„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki


 

POLECANE
Tylko 4 ugrupowania w Sejmie, spory wzrost partii Grzegorza Brauna. Zobacz najnowszy sondaż z ostatniej chwili
Tylko 4 ugrupowania w Sejmie, spory wzrost partii Grzegorza Brauna. Zobacz najnowszy sondaż

Koalicja Obywatelska utrzymuje prowadzenie, Prawo i Sprawiedliwość pozostaje drugą siłą, a Konfederacja notuje wyraźny spadek – tak wyglądają wyniki najnowszego sondażu parlamentarnego. Badanie pokazuje też, że do Sejmu weszłyby tylko cztery ugrupowania.

Degermanizacja Holokaustu tylko u nas
Degermanizacja Holokaustu

Jest to zjawisko obecne w publicystyce historycznej i przekazie medialnym, polegające na uwalnianiu Niemiec i Niemców od odpowiedzialności za projekt i realizację Zagłady. W narracji o Holokauście o zbrodnię ludobójstwa na Żydach oskarża się pozbawionych narodowości „nazistów”, którzy najpierw sterroryzowali porządnych Niemców, a później dopuścili się czynów w gruncie rzeczy przeciwnych prawdziwej, niemieckiej mentalności.

Odciąć im tlen. Fala odrażającego hejtu wobec górników strajkujących w kopalni Silesia z ostatniej chwili
"Odciąć im tlen". Fala odrażającego hejtu wobec górników strajkujących w kopalni "Silesia"

W poniedziałek – tuż przed Wigilią – górnicy z Przedsiębiorstwa Górniczego Silesia postanowili po zakończonej zmianie nie wyjeżdżać na powierzchnię kopalni i rozpoczęli akcję protestacyjną. W komentarzach do relacji z protestów w sieci pojawiło się wiele skandalicznych komentarzy.

Zaskakująca decyzja w PKP Cargo. Spółka bez wyjaśnień odwołuje prezesa z ostatniej chwili
Zaskakująca decyzja w PKP Cargo. Spółka bez wyjaśnień odwołuje prezesa

Agnieszka Wasilewska-Semail została w poniedziałek odwołana przez radę nadzorczą PKP Cargo z funkcji prezesa - poinformowała spółka. Zmiana następuje z upływem dnia 22 grudnia, przyczyn odwołania nie podano.

Wpadka radnej KO z Krakowa. Polityk „dokleiła się” do zdjęcia z Trzaskowskim? z ostatniej chwili
Wpadka radnej KO z Krakowa. Polityk „dokleiła się” do zdjęcia z Trzaskowskim?

Kompromitująca wpadka krakowskiej radnej KO Magdaleny Mazurkiewicz. Polityk opublikowała w mediach społecznościowych wspólne zdjęcie z Rafałem Trzaskowskim i Aleksandrem Miszalskim z wydarzenia w Krakowie, mimo że... nie brała w nim udziału. Okazało się, że fotografia została przerobiona – twarz radnej wklejono w miejsce jednego z uczestników wydarzenia.

Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Prokuratura umorzyła sprawę z ostatniej chwili
Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Prokuratura umorzyła sprawę

Prokuratura Rejonowa w Augustowie umorzyła sprawę pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym, do którego doszło w kwietniu tego roku. Spłonęło wówczas 185 hektarów parku.

Jaka pogoda czeka nas w święta? IMGW wydał ostrzeżenia z ostatniej chwili
Jaka pogoda czeka nas w święta? IMGW wydał ostrzeżenia

Początek tygodnia będzie pochmurny. W poniedziałek wieczorem pojawią się silne zamglenia i mgły ograniczające widzialność do 200 m – poinformowała PAP synoptyczka Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Dorota Pacocha. IMGW wydał ostrzeżenia przed gęstą mgłą dla południa Polski.

Pierwsze w regionie inwestycje. Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego z ostatniej chwili
"Pierwsze w regionie inwestycje". Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego

Ogłosiliśmy przetargi na budowę obwodnic Limanowej i Wadowic, leżących na trasie drogi krajowej nr 28 – poinformowała w poniedziałek GDDKiA Oddział Kraków.

Karol Nawrocki pojedzie w wigilię na granicę z Białorusią z ostatniej chwili
Karol Nawrocki pojedzie w wigilię na granicę z Białorusią

W Wigilię Świąt Bożego Narodzenia prezydent Karol Nawrocki pojedzie na granicę z Białorusią, gdzie będzie towarzyszył służbom broniącym granicy – poinformował w poniedziałek rzecznik prezydenta Rafał Leśkiewicz.

Nie żyje legendarny muzyk Chris Rea z ostatniej chwili
Nie żyje legendarny muzyk Chris Rea

Nie żyje Chris Rea – jeden z najbardziej rozpoznawalnych brytyjskich muzyków i autor kultowego utworu „Driving Home for Christmas”. Informację o śmierci artysty podała BBC.

REKLAMA

„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki



 

Polecane