Stowarzyszenie "Tak dla CPK" publikuje postulaty. Jest reakcja Karola Nawrockiego

W czwartek prezes Stowarzyszenia ''Tak dla CPK'' Maciej Wilk zaprezentował postulaty organizacji skierowane do przyszłego Prezydenta RP. Dokument dotyczy programu Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz polityki rozwoju Polski. W odpowiedzi Karol Nawrocki, kandydat PiS na prezydenta, wyraził swoje pełne poparcie wobec zapisów.
Karol Nawrocki Stowarzyszenie
Karol Nawrocki / PAP/Tytus Żmijewski

Co musisz wiedzieć:

  • Stowarzyszenie "Tak dla CPK" opublikowało postulaty dla kandydatów na Prezydenta RP.
  • Szybka reakcja Karola Nawrockiego pokazuje, że temat ten będzie jednym z kluczowych jego potencjalnej prezydentury.
  • II tura wyborów prezydenckich odbędzie się 1 czerwca. Zmierzą się w niej kandydat KO Rafał Trzaskowski i obywatelski kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki.

 

Projekt CPK. Ambitna wizja nowoczesnej Polski

Stowarzyszenie "Tak dla CPK" w opublikowanych postulatach wzywa przyszłego prezydenta do aktywnej roli w inspirowaniu i koordynacji modernizacyjnego wysiłku narodowego. Ma to się odbywać przez wykorzystywanie konstytucyjnych prerogatyw oraz inicjatywę ustawodawczą.

Liczymy, że przyszły Prezydent zostanie nie tylko patronem CPK, ale też podejmie rolę inspiratora i przywódcy polskiego wysiłku modernizacyjnego. Porzućmy kompleksy i samoograniczenie. Polski ROZWÓJ musi być ambitny – Polska ma potencjał do rywalizacji z największymi

– napisał Maciej Wilk na platformie X.

 

Kluczowe postulaty Stowarzyszenia "Tak dla CPK"

W dokumencie zawarto konkretne oczekiwania:

1. Projekt ustawy prezydenckiej ws. CPK

Stowarzyszenie apeluje o skierowanie do Sejmu ustawy prezydenckiej, która zapewni:

  • Budowę Lotniska CPK w najszybszym możliwym terminie, wraz z komponentami Cargo City i Airport City.
  • Pilne rozpoczęcie prac projektowych i środowiskowych dla 10 szprych kolejowych CPK, szczególnie tych o znaczeniu militarnym.
  • Rezygnację z polityki wykluczania komunikacyjnego średnich miast, np. Kalisza.
  • Budowę Kolei Dużych Prędkości z polskim taborem o prędkości 250 km/h.
  • Inwestycje w badania i rozwój polskiego taboru do KDP.
  • Przywrócenie programu terminali intermodalnych w całej Polsce.
  • Zakończenie inwestycji na Lotnisku Chopina do 2032 roku.
  • Zakaz dofinansowania przez samorządy linii lotniczych, które nie obsługują lotnisk CPK.

2. Strategiczne raporty i nadzór

Wilk proponuje kwartalne raporty Rady Gabinetowej oraz bezpośredni nadzór prezydenta nad wdrażaniem programu CPK.

3. Wzmocnienie roli prezydenta w polityce rozwoju

Stowarzyszenie apeluje o stworzenie prezydenckiej Rady Rozwoju oraz organizowanie ogólnopolskich debat.

Jesteśmy przekonani, że nasze postulaty nie powinny być przedmiotem kontrowersji. Liczymy na poparcie oraz zobowiązanie do realizacji ze strony obu Kandydatów

– podsumował Maciej Wilk.

 

Karol Nawrocki odpowiada: "Popieram te postulaty"

Na opublikowane postulaty błyskawicznie zareagował Karol Nawrocki:

Popieram te postulaty. Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów

– napisał Nawrocki na platformie X.

 

Co dalej z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 

 


 

POLECANE
Nie żyje Stanisław Soyka gorące
Nie żyje Stanisław Soyka

Media obiegła informacja o śmierci Stanisława Soyki. Stanisław Soyka miał dziś wystąpić w Sopocie podczas Top of the Top Festival.

Do Kanału Zero dodzwonił się... Karol (Nawrocki) z Gdańska z ostatniej chwili
Do Kanału Zero dodzwonił się... "Karol (Nawrocki) z Gdańska"

W czwartek wieczorem podczas rozmowy Roberta Mazurka z Pawłem Szeferenakerem do Kanału Zero dodzwonił się niecodzienny widz. – Dobry wieczór Karol z Gdańska, wykonujący obowiązki wobec Państwa Polskiego z wielką przyjemnością i zaszczytem w Warszawie – rozpoczął.

Pielęgniarka obciążona potężną karą za stwierdzenie, że istnieją dwie płcie tylko u nas
Pielęgniarka obciążona potężną karą za stwierdzenie, że istnieją dwie płcie

W sierpniu tego roku Amy Hamm, kanadyjska pielęgniarka z Kolumbii Brytyjskiej, została zawieszona na miesiąc w swojej pracy i obciążona kosztami postępowania w wysokości blisko 94 000 dolarów przez Kolegium Pielęgniarek i Położnych Kolumbii Brytyjskiej (British Columbia College of Nurses and Midwives). Decyzja ta jest wynikiem wieloletniego dochodzenia, które rozpoczęło się w 2020 roku i dotyczyło jej publicznych wypowiedzi na temat tożsamości płciowej. W prostych słowach: pielęgniarka nigdy nie skrzywdziła swoich pacjentów, nie popełniła żadnego przestępstwa, ale została uznana za “transfobkę” i będzie teraz surowo karana!

W ciągu dwóch tygodni będziemy wiedzieć. Znamienne słowa Trumpa z ostatniej chwili
"W ciągu dwóch tygodni będziemy wiedzieć". Znamienne słowa Trumpa

Prezydent USA Donald Trump ocenił, że "w ciągu dwóch tygodni" będzie wiadomo, co dalej z pokojem w Ukrainie. Dodał, że jeśli nie będzie postępu, możliwe, że potrzebna będzie "inna taktyka".

Media: Zatrzymano Ukraińca podejrzanego ws. uszkodzenia gazociągów Nord Stream z ostatniej chwili
Media: Zatrzymano Ukraińca podejrzanego ws. uszkodzenia gazociągów Nord Stream

Włoska policja zatrzymała obywatela Ukrainy podejrzanego o koordynację ataków na gazociągi Nord Stream 1 i 2 – poinformowała w czwartek niemiecka prokuratura generalna. Zarzuca mu się m.in. doprowadzenie do eksplozji i sabotaż.

Grafzero: Kiedy będziesz gotowy, idź Wojciech Gunia - recenzja z ostatniej chwili
Grafzero: "Kiedy będziesz gotowy, idź" Wojciech Gunia - recenzja

W dzisiejszym filmie zapraszam Was do świata polskiej literatury grozy. „Kiedy będziesz gotowy, idź” to najnowsza książka Wojciecha Guni – autora, który od lat buduje unikalną pozycję w nurcie weird fiction i polskiego horroru.

Nowy Pokój Socjalny. Donald w krainie jachtów z ostatniej chwili
Nowy Pokój Socjalny. Donald w krainie jachtów

Atmosfera stawała się nieznośna. W gęstym powietrzu można było siekierę powiesić. Mijały kolejne sekundy. Sekundy łączyły się w minuty, a minuty w kwadranse. Te zaś stawały się godzinami, dniami, tygodniami…

Szpital w Koninie jednak będzie przyjmował pacjentów z ostatniej chwili
Szpital w Koninie jednak będzie przyjmował pacjentów

– Nie będziemy odsyłać pacjentów do innych ośrodków – zadeklarowała w czwartek dyrektor szpitala w Koninie (woj. wielkopolskie) Krystyna Brzezińska.

Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Podkarpacia

W Cisnej odbyło się uroczyste podpisanie umowy na zabezpieczenie osuwiska przy DW 893. Szacowana wartość inwestycji to ponad 15 mln złotych. Zakończenie do końca 2026 r.

Akcyza na alkohol ostro w górę. Jest decyzja z ostatniej chwili
Akcyza na alkohol ostro w górę. Jest decyzja

Od 1 stycznia 2026 r. stawki akcyzy na wyroby alkoholowe wzrosną o 15 proc. , a od 1 stycznia 2027 r. - o 10 proc. – poinformowało w czwartek Ministerstwo Finansów. Resort zapowiedział też podwyżkę opłaty cukrowej.

REKLAMA

Stowarzyszenie "Tak dla CPK" publikuje postulaty. Jest reakcja Karola Nawrockiego

W czwartek prezes Stowarzyszenia ''Tak dla CPK'' Maciej Wilk zaprezentował postulaty organizacji skierowane do przyszłego Prezydenta RP. Dokument dotyczy programu Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz polityki rozwoju Polski. W odpowiedzi Karol Nawrocki, kandydat PiS na prezydenta, wyraził swoje pełne poparcie wobec zapisów.
Karol Nawrocki Stowarzyszenie
Karol Nawrocki / PAP/Tytus Żmijewski

Co musisz wiedzieć:

  • Stowarzyszenie "Tak dla CPK" opublikowało postulaty dla kandydatów na Prezydenta RP.
  • Szybka reakcja Karola Nawrockiego pokazuje, że temat ten będzie jednym z kluczowych jego potencjalnej prezydentury.
  • II tura wyborów prezydenckich odbędzie się 1 czerwca. Zmierzą się w niej kandydat KO Rafał Trzaskowski i obywatelski kandydat popierany przez PiS Karol Nawrocki.

 

Projekt CPK. Ambitna wizja nowoczesnej Polski

Stowarzyszenie "Tak dla CPK" w opublikowanych postulatach wzywa przyszłego prezydenta do aktywnej roli w inspirowaniu i koordynacji modernizacyjnego wysiłku narodowego. Ma to się odbywać przez wykorzystywanie konstytucyjnych prerogatyw oraz inicjatywę ustawodawczą.

Liczymy, że przyszły Prezydent zostanie nie tylko patronem CPK, ale też podejmie rolę inspiratora i przywódcy polskiego wysiłku modernizacyjnego. Porzućmy kompleksy i samoograniczenie. Polski ROZWÓJ musi być ambitny – Polska ma potencjał do rywalizacji z największymi

– napisał Maciej Wilk na platformie X.

 

Kluczowe postulaty Stowarzyszenia "Tak dla CPK"

W dokumencie zawarto konkretne oczekiwania:

1. Projekt ustawy prezydenckiej ws. CPK

Stowarzyszenie apeluje o skierowanie do Sejmu ustawy prezydenckiej, która zapewni:

  • Budowę Lotniska CPK w najszybszym możliwym terminie, wraz z komponentami Cargo City i Airport City.
  • Pilne rozpoczęcie prac projektowych i środowiskowych dla 10 szprych kolejowych CPK, szczególnie tych o znaczeniu militarnym.
  • Rezygnację z polityki wykluczania komunikacyjnego średnich miast, np. Kalisza.
  • Budowę Kolei Dużych Prędkości z polskim taborem o prędkości 250 km/h.
  • Inwestycje w badania i rozwój polskiego taboru do KDP.
  • Przywrócenie programu terminali intermodalnych w całej Polsce.
  • Zakończenie inwestycji na Lotnisku Chopina do 2032 roku.
  • Zakaz dofinansowania przez samorządy linii lotniczych, które nie obsługują lotnisk CPK.

2. Strategiczne raporty i nadzór

Wilk proponuje kwartalne raporty Rady Gabinetowej oraz bezpośredni nadzór prezydenta nad wdrażaniem programu CPK.

3. Wzmocnienie roli prezydenta w polityce rozwoju

Stowarzyszenie apeluje o stworzenie prezydenckiej Rady Rozwoju oraz organizowanie ogólnopolskich debat.

Jesteśmy przekonani, że nasze postulaty nie powinny być przedmiotem kontrowersji. Liczymy na poparcie oraz zobowiązanie do realizacji ze strony obu Kandydatów

– podsumował Maciej Wilk.

 

Karol Nawrocki odpowiada: "Popieram te postulaty"

Na opublikowane postulaty błyskawicznie zareagował Karol Nawrocki:

Popieram te postulaty. Zapraszam na spotkanie jutro, żeby je podpisać. Mój sztab skontaktuje się w celu ustalenia szczegółów

– napisał Nawrocki na platformie X.

 

Co dalej z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe