Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 

Jak podają branżowe media, władze Portugalii podjęły ostateczną decyzję ws. budowy nowego, wielkiego portu lotniczego dla Lizbony. Informację przekazał premier Portugalii Luís Montenegro. 
Samolot, zdjęcie poglądowe Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 
Samolot, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Zdaniem władz Portugalii obecna infrastruktura portu lotniczego w Lizbonie jest zbyt mała, aby rosnący ruch lotniczy mógł zostać „swobodnie obsłużony” i „aby narodowe linie TAP Portugal mogły nadal prężnie się rozwijać”.

Czytaj także: Polska Walcownia Rur „Andrzej” do zamknięcia. „Powód takiej sytuacji jest jeden – Zielony Ład

Portugalczycy budują megalotnisko

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, koszt budowy nowego lotniska to około dziesięć miliardów euro, a jego otwarcie planowane jest na rok 2034 – i to mimo że na ten moment inwestycja jeszcze na dobre się nie rozpoczęła. Portugalczycy mają tylko wybraną lokalizację. Port ma powstać w Alcochete, około 40 km od centrum Lizbony.

Portugalski premier Luís Montenegro uważa, że decyzja o nowym lotnisku jest „najlepszą decyzją”, gdyż odzwierciedla „najważniejszy interes kraju”, jakim jest rozwój

– wskazuje rynek-lotniczy.pl. 

Premier Portugalii, informując o decyzji, podkreślił: – Interes narodowy nie wymaga tylko decyzji, wymaga podjęcia najlepszej decyzji w oparciu o najlepsze informacje. Przypomnijmy, że w Portugalii przez wiele lat polityka wygrywała ze zdrowym rozsądkiem i opiniami ekspertów – debata o zasadności budowy nowego lotniska trwała tam blisko… 50 lat. 

Czytaj również: Rolnicy głodujący w Sejmie: Kołodziejczak deprecjonuje nas jako rolników i jako ludzi

Ekspert komentuje

Temat budowy lotniska pod Lizboną skomentował ekspert ds. lotniczych i obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines Maciej Wilk, który ironicznie zatytułował swój wpis „portugalska gigantomania”.

Premier Portugalii ogłosił plan budowy nowego lotniska dla Lizbony, położonego 40 km na wschód od centrum miasta, które docelowo zastąpi obecny port lotniczy i stanowić będzie hub linii lotniczych TAP. Nowe lotnisko zacznie działać w 2034 r. – pomimo faktu, że Portugalczycy nie mają na razie NIC poza wybraną lokalizacją

– wskazuje ekspert i dodaje, że widocznie Portugalczycy mają lepszych doradców od ministra Macieja Laska, który „uparcie twierdzi, że w Polsce, mając w ręku master plan, decyzję środowiskową i gotowe projekty, sama budowa przeciągnie się do 2032–2035”.

Portugalczycy prezentują również pożałowania godną gigantomanię – ich projekt przewiduje możliwość modułowej rozbudowy lotniska nawet do 100 mln pasażerów

– wskazuje Maciej Wilk i przypomina swoją wcześniejszą opinię nt. działań rządu ws. CPK. W jego opinii „zapowiedź odsunięcia w czasie budowy #CPK do 2032–2035 wraz z rozbudową Lotniska Chopina i Modlina to oczywista ZASŁONA DYMNA”.

Należy oczekiwać od rządu rozpoczęcia prac budowlanych w 2025, obrania terminu ukończenia CPK w 2030 r. oraz zarzucenia planów rozbudowy Lotniska Chopina. (…) Dlatego też jako Stowarzyszenie #TAKdlaCPK wystąpiliśmy z obywatelskim projektem ustawy obligującej rząd do realizacji #CPK w najkrótszym możliwym terminie, profesjonalizacji organów prowadzących projekt oraz wstrzymania inwestycji na Lotnisku Chopina. Każdy może pomóc w zbieraniu podpisów

– podsumowuje ekspert. 

Kontekst – sprawa budowy CPK 

Nowy rząd pod przewodnictwem Donalda Tuska, będąc jeszcze w opozycji, wielokrotnie podważał sens budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Potem w kampanii wyborczej obecna większość próbowała przekonywać Polaków, że jednak popiera tę ideę. Teraz, już po ponad 100 dniach rządów, coraz mniej wskazuje na to, że ta ważna dla Polski inwestycja będzie realizowana.

Z jednej strony padają deklaracje, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej – po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji coraz częściej powtarzają tezy o „megalomańskiej inwestycji”. Pod koniec kwietnia „Gazeta Wyborcza” informowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”, a władze zamierzają rozbudować lotnisko Chopina w Warszawie.  

Czytaj więcej: Budowa CPK „odłożona”. Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Chiny zabierają głos nt. sytuacji na granicy polsko-białoruskiej z ostatniej chwili
Chiny zabierają głos nt. sytuacji na granicy polsko-białoruskiej

– Chiny mają nadzieję, że strony rozwiążą problem na zasadzie konsultacji – odpowiedziała we wtorek rzecznik chińskiego MSZ Mao Ning na pytanie PAP, czy Chiny spróbują wpłynąć na Białoruś i Rosję, aby zaprzestały prowadzenia na granicy działań agresywnych wobec Polski, która jest ważnym punktem dla handlu ChRL z Europą.

Meblowy gigant planuje zwolnienia. „Drżymy o przyszłość” z ostatniej chwili
Meblowy gigant planuje zwolnienia. „Drżymy o przyszłość”

Oddział Ikea Industry w Wielbarku zapowiedział redukcję etatów. Na początku pracę straci kilkadziesiąt osób, ale bardzo prawdopodobne są dalsze zwolnienia spośród liczącej 1500 osób załogi. Powodem jest spadek zamówień.

Do niemieckich mediów dotarło, że sprawcy przemocy w Berlinie coraz cześciej nie są Niemcami gorące
Do niemieckich mediów dotarło, że sprawcy przemocy w Berlinie coraz cześciej nie są Niemcami

Berlin boryka się z coraz większą liczbą ataków nożem. Komendant policji Barbara Slowik przyznała, że „sprawcy są coraz młodsi i nie są niemieckiego pochodzenia”.

Bank of China zawiesza współpracę z rosyjskimi bankami Wiadomości
Bank of China zawiesza współpracę z rosyjskimi bankami

Rosyjski oddział Bank of China zawiesił współpracę z objętymi sankcjami USA bankami w Rosji, aby uniknąć wtórnych amerykańskich retorsji – podał w poniedziałek rosyjski dziennik „Kommiersant”, powołując się na rozmówców z sektora bankowego.

Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Facebook usunął wpis o niemieckim obozie Auschwitz-Birkenau, bo „wprowadzał w błąd” gorące
Facebook usunął wpis o niemieckim obozie Auschwitz-Birkenau, bo „wprowadzał w błąd”

Facebook zdecydował się usunąć post stowarzyszenia Polaków w Wielkiej Brytanii dotyczący niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau.

Chory Ziobro powinien zostać wezwany przed sejmową komisję? Polacy zabrali głos polityka
Chory Ziobro powinien zostać wezwany przed sejmową komisję? Polacy zabrali głos

Ponad połowa Polaków nie chce, by wezwano na przesłuchanie przez sejmową komisję śledczą ds. Pegasusa byłego ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobrę, niezależnie od jego aktualnego stanu zdrowia — wynika z sondażu IBRiS przeprowadzonego na zlecenie Radia ZET.

Zagraniczna prywatna firma chce rywalizować z PKP Intercity na polskich torach Wiadomości
Zagraniczna prywatna firma chce rywalizować z PKP Intercity na polskich torach

„Dwóch przewoźników z Czech wnioskuje o dostęp do polskich torów. Mogą rozkręcić konkurencję na kolei” – pisze we wtorek „Rzeczpospolita”.

Nachodzi czas meczu o honor Wiadomości
Nachodzi czas meczu o honor

Polscy piłkarze wtorkowym meczem z Francją, aktualnym wicemistrzem świata, pożegnają się z Euro 2024. Bez względu na wynik na pewno zajmą ostatnie miejsce w grupie D, a Trójkolorowi walczą o pierwszą lokatę. Początek spotkania w Dortmundzie o godz. 18.

„Czerwony Radom pamiętam siny”. Dziś 48. rocznica Czerwca 1976 Wiadomości
„Czerwony Radom pamiętam siny”. Dziś 48. rocznica Czerwca 1976

To protest, który wyrósł ze społecznego niezadowolenia i buntu wobec niesprawiedliwości władzy. 25 czerwca 1976 roku zastrajkowało w całym kraju ok. 70–80 tys. osób, w co najmniej 90 zakładach pracy na terenie 24 województw. W Radomiu, Ursusie i Płocku strajki przeistoczyły się w wielotysięczne demonstracje uliczne.

REKLAMA

Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 

Jak podają branżowe media, władze Portugalii podjęły ostateczną decyzję ws. budowy nowego, wielkiego portu lotniczego dla Lizbony. Informację przekazał premier Portugalii Luís Montenegro. 
Samolot, zdjęcie poglądowe Portugalia ogłasza plan budowy nowego megalotniska 
Samolot, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Zdaniem władz Portugalii obecna infrastruktura portu lotniczego w Lizbonie jest zbyt mała, aby rosnący ruch lotniczy mógł zostać „swobodnie obsłużony” i „aby narodowe linie TAP Portugal mogły nadal prężnie się rozwijać”.

Czytaj także: Polska Walcownia Rur „Andrzej” do zamknięcia. „Powód takiej sytuacji jest jeden – Zielony Ład

Portugalczycy budują megalotnisko

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, koszt budowy nowego lotniska to około dziesięć miliardów euro, a jego otwarcie planowane jest na rok 2034 – i to mimo że na ten moment inwestycja jeszcze na dobre się nie rozpoczęła. Portugalczycy mają tylko wybraną lokalizację. Port ma powstać w Alcochete, około 40 km od centrum Lizbony.

Portugalski premier Luís Montenegro uważa, że decyzja o nowym lotnisku jest „najlepszą decyzją”, gdyż odzwierciedla „najważniejszy interes kraju”, jakim jest rozwój

– wskazuje rynek-lotniczy.pl. 

Premier Portugalii, informując o decyzji, podkreślił: – Interes narodowy nie wymaga tylko decyzji, wymaga podjęcia najlepszej decyzji w oparciu o najlepsze informacje. Przypomnijmy, że w Portugalii przez wiele lat polityka wygrywała ze zdrowym rozsądkiem i opiniami ekspertów – debata o zasadności budowy nowego lotniska trwała tam blisko… 50 lat. 

Czytaj również: Rolnicy głodujący w Sejmie: Kołodziejczak deprecjonuje nas jako rolników i jako ludzi

Ekspert komentuje

Temat budowy lotniska pod Lizboną skomentował ekspert ds. lotniczych i obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines Maciej Wilk, który ironicznie zatytułował swój wpis „portugalska gigantomania”.

Premier Portugalii ogłosił plan budowy nowego lotniska dla Lizbony, położonego 40 km na wschód od centrum miasta, które docelowo zastąpi obecny port lotniczy i stanowić będzie hub linii lotniczych TAP. Nowe lotnisko zacznie działać w 2034 r. – pomimo faktu, że Portugalczycy nie mają na razie NIC poza wybraną lokalizacją

– wskazuje ekspert i dodaje, że widocznie Portugalczycy mają lepszych doradców od ministra Macieja Laska, który „uparcie twierdzi, że w Polsce, mając w ręku master plan, decyzję środowiskową i gotowe projekty, sama budowa przeciągnie się do 2032–2035”.

Portugalczycy prezentują również pożałowania godną gigantomanię – ich projekt przewiduje możliwość modułowej rozbudowy lotniska nawet do 100 mln pasażerów

– wskazuje Maciej Wilk i przypomina swoją wcześniejszą opinię nt. działań rządu ws. CPK. W jego opinii „zapowiedź odsunięcia w czasie budowy #CPK do 2032–2035 wraz z rozbudową Lotniska Chopina i Modlina to oczywista ZASŁONA DYMNA”.

Należy oczekiwać od rządu rozpoczęcia prac budowlanych w 2025, obrania terminu ukończenia CPK w 2030 r. oraz zarzucenia planów rozbudowy Lotniska Chopina. (…) Dlatego też jako Stowarzyszenie #TAKdlaCPK wystąpiliśmy z obywatelskim projektem ustawy obligującej rząd do realizacji #CPK w najkrótszym możliwym terminie, profesjonalizacji organów prowadzących projekt oraz wstrzymania inwestycji na Lotnisku Chopina. Każdy może pomóc w zbieraniu podpisów

– podsumowuje ekspert. 

Kontekst – sprawa budowy CPK 

Nowy rząd pod przewodnictwem Donalda Tuska, będąc jeszcze w opozycji, wielokrotnie podważał sens budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Potem w kampanii wyborczej obecna większość próbowała przekonywać Polaków, że jednak popiera tę ideę. Teraz, już po ponad 100 dniach rządów, coraz mniej wskazuje na to, że ta ważna dla Polski inwestycja będzie realizowana.

Z jednej strony padają deklaracje, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej – po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji coraz częściej powtarzają tezy o „megalomańskiej inwestycji”. Pod koniec kwietnia „Gazeta Wyborcza” informowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”, a władze zamierzają rozbudować lotnisko Chopina w Warszawie.  

Czytaj więcej: Budowa CPK „odłożona”. Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe