"Program kolejowy CPK został obcięty o 75%, a budowa lotniska opóźni się co najmniej o 4 lata"

Co musisz wiedzieć?
- Szymon Huptyś informuje, że program kolejowy CPK miał zostać obcięty o 75 proc.
- Członek stowarzyszenia Tak dla CPK mówił także, że data otwarcia inwestycji została przesunięta do 2032 r.
- Pierwotna wersja CPK zakładała, że nowe centralne lotnisko miałoby powstać do 2030 r.
W rozmowie dla Radia Wnet członek stowarzyszenia Tak dla CPK Szymon Huptyś mówił o sytuacji wokół programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jako stowarzyszenie Tak dla CPK uważamy, że obcięcie o 75 proc. programu kolejowego CPK jest niedopuszczalne i szkodliwe, a przede wszystkim wykluczające. Dlatego że wiele miast i miasteczek mogło zyskać połączenia kolejowe albo odzyskać połączenia dzięki poprzedniej wersji tego programu
– powiedział członek stowarzyszenia Tak dla CPK.
Jak czytamy na stronie stowarzyszenia Tak dla CPK, program kolejowy według nowych planów ma zawierać budowę około 500 km linii Kolei Dużych Prędkości.
Przyjęty w 2023 r. przez poprzedni rząd Program Wieloletni CPK zakładał, że w ramach tego projektu, oprócz dużego lotniska między Łodzią a Warszawą, powstanie ok. 2000 km nowych linii kolejowych. Dzisiaj jest mowa o ok. 500 km linii kolei dużych prędkości, czyli tzw. igreka łączącego Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław
– czytamy na stronie Takdlacpk.org.pl.
Szymon Huptyś zwrócił także uwagę na to, że data otwarcia CPK miała zostać przesunięta do 2032 r.
W odniesieniu do komponentu lotniskowego zwracamy uwagę na to, że zamiast roku 2028 mamy w dokumentach zapisany rok otwarcia na 2032, a przypomnę, że przedwczoraj rzecznik rządu Adam Szłapka podał datę 2035 i zachodzimy w głowę, czy to było tylko przejęzyczenie, czy po prostu zdradzenie pewnej tajemnicy
– zauważył Szymon Huptyś.
- Prof. Ewa Łętowska, RPO za czasów Jaruzelskiego, uderza na antenie neo-TVP w Bodnara i Giertycha
- Niepokojące zaginięcie dyrektora NCBiR. Trop urywa się nad rzeką
- PKP Intercity wydał pilny komunikat
- Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej
- "Odeszła od nas". Smutny komunikat wrocławskiego zoo
- Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej
- Pilny komunikat ambasady USA w Polsce dla studentów. "Ze skutkiem natychmiastowym"
- Komunikat dla mieszkańców Warszawy
- Unia Europejska szykuje potężne uderzenie w polskich rolników
CPK zostanie otwarte w 2035 roku?
Minister ds. UE i rzecznik rządu Adam Szłapka powiedział, że CPK ma zostać zrealizowane do 2035 r.
Realizujemy CPK – zarówno część kolejową, jak i budowę terminala. Inwestycja się rozpoczyna – będzie działała w 2035 roku
– powiedział Adam Szłapka, który wziął udział w czacie na żywo.
Następnie za pomocą wpisu na platformie X doprecyzował, że to była data otwarcia odcinków Kolei Dużych Prędkości z Łodzi do Poznania i Wrocławia.
CPK i pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Łodzi przez CPK zostanie uruchomiony w 2032 roku. Rok 2035 to data uruchomienia kolejnych odcinków KDP z Łodzi do Poznania i Wrocławia.
PiS nie zrobił nic, żeby rozpocząć budowę CPK. My działamy. Do zobaczenia na kolejnym live chacie
– napisał rzecznik rządu.
Co zawiera program CPK?
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
W grudniu 2024 r. rząd Donalda Tuska przyjął Program Wieloletni CPK na lata 2024–2032. Zgodnie z harmonogramem budowa lotniska na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy powinien uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Pierwotna wersja inwestycji
Pierwotna wersja inwestycji CPK została zawarta przez gabinet Mateusza Morawieckiego w październiku 2023 r. Zakładała m.in., że nowe centralne lotnisko miałoby powstać do 2030 roku. Przewidywała budowę 10 szprych (linii kolejowych), które – jak mówili politycy PiS – miały być kołem zamachowym rozwoju Polski, tworząc nową komunikację poprzez sieć połączeń kolejowych m.in. między Warszawą, Lublinem, Rzeszowem, Zamościem i Chełmem.
🗣️„Program kolejowy CPK został obcięty o 75%, a budowa lotniska opóźni się co najmniej o 4 lata” - Szymon Huptyś, stowarzyszenie „Tak dla CPK” @SzHuptys @skowronskiwnet ⬇️https://t.co/Z4WprHxpiS pic.twitter.com/n3tU6nA6EU
— RadioWnet (@RadioWNET) June 25, 2025
CPK i pierwszy odcinek Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Łodzi przez CPK zostanie uruchomiony w 2032 roku. Rok 2035 to data uruchomienia kolejnych odcinków KDP z Łodzi do Poznania i Wrocławia.
— Adam Szłapka (@adamSzlapka) June 23, 2025
PiS nie zrobił nic, żeby rozpocząć budowę CPK. My działamy. Do zobaczenia na…