Ukraina przejmuje rosyjskie samoloty. Chodzi o największe maszyny

Zajęcie czterech maszyn to jednak nie jest ostatnie słowo Ukraińców w tej sprawie. Kijowski sąd wydał już nakaz zajęcia 12 samolotów tego typu.
Wyrok jest owocem śledztwa, wszczętego na wniosek koncernu lotniczego Antonow z Ukrainy. Przedsiębiorstwo znane jest z produkcji wielkich samolotów towarowych wykorzystywanych m.in. przez rosyjskich przewoźników.
Zobacz też: „«Zawstydza» i «oskarża» Rząd RP”. Radosław Sikorski bohaterem rosyjskiej propagandy
"Według ukraińskiej strony Rosjanie naruszyli przepisy dotyczące certyfikatu dopuszczenia do lotów eksploatowanych przez siebie maszyn An-124. Taki certyfikat wydaje producent samolotu lub upoważniona przez niego instytucja lub firma, niezależna od przewoźnika eksploatującego samolot. Tymczasem według ukraińskiej strony rosyjski regulator Rosawiacja nielegalnie przyznała prawo wydawania certyfikatów dopuszczenia do lotów rusłanom spółce z grupy Wołga-Dniepr" – informuje "Wyborcza".
Rosja znalazła sposób na ominięcie sankcji?
Zobacz też: Putin stoi za katastrofą smoleńską? Mer Lwowa odpowiada jednoznacznie
Przewoźnik Wołga-Dniepr do niedawna posługiwał się przede wszystkim amerykańskimi Boeingami, a ukraińskie samoloty miały być wytrychem pozwalającym na omijanie zachodnich sankcji nałożonych na Rosję w związku z wybuchem rosyjsko-ukraińskiej wojny. Sąd w Kijowie orzekł, że maszyny mają być przekazane ukraińskiej agencji państwowej, będzie to jednak wymagało zatwierdzenia przez zagraniczne sądy. Nie obejdzie się bez arbitrażu międzynarodowych trybunałów.