Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?

Z powodu potężnego kryzysu niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, w przyszłym roku nawet 70 tys. pracowników za Odrą może stracić pracę.
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Niemieckie firmy w potężnym kryzysie

O sprawie pisze poczytny niemieckojęzyczny szwajcarski dziennik "Neue Zürcher Zeitung". 

Epicentrum samochodowego trzęsienia ziemi znajduje się w Niemczech: producenci i dostawcy chcą zlikwidować ponad 70 000 miejsc pracy

– obwieszcza hucznie dziennik. Jak podano w publikacji, niemieckie firmy są w potężnym kryzysie, a rok 2025 nie zapowiada się optymistycznie. Przyczyną problemów jest duży opór konsumentów podczas prób przejścia na e-mobilność i cyfryzację i związany z tym słaby popyt, surowe regulacje związane ze zmianami klimatycznymi, czy konkurencja z Chin.

Rok 2024 był ponury dla niemieckiej gospodarki, a zwłaszcza dla bardzo ważnego przemysłu motoryzacyjnego. Gospodarka wahała się między stagnacją a łagodną recesją, a oczekiwane ożywienie nie zmaterializowało się i nadal nie jest widoczne. W branży motoryzacyjnej Grupa Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW poniosły znaczne utraty zysków, a wielu dostawców radzi sobie jeszcze gorzej

– podaje "Neue Zürcher Zeitung". 

70 tys. osób bez pracy?

Z niektórych prognoz wynika, że ciągu nadchodzących miesięcy Niemczech pracę może stracić nawet 50 tysięcy osób, szczególnie w branży motoryzacyjnej i sektorach z nią powiązanych. Z kolei inne źródła wskazują, że liczba ta może sięgnąć 70 tysięcy. Przykładowo, koncern ZF, dostawca podzespołów motoryzacyjnych, ogłosił plany zamknięcia dwóch fabryk i likwidacji 12 tysięcy miejsc pracy. Z kolei firma Bosch planuje redukcję zatrudnienia o ponad 8 tysięcy osób. Gigant motoryzacyjny Audi zamierza zwolnić nawet 4,5 tysiąca pracowników. Z kolei Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego VDA w październiku opublikowało raport, z którego wynika, że przemysł motoryzacyjny w Niemczech zredukuje liczbę miejsc pracy o 186 tys. do 2035 roku. 

Obecnie w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pracuje ok. 800 tys. pracowników. W minionych 4 latach zredukowano już około 50 tys. etatów. 

 

 


 

POLECANE
Wiadomości
Jakie kolczyki pasują do okrągłej twarzy?

Biżuteria powinna do Ciebie pasować. Nie chodzi tu wcale o jej kształt, a o to, jak się w niej czujesz. Jeśli któryś wzór wyjątkowo Ci się podoba, nie bój się eksperymentów. W przypadku gdy chcesz jednak spojrzeć na temat od nieco bardziej praktycznej strony i zobaczyć, jakie modele podkreślają urodę okrągłej buzi, sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy.

Stubb: Pokój dla Ukrainy nie będzie ani idealny ani sprawiedliwy z ostatniej chwili
Stubb: Pokój dla Ukrainy nie będzie ani idealny ani sprawiedliwy

Trzeba być przygotowanym na to, że pokój dla Ukrainy nie będzie sprawiedliwy ani pełny – powiedział w środę prezydent Finlandii Alexander Stubb. „Często mówimy, że chcemy sprawiedliwego pokoju, ale jeśli jesteśmy szczerzy, to pokój rzadko kiedy taki jest. Jest raczej kompromisowy” – podkreślił.

Wyłączenia prądu w woj. pomorskim. Ważny komunikat z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu w woj. pomorskim. Ważny komunikat

Energa opublikowała nowy harmonogram planowych wyłączeń prądu na najbliższe dni w województwie pomorskim. Przerwy obejmą wiele miejscowości – m.in od Gdańska po Kartuzy, Starogard, Tczew, Puck i Wejherowo. Oto lokalizacje podane przez operatora.

Fatalne wieści dla Tuska. Tak Polacy ocenili pomysł premiera ws. odszkodowań dla ofiar wojny [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Fatalne wieści dla Tuska. Tak Polacy ocenili pomysł premiera ws. odszkodowań dla ofiar wojny [SONDAŻ]

W nowym badaniu SW Research dla Onetu zapytano Polaków, co sądzą o ostatniej sugestii Donalda Tuska, że Polska – w przypadku dalszej bierności Niemiec – może sama wypłacić zadośćuczynienia żyjącym ofiarom wojny.

Rubio: Polska dołączy do nas na G20, by zająć należne jej miejsce z ostatniej chwili
Rubio: Polska dołączy do nas na G20, by zająć należne jej miejsce

Polska dołączy do nas na G20, by zająć należne jej miejsce - oświadczył w środę Marco Rubio, sekretarz stanu Stanów Zjednoczonych, które w poniedziałek przejęły przewodnictwo w tej grupie. Szczyt przywódców G20 odbędzie się w grudniu przyszłego roku w Miami.

Jarosław Kaczyński ukarany. Jest decyzja komisji z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński ukarany. Jest decyzja komisji

Komisja etyki poselskiej ukarała posła PiS Jarosława Kaczyńskiego naganą za jego słowa podczas obchodów miesięcznicy smoleńskiej w sierpniu. Sejmowa komisja ukarała także szefa PiS za jego słowa pod adresem dziennikarza TVN24.

Sprawa Marii Kurowskiej, czy sprawa Kamila z Onetu? tylko u nas
Sprawa Marii Kurowskiej, czy sprawa "Kamila z Onetu"?

Sprawa Marii Kurowskiej pokazuje, jak w „uśmiechniętej Polsce” granica między normalnym działaniem posła, a „aferą” zależy wyłącznie od tego, kto akurat rządzi. Kurowską atakuje się za coś, co jest absolutnym fundamentem demokracji: zabieganie o środki dla własnego regionu i pilnowanie, by nie trafiały donikąd.

Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego

Na Podkarpaciu potwierdzono 26 przypadków odry powiązanych z jednym ogniskiem epidemicznym i jedno podejrzenie choroby. Sanepid prowadzi dochodzenie i przypomina o szczepieniach oraz zaleca maseczki i unikanie dużych skupisk.

Wraca sprawa śmierci Matthew Perry’ego. Sąd wydał wyrok z ostatniej chwili
Wraca sprawa śmierci Matthew Perry’ego. Sąd wydał wyrok

Salvador Plasencia, jeden z lekarzy odpowiedzialnych za śmierć aktora Przyjaciele Matthew Perry’ego, został skazany na 30 miesięcy więzienia w związku z przedawkowaniem ketaminy, które doprowadziło do śmierci 54-letniego gwiazdora. Wyrok zapadł w środę przed sądem federalnym w Los Angeles.

Przełom w SN: Uchwała wyznacza granicę między polską Konstytucją a prawem UE tylko u nas
Przełom w SN: Uchwała wyznacza granicę między polską Konstytucją a prawem UE

Historyczna decyzja Sądu Najwyższego wywołała polityczne i prawne trzęsienie ziemi. Uchwała z 3 grudnia po raz pierwszy tak jednoznacznie wyznacza granicę między polską Konstytucją a prawem UE, stwierdzając, że TSUE działał poza swoimi kompetencjami. To ruch, który może na nowo ułożyć relacje Polska–Unia i zmienić sposób funkcjonowania całego wymiaru sprawiedliwości.

REKLAMA

Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?

Z powodu potężnego kryzysu niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, w przyszłym roku nawet 70 tys. pracowników za Odrą może stracić pracę.
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Niemieckie firmy w potężnym kryzysie

O sprawie pisze poczytny niemieckojęzyczny szwajcarski dziennik "Neue Zürcher Zeitung". 

Epicentrum samochodowego trzęsienia ziemi znajduje się w Niemczech: producenci i dostawcy chcą zlikwidować ponad 70 000 miejsc pracy

– obwieszcza hucznie dziennik. Jak podano w publikacji, niemieckie firmy są w potężnym kryzysie, a rok 2025 nie zapowiada się optymistycznie. Przyczyną problemów jest duży opór konsumentów podczas prób przejścia na e-mobilność i cyfryzację i związany z tym słaby popyt, surowe regulacje związane ze zmianami klimatycznymi, czy konkurencja z Chin.

Rok 2024 był ponury dla niemieckiej gospodarki, a zwłaszcza dla bardzo ważnego przemysłu motoryzacyjnego. Gospodarka wahała się między stagnacją a łagodną recesją, a oczekiwane ożywienie nie zmaterializowało się i nadal nie jest widoczne. W branży motoryzacyjnej Grupa Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW poniosły znaczne utraty zysków, a wielu dostawców radzi sobie jeszcze gorzej

– podaje "Neue Zürcher Zeitung". 

70 tys. osób bez pracy?

Z niektórych prognoz wynika, że ciągu nadchodzących miesięcy Niemczech pracę może stracić nawet 50 tysięcy osób, szczególnie w branży motoryzacyjnej i sektorach z nią powiązanych. Z kolei inne źródła wskazują, że liczba ta może sięgnąć 70 tysięcy. Przykładowo, koncern ZF, dostawca podzespołów motoryzacyjnych, ogłosił plany zamknięcia dwóch fabryk i likwidacji 12 tysięcy miejsc pracy. Z kolei firma Bosch planuje redukcję zatrudnienia o ponad 8 tysięcy osób. Gigant motoryzacyjny Audi zamierza zwolnić nawet 4,5 tysiąca pracowników. Z kolei Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego VDA w październiku opublikowało raport, z którego wynika, że przemysł motoryzacyjny w Niemczech zredukuje liczbę miejsc pracy o 186 tys. do 2035 roku. 

Obecnie w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pracuje ok. 800 tys. pracowników. W minionych 4 latach zredukowano już około 50 tys. etatów. 

 

 



 

Polecane