Brakuje kierowców ciężarówek. UE sprowadzi ich zatem z Afryki i Bliskiego Wschodu

Według różnych szacunków w Polsce brakuje dziś przynajmniej 30 tysięcy kierowców ciężarówek. W innych krajach UE problem jest jeszcze bardziej alarmujący. Unia Europejska w ramach nowego projektu „Mobilność Wykwalifikowanych Kierowców dla Europy” planuje zwalczyć ten problem poprzez pozyskanie kierowców spoza UE.
autostrada
autostrada / pixabay

Celem finansowanego ze środków unijnych programu jest „stworzenie spójnej polityki zatrudniania pracowników z państw trzecich” i opracowanie uniwersalnych ram, które ułatwią i przyspieszą proces zatrudniania kierowców spoza UE.

Jak informuje Obserwator Logistyczny, przewidziano szczegółową analizę procedur, barier administracyjnych i oczekiwań stron zaangażowanych w projekt. Na realizację programu przeznaczono 99,5 tys. euro, które w całości pochodzą z unijnego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji.

Brakuje kierowców ciężarówek. UE sprowadzi ich zatem z Afryki i Bliskiego Wchodu

W związku z problemem, jakim jest w Europie brak kierowców ciężarówek, program opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników IRU skoncentruje się na sprowadzaniu kierowców z ośmiu wybranych krajów spoza kontynentu: Egiptu, Etiopii, Bangladeszu, Kenii, Maroka, Nigerii, Pakistanu i Tunezji.

Kraje te zostały wybrane ze względu na potencjał dostępności pracowników gotowych do pracy w branży transportowej w Europie. Projekt przewiduje współpracę z jedenastoma krajami unijnymi, w tym m.in. z Polską.

Bariery prawne do likwidacji

Wdrożenie programu „Mobilność Wykwalifikowanych Kierowców dla Europy” przewiduje analizę obecnych procedur, czyli identyfikację barier prawnych i administracyjnych, opracowanie ram prawnych, czyli dostosowanie regulacji unijnych do specyfiki pracy kierowców z krajów spoza UE, oraz promocję zawodu kierowcy poprzez kampanie informacyjne w państwach partnerskich mające na celu zachęcenie kandydatów do pracy w Europie.

 

 


 

POLECANE
Barcelona rusza po nowe talenty. Co dalej z Lewandowskim? Wiadomości
Barcelona rusza po nowe talenty. Co dalej z Lewandowskim?

FC Barcelona coraz uważniej rozgląda się za wzmocnieniami w ataku, choć wciąż nie zaproponowała Robertowi Lewandowskiemu nowej umowy. Tymczasem hiszpańskie media podają, że klub obserwuje kolejną młodą gwiazdę z Bundesligi. To kierunek, którego polski napastnik raczej się nie spodziewał.

PiS szykuje mocny cios w koalicję 13 grudnia na rocznicę rządu z ostatniej chwili
PiS szykuje mocny cios w koalicję 13 grudnia na rocznicę rządu

13 grudnia minie rok od powołania gabinetu Donalda Tuska. Jak ustaliła Wirtualna Polska, Prawo i Sprawiedliwość planuje wykorzystać tę datę do ofensywy politycznej, koncentrując się na jednym z najbardziej newralgicznych dla rządu tematów – dramatycznej sytuacji w ochronie zdrowia.

Nie żyje polski aktor. Miał tylko 11 lat Wiadomości
Nie żyje polski aktor. Miał tylko 11 lat

Media obiegła smutna wiadomość. Nie żyje Nikodem Marecki, młody aktor znany z filmów „Biała odwaga” i „Zołza” oraz serialu „Szpital św. Anny”. Informację potwierdziła Szkoła Podstawowa im. T. Kościuszki w Niedźwiedziu, do której chłopiec uczęszczał.

Niemiecko-polskie konsultacje międzyrządowe: Linia Angermünde-Szczecin i tajemnicza deklaracja w zakresie obronności z ostatniej chwili
Niemiecko-polskie konsultacje międzyrządowe: Linia Angermünde-Szczecin i tajemnicza deklaracja w zakresie obronności

Polska i Niemcy ogłosiły nowe porozumienia w sprawach obronności, infrastruktury i wsparcia Ukrainy, ale uwagę przyciąga jeden zapis — powołanie tajemniczej grupy roboczej w MON, której celów nie ujawniono. Konsultacje w Berlinie przyniosły też decyzje o modernizacji linii łączących polskie miasta z niemieckimi, rozbudowie korytarzy NATO i zwrocie polskich dóbr kultury.

Niepokojące sceny w Tatrach. Turystów nic nie powstrzymało Wiadomości
Niepokojące sceny w Tatrach. Turystów nic nie powstrzymało

Nagrania z Morskiego Oka wywołały wiele emocji. W sieci pojawiły się filmy pokazujące turystów biegających po cienkim, dopiero tworzącym się lodzie, mimo jasnych apeli Tatrzańskiego Parku Narodowego o unikanie takich zachowań. Wśród osób widocznych na nagraniach są nie tylko dorośli, ale również dzieci. Internauci nie kryją oburzenia.

Tusk w Berlinie zapowiedział, że… Polska może sama wypłacić zadośćuczynienia ofiarom wojny z ostatniej chwili
Tusk w Berlinie zapowiedział, że… Polska może sama wypłacić zadośćuczynienia ofiarom wojny

– Jeżeli nie uzyskamy szybkiej i jednoznacznej deklaracji Niemiec ws. wypłat zadośćuczynień dla żyjących polskich ofiar II wojny światowej, to rozważę decyzję o wypełnieniu tej potrzeby przez Polskę. Pospieszcie się, jeśli chcecie naprawdę wykonać ten gest – powiedział premier Donald Tusk w Berlinie.

BBC: Gruzińska policja mogła użyć broni chemicznej z I wojny światowej do tłumienia protestów Wiadomości
BBC: Gruzińska policja mogła użyć broni chemicznej z I wojny światowej do tłumienia protestów

Śledztwo BBC wskazuje, że podczas masowych antyrządowych demonstracji w Tbilisi w 2024 r. gruzińskie służby mogły stosować nielegalną substancję chemiczną – camite, środek używany przez wojska francuskie w czasie I wojny światowej i uznawany za wyjątkowo toksyczny oraz długotrwale drażniący. Gruziński rząd odrzuca te podejrzenia.

Ważny wiceminister odchodzi z rządu z ostatniej chwili
Ważny wiceminister odchodzi z rządu

Wiceszef MSWiA Maciej Duszczyk podjął decyzję o odejściu z rządu – poinformowała w poniedziałek na platformie X Polska 2050, z którą związany jest Duszczyk. Jak ustaliła PAP w źródłach zbliżonych do resortu, Duszczyk zakończył pracę w MSWiA z końcem listopada.

Donald Tusk przybył do Berlina na niemiecko-polskie konsultacje międzyrządowe z ostatniej chwili
Donald Tusk przybył do Berlina na niemiecko-polskie konsultacje międzyrządowe

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz powitał w poniedziałek po godz. 14.30 premiera Donalda Tuska, który wraz z członkami swojego gabinetu przybył do Berlina na 17. polsko-niemieckie konsultacje międzyrządowe dotyczące m.in. bezpieczeństwa.

Wiadomości
Rosnące ceny piwa sprawiają, że częściej sięgamy po tańszy alkohol

Wzrost cen piwa, który w ostatnich miesiącach zauważyło dwie trzecie Polaków, zmusza konsumentów do zmiany nawyków zakupowych. Z najnowszego badania Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna wynika, że co trzeci Polak ogranicza spożycie piwa lub szuka dla niego tańszej, alkoholowej alternatywy. Eksperci ostrzegają przed daleko idącymi skutkami dla branży piwowarskiej.

REKLAMA

Brakuje kierowców ciężarówek. UE sprowadzi ich zatem z Afryki i Bliskiego Wschodu

Według różnych szacunków w Polsce brakuje dziś przynajmniej 30 tysięcy kierowców ciężarówek. W innych krajach UE problem jest jeszcze bardziej alarmujący. Unia Europejska w ramach nowego projektu „Mobilność Wykwalifikowanych Kierowców dla Europy” planuje zwalczyć ten problem poprzez pozyskanie kierowców spoza UE.
autostrada
autostrada / pixabay

Celem finansowanego ze środków unijnych programu jest „stworzenie spójnej polityki zatrudniania pracowników z państw trzecich” i opracowanie uniwersalnych ram, które ułatwią i przyspieszą proces zatrudniania kierowców spoza UE.

Jak informuje Obserwator Logistyczny, przewidziano szczegółową analizę procedur, barier administracyjnych i oczekiwań stron zaangażowanych w projekt. Na realizację programu przeznaczono 99,5 tys. euro, które w całości pochodzą z unijnego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji.

Brakuje kierowców ciężarówek. UE sprowadzi ich zatem z Afryki i Bliskiego Wchodu

W związku z problemem, jakim jest w Europie brak kierowców ciężarówek, program opracowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników IRU skoncentruje się na sprowadzaniu kierowców z ośmiu wybranych krajów spoza kontynentu: Egiptu, Etiopii, Bangladeszu, Kenii, Maroka, Nigerii, Pakistanu i Tunezji.

Kraje te zostały wybrane ze względu na potencjał dostępności pracowników gotowych do pracy w branży transportowej w Europie. Projekt przewiduje współpracę z jedenastoma krajami unijnymi, w tym m.in. z Polską.

Bariery prawne do likwidacji

Wdrożenie programu „Mobilność Wykwalifikowanych Kierowców dla Europy” przewiduje analizę obecnych procedur, czyli identyfikację barier prawnych i administracyjnych, opracowanie ram prawnych, czyli dostosowanie regulacji unijnych do specyfiki pracy kierowców z krajów spoza UE, oraz promocję zawodu kierowcy poprzez kampanie informacyjne w państwach partnerskich mające na celu zachęcenie kandydatów do pracy w Europie.

 

 



 

Polecane