Budowa CPK "odłożona". Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego

– Pan Prezydent wyraźnie wskazywał i to nie od dzisiaj, nie od wczoraj, że Centralny Port Komunikacyjny to najważniejsza inwestycja prorozwojowa dla Polski i dla przyszłości Polski, jeśli chodzi o nasz rozwój cywilizacyjny. Zapowiedział, że tej inwestycji będzie pilnował, bo chciałby, aby została zrealizowana. Niestety, widać, że działania dzisiejszej koalicji zmierzają raczej ku wygaszaniu inwestycji pod nazwą CPK – mówił w telewizji wpolsce.pl zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik.
Pałac Prezydencki Budowa CPK
Pałac Prezydencki / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Marcin Białek

Media: Budowa CPK "odłożona"

Chodzi o ujawnione w ostatnich dniach informacje dotyczące rozbudowy warszawskiego lotniska Okęcie i przesunięcia terminu budowy lotniska w Baranowie, gdzie miał powstać Centralny Port Komunikacyjny. Koncepcja CPK powstała kilkanaście lat temu, ale jej realizację rozpoczęto dopiero za rządów PiS.

W poniedziałek „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”. 

Wracają inwestycje na Lotnisku Chopina, którego przepustowość kosztem 2,4 mld zł wzrośnie do 30 mln pasażerów rocznie, czyli o połowę. Część samolotów ma być przeniesiona do Modlina, Radomia i Łodzi

– poinformowano w publikacji.

Czytaj również: Beata Szydło po publikacji ws. CPK: Tusk jest po to, żeby Polskę zwijać

Jest głos z Pałacu Prezydenckiego

W ocenie Prezydenta RP CPK to największe wyzwanie pierwszej połowy XXI w. Po zmianie władzy Andrzej Duda wielokrotnie podkreślał, że Polska potrzebuje inwestycji rozwojowych takich, jak CPK i w tym celu m.in. zwołał Radę Gabinetową z premierem Donaldem Tuskiem i ministrami rządu KO–Trzecia Droga–Nowa Lewica. Wskazał wówczas, że budowa CPK, jak modernizacja polskiej armii, budowa elektrowni atomowych oraz rozwój portów to dla rozwoju Polski kwestie fundamentalne.

To miał być centralny port dla Polski, który otworzy nam nie tylko możliwości nowych lotniczych połączeń pasażerskich, ale stoją za tym również kwestie transportowe. Patrząc na wskaźniki, ilu w Europie w najbliższych latach przybędzie pasażerów w ruchu lotniczym, to Polska mogłaby stać się na tym rynku poważnym graczem i dużym beneficjentem tego wzrostu. Wydaje się, że obecnie rządząca ekipa chce wygasić ten pomysł, proponując jakąś protezę 

– skomentował minister Ćwik. Polityk dodał, że stołeczne lotnisko Chopina nie rozwinie się na podobną skalę i „nie będzie stanowić nawet cząstki tego, czym miał być Centralny Port Komunikacyjny”. 

Krwiobiegiem rozwoju gospodarczego jest infrastruktura drogowa, kolejowa i lotnicza. To stało u podstaw promowanej przez Prezydenta RP Inicjatywy Trójmorza. Do tego doszedł dodatkowy element związany z wojną na Ukrainie – kwestia szybkiego i sprawnego przemieszczania wojska i sprzętu wojskowego na wypadek konfliktu zbrojnego. My potrzebujemy tych połączeń 

– podsumował zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP.

Czytaj także: Nowa pomoc dla obywateli Ukrainy w Polsce. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy

„GW”: Budowa CPK odłożona

W poniedziałek, podczas obchodów 90. rocznicy oddania do użytku Lotniska Chopina, poinformowano o decyzji o rozbudowie Lotniska Chopina w Warszawie do przepustowości ok. 30 mln pasażerów rocznie w 2029 r.

Jak informuje „Gazeta Wyborcza”, pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek przekazał, że w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie. PPL LOT podały, że 2035 r. to realny termin, a poprzednia data, czyli 2028 r., „była myśleniem życzeniowym”.

Gorzki komentarz eksperta

Do decyzji w sprawie Lotniska Chopina oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się w mediach społecznościowych Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce. Jego zdaniem audyty CPK okazały się „ściemą”.

Dotychczasowe analizy i wydane 3 mld zł na projekty i grunty w piach, za to wydamy 2,4 mld zł na Chopina, który i tak nie zwiększy przepustowości, bo NIE MA SLOTÓW. Ach, i skończą na ok. 2032 r, czyli później niż mogło być CPK

– podkreślił Andrzej Banucha. 


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Na stanowiska wracają ludzie związani z WSI Wiadomości
Na stanowiska wracają ludzie związani z WSI

Na stanowiska państwowe wracają ludzie związani kiedyś z WSI, których powiązania stanowią ryzyko dla RP. Kolejne sygnały wskazują, że przy obecnych rządach promowane będą środowiska, które zostały w czasie rządów PiS odcięte od wpływów na funkcjonowanie państwa.

Autobus staranowany przez ciężarówkę. 12 osób w szpitalu gorące
Autobus staranowany przez ciężarówkę. 12 osób w szpitalu

12 osób trafiło do szpitala po wypadku na ulicy Bałtyckiej w Olsztynie, gdzie wywrotka staranowała miejski autobus i auta osobowe - podał rzecznik warmińsko-mazurskiej straży pożarnej Grzegorz Różański. Według niego stan pięciu z tych osób określono jako zagrażający życiu.

Michał Fijoł odwołany ze stanowiska prezesa Polskiej Grupy Lotniczej z ostatniej chwili
Michał Fijoł odwołany ze stanowiska prezesa Polskiej Grupy Lotniczej

Rada nadzorcza Polskiej Grupy Lotniczej odwołała Michała Fijoła z funkcji prezesa spółki.

Paweł Jędrzejewski: Polskie MSZ przeciwko wzmocnieniu NATO Wiadomości
Paweł Jędrzejewski: Polskie MSZ przeciwko wzmocnieniu NATO

Narasta napięcie pomiędzy Pałacem Prezydenckim a Ministerstwem Spraw Zagranicznych.

Rodzina zjadła niedźwiedzia. Skutki okazały się katastrofalne  Wiadomości
Rodzina zjadła niedźwiedzia. Skutki okazały się katastrofalne

Amerykańskie Centrum Kontroli Chorób (CDC) poinformowało, że sześć osób zaraziło się włośnicą po zjedzeniu niedogotowanego mięsa niedźwiedzia czarnego lub żywności skażonej krzyżowo tym mięsem podczas zjazdu rodzinnego w 2022 roku.

„Onet brał pieniądze z Funduszu Sprawiedliwości, a teraz robi pseudoaferę” polityka
„Onet brał pieniądze z Funduszu Sprawiedliwości, a teraz robi pseudoaferę”

„Onet ochoczo brał pieniądze z Funduszu Sprawiedliwości. Dziś robi pseudoaferę, że pieniądze dostał też wysoce wyspecjalizowany szpital ortopedyczny w Otwocku” – napisał Zbigniew Ziobro w serwisie X.

„Przepraszam, wypadły mi zęby”. Nieoczekiwana wpadka w niegdyś popularnym „Pytaniu na śniadanie” w TVP Wiadomości
„Przepraszam, wypadły mi zęby”. Nieoczekiwana wpadka w niegdyś popularnym „Pytaniu na śniadanie” w TVP

Po siłowym przejęciu TVP – na rozkaz byłego ministra kultury ppłk. Sienkiewicza – media publiczne dotykają różne plagi, kłopoty finansowe, szokująco spada oglądalność. A teraz jeszcze to.

Prezydent Duda stanął w obronie wielkich inwestycji w Polsce polityka
Prezydent Duda stanął w obronie wielkich inwestycji w Polsce

– Nie wolno pozwolić, by wielkie inwestycje w Polsce zostały zatrzymane – podkreślił prezydent Andrzej Duda podczas spotkania z mieszkańcami Konina (woj. wielkopolskie). Zapowiedział walkę o budowę CPK, a także o zbudowanie elektrowni jądrowej w regionie.

Kołodziejczak stwierdził, że rezygnacja z Zielonego Ładu „byłaby najbardziej na rękę Rosji” tylko u nas
Kołodziejczak stwierdził, że rezygnacja z Zielonego Ładu „byłaby najbardziej na rękę Rosji”

– Rezygnacja ze wszystkich założeń Zielonego Ładu byłaby najbardziej na rękę Rosji – ocenił w poniedziałek w Brukseli wiceminister rolnictwa Michał Kołodziejczak. Dodał, że zapisy Zielonego Ładu muszą być jednak wprowadzone na miarę kieszeni rolników i konsumentów.

Poważna wpadka Platformy. Nie chcą bronić granicy z obwodem królewieckim? polityka
Poważna wpadka Platformy. Nie chcą bronić granicy z obwodem królewieckim?

Platforma Obywatelska opublikowała spot wyborczy. Pojawia się w nim mapka z zaznaczonymi miejscami, w których miałyby stanąć dodatkowe wzmocnienia w ramach programu Tarcza Wschód. Problem polega na tym, że nie obejmują one granicy z Rosją w obwodzie królewieckim.

REKLAMA

Budowa CPK "odłożona". Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego

– Pan Prezydent wyraźnie wskazywał i to nie od dzisiaj, nie od wczoraj, że Centralny Port Komunikacyjny to najważniejsza inwestycja prorozwojowa dla Polski i dla przyszłości Polski, jeśli chodzi o nasz rozwój cywilizacyjny. Zapowiedział, że tej inwestycji będzie pilnował, bo chciałby, aby została zrealizowana. Niestety, widać, że działania dzisiejszej koalicji zmierzają raczej ku wygaszaniu inwestycji pod nazwą CPK – mówił w telewizji wpolsce.pl zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik.
Pałac Prezydencki Budowa CPK
Pałac Prezydencki / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Marcin Białek

Media: Budowa CPK "odłożona"

Chodzi o ujawnione w ostatnich dniach informacje dotyczące rozbudowy warszawskiego lotniska Okęcie i przesunięcia terminu budowy lotniska w Baranowie, gdzie miał powstać Centralny Port Komunikacyjny. Koncepcja CPK powstała kilkanaście lat temu, ale jej realizację rozpoczęto dopiero za rządów PiS.

W poniedziałek „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”. 

Wracają inwestycje na Lotnisku Chopina, którego przepustowość kosztem 2,4 mld zł wzrośnie do 30 mln pasażerów rocznie, czyli o połowę. Część samolotów ma być przeniesiona do Modlina, Radomia i Łodzi

– poinformowano w publikacji.

Czytaj również: Beata Szydło po publikacji ws. CPK: Tusk jest po to, żeby Polskę zwijać

Jest głos z Pałacu Prezydenckiego

W ocenie Prezydenta RP CPK to największe wyzwanie pierwszej połowy XXI w. Po zmianie władzy Andrzej Duda wielokrotnie podkreślał, że Polska potrzebuje inwestycji rozwojowych takich, jak CPK i w tym celu m.in. zwołał Radę Gabinetową z premierem Donaldem Tuskiem i ministrami rządu KO–Trzecia Droga–Nowa Lewica. Wskazał wówczas, że budowa CPK, jak modernizacja polskiej armii, budowa elektrowni atomowych oraz rozwój portów to dla rozwoju Polski kwestie fundamentalne.

To miał być centralny port dla Polski, który otworzy nam nie tylko możliwości nowych lotniczych połączeń pasażerskich, ale stoją za tym również kwestie transportowe. Patrząc na wskaźniki, ilu w Europie w najbliższych latach przybędzie pasażerów w ruchu lotniczym, to Polska mogłaby stać się na tym rynku poważnym graczem i dużym beneficjentem tego wzrostu. Wydaje się, że obecnie rządząca ekipa chce wygasić ten pomysł, proponując jakąś protezę 

– skomentował minister Ćwik. Polityk dodał, że stołeczne lotnisko Chopina nie rozwinie się na podobną skalę i „nie będzie stanowić nawet cząstki tego, czym miał być Centralny Port Komunikacyjny”. 

Krwiobiegiem rozwoju gospodarczego jest infrastruktura drogowa, kolejowa i lotnicza. To stało u podstaw promowanej przez Prezydenta RP Inicjatywy Trójmorza. Do tego doszedł dodatkowy element związany z wojną na Ukrainie – kwestia szybkiego i sprawnego przemieszczania wojska i sprzętu wojskowego na wypadek konfliktu zbrojnego. My potrzebujemy tych połączeń 

– podsumował zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP.

Czytaj także: Nowa pomoc dla obywateli Ukrainy w Polsce. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy

„GW”: Budowa CPK odłożona

W poniedziałek, podczas obchodów 90. rocznicy oddania do użytku Lotniska Chopina, poinformowano o decyzji o rozbudowie Lotniska Chopina w Warszawie do przepustowości ok. 30 mln pasażerów rocznie w 2029 r.

Jak informuje „Gazeta Wyborcza”, pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek przekazał, że w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie. PPL LOT podały, że 2035 r. to realny termin, a poprzednia data, czyli 2028 r., „była myśleniem życzeniowym”.

Gorzki komentarz eksperta

Do decyzji w sprawie Lotniska Chopina oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się w mediach społecznościowych Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce. Jego zdaniem audyty CPK okazały się „ściemą”.

Dotychczasowe analizy i wydane 3 mld zł na projekty i grunty w piach, za to wydamy 2,4 mld zł na Chopina, który i tak nie zwiększy przepustowości, bo NIE MA SLOTÓW. Ach, i skończą na ok. 2032 r, czyli później niż mogło być CPK

– podkreślił Andrzej Banucha. 



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe