401. Zebranie Plenarne KEP. katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii

Aby katecheza parafialna była skuteczna, potrzebni do jej prowadzenia są charyzmatyczni duszpasterze i katecheci. Trzeba szukać takich ludzi, którzy świadectwem swojego życia będą budzić zaufanie w młodym pokoleniu - powiedział KAI w Katowicach bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
401. Zebranie Plenarne KEP w Katowicach 401. Zebranie Plenarne KEP. katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii
401. Zebranie Plenarne KEP w Katowicach / PAP/Jarek Praszkiewicz

Stan prac nad wytycznymi w sprawie katechezy parafialnej jest jednym z tematów 401. zebrania plenarnego Episkopatu w Katowicach. Powstające opracowanie zakłada objęcie katechezą zarówno dzieci, jak i młodzieży oraz dorosłych.

Katecheza parafialna

Biskupi rozmawiali na te tematy w grupach, a po zakończeniu dyskusji o jej efektach opowiedział KAI bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Zespół ds. katechezy parafialnej pod przewodnictwem bp. Artura Ważnego chce zaproponować pięć podstawowych typów katechezy parafialnej. Pierwsze trzy są związane z sakramentami: chrztu, pierwszej komunii i bierzmowania, dotyczą więc dzieci i młodzieży. Dwa pozostałe to katechezy dorosłych. Pierwszy typ obejmowałby wymiar liturgiczny, moralny, duchowy, doktrynalny, społeczny, kulturalny i biblijny. Drugi to katecheza kerygmatyczna, która byłaby szczególnie adresowana do tych, którzy jeszcze nie doszli do osobistego przeżycia wiary.

- Katechezę parafialną trzeba rozumieć jako integralną część tego, co robimy w szkole. Nie mogą to być różne od siebie rzeczywistości. O ile nauczanie religii w szkole ma charakter preewangelizacyjny, gdzie głosimy kerygmat, a więc to pierwsze, podstawowe nauczanie wiary, o tyle katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii - powiedział KAI bp Marek Mendyk.

Jak dodał, jeśli katecheza parafialna będzie związana tylko z przekazem treści, to siłą rzeczy nie będzie skuteczna, a więc nie poprowadzi do liturgii, a tym samym nie będzie wprowadzać do pełnego udziału w życiu Kościoła.

Katecheza parafialna od strony organizacyjnej, metodycznej i treściowej nie może być prowadzona w taki sam sposób jak lekcje religii w szkole - przypomniał bp Mendyk. Cele tej katechezy - wyznaczone w dokumentach Kościoła - są konkretne: wychowanie do poznania wiary, wprowadzenie we wspólnotę Kościoła, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wspólnotę, wychowanie moralne, wiedza o liturgii oraz kształtowanie ducha misji.

Biskupi stwierdzili też, że aby katecheza parafialna była skuteczna, potrzebni do jej prowadzenia są charyzmatyczni duszpasterze i katecheci. Trzeba szukać takich ludzi, którzy świadectwem swojego życia będą budzić zaufanie, a przy tym będą dla młodego pokolenia przewodnikami wiary - dodał biskup świdnicki.

Takich charyzmatycznych postaci można i trzeba szukać m.in. w różnych katolickich wspólnotach, jak Droga Neokatechumenalna, Domowy Kościół czy Ruch Światło-Życie. - Trzeba sięgać po tych, którzy są już w Kościele ugruntowani i odkryli już w nim swoje miejsce a są gotowi się zaangażować - powiedział bp Mendyk.

Religia w szkole

Zespół ds. katechezy parafialnej prowadzi swoje prace w ścisłym porozumieniu z zespołem roboczym ds. kontaktów z rządem w sprawie lekcji religii w szkole, który tworzy ramy programowe lekcji religii w szkole. Zespołem tym kieruje bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

- Nie wiemy co będzie za pół roku czy rok, obecna rzeczywistość jest bardzo zmienna, ale jako nauczyciele wiary musimy umieć się w niej odnaleźć. Musimy też umieć motywować uczniów, młodzież. Wybrzmiała zatem potrzeba, aby lekcja religii była bardziej atrakcyjna. Ponawiamy stale apel do nauczycieli religii, aby nie szczędzili swoich talentów, zaangażowania i sił, żeby te lekcje miały rzeczywiście swój blask i urok. Tu też potrzeba charyzmatycznych nauczycieli i jest ich sporo - powiedział bp Mendyk.

Jak dodał, jeśli gdzieś jeszcze młodzież zostaje specjalnie na ostatnią, siódmą czy ósmą godzinę lekcyjną, aby wziąć udział w lekcji religii, to "tylko dlatego, że spotykają się z życzliwością, otwartością i zrozumieniem swoich nauczycieli i przewodników wiary".

Biskupi zauważyli też problem dotyczący uczniów, którzy nie chodzą na lekcje religii dlatego, że nie mają już w szkole takiej możliwości - jest ona organizowana najczęściej na ostatniej godzinie lekcyjnej, a oni muszą zdążyć na powrotny transport do domu. Dotyczy to zwłaszcza małych miejscowości i terenów wiejskich. - W związku z tym jest zachęta, aby organizować dla nich w parafiach jakąś formę pomocy w duchowym wzrastaniu - dodał bp Mendyk.

Biskupi podczas pracy w grupach na tematach katechezy i lekcji religii rozmawiali też o wspieraniu samych katechetów świeckich, którzy od początku zmian dokonywanych przez MEN przeciwko nim protestowali. - Czynimy to, co możliwe, aby ich ochronić i umożliwić kontynuację pracy. Ten ruch powszechnego wsparcia dla nauczycieli religii jest bardzo widoczny. Chcemy, aby w katechezie zostawali najlepsi i nie rozgraniczamy ich tu na duchownych i świeckich. Patrzymy natomiast na ich zaangażowanie, kompetencje i wrażliwość wiary oraz zdolność budowania relacji - zapewnił bp Marek Mendyk.

lk


 

POLECANE
Korpus Ochrony Pogranicza w walce z sowiecką V kolumną tylko u nas
Korpus Ochrony Pogranicza w walce z sowiecką V kolumną

12 września 1924 r. decyzją Ministerstwa Spraw Wojskowych utworzono Korpus Ochrony Pogranicza. Stało się to po tym, gdy latem 1924 r. oddział ok. stu bolszewickich bandytów zajął i splądrował przygraniczne miasteczko Stołpce. A nie było to pierwsze wtargnięcie do Polski sowieckiej V kolumny. Przeciwdziałać temu postanowili premier Władysław Grabski i minister spraw wojskowych gen. Władysław Sikorski.

Gwiazdor M jak miłość padł ofiarą oszustwa Wiadomości
Gwiazdor "M jak miłość" padł ofiarą oszustwa

Marcin Mroczek, aktor znany z roli Piotra Zduńskiego w serialu M jak miłość, podzielił się z fanami na Instagramie ważnym apelem. Powodem jest fałszywy profil w aplikacji randkowej, który został założony na jego nazwisko.

Tȟašúŋke Witkó: Dyplomacja sapogowa tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Dyplomacja sapogowa

3 września 2025 roku, w środę, na oficjalnej stronie ministerstwa spraw zagranicznych Federacji Rosyjskiej ukazała się transkrypcja wywiadu prasowego przeprowadzonego z szefem kremlowskiej dyplomacji, Siergiejem Wiktorowiczem Ławrowem. Rosjanin orzekł w nim, że Moskwa będzie kontynuować negocjacje pokojowe z Kijowem, jednak strona ukraińska musi uznać nowe realia terytorialne oraz dodał, iż musi zostać sformułowany nowy system gwarancji bezpieczeństwa dla obydwu, dziś ścierających się zbrojnie państw.

Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego

Zakończyła się opóźniona rozbudowa dwóch odcinków drogi krajowej nr 46 na wschód od Częstochowy - przekazał katowicki oddział GDDKiA. Chodzi o trwającą od 2023 r. przebudowę ogółem 15 km tej drogi w rejonie Janowa i Lelowa, łącznym kosztem ponad 100 mln zł.

Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki Wiadomości
Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki

W piątek w Urzędzie Miasta Krakowa doszło do niebezpiecznej sytuacji - na dzienniku podawczym rozpylono drażniącą substancję, w wyniku czego poszkodowane zostały urzędniczki. Sprawcy mieli mieć na sobie stroje sanitarne.

 To nie tylko strategiczna decyzja. Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO Wiadomości
"To nie tylko strategiczna decyzja". Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO

Uruchomienie operacji Wschodnia Straż to nie tylko strategiczna decyzja, to wyraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo całej wschodniej flanki NATO - ocenił wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak--Kamysz po ogłoszeniu operacji NATO wzmacniającej obronność wschodniej flanki.

O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej tylko u nas
O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej

To postać ze spiżu: niemiecki profesor prawa, człowiek-legenda, pierwszy Przewodniczący Komisji Europejskiej przez dziewięć lat (1958-1967). Na drugim planie za Schumanem i Monnetem, odrobinę „dalszy ojciec” wspólnot europejskich, a tak naprawdę ich mózg założycielski. Postać kluczowa dla integracji europejskiej, negocjator pierwszych traktatów i ich faktyczny autor.

Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach? z ostatniej chwili
Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach?

Jak informuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, nad Islandią występuje głęboki niż, który swym zasięgiem obejmuje całą północną i częściowo centralną Europę. Na wschodzie, południu i zachodzie Europy oddziaływają wyże z głównymi centrami nad Atlantykiem i Rosją. Polska pozostanie między niżem z ośrodkiem w rejonie Islandii a wyżem z centrum nad zachodnią Rosją. Od północnego wschodu po południowy zachód kraju rozciągać się będzie strefa frontu atmosferycznego. Nadal napływać będzie dość wilgotne powietrze polarne morskie, na południowym wschodzie cieplejsze.

Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby Wiadomości
Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby

Na parkingu przy autostradzie A4 w Podłężu doszło do niebezpiecznego zdarzenia. Nietrzeźwy 28-latek wyciągnął broń pneumatyczną i oddał kilka strzałów w kierunku innych kierowców.

Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań Wiadomości
Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań

Bartosz Garczyński, były dziennikarz Radia Poznań, wraca do pracy po prawomocnym wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu. 5 września 2025 roku sąd oddalił apelację likwidatora spółki i potwierdził, że zwolnienie dziennikarza było nieuzasadnione.

REKLAMA

401. Zebranie Plenarne KEP. katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii

Aby katecheza parafialna była skuteczna, potrzebni do jej prowadzenia są charyzmatyczni duszpasterze i katecheci. Trzeba szukać takich ludzi, którzy świadectwem swojego życia będą budzić zaufanie w młodym pokoleniu - powiedział KAI w Katowicach bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.
401. Zebranie Plenarne KEP w Katowicach 401. Zebranie Plenarne KEP. katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii
401. Zebranie Plenarne KEP w Katowicach / PAP/Jarek Praszkiewicz

Stan prac nad wytycznymi w sprawie katechezy parafialnej jest jednym z tematów 401. zebrania plenarnego Episkopatu w Katowicach. Powstające opracowanie zakłada objęcie katechezą zarówno dzieci, jak i młodzieży oraz dorosłych.

Katecheza parafialna

Biskupi rozmawiali na te tematy w grupach, a po zakończeniu dyskusji o jej efektach opowiedział KAI bp Marek Mendyk, były przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

Zespół ds. katechezy parafialnej pod przewodnictwem bp. Artura Ważnego chce zaproponować pięć podstawowych typów katechezy parafialnej. Pierwsze trzy są związane z sakramentami: chrztu, pierwszej komunii i bierzmowania, dotyczą więc dzieci i młodzieży. Dwa pozostałe to katechezy dorosłych. Pierwszy typ obejmowałby wymiar liturgiczny, moralny, duchowy, doktrynalny, społeczny, kulturalny i biblijny. Drugi to katecheza kerygmatyczna, która byłaby szczególnie adresowana do tych, którzy jeszcze nie doszli do osobistego przeżycia wiary.

- Katechezę parafialną trzeba rozumieć jako integralną część tego, co robimy w szkole. Nie mogą to być różne od siebie rzeczywistości. O ile nauczanie religii w szkole ma charakter preewangelizacyjny, gdzie głosimy kerygmat, a więc to pierwsze, podstawowe nauczanie wiary, o tyle katecheza parafialna powinna prowadzić do liturgii - powiedział KAI bp Marek Mendyk.

Jak dodał, jeśli katecheza parafialna będzie związana tylko z przekazem treści, to siłą rzeczy nie będzie skuteczna, a więc nie poprowadzi do liturgii, a tym samym nie będzie wprowadzać do pełnego udziału w życiu Kościoła.

Katecheza parafialna od strony organizacyjnej, metodycznej i treściowej nie może być prowadzona w taki sam sposób jak lekcje religii w szkole - przypomniał bp Mendyk. Cele tej katechezy - wyznaczone w dokumentach Kościoła - są konkretne: wychowanie do poznania wiary, wprowadzenie we wspólnotę Kościoła, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wspólnotę, wychowanie moralne, wiedza o liturgii oraz kształtowanie ducha misji.

Biskupi stwierdzili też, że aby katecheza parafialna była skuteczna, potrzebni do jej prowadzenia są charyzmatyczni duszpasterze i katecheci. Trzeba szukać takich ludzi, którzy świadectwem swojego życia będą budzić zaufanie, a przy tym będą dla młodego pokolenia przewodnikami wiary - dodał biskup świdnicki.

Takich charyzmatycznych postaci można i trzeba szukać m.in. w różnych katolickich wspólnotach, jak Droga Neokatechumenalna, Domowy Kościół czy Ruch Światło-Życie. - Trzeba sięgać po tych, którzy są już w Kościele ugruntowani i odkryli już w nim swoje miejsce a są gotowi się zaangażować - powiedział bp Mendyk.

Religia w szkole

Zespół ds. katechezy parafialnej prowadzi swoje prace w ścisłym porozumieniu z zespołem roboczym ds. kontaktów z rządem w sprawie lekcji religii w szkole, który tworzy ramy programowe lekcji religii w szkole. Zespołem tym kieruje bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP.

- Nie wiemy co będzie za pół roku czy rok, obecna rzeczywistość jest bardzo zmienna, ale jako nauczyciele wiary musimy umieć się w niej odnaleźć. Musimy też umieć motywować uczniów, młodzież. Wybrzmiała zatem potrzeba, aby lekcja religii była bardziej atrakcyjna. Ponawiamy stale apel do nauczycieli religii, aby nie szczędzili swoich talentów, zaangażowania i sił, żeby te lekcje miały rzeczywiście swój blask i urok. Tu też potrzeba charyzmatycznych nauczycieli i jest ich sporo - powiedział bp Mendyk.

Jak dodał, jeśli gdzieś jeszcze młodzież zostaje specjalnie na ostatnią, siódmą czy ósmą godzinę lekcyjną, aby wziąć udział w lekcji religii, to "tylko dlatego, że spotykają się z życzliwością, otwartością i zrozumieniem swoich nauczycieli i przewodników wiary".

Biskupi zauważyli też problem dotyczący uczniów, którzy nie chodzą na lekcje religii dlatego, że nie mają już w szkole takiej możliwości - jest ona organizowana najczęściej na ostatniej godzinie lekcyjnej, a oni muszą zdążyć na powrotny transport do domu. Dotyczy to zwłaszcza małych miejscowości i terenów wiejskich. - W związku z tym jest zachęta, aby organizować dla nich w parafiach jakąś formę pomocy w duchowym wzrastaniu - dodał bp Mendyk.

Biskupi podczas pracy w grupach na tematach katechezy i lekcji religii rozmawiali też o wspieraniu samych katechetów świeckich, którzy od początku zmian dokonywanych przez MEN przeciwko nim protestowali. - Czynimy to, co możliwe, aby ich ochronić i umożliwić kontynuację pracy. Ten ruch powszechnego wsparcia dla nauczycieli religii jest bardzo widoczny. Chcemy, aby w katechezie zostawali najlepsi i nie rozgraniczamy ich tu na duchownych i świeckich. Patrzymy natomiast na ich zaangażowanie, kompetencje i wrażliwość wiary oraz zdolność budowania relacji - zapewnił bp Marek Mendyk.

lk



 

Polecane
Emerytury
Stażowe