„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku „Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki


 

POLECANE
Już wszystko jasne. Hubert Hurkacz podjął decyzję z ostatniej chwili
Już wszystko jasne. Hubert Hurkacz podjął decyzję

Hubert Hurkacz poinformował, że nie wystartuje w igrzyskach olimpijskich w Paryżu. – Była to bardzo, bardzo trudna decyzja – oświadczył na Instagramie polski tenisista, który doznał kontuzji kolana podczas niedawnego turnieju w Wimbledonie.

Ministrze Kosiniak-Kamysz, czy nie widzi Pan, że Tusk rękami ministra finansów chce Pana zniszczyć? polityka
"Ministrze Kosiniak-Kamysz, czy nie widzi Pan, że Tusk rękami ministra finansów chce Pana zniszczyć?"

Panie ministrze Kosiniak-Kamysz, czy nie widzi Pan, że Tusk rękami ministra finansów chce Pana zniszczyć? - zapytał Mariusz Błaszczak we wpisie w mediach społecznościowych.

Szefowa Secret Service przyznaje: To nasza największa porażka od dziesięcioleci z ostatniej chwili
Szefowa Secret Service przyznaje: To nasza największa porażka od dziesięcioleci

Szefowa Secret Service Dyrektor Kimberly Cheatle oświadczyła, że próba zamachu na Donalda Trumpa była "najważniejszą porażką operacyjną agencji" od dziesięcioleci.

Niemieckie media radzą: Olaf Scholz powinien pójść w ślady Joe Bidena gorące
Niemieckie media radzą: Olaf Scholz powinien pójść w ślady Joe Bidena

Kanclerz Niemiec Olaf Scholz zaprowadził rząd do ślepego zaułka i nie panuje nad własną partią. Jeśli dyrygent nie pasuje do orkiestry, porażka jest nieunikniona. Kanclerz powinien pójść w ślady Joe Bidena - napisał w poniedziałek niemiecki dziennik „Die Welt”.

Anita Gargas: „To próba nałożenia kagańca dziennikarzom, którzy mają odwagę” z ostatniej chwili
Anita Gargas: „To próba nałożenia kagańca dziennikarzom, którzy mają odwagę”

Dziennikarz śledczy „Magazynu Anity Gargas” został skazany. „To próba nałożenia kagańca dziennikarzom, którzy mają odwagę” – komentuje Gargas.

Trump oskarża Bidena o kłamstwo. Nie przebierał w słowach z ostatniej chwili
Trump oskarża Bidena o kłamstwo. Nie przebierał w słowach

"On nie ma pojęcia, gdzie jest. Jeśli nie może ubiegać się o urząd, nie może rządzić naszym krajem. Biden obudzi się i zapomni, że dzisiaj wycofał się z wyścigu!" – twierdzi były prezydent USA i kandydat Republikanów w wyścigu o fotel prezydencki Donald Trump.

Kulisy zbrodni: 67-latek zamordował swojego zięcia? Wiadomości
Kulisy zbrodni: 67-latek zamordował swojego zięcia?

Zarzut usiłowania zabójstwa 29-letniego Michała Z. usłyszał w poniedziałek jego teść 67-letni Mariusz I. Mężczyzna postrzelił zięcia w nocy z soboty na niedzielę podczas rodzinnego spotkania w Krasiczynie k. Przemyśla. Prokuratura wystąpiła do sądu z wnioskiem o aresztowanie podejrzanego.

Zdjęcie martwego Jacka Jaworka trafiło do sieci? Prokuratura zabrała głos z ostatniej chwili
Zdjęcie martwego Jacka Jaworka trafiło do sieci? Prokuratura zabrała głos

Serwis niezalezna.pl zapytał częstochowską prokuraturę o zdjęcie przedstawiające martwego mężczyznę podobnego do poszukiwanego za potrójne morderstwo Jacka Jaworka.

Trump: Biden na stanowisku prezydenta to zagrożenie dla demokracji z ostatniej chwili
Trump: Biden na stanowisku prezydenta to "zagrożenie dla demokracji"

Były prezydent Donald Trump oskarżył prezydenta Joe Bidena o kłamstwo, stwierdzając, że nie choruje on na Covid. Jego pozostanie na stanowisku prezydenta do czasu zaprzysiężenia nowego nazwał "zagrożebniem dla demokracji".

Są nazwiska głównych kandydatów na wiceprezydenta USA z ostatniej chwili
Są nazwiska głównych kandydatów na wiceprezydenta USA

Gubernator stanu Pensylwania Josh Shapiro, gubernatorka Michigan Gretchen Whitmer, gubernator Illinois JB Pritzker oraz szef resortu transportu Pete Buttigieg są wymieniani przez amerykańskie media jako potencjalni kandydaci na wiceprezydenta w przypadku ubiegania się Kamali Harris o urząd głowy państwa.

REKLAMA

„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku „Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki



 

Polecane
Emerytury
Stażowe