Marcin Horała: Mamy inwestora, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, a także pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała poinformował we wtorek rano, że konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund zostało inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
 Marcin Horała: Mamy inwestora, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK
/ Tysol

Polityk poinformował, że inwestor chce wyłożyć do 8 miliardów złotych w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem.

CPK wybrało inwestorów

Jak informuje w komunikacie prasowym CPK, spółka wskazała francuskie Vinci Airports i australijskie IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego CPK. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.

CPK to nie jest megalomania. CPK to nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych. CPK oznacza stworzenie środkowoeuropejskiego hubu pasażerskiego, a zarazem pozwala na sięgnięcie po gigantyczne dochody z lotniczego cargo, które dotychczas przechodziły Polsce koło nosa. Wejście do projektu CPK tak dużych i uznanych podmiotów jak Vinci i IFM to najlepszy dowód, że CPK jest projektem przemyślanym i opartym na liczbach. On nie tylko napędzi polską gospodarkę, ale zagwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji

– informuje Marcin Horała. 

W oświadczeniu prasowym opublikowanym przez CPK podkreślono, że do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży. 

Założenia finansowania części lotniskowej CPK są takie, że 60 proc. finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 proc. pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK.Lotnisko wybuduje, a następnie będzie operatorem portu lotniczego CPK

– podaje CPK. 

„To realizacja strategicznych interesów Polski”

Marcin Horała podkreśla, że wybór oferty, a następnie podpisanie umowy będzie oznaczało przyciągniecie do Polski bezpośredniej inwestycji o wartości do 8 miliardów złotych. Zaznaczył, że postępowanie nie dotyczy sprzedaży udziałów w Państwowych Portach Lotniczych, gruntów lub czegokolwiek z majątku lotniska Okęcie itp., tylko inwestycji w nowe lotnisko.

CPK to dobry biznes sam w sobie – stąd zainteresowanie wiodących światowych firm branży infrastrukturalnej. Ale przede wszystkim realizacja strategicznych interesów Polski, nie tylko gospodarczych. Pozyskując inwestorów mniejszościowych, zyskujemy kapitał, zachowując kontrolę właścicielską. Postępowanie trwało kilkanaście miesięcy i zakończyło się 13 października wyborem najlepszej oferty

– wskazał polityk. Dodał, że „jednak to nie zyski z samego biznesu lotniskowego (choć znaczne) są tu najważniejsze”. 

Jak wykazał niedawny raport EY, samo przesunięcie obsługi cargo lotniczego z lotnisk niemieckich na CPK da w ciągu 30 lat 200 miliardów złotych więcej w polskim budżecie z tytułu ceł i podatku VAT

– podsumował Marcin Horała.

Inwestorzy z Francji i Australii

Vinci Airports to spółka należąca do Vinci Group z siedzibą w Paryżu. To światowy lider w zakresie projektowania, budowy, finansowania i operowania projektami infrastrukturalnymi. Vinci jest aktywny w 120 krajach i zatrudnia ponad 270 tys. pracowników. W portfelu spółki znajduje się dziś 65 lotnisk w 12 krajach, które w 2019 r. (przed pandemią COVID-19) obsłużyły łącznie ponad 240 mln pasażerów. 

IFM Global Infrastructure Fund (IFM) to infrastrukturalny fundusz inwestycyjny z Australii. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dolarów, z czego około 64 mld dolarów dedykowane są inwestycjom kapitałowym w infrastrukturę. IFM Investors obecnie zarządza inwestycjami w 17 lotnisk w różnych krajach, które wspólnie obsłużyły ponad 232 mln pasażerów w 2019 r. Wśród nich znajdują się m.in. Wiedeń, Manchester, Sydney, Melbourne, Perth i Brisbane. 

 

 


 

POLECANE
Powstanie najdroższy polski film historyczny. Poszukiwani statyści Wiadomości
Powstanie najdroższy polski film historyczny. Poszukiwani statyści

"Chopin, Chopin", opowiadający o polskim kompozytorze, ma być jednym z najdroższych filmów historycznych w polskiej kinematografii. Budżet to ok. 64 mln zł. W tytułową rolę wcieli się Eryk Kulm.

Surowe kary dla irańskich kobiet. Prezydent nie spełnił obietnicy Wiadomości
Surowe kary dla irańskich kobiet. Prezydent nie spełnił obietnicy

Irańskie kobiety nie mogą pokazywać włosów, szyi, przedramion oraz kostek. Według najnowszych doniesień medialnych rząd nowego prezydenta Masuda Pezeszkiana zamierza zaostrzyć prawo w kwestii ubioru kobiet.

Zamiast szopki - świecka instalacja. Władze Barcelony ostatecznie zerwały z tradycją Wiadomości
Zamiast szopki - świecka "instalacja". Władze Barcelony ostatecznie zerwały z tradycją

Rządząca Barceloną lewica podjęła decyzję o zastąpieniu bożonarodzeniowej szopki w centrum miasta, na Placu Św. Jakuba Większego, świecką instalacją.

Kryzys polityczny we Francji. Emmanuel Macron powoła nowego premiera polityka
Kryzys polityczny we Francji. Emmanuel Macron powoła nowego premiera

Prezydent Francji Emmanuel Macron zapowiedział w czwartek, że "w najbliższych dniach" ogłosi nazwisko nowego premiera. Przypomniał również, że zamierza pełnić swoje obowiązki do końca kadencji.

Książę liberalnej demokracji pod ochroną wolnych mediów tylko u nas
Książę liberalnej demokracji pod ochroną "wolnych mediów"

Gdyby syn Bidena nie zapomniał odebrać swojego zepsutego laptopa z salonu, świat nigdy może nie dowiedziałby się o ekscesach Huntera. Gdyby Hunter nie był synem prezydenta, siedziałby teraz w więzieniu. Niektórzy w USA jednak są ponad prawem!

Trzęsienie ziemi u wybrzeży Kalifornii. Ostrzeżenie przed tsunami z ostatniej chwili
Trzęsienie ziemi u wybrzeży Kalifornii. Ostrzeżenie przed tsunami

W czwartek u wybrzeży amerykańskiego stanu Kalifornia nastąpiło trzęsienie ziemi. Siła zarejestrowanych wstrząsów miała magnitudę 7. Wydano ostrzeżenia przed tsunami.

Nie miałem podstaw. Polityk KO tłumaczy się po ataku na Samuela Pereirę gorące
"Nie miałem podstaw". Polityk KO tłumaczy się po ataku na Samuela Pereirę

Polityk KO Przemysław Królicki zamieścił na portalu X treść ugody, w której tłumaczy się z jednego z wpisów, który był skierowany do Samuela Pereiry.

OECD: Niemiecka gospodarka szoruje po dnie. I ciągnie za sobą całą UE z ostatniej chwili
OECD: Niemiecka gospodarka szoruje po dnie. I ciągnie za sobą całą UE
Podejrzewany o morderstwa i porwania Libijczyk zatrzymany w Polsce pilne
Podejrzewany o morderstwa i porwania Libijczyk zatrzymany w Polsce

Podejrzewany o m.in. kierowanie zorganizowaną grupą przestępczą, porwania, szantaże oraz morderstwa Libijczyk został wczoraj zatrzymany na przejściu granicznym w Korczowej.

Zbigniew Ziobro ws. decyzji Sejmu: Ostatnio zmagałem się z groźniejszym przeciwnikiem polityka
Zbigniew Ziobro ws. decyzji Sejmu: Ostatnio zmagałem się z groźniejszym przeciwnikiem

Po głosowaniu Sejmu w sprawie immunitetu, poseł Zbigniew Ziobro opuścił salę plenarną. Jak przekazał Fakt, były minister sprawiedliwości spotkał się na korytarzu z dziennikarzami. 

REKLAMA

Marcin Horała: Mamy inwestora, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, a także pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała poinformował we wtorek rano, że konsorcjum Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund zostało inwestorem Centralnego Portu Komunikacyjnego.
 Marcin Horała: Mamy inwestora, który chce wyłożyć 8 miliardów złotych na budowę CPK
/ Tysol

Polityk poinformował, że inwestor chce wyłożyć do 8 miliardów złotych w zamian za objęcie mniejszościowych udziałów w spółce operującej lotniskiem.

CPK wybrało inwestorów

Jak informuje w komunikacie prasowym CPK, spółka wskazała francuskie Vinci Airports i australijskie IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego CPK. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku.

CPK to nie jest megalomania. CPK to nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych. CPK oznacza stworzenie środkowoeuropejskiego hubu pasażerskiego, a zarazem pozwala na sięgnięcie po gigantyczne dochody z lotniczego cargo, które dotychczas przechodziły Polsce koło nosa. Wejście do projektu CPK tak dużych i uznanych podmiotów jak Vinci i IFM to najlepszy dowód, że CPK jest projektem przemyślanym i opartym na liczbach. On nie tylko napędzi polską gospodarkę, ale zagwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji

– informuje Marcin Horała. 

W oświadczeniu prasowym opublikowanym przez CPK podkreślono, że do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży. 

Założenia finansowania części lotniskowej CPK są takie, że 60 proc. finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 proc. pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK.Lotnisko wybuduje, a następnie będzie operatorem portu lotniczego CPK

– podaje CPK. 

„To realizacja strategicznych interesów Polski”

Marcin Horała podkreśla, że wybór oferty, a następnie podpisanie umowy będzie oznaczało przyciągniecie do Polski bezpośredniej inwestycji o wartości do 8 miliardów złotych. Zaznaczył, że postępowanie nie dotyczy sprzedaży udziałów w Państwowych Portach Lotniczych, gruntów lub czegokolwiek z majątku lotniska Okęcie itp., tylko inwestycji w nowe lotnisko.

CPK to dobry biznes sam w sobie – stąd zainteresowanie wiodących światowych firm branży infrastrukturalnej. Ale przede wszystkim realizacja strategicznych interesów Polski, nie tylko gospodarczych. Pozyskując inwestorów mniejszościowych, zyskujemy kapitał, zachowując kontrolę właścicielską. Postępowanie trwało kilkanaście miesięcy i zakończyło się 13 października wyborem najlepszej oferty

– wskazał polityk. Dodał, że „jednak to nie zyski z samego biznesu lotniskowego (choć znaczne) są tu najważniejsze”. 

Jak wykazał niedawny raport EY, samo przesunięcie obsługi cargo lotniczego z lotnisk niemieckich na CPK da w ciągu 30 lat 200 miliardów złotych więcej w polskim budżecie z tytułu ceł i podatku VAT

– podsumował Marcin Horała.

Inwestorzy z Francji i Australii

Vinci Airports to spółka należąca do Vinci Group z siedzibą w Paryżu. To światowy lider w zakresie projektowania, budowy, finansowania i operowania projektami infrastrukturalnymi. Vinci jest aktywny w 120 krajach i zatrudnia ponad 270 tys. pracowników. W portfelu spółki znajduje się dziś 65 lotnisk w 12 krajach, które w 2019 r. (przed pandemią COVID-19) obsłużyły łącznie ponad 240 mln pasażerów. 

IFM Global Infrastructure Fund (IFM) to infrastrukturalny fundusz inwestycyjny z Australii. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dolarów, z czego około 64 mld dolarów dedykowane są inwestycjom kapitałowym w infrastrukturę. IFM Investors obecnie zarządza inwestycjami w 17 lotnisk w różnych krajach, które wspólnie obsłużyły ponad 232 mln pasażerów w 2019 r. Wśród nich znajdują się m.in. Wiedeń, Manchester, Sydney, Melbourne, Perth i Brisbane. 

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe