Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 

Jak podają branżowe media, władze Portugalii podjęły ostateczną decyzję ws. budowy nowego, wielkiego portu lotniczego dla Lizbony. Informację przekazał premier Portugalii Luís Montenegro. 
Samolot, zdjęcie poglądowe Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 
Samolot, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Zdaniem władz Portugalii obecna infrastruktura portu lotniczego w Lizbonie jest zbyt mała, aby rosnący ruch lotniczy mógł zostać „swobodnie obsłużony” i „aby narodowe linie TAP Portugal mogły nadal prężnie się rozwijać”.

Czytaj także: Polska Walcownia Rur „Andrzej” do zamknięcia. „Powód takiej sytuacji jest jeden – Zielony Ład

Portugalczycy budują megalotnisko

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, koszt budowy nowego lotniska to około dziesięć miliardów euro, a jego otwarcie planowane jest na rok 2034 – i to mimo że na ten moment inwestycja jeszcze na dobre się nie rozpoczęła. Portugalczycy mają tylko wybraną lokalizację. Port ma powstać w Alcochete, około 40 km od centrum Lizbony.

Portugalski premier Luís Montenegro uważa, że decyzja o nowym lotnisku jest „najlepszą decyzją”, gdyż odzwierciedla „najważniejszy interes kraju”, jakim jest rozwój

– wskazuje rynek-lotniczy.pl. 

Premier Portugalii, informując o decyzji, podkreślił: – Interes narodowy nie wymaga tylko decyzji, wymaga podjęcia najlepszej decyzji w oparciu o najlepsze informacje. Przypomnijmy, że w Portugalii przez wiele lat polityka wygrywała ze zdrowym rozsądkiem i opiniami ekspertów – debata o zasadności budowy nowego lotniska trwała tam blisko… 50 lat. 

Czytaj również: Rolnicy głodujący w Sejmie: Kołodziejczak deprecjonuje nas jako rolników i jako ludzi

Ekspert komentuje

Temat budowy lotniska pod Lizboną skomentował ekspert ds. lotniczych i obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines Maciej Wilk, który ironicznie zatytułował swój wpis „portugalska gigantomania”.

Premier Portugalii ogłosił plan budowy nowego lotniska dla Lizbony, położonego 40 km na wschód od centrum miasta, które docelowo zastąpi obecny port lotniczy i stanowić będzie hub linii lotniczych TAP. Nowe lotnisko zacznie działać w 2034 r. – pomimo faktu, że Portugalczycy nie mają na razie NIC poza wybraną lokalizacją

– wskazuje ekspert i dodaje, że widocznie Portugalczycy mają lepszych doradców od ministra Macieja Laska, który „uparcie twierdzi, że w Polsce, mając w ręku master plan, decyzję środowiskową i gotowe projekty, sama budowa przeciągnie się do 2032–2035”.

Portugalczycy prezentują również pożałowania godną gigantomanię – ich projekt przewiduje możliwość modułowej rozbudowy lotniska nawet do 100 mln pasażerów

– wskazuje Maciej Wilk i przypomina swoją wcześniejszą opinię nt. działań rządu ws. CPK. W jego opinii „zapowiedź odsunięcia w czasie budowy #CPK do 2032–2035 wraz z rozbudową Lotniska Chopina i Modlina to oczywista ZASŁONA DYMNA”.

Należy oczekiwać od rządu rozpoczęcia prac budowlanych w 2025, obrania terminu ukończenia CPK w 2030 r. oraz zarzucenia planów rozbudowy Lotniska Chopina. (…) Dlatego też jako Stowarzyszenie #TAKdlaCPK wystąpiliśmy z obywatelskim projektem ustawy obligującej rząd do realizacji #CPK w najkrótszym możliwym terminie, profesjonalizacji organów prowadzących projekt oraz wstrzymania inwestycji na Lotnisku Chopina. Każdy może pomóc w zbieraniu podpisów

– podsumowuje ekspert. 

Kontekst – sprawa budowy CPK 

Nowy rząd pod przewodnictwem Donalda Tuska, będąc jeszcze w opozycji, wielokrotnie podważał sens budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Potem w kampanii wyborczej obecna większość próbowała przekonywać Polaków, że jednak popiera tę ideę. Teraz, już po ponad 100 dniach rządów, coraz mniej wskazuje na to, że ta ważna dla Polski inwestycja będzie realizowana.

Z jednej strony padają deklaracje, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej – po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji coraz częściej powtarzają tezy o „megalomańskiej inwestycji”. Pod koniec kwietnia „Gazeta Wyborcza” informowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”, a władze zamierzają rozbudować lotnisko Chopina w Warszawie.  

Czytaj więcej: Budowa CPK „odłożona”. Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego


 

POLECANE
Jerzy Kwaśniewski: Barbarzyńskie praktyki aborcyjne w Polsce muszą się skończyć! gorące
Jerzy Kwaśniewski: Barbarzyńskie praktyki aborcyjne w Polsce muszą się skończyć!

W Wielkim Tygodniu – gdy wspominaliśmy męczeńską śmierć Jezusa – wielu Polaków usłyszało o niewinnej śmierci… 9-miesięcznego Felka (takie zmienione imię nadali mu dziennikarze „Gazety Wyborczej”).

Nie żyje Tomasz Jakubiak. Znany kucharz i juror miał 41 lat z ostatniej chwili
Nie żyje Tomasz Jakubiak. Znany kucharz i juror miał 41 lat

Znany kucharz Tomasz Jakubiak zmarł 30 kwietnia 2025 roku w wieku 41 lat. Informację przekazała jego rodzina.

Stanowski opuścił studio podczas rozmowy z Maciakiem z ostatniej chwili
Stanowski opuścił studio podczas rozmowy z Maciakiem

Krótko trwała środowa rozmowa na Kanale Zero z kandydatem na prezydenta Maciejem Maciakiem. Krzysztof Stanowski wyszedł ze studia, po tym, jak Maciak chwalił Putina.

Niemcy cichym wspólnikiem Rosji w destabilizacji Polski gorące
Niemcy cichym wspólnikiem Rosji w destabilizacji Polski

Inżynieria przymusowej migracji stała się bezprecedensową formą nacisku, za pomocą której Federacja Rosyjska realizuje swoje interesy geopolityczne. Wszystko wskazuje na to, że cichymi wspólnikami Rosji w planach zdestabilizowania państwa polskiego są Niemcy. Działania rządu w Berlinie idealnie wpisują się w rosyjską strategię. Czy to oznacza, że aktualna mimo wojny na Ukrainie budowa przestrzeni od Władywostoku do Lizbony ma się dokonać na gruzach państwa i Narodu Polskiego?

Dziwne zachowanie Trzaskowskiego w Olsztynie. Jest nagranie z ostatniej chwili
Dziwne zachowanie Trzaskowskiego w Olsztynie. Jest nagranie

Rafał Trzaskowski spotkał się z mieszkańcami Olsztyna na miejskiej plaży. Fragment przemówienia kandydata KO wzbudził spore zainteresowanie internautów.

Europoseł z Francji przywiozła do Warszawy setki pigułek aborcyjnych z ostatniej chwili
Europoseł z Francji przywiozła do Warszawy setki pigułek aborcyjnych

29 kwietnia 2025 r. poseł Mathilde Panot i europoseł Manon Aubry dostarczyły do Warszawy 300 pigułek aborcyjnych. Francuzki zapowiedziały, że wyślą ich więcej.

Gazowa hipokryzja Niemiec. Tak do Europy trafiają miliardy metrów sześciennych rosyjskiego gazu Wiadomości
Gazowa hipokryzja Niemiec. Tak do Europy trafiają miliardy metrów sześciennych rosyjskiego gazu

Chociaż Niemcy publicznie deklarują odejście od rosyjskich surowców, rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Jak ujawnia niemiecki tygodnik „Der Spiegel”, niemiecka państwowa spółka SEFE (następczyni niemieckiego oddziału Gazpromu) sprowadza do kraju ogromne ilości rosyjskiego skroplonego gazu ziemnego (LNG) – często omijając własne zakazy i ukrywając faktyczny kierunek dostaw.

Debata prezydencka TVP. Ostra reakcja KRRiT z ostatniej chwili
Debata prezydencka TVP. Ostra reakcja KRRiT

KRRiT krytykuje wykluczenie Telewizji Republika z debaty prezydenckiej TVP z udziałem TVN i Polsatu, która odbędzie się 12 maja.

Słowa Grzegorza Brauna podczas debaty. Jest reakcja prokuratury gorące
Słowa Grzegorza Brauna podczas debaty. Jest reakcja prokuratury

Prokuratura Okręgowa Warszawa-Praga wszczęła w środę dochodzenie w sprawie znieważenia Żydów oraz nawoływania do nienawiści w trakcie poniedziałkowej debaty kandydatów na prezydenta. Chodzi o zachowanie Grzegorza Brauna w trakcie debaty prezydenckiej "Super Expressu".

Znamy nazwisko nowego rzecznika niemieckiego rządu. To dziennikarz z ostatniej chwili
Znamy nazwisko nowego rzecznika niemieckiego rządu. To dziennikarz

Dziennikarz i publicysta "Sueddeutsche Zeitung" Stefan Kornelius obejmie stanowisko rzecznika nowego, chadecko-socjaldemokratycznego rządu Niemiec – poinformował portal dziennika.

REKLAMA

Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 

Jak podają branżowe media, władze Portugalii podjęły ostateczną decyzję ws. budowy nowego, wielkiego portu lotniczego dla Lizbony. Informację przekazał premier Portugalii Luís Montenegro. 
Samolot, zdjęcie poglądowe Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 
Samolot, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Zdaniem władz Portugalii obecna infrastruktura portu lotniczego w Lizbonie jest zbyt mała, aby rosnący ruch lotniczy mógł zostać „swobodnie obsłużony” i „aby narodowe linie TAP Portugal mogły nadal prężnie się rozwijać”.

Czytaj także: Polska Walcownia Rur „Andrzej” do zamknięcia. „Powód takiej sytuacji jest jeden – Zielony Ład

Portugalczycy budują megalotnisko

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, koszt budowy nowego lotniska to około dziesięć miliardów euro, a jego otwarcie planowane jest na rok 2034 – i to mimo że na ten moment inwestycja jeszcze na dobre się nie rozpoczęła. Portugalczycy mają tylko wybraną lokalizację. Port ma powstać w Alcochete, około 40 km od centrum Lizbony.

Portugalski premier Luís Montenegro uważa, że decyzja o nowym lotnisku jest „najlepszą decyzją”, gdyż odzwierciedla „najważniejszy interes kraju”, jakim jest rozwój

– wskazuje rynek-lotniczy.pl. 

Premier Portugalii, informując o decyzji, podkreślił: – Interes narodowy nie wymaga tylko decyzji, wymaga podjęcia najlepszej decyzji w oparciu o najlepsze informacje. Przypomnijmy, że w Portugalii przez wiele lat polityka wygrywała ze zdrowym rozsądkiem i opiniami ekspertów – debata o zasadności budowy nowego lotniska trwała tam blisko… 50 lat. 

Czytaj również: Rolnicy głodujący w Sejmie: Kołodziejczak deprecjonuje nas jako rolników i jako ludzi

Ekspert komentuje

Temat budowy lotniska pod Lizboną skomentował ekspert ds. lotniczych i obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines Maciej Wilk, który ironicznie zatytułował swój wpis „portugalska gigantomania”.

Premier Portugalii ogłosił plan budowy nowego lotniska dla Lizbony, położonego 40 km na wschód od centrum miasta, które docelowo zastąpi obecny port lotniczy i stanowić będzie hub linii lotniczych TAP. Nowe lotnisko zacznie działać w 2034 r. – pomimo faktu, że Portugalczycy nie mają na razie NIC poza wybraną lokalizacją

– wskazuje ekspert i dodaje, że widocznie Portugalczycy mają lepszych doradców od ministra Macieja Laska, który „uparcie twierdzi, że w Polsce, mając w ręku master plan, decyzję środowiskową i gotowe projekty, sama budowa przeciągnie się do 2032–2035”.

Portugalczycy prezentują również pożałowania godną gigantomanię – ich projekt przewiduje możliwość modułowej rozbudowy lotniska nawet do 100 mln pasażerów

– wskazuje Maciej Wilk i przypomina swoją wcześniejszą opinię nt. działań rządu ws. CPK. W jego opinii „zapowiedź odsunięcia w czasie budowy #CPK do 2032–2035 wraz z rozbudową Lotniska Chopina i Modlina to oczywista ZASŁONA DYMNA”.

Należy oczekiwać od rządu rozpoczęcia prac budowlanych w 2025, obrania terminu ukończenia CPK w 2030 r. oraz zarzucenia planów rozbudowy Lotniska Chopina. (…) Dlatego też jako Stowarzyszenie #TAKdlaCPK wystąpiliśmy z obywatelskim projektem ustawy obligującej rząd do realizacji #CPK w najkrótszym możliwym terminie, profesjonalizacji organów prowadzących projekt oraz wstrzymania inwestycji na Lotnisku Chopina. Każdy może pomóc w zbieraniu podpisów

– podsumowuje ekspert. 

Kontekst – sprawa budowy CPK 

Nowy rząd pod przewodnictwem Donalda Tuska, będąc jeszcze w opozycji, wielokrotnie podważał sens budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Potem w kampanii wyborczej obecna większość próbowała przekonywać Polaków, że jednak popiera tę ideę. Teraz, już po ponad 100 dniach rządów, coraz mniej wskazuje na to, że ta ważna dla Polski inwestycja będzie realizowana.

Z jednej strony padają deklaracje, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej – po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji coraz częściej powtarzają tezy o „megalomańskiej inwestycji”. Pod koniec kwietnia „Gazeta Wyborcza” informowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”, a władze zamierzają rozbudować lotnisko Chopina w Warszawie.  

Czytaj więcej: Budowa CPK „odłożona”. Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego



 

Polecane
Emerytury
Stażowe