KEP na Tydzień Wychowania: Rząd łamie prawo. Wychowanie nieobejmujące ducha jest powierzchowne i niepełne

Co musisz wiedzieć:
- 14 września rozpoczyna się w Kościele XV Tydzień Wychowania, z tej okazji biskupi skierowali do wiernych list, który odczytywany jest w kościołach dziś;
- W liście podjęto temat wychowania duchowego w kontekście rządowych zmian w programie szkolnym dotyczącym lekcji religii;
- KEP stwierdza, że działania rządu noszą znamiona dyskryminacyjne wobec wierzących, a inwestowanie w rozwój duchowy człowieka czyni proces wychowania głębokim i pełnym.
Dyskryminacja i nietolerancja
„Po raz pierwszy od 1989 roku rząd łamie obowiązujące prawo i podejmuje decyzje, które w sposób bezprecedensowy ograniczają znaczenie lekcji religii w procesie wychowania dzieci i młodzieży”, zaznaczyli biskupi w Liście na rozpoczynający się 14 października Tydzień Wychowania. Wskazali na zmiany takie jak ograniczenie lekcji religii do jednej tygodniowo, możliwość łączenia klas, umieszczanie ich na początku lub końcu zajęć oraz niewliczanie oceny z religii do średniej. „Tego rodzaju działania są wyrazem dyskryminacji i nietolerancji wobec osób wierzących w naszej Ojczyźnie”, napisali, przypominając, że Trybunał Konstytucyjny uznał je za niezgodne z Konstytucją.
„Wychowanie, które nie obejmuje duchowego wymiaru człowieka, jest powierzchowne i niepełne"
Biskupi wskazali, że obecność religii w szkole ma „wymiar wychowawczy, terapeutyczny i prewencyjny”, szczególnie wobec narastających problemów emocjonalnych, agresji czy uzależnień wśród dzieci i młodzieży. Lekcje religii – jak napisali – pomagają kształtować hierarchię wartości, uczą samodyscypliny i odpowiedzialności za własne decyzje. Zaapelowali również, aby dla uczniów, którzy nie uczestniczą w lekcjach religii, szkoły zapewniały wartościowe lekcje etyki. „Wychowanie, które nie obejmuje duchowego wymiaru człowieka, jest powierzchowne i niepełne”, dodali.
Podsumowując, biskupi przywołali słowa papieża Leona XIV, który wskazywał, że w wielu środowiskach wiara chrześcijańska jest dziś „uważana za coś absurdalnego, przeznaczonego dla osób słabych i mało inteligentnych”, a „człowiek wierzący jest wyśmiewany, prześladowany, pogardzany lub co najwyżej tolerowany i traktowany z litością”. „Można by zapytać, czy takim środowiskiem, gdzie lekcje religii traktowane są z lekceważeniem i są co najwyżej tolerowane, nie staje się dziś polska szkoła”, napisali.
- Ostrzegła kobiety przez Sowietami, zabił ją jeden z nich. Na Węgrzech beatyfikacja Márii Magdolny Bódi
- Spór na Górze Synaj: arcybiskup, przełożony klasztoru św. Katarzyny, ogłosił swoją rezygnację
- Kard. Schönborn w czasie pierwszej beatyfikacji w historii Estonii: Godzi się, aby pasterz pozostał przy swojej owczarni
- Pier Giorgio Frassati i Carlo Acutis kanonizowani przez Leona XIV
- Papież: nowi święci są zaproszeniem, by nie marnować swego życia, ale uczynić z niego arcydzieło
Skutki braku wiary
W swoim Liście członkowie Konferencji Episkopatu Polski podkreślili za Papieżem, że brak wiary prowadzi do dramatycznych skutków: „utraty sensu życia, zapomnienia o miłosierdziu, naruszania godności osoby ludzkiej […], kryzysu rodziny i wielu innych ran”. „Lekcje religii są odpowiedzią Kościoła i szkoły na te właśnie dramaty. Nie są żadnym przywilejem, ale prawem wierzących uczniów i rodziców, prawem, które potwierdza Konstytucja”, zaznaczyli. Na zakończenie wyrazili wdzięczność nauczycielom religii, wychowawcom i dyrektorom szkół oraz udzielili wszystkim pasterskiego błogosławieństwa.
BP KEP