą w Paryżu. To światowy lider w zakresie projektowania, budowy, finansowania i operowania projektami infrastrukturalnymi. Vinci jest aktywny w 120 krajach i zatrudnia ponad 270 tys. pracowników. W portfelu spółki znajduje się dziś 65 lotnisk w 12 krajach, które w 2019 r. (przed pandemią COVID-19) obsłużyły łącznie ponad 240 mln pasażerów. 

IFM Global Infrastructure Fund (IFM) to infrastrukturalny fundusz inwestycyjny z Australii. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dolarów, z czego około 64 mld dolarów dedykowane są inwestycjom kapitałowym w infrastrukturę. IFM Investors obecnie zarządza inwestycjami w 17 lotnisk w różnych krajach, które wspólnie obsłużyły ponad 232 mln pasażerów w 2019 r. Wśród nich znajdują się m.in. Wiedeń, Manchester, Sydney, Melbourne, Perth i Brisbane. 

 

 


 

POLECANE
Zabójstwo 8-letniego Kamilka. Oskarżone cztery osoby z ostatniej chwili
Zabójstwo 8-letniego Kamilka. Oskarżone cztery osoby

Prokuratura Regionalna w Gdańsku skierowała do sądu akt oskarżenia ws. zabójstwa 8-letniego Kamila z Częstochowy. Cztery osoby zostały oskarżone o zabójstwo dziecka, znęcanie się ze szczególnym okrucieństwem nad dziećmi, seksualne wykorzystanie małoletniej oraz o inne przestępstwa przeciw małoletnim.

Wszystkim Niemcom to mówię. Dawać kasę. Trzaskowski u Stanowskiego gorące
"Wszystkim Niemcom to mówię. Dawać kasę". Trzaskowski u Stanowskiego

Rafał Trzaskowski był gościem Kanału Zero w cyklu wywiadów Krzysztofa Stanowskiego z kandydatami na prezydenta.

Niepokojące informacje ze wschodniej granicy. Straż Graniczna wydała komunikat z ostatniej chwili
Niepokojące informacje ze wschodniej granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Brat papieża Leona XIV przerywa milczenie. Nieznane fakty o Robercie Prevost z ostatniej chwili
Brat papieża Leona XIV przerywa milczenie. Nieznane fakty o Robercie Prevost

– Nie wierzyłem w to, by mój brat mógł zostać wybrany, bo ciągle słyszałem, że Amerykanin nie może zostać papieżem – powiedział w wywiadzie dla telewizji ABC brat Leona XIV John Provost. Wyjawił jednak, że papieską przyszłość przepowiedziała mu sąsiadka z Chicago, gdy jeszcze chodził do pierwszej klasy.

Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb gorące
Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb

Niemieckie służby informują, że doszło do kolejnych zatrzymań nielegalnych imigrantów na granicy z Polską, którzy zostali następie w większości odesłani do Polski.

Komunikat dla mieszkańców Łodzi z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Łodzi

Mieszkańcy Łodzi mogą odetchnąć z ulgą – remont ul. Zamenhofa dobiega końca. Po wielu miesiącach utrudnień drogowcy prowadzą już ostatnie prace wykończeniowe. Otwarcie całej ulicy zbliża się wielkimi krokami.

Niemieccy deputowani: Polityka rządu sprzeczna z prawem europejskim z ostatniej chwili
Niemieccy deputowani: Polityka rządu sprzeczna z prawem europejskim

Niemiecki rząd pod kierownictwem świeżo upieczonego kanclerza Friedricha Merza przyjął ostry kurs wobec imigrantów. Z tych poczynań nie są zadowoleni nawet deputowani Bundestagu, którzy wchodzą w skład koalicji rządzącej. Politycy i media przyznają, że z poczynań Berlina nie mogą być zadowolone państwa sąsiednie, w tym Polska.  

Nowy komunikat IMGW. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
Nowy komunikat IMGW. Oto co nas czeka

W Polsce nadal chłodno, ale według meteorologów nasze samopoczucie związane z warunkami pogodowymi będzie całkiem dobre.

Ekspert: Podejrzany o zbrodnię na UW Mieszko R. może w ogóle nie stanąć przed sądem z ostatniej chwili
Ekspert: Podejrzany o zbrodnię na UW Mieszko R. może w ogóle nie stanąć przed sądem

Zbrodnia, do której doszło na Uniwersytecie Warszawskim, wstrząsnęła opinią publiczną. 22-letni student prawa, Mieszko R., usłyszał zarzuty zabójstwa ze szczególnym okrucieństwem, usiłowania zabójstwa i znieważenia zwłok. Teraz okazuje się, że może nigdy nie stanąć przed sądem.

Komunikat dla wyborców. Ostatni dzień na załatwienie formalności z ostatniej chwili
Komunikat dla wyborców. Ostatni dzień na załatwienie formalności

Piątek jest ostatnim dniem, w którym wyborcy z niepełnosprawnością i ci, którzy najpóźniej w dniu wyborów prezydenckich ukończą 60 lat, mogą składać wnioski o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania w dniu 18 maja. Głosować przez pełnomocnika można tylko w kraju.

REKLAMA

Marcin Horała: Mamy inwestora, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, a także pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała poinformował we wtorek rano, że konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund zostało inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
 Marcin Horała: Mamy inwestora, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK
/ Tysol

Polityk poinformował, że inwestor chce wyłożyć do 8 miliardów złotych w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem.

CPK wybrało inwestorów

Jak informuje w komunikacie prasowym CPK, spółka wskazała francuskie Vinci Airports i australijskie IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego CPK. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.

CPK to nie jest megalomania. CPK to nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych. CPK oznacza stworzenie środkowoeuropejskiego hubu pasażerskiego, a zarazem pozwala na sięgnięcie po gigantyczne dochody z lotniczego cargo, które dotychczas przechodziły Polsce koło nosa. Wejście do projektu CPK tak dużych i uznanych podmiotów jak Vinci i IFM to najlepszy dowód, że CPK jest projektem przemyślanym i opartym na liczbach. On nie tylko napędzi polską gospodarkę, ale zagwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji

– informuje Marcin Horała. 

W oświadczeniu prasowym opublikowanym przez CPK podkreślono, że do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży. 

Założenia finansowania części lotniskowej CPK są takie, że 60 proc. finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 proc. pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK.Lotnisko wybuduje, a następnie będzie operatorem portu lotniczego CPK

– podaje CPK. 

„To realizacja strategicznych interesów Polski”

Marcin Horała podkreśla, że wybór oferty, a następnie podpisanie umowy będzie oznaczało przyciągniecie do Polski bezpośredniej inwestycji o wartości do 8 miliardów złotych. Zaznaczył, że postępowanie nie dotyczy sprzedaży udziałów w Państwowych Portach Lotniczych, gruntów lub czegokolwiek z majątku lotniska Okęcie itp., tylko inwestycji w nowe lotnisko.

CPK to dobry biznes sam w sobie – stąd zainteresowanie wiodących światowych firm branży infrastrukturalnej. Ale przede wszystkim realizacja strategicznych interesów Polski, nie tylko gospodarczych. Pozyskując inwestorów mniejszościowych, zyskujemy kapitał, zachowując kontrolę właścicielską. Postępowanie trwało kilkanaście miesięcy i zakończyło się 13 października wyborem najlepszej oferty

– wskazał polityk. Dodał, że „jednak to nie zyski z samego biznesu lotniskowego (choć znaczne) są tu najważniejsze”. 

Jak wykazał niedawny raport EY, samo przesunięcie obsługi cargo lotniczego z lotnisk niemieckich na CPK da w ciągu 30 lat 200 miliardów złotych więcej w polskim budżecie z tytułu ceł i podatku VAT

– podsumował Marcin Horała.

Inwestorzy z Francji i Australii

Vinci Airports to spółka należąca do Vinci Group z siedzibą w Paryżu. To światowy lider w zakresie projektowania, budowy, finansowania i operowania projektami infrastrukturalnymi. Vinci jest aktywny w 120 krajach i zatrudnia ponad 270 tys. pracowników. W portfelu spółki znajduje się dziś 65 lotnisk w 12 krajach, które w 2019 r. (przed pandemią COVID-19) obsłużyły łącznie ponad 240 mln pasażerów. 

IFM Global Infrastructure Fund (IFM) to infrastrukturalny fundusz inwestycyjny z Australii. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dolarów, z czego około 64 mld dolarów dedykowane są inwestycjom kapitałowym w infrastrukturę. IFM Investors obecnie zarządza inwestycjami w 17 lotnisk w różnych krajach, które wspólnie obsłużyły ponad 232 mln pasażerów w 2019 r. Wśród nich znajdują się m.in. Wiedeń, Manchester, Sydney, Melbourne, Perth i Brisbane. 

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe