Nowe informacje ws. CPK. Ekspert: To koniec kompromitującej farsy

„Koniec kompromitującej farsy, jaką stał się słynny AUDYT CPK. Ekipa Maciej Laska właśnie unieważniła ostatni przetarg na wybór doradcy zewnętrznego” – pisze w mediach społecznościowych Maciej Wilk, ekspert ds. lotniczych, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego  Nowe informacje ws. CPK. Ekspert: To koniec kompromitującej farsy
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / mat. prasowe

W środę na oficjalnej stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego opublikowano informację nt. przetargu na wykonanie audytu tzw. innych projektów CPK. 

Przetargi na audyt w CPK odwołane

W komunikacie prasowym przekazano, że „postępowanie przetargowe na wykonanie audytu tzw. innych projektów (m.in. Airport City, Cargo City i zagospodarowania terenu po Lotnisku Chopina), w którym ofertę złożyło konsorcjum A2P2 architecture&planning i Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zostało unieważnione przez spółkę CPK”.

Powód to znacznie przekraczająca budżet wycena za realizację tego zadania. Zgodnie z kosztorysem CPK maksymalna kwota zamówienia wynosiła 561 tys. zł brutto, a złożona oferta opiewała na 982 tys. zł brutto. Z końcem marca br. spółka przekazała do Biura Pełnomocnika Rządu ds. CPK komplet raportów z audytów wewnętrznych. Weryfikowane były sprawozdania, umowy, harmonogramy i inne dokumenty spółki. Celem tych analiz było realne oszacowanie kosztów poszczególnych elementów Programu CPK oraz harmonogramów prac

– głosi opublikowana przez CPK informacja prasowa.

Ekspert komentuje

Powyższy komunikat skomentował na platformie X ekspert ds. lotniczych, dyrektor operacyjny Flair Airlines Maciej Wilk.

TO JUŻ JEST KONIEC‼️ Koniec kompromitującej farsy, jaką stał się słynny AUDYT CPK. Ekipa @LasekMaciej właśnie unieważniła ostatni przetarg na wybór doradcy zewnętrznego. Tym samym, unieważniono 8 z 8 zapowiadanych audytów. Skuteczność 100% 😉

– pisze Maciej Wilk. W kolejnych wpisach przypomina okoliczności unieważnienia wszystkich 8 audytów. Na podsumowanie dodał, że „nie jest prawdą, że do audytów nikt nie chciał się zgłosić, bo poprzednie władze CPK złośliwie skorzystały w przeszłości z usług wszystkich potencjalnych podmiotów mogących przeprowadzić podmiot”. 

Gdyby faktycznie komukolwiek chodziło o przeprowadzenie profesjonalnego, obiektywnego audytu, wykonawcy znaleźliby się bez problemu, chociażby zagraniczni

– wskazuje ekspert i podkreśla, że „nie jest prawdą, że problemem był rzekomy konflikt interesów”.

Minister @LasekMaciej jakoś nie dostrzega konfliktu interesów w fakcie sporządzenia przez spółkę raportu na samą siebie. Pamiętajmy, że to na tej podstawie została przedstawiona rekomendacja dla rządu. Opinia publiczna do dzisiaj nie poznała żadnych szczegółów tego opracowania

– punktuje Maciej Wilk i dodaje, że „prawdziwym powodem, dla którego żadna poważna firma nie chciała mieć nic do czynienia z tą hucpą były dyletanckie brednie opowiadane całymi miesiącami przez kolegów Pana Ministra o megalomanii, o kolesiach pilnujących łąki za miliony, poddające pod wątpliwość cały projekt i prezentujące wizje jakichś duo- i triportów jako realnej alternatywy dla CPK”.

Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę. Pora wreszcie przestać tracić czas i zająć się w końcu rozwojem Polski. Już po wyborach. O nieszczęsnych audytach należy zapomnieć jak najszybciej. Do roboty ‼️

– mocno podsumował ekspert.

Kontekst – sprawa budowy CPK 

Nowy rząd, będąc jeszcze w opozycji, wielokrotnie podważał sens budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Potem w kampanii wyborczej obecna większość próbowała przekonywać Polaków, że jednak popiera tę ideę. Teraz, mimo mglistych zapowiedzi Donalda Tuska dot. kontynuacji projektu, coraz mniej wskazuje na to, że ta ważna dla Polski inwestycja będzie kontynuowana.

Z jednej strony padają ze strony rządzących deklaracje tego, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej strony po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji wielokrotnie powtarzali swoje tezy o „megalomańskiej inwestycji”.

„Gazeta Wyborcza” jeszcze w kwietniu informowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”, a rząd planuje inwestycje na Lotnisku Chopina.  

Na początku czerwca Donald Tusk poinformował, że jeszcze w tym miesiącu rząd przedstawi szczegóły dot. przyszłości budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

 

 


 

POLECANE
Zajączkowska-Hernik: UE pozwoliła na przesunięcie ETS2, by pomóc wygrać wybory koalicji Tuska polityka
Zajączkowska-Hernik: UE pozwoliła na przesunięcie ETS2, by pomóc wygrać wybory koalicji Tuska

„UE pozwoliła na przesunięcie ETS2 na 2028 rok, żeby pomóc wygrać wybory koalicji Tuska i brukselskim sługom w innych państwach” - napisała w mediach społecznościowych eurodeputowana Ewa Zajączkowska-Hernik.

Prezydent zawetował ustawę ws. utworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry z ostatniej chwili
Prezydent zawetował ustawę ws. utworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry

Prezydent Karol Nawrocki zawetował ustawę ws. utworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry - poinformowała w piątek kancelaria prezydenta. Ustawa miała pozwolić na stworzenie w województwie zachodniopomorskim pierwszego od 24 lat parku narodowego w Polsce.

Sejm uchylił immunitet Zbigniewowi Ziobrze. Jest reakcja prezesa Jarosława Kaczyńskiego polityka
Sejm uchylił immunitet Zbigniewowi Ziobrze. Jest reakcja prezesa Jarosława Kaczyńskiego

Prezes PiS Jarosław Kaczyński - odnosząc się do uchylenia przez Sejm immunitetu posłowi tej partii, byłemu szefowi MS Zbigniewowi Ziobrze - przyznał, że spodziewał się tego. Jak dodał, wierzy, iż „wszyscy, którzy w tym uczestniczyli, odpowiedzą za to przed sądem”.

Sejm odrzucił prezydencki projekt ustawy o pomocy Ukraińcom, w tym penalizację propagowania banderyzmu z ostatniej chwili
Sejm odrzucił prezydencki projekt ustawy o pomocy Ukraińcom, w tym penalizację propagowania banderyzmu

Sejm odrzucił prezydencki projekt nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Podczas pierwszego czytana projektu w październiku zostały zgłoszone dwa wnioski o jego odrzucenie. W piątek poparła je w głosowaniu większość sejmowa.

Liczba żołnierzy USA w Europie pozostaje bez zmian. Trump: Siły są tylko przemieszczane gorące
Liczba żołnierzy USA w Europie pozostaje bez zmian. Trump: Siły są tylko przemieszczane

Prezydent USA Donald Trump powiedział w piątek, że wycofanie rotacyjnych sił USA z Rumunii nie zmieni całkowitej liczby amerykańskich żołnierzy w Europie, siły USA są tylko przemieszczane. Słowa te potwierdził szef Pentagonu Pete Hegseth.

Sejm zdecydował ws. immunitetu Zbigniewa Ziobry z ostatniej chwili
Sejm zdecydował ws. immunitetu Zbigniewa Ziobry

Sejm wyraził zgodę na uchylenie immunitetu poselskiego Zbigniewa Ziobry. Decyzja zapadła w piątek po serii 26 głosowań dotyczących wszystkich zarzutów, jakie prokuratura planuje postawić byłemu ministrowi sprawiedliwości i liderowi Suwerennej Polski.

Polska i Włochy wzmacniają sojusz militarny. Szef MON zdradził szczegóły Wiadomości
Polska i Włochy wzmacniają sojusz militarny. Szef MON zdradził szczegóły

Podjęliśmy decyzję o nowej umowie o współpracy wojskowej - powiedział w piątek w Rzymie wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz po spotkaniu z szefem włoskiego resortu obrony Guidem Crosetto. Zapowiedział zacieśnienie dwustronnej współpracy wojskowej oraz ocenił, że sojusz obu krajów jest najsilniejszy w historii.

Węgiel koksowy i miedź na liście surowców krytycznych w USA. Jest decyzja administracji Trumpa z ostatniej chwili
Węgiel koksowy i miedź na liście surowców krytycznych w USA. Jest decyzja administracji Trumpa

Administracja prezydenta Donalda Trumpa dodała w czwartek 10 minerałów do listy surowców krytycznych, które uważa za niezbędne dla amerykańskiej gospodarki i bezpieczeństwa narodowego. Wśród nich znalazła się miedź konieczna do produkcji pojazdów elektrycznych, sieci energetycznych i centrów danych oraz węgiel koksowy, z którego powstaje koks wykorzystywany jako paliwo i do wytopu stali.

Ten serial to prawdziwa gratka. Premiera już za kilka dni Wiadomości
Ten serial to prawdziwa gratka. Premiera już za kilka dni

10 listopada na Viaplay pojawi się nowy serial „Secrets” w reżyserii Kaspara Munka – twórcy znanego z „The Rain”. To emocjonalna historia o rodzeństwie, które próbuje poradzić sobie z przeszłością i własnymi demonami.

To już pewne. Rząd Tuska nałoży 30-procentowy podatek Wiadomości
To już pewne. Rząd Tuska nałoży 30-procentowy podatek

Od 2026 roku banki w Polsce zapłacą rekordowo wysoki podatek dochodowy. Rząd wprowadza 30-procentowy CIT, licząc na dodatkowe miliardy w budżecie.

REKLAMA

Nowe informacje ws. CPK. Ekspert: To koniec kompromitującej farsy

„Koniec kompromitującej farsy, jaką stał się słynny AUDYT CPK. Ekipa Maciej Laska właśnie unieważniła ostatni przetarg na wybór doradcy zewnętrznego” – pisze w mediach społecznościowych Maciej Wilk, ekspert ds. lotniczych, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines.
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego  Nowe informacje ws. CPK. Ekspert: To koniec kompromitującej farsy
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego / mat. prasowe

W środę na oficjalnej stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego opublikowano informację nt. przetargu na wykonanie audytu tzw. innych projektów CPK. 

Przetargi na audyt w CPK odwołane

W komunikacie prasowym przekazano, że „postępowanie przetargowe na wykonanie audytu tzw. innych projektów (m.in. Airport City, Cargo City i zagospodarowania terenu po Lotnisku Chopina), w którym ofertę złożyło konsorcjum A2P2 architecture&planning i Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, zostało unieważnione przez spółkę CPK”.

Powód to znacznie przekraczająca budżet wycena za realizację tego zadania. Zgodnie z kosztorysem CPK maksymalna kwota zamówienia wynosiła 561 tys. zł brutto, a złożona oferta opiewała na 982 tys. zł brutto. Z końcem marca br. spółka przekazała do Biura Pełnomocnika Rządu ds. CPK komplet raportów z audytów wewnętrznych. Weryfikowane były sprawozdania, umowy, harmonogramy i inne dokumenty spółki. Celem tych analiz było realne oszacowanie kosztów poszczególnych elementów Programu CPK oraz harmonogramów prac

– głosi opublikowana przez CPK informacja prasowa.

Ekspert komentuje

Powyższy komunikat skomentował na platformie X ekspert ds. lotniczych, dyrektor operacyjny Flair Airlines Maciej Wilk.

TO JUŻ JEST KONIEC‼️ Koniec kompromitującej farsy, jaką stał się słynny AUDYT CPK. Ekipa @LasekMaciej właśnie unieważniła ostatni przetarg na wybór doradcy zewnętrznego. Tym samym, unieważniono 8 z 8 zapowiadanych audytów. Skuteczność 100% 😉

– pisze Maciej Wilk. W kolejnych wpisach przypomina okoliczności unieważnienia wszystkich 8 audytów. Na podsumowanie dodał, że „nie jest prawdą, że do audytów nikt nie chciał się zgłosić, bo poprzednie władze CPK złośliwie skorzystały w przeszłości z usług wszystkich potencjalnych podmiotów mogących przeprowadzić podmiot”. 

Gdyby faktycznie komukolwiek chodziło o przeprowadzenie profesjonalnego, obiektywnego audytu, wykonawcy znaleźliby się bez problemu, chociażby zagraniczni

– wskazuje ekspert i podkreśla, że „nie jest prawdą, że problemem był rzekomy konflikt interesów”.

Minister @LasekMaciej jakoś nie dostrzega konfliktu interesów w fakcie sporządzenia przez spółkę raportu na samą siebie. Pamiętajmy, że to na tej podstawie została przedstawiona rekomendacja dla rządu. Opinia publiczna do dzisiaj nie poznała żadnych szczegółów tego opracowania

– punktuje Maciej Wilk i dodaje, że „prawdziwym powodem, dla którego żadna poważna firma nie chciała mieć nic do czynienia z tą hucpą były dyletanckie brednie opowiadane całymi miesiącami przez kolegów Pana Ministra o megalomanii, o kolesiach pilnujących łąki za miliony, poddające pod wątpliwość cały projekt i prezentujące wizje jakichś duo- i triportów jako realnej alternatywy dla CPK”.

Kto sieje wiatr, ten zbiera burzę. Pora wreszcie przestać tracić czas i zająć się w końcu rozwojem Polski. Już po wyborach. O nieszczęsnych audytach należy zapomnieć jak najszybciej. Do roboty ‼️

– mocno podsumował ekspert.

Kontekst – sprawa budowy CPK 

Nowy rząd, będąc jeszcze w opozycji, wielokrotnie podważał sens budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Potem w kampanii wyborczej obecna większość próbowała przekonywać Polaków, że jednak popiera tę ideę. Teraz, mimo mglistych zapowiedzi Donalda Tuska dot. kontynuacji projektu, coraz mniej wskazuje na to, że ta ważna dla Polski inwestycja będzie kontynuowana.

Z jednej strony padają ze strony rządzących deklaracje tego, że prace będą kontynuowane, ale z drugiej strony po przejęciu CPK przez nowy rząd do władz spółki trafili przeciwnicy tej inwestycji, a politycy koalicji wielokrotnie powtarzali swoje tezy o „megalomańskiej inwestycji”.

„Gazeta Wyborcza” jeszcze w kwietniu informowała, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego została „odłożona”, a rząd planuje inwestycje na Lotnisku Chopina.  

Na początku czerwca Donald Tusk poinformował, że jeszcze w tym miesiącu rząd przedstawi szczegóły dot. przyszłości budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe