Polska wstrzymuje projekty infrastrukturalne. Niemieccy eksperci wzywają do potężnego skoku modernizacyjnego

Niemieccy ekonomiści apelują o specjalne fundusze w wysokości 600 mld euro na nowocześniejszą infrastrukturę – informuje Tagesschau.
Berlin Polska wstrzymuje projekty infrastrukturalne. Niemieccy eksperci wzywają do potężnego skoku modernizacyjnego
Berlin / fot. PAP/EPA/Hannibal Hanschke

Jak informuje niemiecki dziennik, czołowi ekonomiści ze strony pracodawców i związków zawodowych wzywają do zaciągnięcia dodatkowego długu w celu modernizacji niemieckiej infrastruktury.

Chodzi o ogromne środki

Cytowany przez Tagesschau Michael Hüther, dyrektor Instytutu Niemieckiego Biznesu, stwierdził, że w ciągu najbliższych 10 lat potrzebne będą dodatkowe pieniądze na inwestycję w infrastrukturę w wysokości 600 mld euro.

Zdaniem eksperta z Instytutu Makroekonomii i Badań Gospodarczych Sebastiana Dulliena jedynym wyjściem, by spełnić takie oczekiwania, jest poluzowanie zadłużenia lub utworzenie specjalnego funduszu.

Hüther twierdzi, że stan zniszczonej infrastruktury już teraz ma wpływ na konkurencyjność i atrakcyjność lokalizacji. Jego zdaniem w tej sprawie „nic się nie poprawiło”.

Według ekonomistów, 600 mld euro, których oba instytuty domagają się na modernizację, nie obejmuje dotacji dla przemysłu i jego kosztów operacyjnych w celu wsparcia gospodarki na drodze do neutralności klimatycznej. Suma ta jest przeznaczona wyłącznie na tzw. środki trwałe, tj. elektrownie, linie kolejowe czy budynki

– czytamy.

Co z polskimi inwestycjami?

W czasie, gdy niemieccy eksperci apelują o ogromne inwestycje w infrastrukturę, w Polsce można odczuć spowolnienie w tej kwestii.

W czwartek „Rzeczpospolita” przekazała, że zarząd Portu Gdańsk zdecydował o unieważnieniu przetargu na głębokowodny terminal zbożowy. W tym samym czasie wyrasta nam konkurencja w Niemczech, gdzie na wrzesień planowane jest otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran.

Eksperci zastanawiają się także, co dalej z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Z jednej strony padają deklaracje, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji coraz częściej powtarzają tezy o „megalomańskiej inwestycji”. Prezes spółki CPK stwierdził niedawno, że projekt nie powinien być „ambicjonalny, największego i najbardziej imponującego portu lotniczego w tej części Europy”.

W ubiegłym tygodniu minister przemysłu Marzena Czernacka zapowiedziała sześć lat opóźnienia programu atomowego i uruchomienie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w 2039 r. „Polska elektrownia jądrowa ma zostać uruchomiona w roku 2039 - stwierdziła dziś pani minister Marzena Czarnecka. Oznaczałoby to 6-letnie opóźnienie względem oryginalnego harmonogramu, który przewidywał, że pierwszy blok naszej jednostki jądrowej ruszy w 2033 r. – komentował sprawę Jakub Wiech, ekspert z portalu Energetyka24.com.

Zastanawiająca jest także rezygnacja rządu Donalda Tuska z użeglowienia Odry. – Rząd nie planuje budowy polskiej mocarstwowości w oparciu o zwiększenie żeglowności na Odrze – oświadczył Maciej Thorz z Ministerstwa Infrastruktury podczas panelu dotyczącego zasobów wodnych na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.


 

POLECANE
300 samochodów z przebitymi oponami na australijskiej autostradzie. Komunikacyjny chaos Wiadomości
300 samochodów z przebitymi oponami na australijskiej autostradzie. Komunikacyjny chaos

Około 750 kilogramów ostrych odłamków metalu rozsypała na jednej z najbardziej ruchliwych autostrad w Australii ciężarówka, która gubiła załadunek przez ponad 30 kilometrów.

Handel Wielkiej Brytanii z USA rośnie dziesięciokrotnie szybciej niż z UE tylko u nas
Handel Wielkiej Brytanii z USA rośnie dziesięciokrotnie szybciej niż z UE

Biuro Analiz Parlamentu Europejskiego (EPRS) opublikowało w kwietniu 2025 interesującą analizę na temat relacji handlowych między Unią a Wielką Brytanią. Analiza ta jest o tyle cenna co wskazuje na ewentualne możliwości, modele i ścieżki współpracy między krajami, które wyszły z Unii Europejskiej a wspólnotą.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

W związku z obchodami święta Konstytucji 3 Maja i organizowanymi z tej okazji wydarzeniami plenerowymi mieszkańców stolicy czekają poważne utrudnienia.

FAKRO uruchomi fabrykę w USA. Władze Krakowa jej nie chciały gorące
FAKRO uruchomi fabrykę w USA. Władze Krakowa jej nie chciały

Nowosądecka firma FAKRO uruchamia produkcję schodów strychowych w USA, choć chciała uruchomić fabrykę na rynek amerykański w Nowym Sączu - projekt jednak nie uzyskał zgody władz miasta. Obecnie spółka bierze pod uwagę dalszy rozwój na amerykańskim rynku w związku ze zmieniającymi się przepisami i stawkami celnymi - powiedział PAP prezes FAKRO Ryszard Florek.

Pierwsza na kontynencie: Konstytucja 3 Maja. Polska liderem Europy Wiadomości
Pierwsza na kontynencie: Konstytucja 3 Maja. Polska liderem Europy

234 lat temu - 3 maja 1791 r. - Sejm Czteroletni po burzliwej debacie przyjął przez aklamację ustawę rządową, która przeszła do historii jako Konstytucja 3 Maja. Ustawa określała podstawy ustroju I Rzeczypospolitej.

Wraca sprawa długu terytorialnego. Będzie korekta granicy z Czechami? polityka
Wraca sprawa długu terytorialnego. Będzie korekta granicy z Czechami?

W 1958 roku PRL zawarła umowę z Czechosłowacją o ostatecznym wytyczeniu granicy. Wtedy Polska przekazała swoim sąsiadom 1205 hektarów, a otrzymała znacznie mniej. Jak informuje "Fakt", polski MSZ chce wreszcie sprawę uregulować. Jak dowiedział się portal - negocjacje mają ruszyć w tym roku.

Spektakularny sukces katowickich chirurgów. Zrekonstruowali twarz nastolatka po wypadku Wiadomości
Spektakularny sukces katowickich chirurgów. Zrekonstruowali twarz nastolatka po wypadku

Zespół chirurgów z Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach podczas skomplikowanej operacji zrekonstruował niemal całą twarz nastolatka, który uległ ciężkiemu wypadkowi. Chłopiec spadł do rzeki z wysokości kilku metrów, doznając licznych obrażeń twarzoczaszki.

Mieszkańcy Koropca koło Puźnik o ekshumacjach ofiar Rzezi Wołyńskiej: Nie mamy czasu na historię pilne
Mieszkańcy Koropca koło Puźnik o ekshumacjach ofiar Rzezi Wołyńskiej: "Nie mamy czasu na historię"

Nie mamy czasu na zajmowanie się historią, gdyż jesteśmy zbyt zajęci wojną z Rosją – mówią mieszkańcy wsi w pobliżu Puźnik w obwodzie tarnopolskim na zachodzie Ukrainy, gdzie drugi tydzień trwają poszukiwania szczątków Polaków, pomordowanych w 1945 r. przez ukraińskich nacjonalistów.

Przez Polskę przetoczyły się potężne burze. Setki interwencji strażaków z ostatniej chwili
Przez Polskę przetoczyły się potężne burze. Setki interwencji strażaków

W piątek straż pożarna w całej Polsce odnotowała 305 zgłoszeń związanych z niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Silny wiatr i intensywne opady deszczu sprawiły, że służby musiały interweniować w kilku regionach kraju. Najwięcej pracy strażacy mieli w województwie warmińsko-mazurskim.

Marco Rubio uderza w Niemcy. Niemieckie MSZ reaguje polityka
Marco Rubio uderza w Niemcy. Niemieckie MSZ reaguje

- AfD działa przeciwko wolnościowemu, demokratycznemu porządkowi państwa – oświadczył w piątek niemiecki Urząd Ochrony Konstytucji, odnosząc się do decyzji krajowego kontrwywiadu (BfV), który zaklasyfikował w piątek partię Alternatywa dla Niemiec (AfD) jako organizację ekstremistyczną.

REKLAMA

Polska wstrzymuje projekty infrastrukturalne. Niemieccy eksperci wzywają do potężnego skoku modernizacyjnego

Niemieccy ekonomiści apelują o specjalne fundusze w wysokości 600 mld euro na nowocześniejszą infrastrukturę – informuje Tagesschau.
Berlin Polska wstrzymuje projekty infrastrukturalne. Niemieccy eksperci wzywają do potężnego skoku modernizacyjnego
Berlin / fot. PAP/EPA/Hannibal Hanschke

Jak informuje niemiecki dziennik, czołowi ekonomiści ze strony pracodawców i związków zawodowych wzywają do zaciągnięcia dodatkowego długu w celu modernizacji niemieckiej infrastruktury.

Chodzi o ogromne środki

Cytowany przez Tagesschau Michael Hüther, dyrektor Instytutu Niemieckiego Biznesu, stwierdził, że w ciągu najbliższych 10 lat potrzebne będą dodatkowe pieniądze na inwestycję w infrastrukturę w wysokości 600 mld euro.

Zdaniem eksperta z Instytutu Makroekonomii i Badań Gospodarczych Sebastiana Dulliena jedynym wyjściem, by spełnić takie oczekiwania, jest poluzowanie zadłużenia lub utworzenie specjalnego funduszu.

Hüther twierdzi, że stan zniszczonej infrastruktury już teraz ma wpływ na konkurencyjność i atrakcyjność lokalizacji. Jego zdaniem w tej sprawie „nic się nie poprawiło”.

Według ekonomistów, 600 mld euro, których oba instytuty domagają się na modernizację, nie obejmuje dotacji dla przemysłu i jego kosztów operacyjnych w celu wsparcia gospodarki na drodze do neutralności klimatycznej. Suma ta jest przeznaczona wyłącznie na tzw. środki trwałe, tj. elektrownie, linie kolejowe czy budynki

– czytamy.

Co z polskimi inwestycjami?

W czasie, gdy niemieccy eksperci apelują o ogromne inwestycje w infrastrukturę, w Polsce można odczuć spowolnienie w tej kwestii.

W czwartek „Rzeczpospolita” przekazała, że zarząd Portu Gdańsk zdecydował o unieważnieniu przetargu na głębokowodny terminal zbożowy. W tym samym czasie wyrasta nam konkurencja w Niemczech, gdzie na wrzesień planowane jest otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran.

Eksperci zastanawiają się także, co dalej z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Z jednej strony padają deklaracje, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji coraz częściej powtarzają tezy o „megalomańskiej inwestycji”. Prezes spółki CPK stwierdził niedawno, że projekt nie powinien być „ambicjonalny, największego i najbardziej imponującego portu lotniczego w tej części Europy”.

W ubiegłym tygodniu minister przemysłu Marzena Czernacka zapowiedziała sześć lat opóźnienia programu atomowego i uruchomienie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w 2039 r. „Polska elektrownia jądrowa ma zostać uruchomiona w roku 2039 - stwierdziła dziś pani minister Marzena Czarnecka. Oznaczałoby to 6-letnie opóźnienie względem oryginalnego harmonogramu, który przewidywał, że pierwszy blok naszej jednostki jądrowej ruszy w 2033 r. – komentował sprawę Jakub Wiech, ekspert z portalu Energetyka24.com.

Zastanawiająca jest także rezygnacja rządu Donalda Tuska z użeglowienia Odry. – Rząd nie planuje budowy polskiej mocarstwowości w oparciu o zwiększenie żeglowności na Odrze – oświadczył Maciej Thorz z Ministerstwa Infrastruktury podczas panelu dotyczącego zasobów wodnych na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe