Budowa CPK "odłożona". Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego

– Pan Prezydent wyraźnie wskazywał i to nie od dzisiaj, nie od wczoraj, że Centralny Port Komunikacyjny to najważniejsza inwestycja prorozwojowa dla Polski i dla przyszłości Polski, jeśli chodzi o nasz rozwój cywilizacyjny. Zapowiedział, że tej inwestycji będzie pilnował, bo chciałby, aby została zrealizowana. Niestety, widać, że działania dzisiejszej koalicji zmierzają raczej ku wygaszaniu inwestycji pod nazwą CPK – mówił w telewizji wpolsce.pl zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik.
Pałac Prezydencki Budowa CPK
Pałac Prezydencki / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Marcin Białek

Media: Budowa CPK "odłożona"

Chodzi o ujawnione w ostatnich dniach informacje dotyczące rozbudowy warszawskiego lotniska Okęcie i przesunięcia terminu budowy lotniska w Baranowie, gdzie miał powstać Centralny Port Komunikacyjny. Koncepcja CPK powstała kilkanaście lat temu, ale jej realizację rozpoczęto dopiero za rządów PiS.

W poniedziałek „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”. 

Wracają inwestycje na Lotnisku Chopina, którego przepustowość kosztem 2,4 mld zł wzrośnie do 30 mln pasażerów rocznie, czyli o połowę. Część samolotów ma być przeniesiona do Modlina, Radomia i Łodzi

– poinformowano w publikacji.

Czytaj również: Beata Szydło po publikacji ws. CPK: Tusk jest po to, żeby Polskę zwijać

Jest głos z Pałacu Prezydenckiego

W ocenie Prezydenta RP CPK to największe wyzwanie pierwszej połowy XXI w. Po zmianie władzy Andrzej Duda wielokrotnie podkreślał, że Polska potrzebuje inwestycji rozwojowych takich, jak CPK i w tym celu m.in. zwołał Radę Gabinetową z premierem Donaldem Tuskiem i ministrami rządu KO–Trzecia Droga–Nowa Lewica. Wskazał wówczas, że budowa CPK, jak modernizacja polskiej armii, budowa elektrowni atomowych oraz rozwój portów to dla rozwoju Polski kwestie fundamentalne.

To miał być centralny port dla Polski, który otworzy nam nie tylko możliwości nowych lotniczych połączeń pasażerskich, ale stoją za tym również kwestie transportowe. Patrząc na wskaźniki, ilu w Europie w najbliższych latach przybędzie pasażerów w ruchu lotniczym, to Polska mogłaby stać się na tym rynku poważnym graczem i dużym beneficjentem tego wzrostu. Wydaje się, że obecnie rządząca ekipa chce wygasić ten pomysł, proponując jakąś protezę 

– skomentował minister Ćwik. Polityk dodał, że stołeczne lotnisko Chopina nie rozwinie się na podobną skalę i „nie będzie stanowić nawet cząstki tego, czym miał być Centralny Port Komunikacyjny”. 

Krwiobiegiem rozwoju gospodarczego jest infrastruktura drogowa, kolejowa i lotnicza. To stało u podstaw promowanej przez Prezydenta RP Inicjatywy Trójmorza. Do tego doszedł dodatkowy element związany z wojną na Ukrainie – kwestia szybkiego i sprawnego przemieszczania wojska i sprzętu wojskowego na wypadek konfliktu zbrojnego. My potrzebujemy tych połączeń 

– podsumował zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP.

Czytaj także: Nowa pomoc dla obywateli Ukrainy w Polsce. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy

„GW”: Budowa CPK odłożona

W poniedziałek, podczas obchodów 90. rocznicy oddania do użytku Lotniska Chopina, poinformowano o decyzji o rozbudowie Lotniska Chopina w Warszawie do przepustowości ok. 30 mln pasażerów rocznie w 2029 r.

Jak informuje „Gazeta Wyborcza”, pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek przekazał, że w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie. PPL LOT podały, że 2035 r. to realny termin, a poprzednia data, czyli 2028 r., „była myśleniem życzeniowym”.

Gorzki komentarz eksperta

Do decyzji w sprawie Lotniska Chopina oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się w mediach społecznościowych Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce. Jego zdaniem audyty CPK okazały się „ściemą”.

Dotychczasowe analizy i wydane 3 mld zł na projekty i grunty w piach, za to wydamy 2,4 mld zł na Chopina, który i tak nie zwiększy przepustowości, bo NIE MA SLOTÓW. Ach, i skończą na ok. 2032 r, czyli później niż mogło być CPK

– podkreślił Andrzej Banucha. 


 

POLECANE
Nocna prohibicja w Warszawie. Radni zdecydowali z ostatniej chwili
Nocna prohibicja w Warszawie. Radni zdecydowali

W dwóch dzielnicach Warszawy będzie obowiązywała nocna prohibicja. Chodzi o Śródmieście oraz Pragę-Północ – zdecydowali w czwartek stołeczni radni.

tylko u nas
Prof. Michał Łuczewski: Polska ma pisać własną historię, zamiast czytać tę, którą piszą dla nas imperia

- Chcemy, by Polska była demokracją należącą do ludu, nie do elit, i by wyszła z peryferiów. Chcemy, aby Polska pisała własną historię, zamiast czytać tę, którą piszą dla nas imperia - mówi prof. Michał Łuczewski, socjolog, wykładowca, pisarz i publicysta, organizator Kongresu Polska Wielki Projekt w rozmowie z portalem Tysol.pl.

Gomoła wraca do Polski 2050. Rok temu został wyrzucony z partii z ostatniej chwili
Gomoła wraca do Polski 2050. Rok temu został wyrzucony z partii

W czwartek poseł Adam Gomoła ponownie dołączył do klubu Polska 2050, z którego został wykluczony w marcu ubiegłego roku.

Tagesspiegel: Nord Stream 2 jest gotowy Wiadomości
Tagesspiegel: Nord Stream 2 jest gotowy

Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) nie wyklucza ponownego uruchomienia zawieszonego procesu certyfikacji gazociągu Nord Stream 2. Choć projekt formalnie pozostaje wstrzymany od listopada 2021 roku, resort potwierdza, że po spełnieniu określonych warunków prawnych przez operatora możliwe będzie wznowienie procedury. O sprawie pisze Tagesspiegel Background, który podkreśla, że "krytyczny raport w tej sprawie utrzymywany jest w tajemnicy" przez rząd.

Komunikat Watykanu: język polski jednym z siedmiu głównych języków komunikacji z ostatniej chwili
Komunikat Watykanu: język polski jednym z siedmiu głównych języków komunikacji

Język polski dołączył do siedmiu głównych języków Mediów Watykańskich. Decyzja obowiązuje od 1 października 2025 r.

Hamburg przyspiesza neutralność klimatyczną. Zapłacą mieszkańcy tylko u nas
Hamburg przyspiesza neutralność klimatyczną. Zapłacą mieszkańcy

Hamburg powiedział „tak” radykalnej transformacji klimatycznej. W referendum mieszkańcy poparli przyspieszenie neutralności klimatycznej, co oznacza koniec ogrzewania gazowego, ograniczenia ruchu aut i miliardowe wydatki. Opozycja ostrzega: to początek zielonej katastrofy.

AfD uderza w Sławomira Cenckiewicza z ostatniej chwili
AfD uderza w Sławomira Cenckiewicza

Rzecznik federalny niemieckiej partii Alternatywa dla Niemiec (AfD) Tino Chrupalla zaatakował wypowiedź szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Sławomira Cenckiewicza w sprawie Ukraińca podejrzanego o sabotaż gazociągów Nord Stream. Chrupalla podkreślił, że niemiecki rząd powinien „stanąć w obronie niemieckiego prawa karnego i interesów swoich obywateli wobec Polski”.

Nowy sondaż, nowe zmartwienie Donalda Tuska z ostatniej chwili
Nowy sondaż, nowe zmartwienie Donalda Tuska

Donald Tusk ma powody do zmartwień. Aż 51,8 proc. pytanych ocenia rząd źle – wynika z opublikowanego w czwartek badania pracowni OGB Pro.

Wypadek busa przewożącego dzieci. Są ranni z ostatniej chwili
Wypadek busa przewożącego dzieci. Są ranni

Bus przedszkolny uderzył w drzewo w Gulczewie w woj. wielkopolskim. Rannych jest pięć osób. Droga Krajowa nr 15 między Wrześnią a Gnieznem zablokowana – poinformowało w czwartek po godz. 10 RMF FM.

Premier: Nie wiedziałem, że to tyle kosztuje. Bogucki: Absolutna kompromitacja Wiadomości
Premier: Nie wiedziałem, że to tyle kosztuje. Bogucki: Absolutna kompromitacja

Premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej w Piotrkowie Trybunalskim przyznał, że przed objęciem urzędu nie zdawał sobie sprawy z wysokości środków potrzebnych na zbrojenia. Na te słowa ostro zareagował Zbigniew Bogucki, szef Kancelarii Prezydenta RP, który stwierdził, że premier „skompromitował się w sposób absolutny”.

REKLAMA

Budowa CPK "odłożona". Jest komentarz z Pałacu Prezydenckiego

– Pan Prezydent wyraźnie wskazywał i to nie od dzisiaj, nie od wczoraj, że Centralny Port Komunikacyjny to najważniejsza inwestycja prorozwojowa dla Polski i dla przyszłości Polski, jeśli chodzi o nasz rozwój cywilizacyjny. Zapowiedział, że tej inwestycji będzie pilnował, bo chciałby, aby została zrealizowana. Niestety, widać, że działania dzisiejszej koalicji zmierzają raczej ku wygaszaniu inwestycji pod nazwą CPK – mówił w telewizji wpolsce.pl zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik.
Pałac Prezydencki Budowa CPK
Pałac Prezydencki / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Marcin Białek

Media: Budowa CPK "odłożona"

Chodzi o ujawnione w ostatnich dniach informacje dotyczące rozbudowy warszawskiego lotniska Okęcie i przesunięcia terminu budowy lotniska w Baranowie, gdzie miał powstać Centralny Port Komunikacyjny. Koncepcja CPK powstała kilkanaście lat temu, ale jej realizację rozpoczęto dopiero za rządów PiS.

W poniedziałek „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”. 

Wracają inwestycje na Lotnisku Chopina, którego przepustowość kosztem 2,4 mld zł wzrośnie do 30 mln pasażerów rocznie, czyli o połowę. Część samolotów ma być przeniesiona do Modlina, Radomia i Łodzi

– poinformowano w publikacji.

Czytaj również: Beata Szydło po publikacji ws. CPK: Tusk jest po to, żeby Polskę zwijać

Jest głos z Pałacu Prezydenckiego

W ocenie Prezydenta RP CPK to największe wyzwanie pierwszej połowy XXI w. Po zmianie władzy Andrzej Duda wielokrotnie podkreślał, że Polska potrzebuje inwestycji rozwojowych takich, jak CPK i w tym celu m.in. zwołał Radę Gabinetową z premierem Donaldem Tuskiem i ministrami rządu KO–Trzecia Droga–Nowa Lewica. Wskazał wówczas, że budowa CPK, jak modernizacja polskiej armii, budowa elektrowni atomowych oraz rozwój portów to dla rozwoju Polski kwestie fundamentalne.

To miał być centralny port dla Polski, który otworzy nam nie tylko możliwości nowych lotniczych połączeń pasażerskich, ale stoją za tym również kwestie transportowe. Patrząc na wskaźniki, ilu w Europie w najbliższych latach przybędzie pasażerów w ruchu lotniczym, to Polska mogłaby stać się na tym rynku poważnym graczem i dużym beneficjentem tego wzrostu. Wydaje się, że obecnie rządząca ekipa chce wygasić ten pomysł, proponując jakąś protezę 

– skomentował minister Ćwik. Polityk dodał, że stołeczne lotnisko Chopina nie rozwinie się na podobną skalę i „nie będzie stanowić nawet cząstki tego, czym miał być Centralny Port Komunikacyjny”. 

Krwiobiegiem rozwoju gospodarczego jest infrastruktura drogowa, kolejowa i lotnicza. To stało u podstaw promowanej przez Prezydenta RP Inicjatywy Trójmorza. Do tego doszedł dodatkowy element związany z wojną na Ukrainie – kwestia szybkiego i sprawnego przemieszczania wojska i sprzętu wojskowego na wypadek konfliktu zbrojnego. My potrzebujemy tych połączeń 

– podsumował zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP.

Czytaj także: Nowa pomoc dla obywateli Ukrainy w Polsce. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy

„GW”: Budowa CPK odłożona

W poniedziałek, podczas obchodów 90. rocznicy oddania do użytku Lotniska Chopina, poinformowano o decyzji o rozbudowie Lotniska Chopina w Warszawie do przepustowości ok. 30 mln pasażerów rocznie w 2029 r.

Jak informuje „Gazeta Wyborcza”, pełnomocnik ds. CPK Maciej Lasek przekazał, że w 2035 r. cały ruch lotniczy z Warszawy będzie mógł zostać przeniesiony do planowanego portu w Baranowie. PPL LOT podały, że 2035 r. to realny termin, a poprzednia data, czyli 2028 r., „była myśleniem życzeniowym”.

Gorzki komentarz eksperta

Do decyzji w sprawie Lotniska Chopina oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego odniósł się w mediach społecznościowych Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce. Jego zdaniem audyty CPK okazały się „ściemą”.

Dotychczasowe analizy i wydane 3 mld zł na projekty i grunty w piach, za to wydamy 2,4 mld zł na Chopina, który i tak nie zwiększy przepustowości, bo NIE MA SLOTÓW. Ach, i skończą na ok. 2032 r, czyli później niż mogło być CPK

– podkreślił Andrzej Banucha. 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe