Rodzice i nauczyciele nie chcą w szkołach tzw. edukacji zdrowotnej – petycja do MEN

Kilkadziesiąt organizacji społecznych reprezentujących interesy rodziców i nauczycieli, wychowawców – zrzeszonych w Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, a także Koalicji dla Życia i Rodziny oraz Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia i Federacji Stowarzyszeń Weteranów i Sukcesorów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej – złożyło dziś w Ministerstwie Edukacji Narodowej skierowaną do minister Barbary Nowackiej petycję, która dotyczy ogłoszonych przez MEN planów wprowadzenia do szkół edukacji zdrowotnej. Autorzy petycji domagają się: pozostawienia w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny; niewprowadzania do szkół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną osadzoną w kontekście zdrowia oraz poszanowania konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej).
Barbara Nowacka Rodzice i nauczyciele nie chcą w szkołach tzw. edukacji zdrowotnej – petycja do MEN
Barbara Nowacka / wikimedia.commons/CC BY-SA 3.0pl/Adrian Grycuk - Own work

W całości publikujemy petycję Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” do Minister Edukacji Barbary Nowackiej.

Petycja

Działając w interesie publicznym, w tym w interesie rodziców dzieci w wieku szkolnym, w związku z ogłoszeniem w dniu 12 kwietnia 2024 roku na wspólnej konferencji prasowej ministrów edukacji, zdrowia oraz sportu i turystyki inauguracji prac nad nowym przedmiotem szkolnym pod nazwą „edukacja zdrowotna”, którego istotnym elementem ma być edukacja seksualna, na podstawie art. 2 ust. 1 oraz art. 2 ust 2 pkt 1 ustawy o petycjach z dnia 14 lipca 2014 roku (Dz.U. z 2018 r. poz. 870) zwracamy się o:

  • pozostawienie w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny;
  • niewprowadzanie do szkół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną osadzoną w kontekście zdrowia;
  • poszanowanie konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców, poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej).

Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy wyrażam zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego danych podmiotu wnoszącego petycję.

Czytaj także: „Nic o nas bez nas”. Katecheci protestują w Warszawie w obronie lekcji religii

Uzasadnienie

Ad. 1. 

Centrum Badania Opinii Społecznej od wielu lat publikuje raporty dotyczące polskiej młodzieży, która miłość, rodzinę i dzieci stale umieszcza na szczycie preferowanych wartości. Zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) wychodzą naprzeciw tym potrzebom i oczekiwaniom. Celem WDŻ jest kształtowanie postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i prospołecznych oraz prowadzenie dzieci i młodzieży w kierunku integracji psychoseksualnej i akceptacji własnej płci, które gwarantują harmonijny rozwój uczniów.

Program WDŻ ma również charakter profilaktyczny, mobilizujący uczniów do samowychowania oraz wzmacniania czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi. Przyczynia się także do zmniejszenia skali negatywnych zjawisk społecznych (m.in. mniej ciąż u nastolatek w Polsce, późniejsza inicjacja seksualna, mniej aborcji u nastolatek, mniejsza skala zainfekowania chorobami przenoszonymi drogą płciową), zwłaszcza w porównaniu do krajów, w których obowiązuje model tzw. wszechstronnej edukacji seksualnej, przejawiającej permisywizm oraz  osłabiającej zdolność młodzieży do zakładania i budowania trwałych, stabilnych małżeństw i rodzin.

Wprowadzenie w Polsce edukacji seksualnej wzorowanej na krajach zachodnich byłoby sprzeczne z zasadą ustrojową wyrażoną w art. 18 Konstytucji RP, który stanowi, że „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej”.

Ad. 2.

Edukacja seksualna umiejscowiona jedynie w kontekście zdrowia ma charakter antyrodzinny, ponieważ miłość, małżeństwo i rodzina nie mają w tego typu edukacji istotnej wartości. Tematyka zdrowotna szeroko potraktowana, obejmująca również przeciwdziałanie uzależnieniom, zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, obecna jest już na lekcjach przyrody, biologii, chemii, wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa i wychowania do życia w rodzinie. Zatem istotą proponowanych zmian jest nie tyle poszerzenie wiedzy uczniów w dziedzinie profilaktyki zdrowotnej, co wprowadzenie do polskich szkół obligatoryjnej edukacji seksualnej.

Wprowadzanie nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” będzie w polskich szkołach źródłem chaosu organizacyjnego: zmiana podstaw programowych wielu przedmiotów, na których poruszana jest tematyka zdrowia, zmiana podręczników, a także brak kompetentnej kadry nauczycielskiej do realizacji nowego, z założenia, interdyscyplinarnego przedmiotu. Co więcej, proponowana zmiana może otworzyć szkołę na działania lobbingowe producentów artykułów zdrowotnych i farmaceutycznych.

Ad. 3.

Wszelkie zajęcia związane z edukacją seksualną należy pozostawić dobrowolnymi – nie należy wprowadzać przymusu uczestnictwa. W przypadku uczniów nieletnich zajęcia powinny odbywać się wyłącznie za pełną wiedzą i zgodą rodziców. Rodzice mają prawo wychowywać dzieci zgodnie ze swymi przekonaniami, w tym moralnymi i religijnymi, szczególnie w sferze tak wrażliwej, jak płciowość i seksualność.  Prawo to ma charakter naturalny, a nadto zagwarantowane jest w art. 48 ust.1 oraz 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, jak również w licznych, wiążących Polskę, normach prawa międzynarodowego*.

Zasada pierwszeństwa wychowawczego rodziców była do tej pory respektowana przez organy władzy publicznej, czego wyrazem jest m.in. możliwość podjęcia przez rodziców decyzji o nieposyłaniu nieletnich dzieci na zajęcia wychowania do życia w rodzinie.

Czytaj także: W obronie lekcji religii Kościoły w Polsce składają petycje do Sądu Najwyższego

Swoje oficjalne poparcie dla niniejszej petycji oraz zgodę na ich wskazanie w jej treści wyraziły wymienione niżej podmioty:

      zrzeszone w Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły:

  • Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris,
  • Ruch Ochrony Szkoły,
  • Towarzystwo Wiedzy Społecznej w Toruniu,
  • Stowarzyszenie Pedagogów NATAN,
  • Stowarzyszenie Ambasadorów Dzieci i Młodzieży,
  • Fundacja Mamy i Taty,
  • Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci,
  • Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Księdza Piotra Skargi,
  • Stowarzyszenie „Polonia Christiana”,
  • Instytut Studiów Doktrynalnych,
  • Fundacja „Głos dla Życia”,
  • Centrum Życia i Rodziny,
  • Fundacja Klubu Ronina,
  • Światowe Stowarzyszenie „Republika Polonia”,
  • Polskie Stowarzyszenie Niezależnych Lekarzy i Naukowców,
  • Stowarzyszenie Serce Wolności,
  • Śląski Porządek,
  • Polskie Stowarzyszenie na rzecz Ochrony Środowiska i Praw Człowieka,
  • Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi – ICPPC,
  • Wolni Orzesze,
  • Małopolski Bunt,
  • Ruch 16 postulatów,
  • Stowarzyszenie MUR Przytomnych Poznań,
  • Stowarzyszenie Bronimy Munduru dla Przyszłych Pokoleń,
  • Stowarzyszenie Odpowiedzialny Gdańsk,
  • Wataha Głosu Obywatelskiego,
  • Fundacja Ordo Medicus;

w tym w ramach Zjednoczenia Katolicko-Narodowego regionu Środkowo-Wschodniej Polski:

  • Ogólnopolskie Stowarzyszenie Internowanych i Represjonowanych z siedzibą w Siedlcach,
  • Stowarzyszenie Patriotyczne Siedlce,
  • Fundacja Pro-Prawo do Życia – Siedlce,
  • Fundacja Rolnik Handluje – Region Siedlecko-Ostrołęcki;

w ramach Federacji Stowarzyszeń Weteranów i Sukcesorów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej:

  • Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej,
  • Stowarzyszenie Społeczno-Kombatanckie Wolność i Niezawisłość,
  • Związek Młodocianych Więźniów Politycznych lat 1944-1956 „Jaworzniacy”,
  • Związek Ociemniałych Żołnierzy Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Ogólnokrajowy Związek Byłych Żołnierzy Konspiracyjnego Wojska Polskiego,
  • Związek Więźniów Politycznych Okresu Komunistycznego,
  • Stowarzyszenie  Prawo do Prawdy,
  • Narodowe Zjednoczenie Wojskowe Mazowsze-Północ,
  • Stowarzyszenie Żołnierzy Batalionów Chłopskich Lublin,
  • Stowarzyszenie Żołnierzy Armii Krajowej w Krakowie,
  • Stowarzyszenie Historyczne Mazowsza Północnego,
  • Stowarzyszenie  Wspólnota i Pamięć,
  • Stowarzyszenie Grupa Historyczna Zgrupowanie Radosław,
  • Okręg Warszawa 27 Wołyńskiej Dywizacji Piechoty,
  • Rada Pamięci Niepodległej Rzeczypospolitej Kampinoskiej;

zrzeszone w Koalicji dla Życia i Rodziny: 

  • Instytut Ordo Caritatis,
  • Solidarność Polskich Rodzin,
  • Fundacja Słowo;

w imieniu Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia zrzeszającej 38 organizacji Zarząd:

  • Jakub Bałtroszewicz, prezes – Fundacja Jeden z Nas,
  • Tomasz Kancelarczyk, wiceprezes – Fundacja Małych Stópek,
  • Grzegorz Nienartowicz, wiceprezes – Fundacja ku Pełni Życia,
  • Magdalena Bartoszewicz – Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna,
  • Maria Gondek – Fundacja Fala Życia,
  • Ewa Kowalewska – Human Life International Polska,
  • Rafał Szczypta – Rycerze Kolumba;

a ponadto:

  • Pracownia Pedagogiczna im. prof. Ryszarda Więckowskiego,
  • Fundacja Instytut Analiz Płci i Seksualności „Ona i On”,
  • Regionalna Sekcja Kobiet NSZZ “Solidarność” Region Mazowsze,
  • Stowarzyszenie Suweren,
  • Stowarzyszenie Narodowe Centrum Monitorowania Antypolonizmu,
  • Patrioci Podlasia – Sokołów Podlaski,
  • Sokołowscy Patrioci,
  • Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wychowawców.

 

Podpisy osób uprawnionych do reprezentacji

Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” – podmiotu składającego petycję:

Agnieszka Pawlik-Regulska, prezes

Anna Stefańska, sekretarz

Bogusława Cesarz, członek Zarządu

Oksana Kinasz, członek Zarządu

Zdzisława Piasecka, członek Zarządu

 

*Zob. m.in. art. 14 ust. 3 Karty Praw Podstawowych UE, art. 13 ust. 3 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych otwartego do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r.

KAI


 

POLECANE
Polska królikiem doświadczalnym nowego systemu - „rewolucyjnej dyktatury” tworzącej „nową demokrację” tylko u nas
Polska królikiem doświadczalnym nowego systemu - „rewolucyjnej dyktatury” tworzącej „nową demokrację”

Sprawa zarzutów wobec byłego ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry to przejaw głębszego problemu, który trawi Polskę w zasadzie od przejęcia władzy przez „uśmiechniętą koalicję”, a mianowicie nienazwanej zmiany systemu politycznego. Odtąd już nie prawo reguluje życie polityczno-społeczne, ale wola tych, którzy znajdują się u władzy. Nic dziwnego, że zachodnie media konserwatywne mówią wprost o autorytaryzmie, który zapukał do polskich drzwi. Ja bym jednak nazwała to totalitaryzmem i wykażę, że taka ocena jest uzasadniona.

Niemcy w kłopocie. Alarm w służbie zdrowia i budownictwie Wiadomości
Niemcy w kłopocie. Alarm w służbie zdrowia i budownictwie

W Niemczech rośnie problem z brakiem wykwalifikowanych pracowników. Jak wynika z najnowszego raportu Instytutu Gospodarki Niemieckiej (IW), tylko w 2024 roku nieobsadzonych pozostało ponad 260 tysięcy stanowisk w dziesięciu kluczowych branżach.

ZUS wydał ważny komnikat Wiadomości
ZUS wydał ważny komnikat

ZUS ostrzega przed nową falą oszustw. Do wielu Polaków trafiają wiadomości e-mail, które na pierwszy rzut oka wyglądają jak oficjalna korespondencja z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W rzeczywistości to próba wyłudzenia danych osobowych oraz numerów kont bankowych.

IMGW wydał nowy komunikat. Prognoza pogody na najbliższe dni z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Prognoza pogody na najbliższe dni

W weekend na przeważającym obszarze kraju będzie pochmurno, wystąpią gęste mgły i słabe opady deszczu, a w górach także śnieg - przekazała synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Grażyna Dąbrowska. Dodała, że w nocy z soboty na niedzielę w rejonach Karpat możliwe są lokalne przymrozki.

Widzowie pokochali ją za „Klan”. Jej historia porusza do dziś Wiadomości
Widzowie pokochali ją za „Klan”. Jej historia porusza do dziś

Halina Dobrowolska przez niemal pół wieku była związana z polskim teatrem, ale dla szerokiej publiczności stała się znana dopiero dzięki roli Marii Lubicz w serialu „Klan”. Popularność przyszła późno, jednak jej kariera była pełna pasji, skromności i oddania sztuce.

Masz taki dokument? Możesz dostać blisko 30 tys. zł z ostatniej chwili
Masz taki dokument? Możesz dostać blisko 30 tys. zł

Masz przedpłatę na Fiata 126p lub FSO 1500 z 1981 r.? PKO BP wypłaca zwrot wkładu z odsetkami oraz rekompensatę.

Uważaj! Ta wiadomość na WhatsApp to pułapka – zareaguj od razu z ostatniej chwili
Uważaj! Ta wiadomość na WhatsApp to pułapka – zareaguj od razu

Coraz więcej użytkowników WhatsApp otrzymuje prowokujące wiadomości z plikami lub linkami typu "Czy to ty?". To najgroźniejszy w 2025 r. trik wykorzystywany przez oszustów.

Wielka wpadka księcia Harry'ego. Teraz przeprasza z ostatniej chwili
Wielka wpadka księcia Harry'ego. Teraz przeprasza

Przy okazji wizyty w kanadyjskim Toronto książę Harry przeprosił Kanadyjczyków za założenie czapki L.A. Dodgers podczas meczu World Series i pojednał się z fanami, zakładając w telewizji czapkę Toronto Blue Jays.

Niemiecki ekspert ostrzega i proponuje nową strategię odstraszania nuklearnego NATO tylko u nas
Niemiecki ekspert ostrzega i proponuje nową strategię odstraszania nuklearnego NATO

W obliczu rosyjskich gróźb atomowych i niepewności co do amerykańskiego parasola nuklearnego, niemiecki analityk Karl-Heinz Kamp z DGAP apeluje o stworzenie nowej strategii odstraszania NATO. Jego zdaniem Sojusz musi powrócić do zimnowojennej logiki bezpieczeństwa – ale w wersji dostosowanej do realiów XXI wieku, zanim Rosja ponownie przetestuje granice Zachodu.

Prof. Zbigniew Krysiak: W sytuacji wojny nie dostaniemy ani żywności ani węgla z zagranicy z ostatniej chwili
Prof. Zbigniew Krysiak: W sytuacji wojny nie dostaniemy ani żywności ani węgla z zagranicy

„Chodzi o to, żeby produkować ilość energii dostosowaną do potrzeb, żeby nie redukować rozwoju gospodarczego, żeby nie redukować kapitałów, zysków i żeby w związku z tym promować różne technologie, które w efekcie końcowym będą dawały jak najniższy koszt energii” - mówi prof. Zbigniew Krysiak, ekspert i przewodniczący rady programowej Instytutu Myśli Schumana.

REKLAMA

Rodzice i nauczyciele nie chcą w szkołach tzw. edukacji zdrowotnej – petycja do MEN

Kilkadziesiąt organizacji społecznych reprezentujących interesy rodziców i nauczycieli, wychowawców – zrzeszonych w Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły, a także Koalicji dla Życia i Rodziny oraz Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia i Federacji Stowarzyszeń Weteranów i Sukcesorów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej – złożyło dziś w Ministerstwie Edukacji Narodowej skierowaną do minister Barbary Nowackiej petycję, która dotyczy ogłoszonych przez MEN planów wprowadzenia do szkół edukacji zdrowotnej. Autorzy petycji domagają się: pozostawienia w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny; niewprowadzania do szkół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną osadzoną w kontekście zdrowia oraz poszanowania konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej).
Barbara Nowacka Rodzice i nauczyciele nie chcą w szkołach tzw. edukacji zdrowotnej – petycja do MEN
Barbara Nowacka / wikimedia.commons/CC BY-SA 3.0pl/Adrian Grycuk - Own work

W całości publikujemy petycję Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” do Minister Edukacji Barbary Nowackiej.

Petycja

Działając w interesie publicznym, w tym w interesie rodziców dzieci w wieku szkolnym, w związku z ogłoszeniem w dniu 12 kwietnia 2024 roku na wspólnej konferencji prasowej ministrów edukacji, zdrowia oraz sportu i turystyki inauguracji prac nad nowym przedmiotem szkolnym pod nazwą „edukacja zdrowotna”, którego istotnym elementem ma być edukacja seksualna, na podstawie art. 2 ust. 1 oraz art. 2 ust 2 pkt 1 ustawy o petycjach z dnia 14 lipca 2014 roku (Dz.U. z 2018 r. poz. 870) zwracamy się o:

  • pozostawienie w podstawie programowej kształcenia ogólnego przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie, w którym edukacja seksualna osadzona jest w kontekście małżeństwa i rodziny;
  • niewprowadzanie do szkół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”, obejmującego edukację seksualną osadzoną w kontekście zdrowia;
  • poszanowanie konstytucyjnej zasady pierwszeństwa wychowawczego rodziców, poprzez pozostawienie dobrowolnymi tych zajęć w szkołach, które obejmują tematykę wychowania w dziedzinie życia seksualnego (edukacji seksualnej).

Stosownie do art. 4 ust. 3 ww. ustawy wyrażam zgodę na ujawnienie na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego danych podmiotu wnoszącego petycję.

Czytaj także: „Nic o nas bez nas”. Katecheci protestują w Warszawie w obronie lekcji religii

Uzasadnienie

Ad. 1. 

Centrum Badania Opinii Społecznej od wielu lat publikuje raporty dotyczące polskiej młodzieży, która miłość, rodzinę i dzieci stale umieszcza na szczycie preferowanych wartości. Zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) wychodzą naprzeciw tym potrzebom i oczekiwaniom. Celem WDŻ jest kształtowanie postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i prospołecznych oraz prowadzenie dzieci i młodzieży w kierunku integracji psychoseksualnej i akceptacji własnej płci, które gwarantują harmonijny rozwój uczniów.

Program WDŻ ma również charakter profilaktyczny, mobilizujący uczniów do samowychowania oraz wzmacniania czynników chroniących przed zachowaniami ryzykownymi. Przyczynia się także do zmniejszenia skali negatywnych zjawisk społecznych (m.in. mniej ciąż u nastolatek w Polsce, późniejsza inicjacja seksualna, mniej aborcji u nastolatek, mniejsza skala zainfekowania chorobami przenoszonymi drogą płciową), zwłaszcza w porównaniu do krajów, w których obowiązuje model tzw. wszechstronnej edukacji seksualnej, przejawiającej permisywizm oraz  osłabiającej zdolność młodzieży do zakładania i budowania trwałych, stabilnych małżeństw i rodzin.

Wprowadzenie w Polsce edukacji seksualnej wzorowanej na krajach zachodnich byłoby sprzeczne z zasadą ustrojową wyrażoną w art. 18 Konstytucji RP, który stanowi, że „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej”.

Ad. 2.

Edukacja seksualna umiejscowiona jedynie w kontekście zdrowia ma charakter antyrodzinny, ponieważ miłość, małżeństwo i rodzina nie mają w tego typu edukacji istotnej wartości. Tematyka zdrowotna szeroko potraktowana, obejmująca również przeciwdziałanie uzależnieniom, zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego, obecna jest już na lekcjach przyrody, biologii, chemii, wychowania fizycznego, edukacji dla bezpieczeństwa i wychowania do życia w rodzinie. Zatem istotą proponowanych zmian jest nie tyle poszerzenie wiedzy uczniów w dziedzinie profilaktyki zdrowotnej, co wprowadzenie do polskich szkół obligatoryjnej edukacji seksualnej.

Wprowadzanie nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” będzie w polskich szkołach źródłem chaosu organizacyjnego: zmiana podstaw programowych wielu przedmiotów, na których poruszana jest tematyka zdrowia, zmiana podręczników, a także brak kompetentnej kadry nauczycielskiej do realizacji nowego, z założenia, interdyscyplinarnego przedmiotu. Co więcej, proponowana zmiana może otworzyć szkołę na działania lobbingowe producentów artykułów zdrowotnych i farmaceutycznych.

Ad. 3.

Wszelkie zajęcia związane z edukacją seksualną należy pozostawić dobrowolnymi – nie należy wprowadzać przymusu uczestnictwa. W przypadku uczniów nieletnich zajęcia powinny odbywać się wyłącznie za pełną wiedzą i zgodą rodziców. Rodzice mają prawo wychowywać dzieci zgodnie ze swymi przekonaniami, w tym moralnymi i religijnymi, szczególnie w sferze tak wrażliwej, jak płciowość i seksualność.  Prawo to ma charakter naturalny, a nadto zagwarantowane jest w art. 48 ust.1 oraz 53 ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, jak również w licznych, wiążących Polskę, normach prawa międzynarodowego*.

Zasada pierwszeństwa wychowawczego rodziców była do tej pory respektowana przez organy władzy publicznej, czego wyrazem jest m.in. możliwość podjęcia przez rodziców decyzji o nieposyłaniu nieletnich dzieci na zajęcia wychowania do życia w rodzinie.

Czytaj także: W obronie lekcji religii Kościoły w Polsce składają petycje do Sądu Najwyższego

Swoje oficjalne poparcie dla niniejszej petycji oraz zgodę na ich wskazanie w jej treści wyraziły wymienione niżej podmioty:

      zrzeszone w Koalicji na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły:

  • Fundacja Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris,
  • Ruch Ochrony Szkoły,
  • Towarzystwo Wiedzy Społecznej w Toruniu,
  • Stowarzyszenie Pedagogów NATAN,
  • Stowarzyszenie Ambasadorów Dzieci i Młodzieży,
  • Fundacja Mamy i Taty,
  • Stowarzyszenie Rodzice Chronią Dzieci,
  • Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej im. Księdza Piotra Skargi,
  • Stowarzyszenie „Polonia Christiana”,
  • Instytut Studiów Doktrynalnych,
  • Fundacja „Głos dla Życia”,
  • Centrum Życia i Rodziny,
  • Fundacja Klubu Ronina,
  • Światowe Stowarzyszenie „Republika Polonia”,
  • Polskie Stowarzyszenie Niezależnych Lekarzy i Naukowców,
  • Stowarzyszenie Serce Wolności,
  • Śląski Porządek,
  • Polskie Stowarzyszenie na rzecz Ochrony Środowiska i Praw Człowieka,
  • Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi – ICPPC,
  • Wolni Orzesze,
  • Małopolski Bunt,
  • Ruch 16 postulatów,
  • Stowarzyszenie MUR Przytomnych Poznań,
  • Stowarzyszenie Bronimy Munduru dla Przyszłych Pokoleń,
  • Stowarzyszenie Odpowiedzialny Gdańsk,
  • Wataha Głosu Obywatelskiego,
  • Fundacja Ordo Medicus;

w tym w ramach Zjednoczenia Katolicko-Narodowego regionu Środkowo-Wschodniej Polski:

  • Ogólnopolskie Stowarzyszenie Internowanych i Represjonowanych z siedzibą w Siedlcach,
  • Stowarzyszenie Patriotyczne Siedlce,
  • Fundacja Pro-Prawo do Życia – Siedlce,
  • Fundacja Rolnik Handluje – Region Siedlecko-Ostrołęcki;

w ramach Federacji Stowarzyszeń Weteranów i Sukcesorów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej:

  • Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej,
  • Stowarzyszenie Społeczno-Kombatanckie Wolność i Niezawisłość,
  • Związek Młodocianych Więźniów Politycznych lat 1944-1956 „Jaworzniacy”,
  • Związek Ociemniałych Żołnierzy Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Ogólnokrajowy Związek Byłych Żołnierzy Konspiracyjnego Wojska Polskiego,
  • Związek Więźniów Politycznych Okresu Komunistycznego,
  • Stowarzyszenie  Prawo do Prawdy,
  • Narodowe Zjednoczenie Wojskowe Mazowsze-Północ,
  • Stowarzyszenie Żołnierzy Batalionów Chłopskich Lublin,
  • Stowarzyszenie Żołnierzy Armii Krajowej w Krakowie,
  • Stowarzyszenie Historyczne Mazowsza Północnego,
  • Stowarzyszenie  Wspólnota i Pamięć,
  • Stowarzyszenie Grupa Historyczna Zgrupowanie Radosław,
  • Okręg Warszawa 27 Wołyńskiej Dywizacji Piechoty,
  • Rada Pamięci Niepodległej Rzeczypospolitej Kampinoskiej;

zrzeszone w Koalicji dla Życia i Rodziny: 

  • Instytut Ordo Caritatis,
  • Solidarność Polskich Rodzin,
  • Fundacja Słowo;

w imieniu Polskiej Federacji Ruchów Obrony Życia zrzeszającej 38 organizacji Zarząd:

  • Jakub Bałtroszewicz, prezes – Fundacja Jeden z Nas,
  • Tomasz Kancelarczyk, wiceprezes – Fundacja Małych Stópek,
  • Grzegorz Nienartowicz, wiceprezes – Fundacja ku Pełni Życia,
  • Magdalena Bartoszewicz – Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu im. Brata Krystyna,
  • Maria Gondek – Fundacja Fala Życia,
  • Ewa Kowalewska – Human Life International Polska,
  • Rafał Szczypta – Rycerze Kolumba;

a ponadto:

  • Pracownia Pedagogiczna im. prof. Ryszarda Więckowskiego,
  • Fundacja Instytut Analiz Płci i Seksualności „Ona i On”,
  • Regionalna Sekcja Kobiet NSZZ “Solidarność” Region Mazowsze,
  • Stowarzyszenie Suweren,
  • Stowarzyszenie Narodowe Centrum Monitorowania Antypolonizmu,
  • Patrioci Podlasia – Sokołów Podlaski,
  • Sokołowscy Patrioci,
  • Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli i Wychowawców.

 

Podpisy osób uprawnionych do reprezentacji

Stowarzyszenia Nauczycieli i Pracowników Oświaty „Nauczyciele dla Wolności” – podmiotu składającego petycję:

Agnieszka Pawlik-Regulska, prezes

Anna Stefańska, sekretarz

Bogusława Cesarz, członek Zarządu

Oksana Kinasz, członek Zarządu

Zdzisława Piasecka, członek Zarządu

 

*Zob. m.in. art. 14 ust. 3 Karty Praw Podstawowych UE, art. 13 ust. 3 Międzynarodowego Paktu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych otwartego do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r.

KAI



 

Polecane
Emerytury
Stażowe