Rodzice i nauczyciele nie chcą w szkołach tzw. edukacji zdrowotnej – petycja do MEN

Kilkadziesiąt organizacji społecznych reprezentujących interesy rodziców i nauczycieli, wychowawców – zrzeszonych w Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, a także Koalicji dla Życia i Rodziny oraz Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia i Federacji Stowarzyszeń Weteranów i Sukcesorów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej – złożyło dziś w Ministerstwie Edukacji Narodowej skierowaną do minister Barbary Nowackiej petycję, która dotyczy ogłoszonych przez MEN planów wprowadzenia do szkół edukacji zdrowotnej. Autorzy petycji domagają się: pozostawienia w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny; niewprowadzania do szkół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną osadzoną w kontekście zdrowia oraz poszanowania konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej).
Barbara Nowacka Rodzice i nauczyciele nie chcą w szkołach tzw. edukacji zdrowotnej – petycja do MEN
Barbara Nowacka / wikimedia.commons/CC BY-SA 3.0pl/Adrian Grycuk - Own work

W całości publikujemy petycję Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” do Minister Edukacji Barbary Nowackiej.

Petycja

Działając w interesie publicznym, w tym w interesie rodziców dzieci w wieku szkolnym, w związku z ogłoszeniem w dniu 12 kwietnia 2024 roku na wspólnej konferencji prasowej ministrów edukacji, zdrowia oraz sportu i turystyki inauguracji prac nad nowym przedmiotem szkolnym pod nazwą „edukacja zdrowotna”, którego istotnym elementem ma być edukacja seksualna, na podstawie art. 2 ust. 1 oraz art. 2 ust 2 pkt 1 ustawy o petycjach z dnia 14 lipca 2014 roku (Dz.U. z 2018 r. poz. 870) zwracamy się o:

  • pozostawienie w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny;
  • niewprowadzanie do szkół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną osadzoną w kontekście zdrowia;
  • poszanowanie konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców, poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej).

Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy wyrażam zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego danych podmiotu wnoszącego petycję.

Czytaj także: „Nic o nas bez nas”. Katecheci protestują w Warszawie w obronie lekcji religii

Uzasadnienie

Ad. 1. 

Centrum Badania Opinii Społecznej od wielu lat publikuje raporty dotyczące polskiej młodzieży, która miłość, rodzinę i dzieci stale umieszcza na szczycie preferowanych wartości. Zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) wychodzą naprzeciw tym potrzebom i oczekiwaniom. Celem WDŻ jest kształtowanie postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i prospołecznych oraz prowadzenie dzieci i młodzieży w kierunku integracji psychoseksualnej i akceptacji własnej płci, które gwarantują harmonijny rozwój uczniów.

Program WDŻ ma również charakter profilaktyczny, mobilizujący uczniów do samowychowania oraz wzmacniania czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi. Przyczynia się także do zmniejszenia skali negatywnych zjawisk społecznych (m.in. mniej ciąż u nastolatek w Polsce, późniejsza inicjacja seksualna, mniej aborcji u nastolatek, mniejsza skala zainfekowania chorobami przenoszonymi drogą płciową), zwłaszcza w porównaniu do krajów, w których obowiązuje model tzw. wszechstronnej edukacji seksualnej, przejawiającej permisywizm oraz  osłabiającej zdolność młodzieży do zakładania i budowania trwałych, stabilnych małżeństw i rodzin.

Wprowadzenie w Polsce edukacji seksualnej wzorowanej na krajach zachodnich byłoby sprzeczne z zasadą ustrojową wyrażoną w art. 18 Konstytucji RP, który stanowi, że „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej”.

Ad. 2.

Edukacja seksualna umiejscowiona jedynie w kontekście zdrowia ma charakter antyrodzinny, ponieważ miłość, małżeństwo i rodzina nie mają w tego typu edukacji istotnej wartości. Tematyka zdrowotna szeroko potraktowana, obejmująca również przeciwdziałanie uzależnieniom, zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, obecna jest już na lekcjach przyrody, biologii, chemii, wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa i wychowania do życia w rodzinie. Zatem istotą proponowanych zmian jest nie tyle poszerzenie wiedzy uczniów w dziedzinie profilaktyki zdrowotnej, co wprowadzenie do polskich szkół obligatoryjnej edukacji seksualnej.

Wprowadzanie nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” będzie w polskich szkołach źródłem chaosu organizacyjnego: zmiana podstaw programowych wielu przedmiotów, na których poruszana jest tematyka zdrowia, zmiana podręczników, a także brak kompetentnej kadry nauczycielskiej do realizacji nowego, z założenia, interdyscyplinarnego przedmiotu. Co więcej, proponowana zmiana może otworzyć szkołę na działania lobbingowe producentów artykułów zdrowotnych i farmaceutycznych.

Ad. 3.

Wszelkie zajęcia związane z edukacją seksualną należy pozostawić dobrowolnymi – nie należy wprowadzać przymusu uczestnictwa. W przypadku uczniów nieletnich zajęcia powinny odbywać się wyłącznie za pełną wiedzą i zgodą rodziców. Rodzice mają prawo wychowywać dzieci zgodnie ze swymi przekonaniami, w tym moralnymi i religijnymi, szczególnie w sferze tak wrażliwej, jak płciowość i seksualność.  Prawo to ma charakter naturalny, a nadto zagwarantowane jest w art. 48 ust.1 oraz 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, jak również w licznych, wiążących Polskę, normach prawa międzynarodowego*.

Zasada pierwszeństwa wychowawczego rodziców była do tej pory respektowana przez organy władzy publicznej, czego wyrazem jest m.in. możliwość podjęcia przez rodziców decyzji o nieposyłaniu nieletnich dzieci na zajęcia wychowania do życia w rodzinie.

Czytaj także: W obronie lekcji religii Kościoły w Polsce składają petycje do Sądu Najwyższego

Swoje oficjalne poparcie dla niniejszej petycji oraz zgodę na ich wskazanie w jej treści wyraziły wymienione niżej podmioty:

      zrzeszone w Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły:

  • Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris,
  • Ruch Ochrony Szkoły,
  • Towarzystwo Wiedzy Społecznej w Toruniu,
  • Stowarzyszenie Pedagogów NATAN,
  • Stowarzyszenie Ambasadorów Dzieci i Młodzieży,
  • Fundacja Mamy i Taty,
  • Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci,
  • Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Księdza Piotra Skargi,
  • Stowarzyszenie „Polonia Christiana”,
  • Instytut Studiów Doktrynalnych,
  • Fundacja „Głos dla Życia”,
  • Centrum Życia i Rodziny,
  • Fundacja Klubu Ronina,
  • Światowe Stowarzyszenie „Republika Polonia”,
  • Polskie Stowarzyszenie Niezależnych Lekarzy i Naukowców,
  • Stowarzyszenie Serce Wolności,
  • Śląski Porządek,
  • Polskie Stowarzyszenie na rzecz Ochrony Środowiska i Praw Człowieka,
  • Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi – ICPPC,
  • Wolni Orzesze,
  • Małopolski Bunt,
  • Ruch 16 postulatów,
  • Stowarzyszenie MUR Przytomnych Poznań,
  • Stowarzyszenie Bronimy Munduru dla Przyszłych Pokoleń,
  • Stowarzyszenie Odpowiedzialny Gdańsk,
  • Wataha Głosu Obywatelskiego,
  • Fundacja Ordo Medicus;

w tym w ramach Zjednoczenia Katolicko-Narodowego regionu Środkowo-Wschodniej Polski:

  • Ogólnopolskie Stowarzyszenie Internowanych i Represjonowanych z siedzibą w Siedlcach,
  • Stowarzyszenie Patriotyczne Siedlce,
  • Fundacja Pro-Prawo do Życia – Siedlce,
  • Fundacja Rolnik Handluje – Region Siedlecko-Ostrołęcki;

w ramach Federacji Stowarzyszeń Weteranów i Sukcesorów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej:

  • Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej,
  • Stowarzyszenie Społeczno-Kombatanckie Wolność i Niezawisłość,
  • Związek Młodocianych Więźniów Politycznych lat 1944-1956 „Jaworzniacy”,
  • Związek Ociemniałych Żołnierzy Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Ogólnokrajowy Związek Byłych Żołnierzy Konspiracyjnego Wojska Polskiego,
  • Związek Więźniów Politycznych Okresu Komunistycznego,
  • Stowarzyszenie  Prawo do Prawdy,
  • Narodowe Zjednoczenie Wojskowe Mazowsze-Północ,
  • Stowarzyszenie Żołnierzy Batalionów Chłopskich Lublin,
  • Stowarzyszenie Żołnierzy Armii Krajowej w Krakowie,
  • Stowarzyszenie Historyczne Mazowsza Północnego,
  • Stowarzyszenie  Wspólnota i Pamięć,
  • Stowarzyszenie Grupa Historyczna Zgrupowanie Radosław,
  • Okręg Warszawa 27 Wołyńskiej Dywizacji Piechoty,
  • Rada Pamięci Niepodległej Rzeczypospolitej Kampinoskiej;

zrzeszone w Koalicji dla Życia i Rodziny: 

  • Instytut Ordo Caritatis,
  • Solidarność Polskich Rodzin,
  • Fundacja Słowo;

w imieniu Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia zrzeszającej 38 organizacji Zarząd:

  • Jakub Bałtroszewicz, prezes – Fundacja Jeden z Nas,
  • Tomasz Kancelarczyk, wiceprezes – Fundacja Małych Stópek,
  • Grzegorz Nienartowicz, wiceprezes – Fundacja ku Pełni Życia,
  • Magdalena Bartoszewicz – Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna,
  • Maria Gondek – Fundacja Fala Życia,
  • Ewa Kowalewska – Human Life International Polska,
  • Rafał Szczypta – Rycerze Kolumba;

a ponadto:

  • Pracownia Pedagogiczna im. prof. Ryszarda Więckowskiego,
  • Fundacja Instytut Analiz Płci i Seksualności „Ona i On”,
  • Regionalna Sekcja Kobiet NSZZ “Solidarność” Region Mazowsze,
  • Stowarzyszenie Suweren,
  • Stowarzyszenie Narodowe Centrum Monitorowania Antypolonizmu,
  • Patrioci Podlasia – Sokołów Podlaski,
  • Sokołowscy Patrioci,
  • Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wychowawców.

 

Podpisy osób uprawnionych do reprezentacji

Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” – podmiotu składającego petycję:

Agnieszka Pawlik-Regulska, prezes

Anna Stefańska, sekretarz

Bogusława Cesarz, członek Zarządu

Oksana Kinasz, członek Zarządu

Zdzisława Piasecka, członek Zarządu

 

*Zob. m.in. art. 14 ust. 3 Karty Praw Podstawowych UE, art. 13 ust. 3 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych otwartego do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r.

KAI


 

POLECANE
Złe wieści w sprawie potężnej inwestycji Intela w Polsce z ostatniej chwili
Złe wieści w sprawie potężnej inwestycji Intela w Polsce

Intel zmienia plany inwestycyjne i wstrzymuje na dwa lata projekt budowy fabryk w Niemczech i Polsce; decyzja ta wynika z pogarszającej się globalnej sytuacji finansowej firmy - poinformował w poniedziałek wieczorem resort cyfryzacji.

Powódź. Otwarto polder Oława-Lipki. Mieszkańcy protestują z ostatniej chwili
Powódź. Otwarto polder Oława-Lipki. Mieszkańcy protestują

- Otwarto polder Oława - Lipki. Oznacza to, że w ciągu kilku godzin woda z Odry zaleje lasy i pola w okolicach Oławy, a potem także dwie wsie zamieszkałe łącznie przez około 350 osób. Policja wezwała mieszkańców do natychmiastowej ewakuacji - donosi lokalne medium TuWroclaw.com. Policja wzywa do ewakuacji.

Kosiniak-Kamysz zapowiada ustawę dotyczącą odbudowy po powodzi z ostatniej chwili
Kosiniak-Kamysz zapowiada ustawę dotyczącą odbudowy po powodzi

Wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że będzie specjalna ustawa dotycząca odbudowy po powodzi. Zapewnił, że zabezpieczony 1 mld zł to rezerwa "na teraz".

To tak Tusk będzie przykrywał sprawę powodzi? gorące
To tak Tusk będzie przykrywał sprawę powodzi?

Południową Polskę dotykają katastrofalne powodzie. Powszechnie uważa się to za poważny kłopot wizerunkowy rządu Donalda Tuska. Komentatorzy zastanawiają się w jaki sposób szef rządu Koalicji 13 grudnia będzie chciał przykryć pasmo wizerunkowych porażek. Być może odpowiedzią są informacje nt. immunitetów europosłów PiS.

Trudna sytuacja w Nysie: nowe informacje gorące
Trudna sytuacja w Nysie: nowe informacje

Chcemy zorganizować łańcuch ludzi, którzy będą rzucać piasek i elementy betonowe, by powstrzymać zburzenie wału przeciwpowodziowego - powiedział w poniedziałek burmistrz Nysy Kordian Kolbiarz.

Donald Trump jest wrogiem NATO? To kłamstwo tylko u nas
Donald Trump jest wrogiem NATO? To kłamstwo

Przeciwnicy Donalda Trumpa - zarówno wśród polityków jak i w mediach - ukuli fejkowy stereotyp, głoszący, że Trump jest wrogiem NATO, że chce osłabić tę organizację lub całkowicie zniszczyć. To kłamstwo jest powtarzane bezczelnie od lat, jakby było oczywistością.

Klasztor w Kłodzku błaga o pomoc Wiadomości
Klasztor w Kłodzku błaga o pomoc

Zalany został zabytkowy klasztor w Kłodzku. Jest apel o pomoc.

Fala wezbraniowa dociera do Krakowa wideo
Fala wezbraniowa dociera do Krakowa

Według doniesień medialnych fala wezbraniowa powoli dociera do Krakowa.

Reporter Republiki siłą wyrzucony z powodziowej konferencji Tuska Wiadomości
Reporter Republiki siłą wyrzucony z "powodziowej" konferencji Tuska

Dziennikarz TV Republika został siłowo usunięty z konferencji Donalda Tuska.

z ostatniej chwili
Zielony Ład? Mamy raport – jest źle! Konrad Wernicki poleca nowy "Tygodnik Solidarność"

Tak kompleksowej analizy dotyczącej polityki klimatycznej UE oraz jej wpływu na Polskę jeszcze nie było. "European Green Deal" jest na ustach wszystkich polityków unijnego mainstreamu, a przede wszystkim Komisji Europejskiej. Jego implementacja ma być kluczowa dla przyszłości Unii. Jednak nikt z piewców Zielonego Ładu nie chce wprost mówić o kosztach z nim związanych. Na to reaguje Solidarność, która zleciła niezależnym ekspertom przygotowanie kompleksowego raportu dot. realizacji założeń polityki klimatycznej. W nowym numerze "Tygodnika Solidarność" prezentujemy wnioski płynące z raportu, który w całości może pobrać na stronie preczzzielonymladem.pl.

REKLAMA

Rodzice i nauczyciele nie chcą w szkołach tzw. edukacji zdrowotnej – petycja do MEN

Kilkadziesiąt organizacji społecznych reprezentujących interesy rodziców i nauczycieli, wychowawców – zrzeszonych w Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, a także Koalicji dla Życia i Rodziny oraz Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia i Federacji Stowarzyszeń Weteranów i Sukcesorów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej – złożyło dziś w Ministerstwie Edukacji Narodowej skierowaną do minister Barbary Nowackiej petycję, która dotyczy ogłoszonych przez MEN planów wprowadzenia do szkół edukacji zdrowotnej. Autorzy petycji domagają się: pozostawienia w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny; niewprowadzania do szkół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną osadzoną w kontekście zdrowia oraz poszanowania konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej).
Barbara Nowacka Rodzice i nauczyciele nie chcą w szkołach tzw. edukacji zdrowotnej – petycja do MEN
Barbara Nowacka / wikimedia.commons/CC BY-SA 3.0pl/Adrian Grycuk - Own work

W całości publikujemy petycję Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” do Minister Edukacji Barbary Nowackiej.

Petycja

Działając w interesie publicznym, w tym w interesie rodziców dzieci w wieku szkolnym, w związku z ogłoszeniem w dniu 12 kwietnia 2024 roku na wspólnej konferencji prasowej ministrów edukacji, zdrowia oraz sportu i turystyki inauguracji prac nad nowym przedmiotem szkolnym pod nazwą „edukacja zdrowotna”, którego istotnym elementem ma być edukacja seksualna, na podstawie art. 2 ust. 1 oraz art. 2 ust 2 pkt 1 ustawy o petycjach z dnia 14 lipca 2014 roku (Dz.U. z 2018 r. poz. 870) zwracamy się o:

  • pozostawienie w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny;
  • niewprowadzanie do szkół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną osadzoną w kontekście zdrowia;
  • poszanowanie konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców, poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej).

Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy wyrażam zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego danych podmiotu wnoszącego petycję.

Czytaj także: „Nic o nas bez nas”. Katecheci protestują w Warszawie w obronie lekcji religii

Uzasadnienie

Ad. 1. 

Centrum Badania Opinii Społecznej od wielu lat publikuje raporty dotyczące polskiej młodzieży, która miłość, rodzinę i dzieci stale umieszcza na szczycie preferowanych wartości. Zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) wychodzą naprzeciw tym potrzebom i oczekiwaniom. Celem WDŻ jest kształtowanie postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i prospołecznych oraz prowadzenie dzieci i młodzieży w kierunku integracji psychoseksualnej i akceptacji własnej płci, które gwarantują harmonijny rozwój uczniów.

Program WDŻ ma również charakter profilaktyczny, mobilizujący uczniów do samowychowania oraz wzmacniania czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi. Przyczynia się także do zmniejszenia skali negatywnych zjawisk społecznych (m.in. mniej ciąż u nastolatek w Polsce, późniejsza inicjacja seksualna, mniej aborcji u nastolatek, mniejsza skala zainfekowania chorobami przenoszonymi drogą płciową), zwłaszcza w porównaniu do krajów, w których obowiązuje model tzw. wszechstronnej edukacji seksualnej, przejawiającej permisywizm oraz  osłabiającej zdolność młodzieży do zakładania i budowania trwałych, stabilnych małżeństw i rodzin.

Wprowadzenie w Polsce edukacji seksualnej wzorowanej na krajach zachodnich byłoby sprzeczne z zasadą ustrojową wyrażoną w art. 18 Konstytucji RP, który stanowi, że „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej”.

Ad. 2.

Edukacja seksualna umiejscowiona jedynie w kontekście zdrowia ma charakter antyrodzinny, ponieważ miłość, małżeństwo i rodzina nie mają w tego typu edukacji istotnej wartości. Tematyka zdrowotna szeroko potraktowana, obejmująca również przeciwdziałanie uzależnieniom, zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, obecna jest już na lekcjach przyrody, biologii, chemii, wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa i wychowania do życia w rodzinie. Zatem istotą proponowanych zmian jest nie tyle poszerzenie wiedzy uczniów w dziedzinie profilaktyki zdrowotnej, co wprowadzenie do polskich szkół obligatoryjnej edukacji seksualnej.

Wprowadzanie nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” będzie w polskich szkołach źródłem chaosu organizacyjnego: zmiana podstaw programowych wielu przedmiotów, na których poruszana jest tematyka zdrowia, zmiana podręczników, a także brak kompetentnej kadry nauczycielskiej do realizacji nowego, z założenia, interdyscyplinarnego przedmiotu. Co więcej, proponowana zmiana może otworzyć szkołę na działania lobbingowe producentów artykułów zdrowotnych i farmaceutycznych.

Ad. 3.

Wszelkie zajęcia związane z edukacją seksualną należy pozostawić dobrowolnymi – nie należy wprowadzać przymusu uczestnictwa. W przypadku uczniów nieletnich zajęcia powinny odbywać się wyłącznie za pełną wiedzą i zgodą rodziców. Rodzice mają prawo wychowywać dzieci zgodnie ze swymi przekonaniami, w tym moralnymi i religijnymi, szczególnie w sferze tak wrażliwej, jak płciowość i seksualność.  Prawo to ma charakter naturalny, a nadto zagwarantowane jest w art. 48 ust.1 oraz 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, jak również w licznych, wiążących Polskę, normach prawa międzynarodowego*.

Zasada pierwszeństwa wychowawczego rodziców była do tej pory respektowana przez organy władzy publicznej, czego wyrazem jest m.in. możliwość podjęcia przez rodziców decyzji o nieposyłaniu nieletnich dzieci na zajęcia wychowania do życia w rodzinie.

Czytaj także: W obronie lekcji religii Kościoły w Polsce składają petycje do Sądu Najwyższego

Swoje oficjalne poparcie dla niniejszej petycji oraz zgodę na ich wskazanie w jej treści wyraziły wymienione niżej podmioty:

      zrzeszone w Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły:

  • Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris,
  • Ruch Ochrony Szkoły,
  • Towarzystwo Wiedzy Społecznej w Toruniu,
  • Stowarzyszenie Pedagogów NATAN,
  • Stowarzyszenie Ambasadorów Dzieci i Młodzieży,
  • Fundacja Mamy i Taty,
  • Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci,
  • Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Księdza Piotra Skargi,
  • Stowarzyszenie „Polonia Christiana”,
  • Instytut Studiów Doktrynalnych,
  • Fundacja „Głos dla Życia”,
  • Centrum Życia i Rodziny,
  • Fundacja Klubu Ronina,
  • Światowe Stowarzyszenie „Republika Polonia”,
  • Polskie Stowarzyszenie Niezależnych Lekarzy i Naukowców,
  • Stowarzyszenie Serce Wolności,
  • Śląski Porządek,
  • Polskie Stowarzyszenie na rzecz Ochrony Środowiska i Praw Człowieka,
  • Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi – ICPPC,
  • Wolni Orzesze,
  • Małopolski Bunt,
  • Ruch 16 postulatów,
  • Stowarzyszenie MUR Przytomnych Poznań,
  • Stowarzyszenie Bronimy Munduru dla Przyszłych Pokoleń,
  • Stowarzyszenie Odpowiedzialny Gdańsk,
  • Wataha Głosu Obywatelskiego,
  • Fundacja Ordo Medicus;

w tym w ramach Zjednoczenia Katolicko-Narodowego regionu Środkowo-Wschodniej Polski:

  • Ogólnopolskie Stowarzyszenie Internowanych i Represjonowanych z siedzibą w Siedlcach,
  • Stowarzyszenie Patriotyczne Siedlce,
  • Fundacja Pro-Prawo do Życia – Siedlce,
  • Fundacja Rolnik Handluje – Region Siedlecko-Ostrołęcki;

w ramach Federacji Stowarzyszeń Weteranów i Sukcesorów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej:

  • Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej,
  • Stowarzyszenie Społeczno-Kombatanckie Wolność i Niezawisłość,
  • Związek Młodocianych Więźniów Politycznych lat 1944-1956 „Jaworzniacy”,
  • Związek Ociemniałych Żołnierzy Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Ogólnokrajowy Związek Byłych Żołnierzy Konspiracyjnego Wojska Polskiego,
  • Związek Więźniów Politycznych Okresu Komunistycznego,
  • Stowarzyszenie  Prawo do Prawdy,
  • Narodowe Zjednoczenie Wojskowe Mazowsze-Północ,
  • Stowarzyszenie Żołnierzy Batalionów Chłopskich Lublin,
  • Stowarzyszenie Żołnierzy Armii Krajowej w Krakowie,
  • Stowarzyszenie Historyczne Mazowsza Północnego,
  • Stowarzyszenie  Wspólnota i Pamięć,
  • Stowarzyszenie Grupa Historyczna Zgrupowanie Radosław,
  • Okręg Warszawa 27 Wołyńskiej Dywizacji Piechoty,
  • Rada Pamięci Niepodległej Rzeczypospolitej Kampinoskiej;

zrzeszone w Koalicji dla Życia i Rodziny: 

  • Instytut Ordo Caritatis,
  • Solidarność Polskich Rodzin,
  • Fundacja Słowo;

w imieniu Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia zrzeszającej 38 organizacji Zarząd:

  • Jakub Bałtroszewicz, prezes – Fundacja Jeden z Nas,
  • Tomasz Kancelarczyk, wiceprezes – Fundacja Małych Stópek,
  • Grzegorz Nienartowicz, wiceprezes – Fundacja ku Pełni Życia,
  • Magdalena Bartoszewicz – Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna,
  • Maria Gondek – Fundacja Fala Życia,
  • Ewa Kowalewska – Human Life International Polska,
  • Rafał Szczypta – Rycerze Kolumba;

a ponadto:

  • Pracownia Pedagogiczna im. prof. Ryszarda Więckowskiego,
  • Fundacja Instytut Analiz Płci i Seksualności „Ona i On”,
  • Regionalna Sekcja Kobiet NSZZ “Solidarność” Region Mazowsze,
  • Stowarzyszenie Suweren,
  • Stowarzyszenie Narodowe Centrum Monitorowania Antypolonizmu,
  • Patrioci Podlasia – Sokołów Podlaski,
  • Sokołowscy Patrioci,
  • Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wychowawców.

 

Podpisy osób uprawnionych do reprezentacji

Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” – podmiotu składającego petycję:

Agnieszka Pawlik-Regulska, prezes

Anna Stefańska, sekretarz

Bogusława Cesarz, członek Zarządu

Oksana Kinasz, członek Zarządu

Zdzisława Piasecka, członek Zarządu

 

*Zob. m.in. art. 14 ust. 3 Karty Praw Podstawowych UE, art. 13 ust. 3 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych otwartego do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r.

KAI



 

Polecane
Emerytury
Stażowe