„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku „Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki


 

POLECANE
Dobrosz-Oracz niewpuszczona do Sejmu. Nagranie obiegło sieć z ostatniej chwili
Dobrosz-Oracz niewpuszczona do Sejmu. Nagranie obiegło sieć

Justyna Dobrosz-Oracz z TVP Info w likwidacji nie mogła wrócić głównym wejściem do Sejmu. Nagranie obiegło natychmiastowo sieć.

Moskwa: Wysłannik prezydenta Trumpa Steve Witkoff spotkał się z Putinem z ostatniej chwili
Moskwa: Wysłannik prezydenta Trumpa Steve Witkoff spotkał się z Putinem

Wysłannik prezydenta USA Donalda Trumpa, Steve Witkoff, spotkał się w środę w Moskwie z przywódcą Rosji Władimirem Putinem - poinformowały rosyjskie media. Według prezydenckiego biura prasowego Putin "przyjął" Witkoffa na Kremlu.

Ważny komunikat dla mieszkańców aglomeracji śląskiej. Warto się przygotować Wiadomości
Ważny komunikat dla mieszkańców aglomeracji śląskiej. Warto się przygotować

W związku z organizacją Tour de Pologne 2025, pasażerowie komunikacji miejskiej w aglomeracji śląskiej muszą przygotować się na istotne zmiany. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) zapowiada czasowe modyfikacje tras prawie 40 linii autobusowych, które będą obowiązywać 8 sierpnia 2025 r., głównie w godzinach 11:00–13:00.

PKO BP wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKO BP wydał pilny komunikat

Oszuści rozsyłają fałszywe e-maile „Dane transakcyjne FX16180507” z złośliwym oprogramowaniem kradnącym dane i pieniądze – ostrzega PKO Bank Polski.

Niemieckie media o prezydencie Nawrockim. Jakie teorie spiskowe mu przypisują? z ostatniej chwili
Niemieckie media o prezydencie Nawrockim. Jakie "teorie spiskowe" mu przypisują?

Niemieckie media sceptycznie oceniają prezydenturę Karola Nawrockiego, określając go mianem „nieprzewidywalnego” i zapowiadając trudne relacje z rządem Donalda Tuska, Unią Europejską, Niemcami, a nawet Ukrainą. 

Czerwone flagi. GIS zamyka kąpieliska z ostatniej chwili
Czerwone flagi. GIS zamyka kąpieliska

Czerwone flagi, zakazujące wejścia do wody, powiewają w środę na kilkudziesięciu nadmorskich kąpieliskach w woj. zachodniopomorskim i pomorskim. Powodem są m.in. wysokie fale na Bałtyku i silne prądy wsteczne.

Bezrobocie w Polsce w górę. Są nowe dane z ostatniej chwili
Bezrobocie w Polsce w górę. Są nowe dane

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało w środę, że stopa bezrobocia rejestrowanego w lipcu wyniosła 5,4 proc. wobec 5,1 proc. w czerwcu bieżącego roku.

Zaprzysiężenie Karola Nawrockiego. Jest reakcja króla Karola III z ostatniej chwili
Zaprzysiężenie Karola Nawrockiego. Jest reakcja króla Karola III

– Wielką Brytanię i Polskę łączy głębokie i trwałe partnerstwo oparte na wspólnych wartościach i interesach – oświadczył w środę brytyjski król Karol III, który wraz z małżonką Kamilą złożył gratulacje Karolowi Nawrockiemu w dniu zaprzysiężenia go na prezydenta Polski.

Ważny komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców woj. lubelskiego

Mieszkańców Lublina i okolic czekają planowane przerwy w dostawie energii elektrycznej. PGE Dystrybucja opublikowała aktualny harmonogram wyłączeń prądu w dniach 6–18 sierpnia 2025 r. Sprawdź, gdzie i kiedy wystąpią utrudnienia.

Kosiniak-Kamysz komentuje orędzie: Wielkie inwestycje ruszyły dopiero za naszych rządów pilne
Kosiniak-Kamysz komentuje orędzie: "Wielkie inwestycje ruszyły dopiero za naszych rządów"

Tuż po uroczystości zaprzysiężenia prezydenta Karola Nawrockiego, wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz skomentował jego orędzie: „Nawrockiego ktoś wprowadził w błąd (...) wielkie inwestycje dopiero ruszyły za rządów obecnej koalicji”.

REKLAMA

„Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku

– Dzisiaj niestety mamy sytuację, w której niszczy nowy rząd to, co zaplanował rząd Prawa i Sprawiedliwości. Unieważniono przetargi w Gdyni i w Gdańsku, właśnie na terminale zbożowe, które miały bardzo uniezależnić nas od tego, co się dzieje za granicą, ale również od tych spółek, które w Polsce kontrolują część terminali zbożowych – powiedział podczas konferencji prasowej poseł PiS Kacper Płażyński.
Port w Gdańsku „Utracona szansa na sukces Polski”. Unieważniono przetargi na terminale zbożowe w Gdyni i Gdańsku
Port w Gdańsku / pixabay.com

Niepokojące doniesienia. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy dwa przetargi na dzierżawę działek pod terminale zbożowe w Gdańsku i Gdyni zostały odwołane z niejasnych powodów.

Eksperci są zaniepokojeni

Ekspert Przemysław Błażejewski z firmy BST Brokers podkreśla, że brak nowych inwestycji hamuje rozwój polskiego rynku zbożowego, który mógłby stać się ważnym punktem odniesienia w regionie. Zaistniała sytuacja budzi wiele pytań i wątpliwości.

Polityczne zawirowania w sektorze rolniczym wpływają na decyzje inwestycyjne, które mogłyby zwiększyć potencjał eksportowy polskiego zboża. Odwołanie przetargów budzi podejrzenia o ukryte interesy polityczne, mimo deklarowanego argumentu dbania o bezpieczeństwo państwa.

Przypomnijmy, że w marcu odwołano przetarg na działkę w Gdyni, a w maju podobna decyzja zapadła w Gdańsku.

15 maja na stronie internetowej Portu Gdańsk pojawił się komunikat: „Działając w imieniu spółki pod firmą Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. z siedzibą w Gdańsku (dalej jako ZMPG), na podstawie § 2.2.3 Dokumentacji uprzejmie informujemy, że zgodnie z § 2.1.18 Dokumentacji Przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239.502,00 m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez ZMPG odwołany bez podania przyczyn”

– informowano.

„Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna”

Polska, aby skorzystać na integracji Ukrainy z Unią Europejską, potrzebuje lepszej infrastruktury portowej. Obecnie polskie porty mogą eksportować 10 milionów ton zbóż rocznie, co odpowiada krajowej nadwyżce eksportowej, jednak infrastruktura przeładunkowa jest przestarzała. Eksperci są zgodni, że rozbudowa zdolności portowych jest kluczowa dla rozwoju rynku zbożowego. Nowy rząd zdaje się jednak robić wszystko, by Polska nie wzmacniała swojej niezależności i utraciła szansę na sukces. 

Bez wątpienia terminale mogłyby umożliwić obsługę największych masowców, co zredukowałoby koszty transportu i zwiększyło atrakcyjność polskiego zboża na rynkach zagranicznych. 

Tracimy czas i możliwość stania się znaczącym rynkiem zbożowym, bo wbrew pozorom to, że polskie porty (Gdynia, Gdańsk) przeładowywałyby ukraińskie zboże, pomogłoby też polskim rolnikom. Jeśli chcemy zarobić na integracji Ukrainy z Europą, to musimy mieć możliwości. Rozbudowa zdolności portowych jest niezbędna

– podkreśla Błażejewski.

Globalna firma Viterra złożyła skargę na unieważnienie przetargu w Gdyni, ale Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że decyzja była podyktowana względami bezpieczeństwa państwa.

Niemcy otwierają nowy terminal

Pojawiły się obawy, że zaistniała sytuacja może przekreślić szanse Polski na rozwój portów zbożowych, wspierając tym samym rozwój konkurencji chociażby z Niemiec. We wrześniu w porcie Mukran, 130 km od Świnoujścia, ma zostać otwarty terminal zbożowy, co może skierować eksport zboża z Polski i Ukrainy właśnie tam.

Na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę

– informowała niedawno „Rzeczpospolita”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Amerykanie zabierają z Polski system Patriot i przenoszą na Ukrainę 

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czekają nas drastyczne podwyżki cen gazu. O tyle wzrosną rachunki



 

Polecane
Emerytury
Stażowe