Katastrofa unijnej elektromobilności

Unia Europejska, która na siłę wprowadza dążenie do zeroemisyjności – dodajmy, że chodzi o zeroemisyjność obywateli unijnych krajów, nie zaś urzędów, ani tym bardziej wielkich koncernów – zabrnęła w ślepą uliczkę. Rynek samochodowy, na którym najlepiej widać i zmieniające się unijne prawo, i jego znaczenie dla gospodarek, a przede wszystkim codzienności obywateli krajów członkowskich UE, pokazuje, że moda na silniki spalinowe nieprędko (jeżeli w ogóle) przeminie.
Samochód elektryczny, zdjęcie podglądowe Katastrofa unijnej elektromobilności
Samochód elektryczny, zdjęcie podglądowe / Unsplash

Pomysły eurokratów wciąż się rozwijają, ale ostatnie tygodnie pokazują, że nie mają one najmniejszych szans na zadomowienie się ani w świadomości przeciętnego Niemca, Francuza, Belga czy Polaka, ani tym bardziej w świadomości menedżerów gigantycznych koncernów nastawionych przede wszystkim na zysk – nie na ochronę przyrody. Na którą i tak, nawiasem mówiąc, nie mają żadnego wpływu.

Blamaż z wyposażeniem niemieckich policjantów w elektryczne radiowozy, który rozsławił policję z Badenii-Wirtembergii, z jednej strony wzbudzał śmiech europejskich polityków, z drugiej – wywołał niemały popłoch wśród wojskowych, którzy dowiedzieli się, że podobna przyszłość może czekać niedługo także ich ciężki sprzęt – w tym czołgi i samoloty. Szczególnie że prace nad ekorozwiązaniami w wojsku są w bardzo wysokim stopniu zaawansowane. 

 

Prawie nikt nie chce elektryków

Na zeroemisyjność, która – przypomnijmy – jest wskaźnikiem nieprodukowania gazów cieplarnianych na żadnym etapie pozyskiwania energii lub na żadnym etapie prowadzenia produkcji, lub świadczenia usług, eurokraci stawiali zawsze najsilniejsze karty. Niemal siłowe przesadzanie Europejczyków na samochody z napędem wyłącznie elektrycznym było zamysłem, który miał ratować przemysł ciężki w krajach wspólnoty. Faktycznie Komisji Europejskiej chodziło wyłącznie o przemysł ciężki przede wszystkim w Niemczech i we Francji, gdzie funkcjonują największe europejskie zakłady produkujące samochody. Państwa, których rola w tym przemyśle sprowadzała się wyłącznie do pozycji konsumentów, na ekozmianach niewiele zyskiwały, często wręcz traciły. W przypadku Polski chodzi o zamykanie kopalń węgla kamiennego i brunatnego oraz zakładów produkujących prąd z paliw kopalnych. Przemysłu samochodowego Polska i tak już nie ma po latach przemian ustrojowych i planie Balcerowicza, który skutecznie doprowadził największe polskie firmy do upadłości, co pozwoliło zachodnioeuropejskiemu kapitałowi na przejmowanie samych zakładów, a przede wszystkim należących do nich gruntów. Dzisiaj polityka Brukseli sięga jeszcze dalej, bo próbuje wymusić ogólnokontynentalną przesiadkę na samochody elektryczne – to z czasem ma doprowadzić do całkowitego zakazu najpierw kupowania samochodów o tradycyjnym napędzie, a później korzystania z nich. Problem polega na tym, że mieszkańców krajów przyjętych do Unii Europejskiej w drugim etapie rozszerzenia, a więc m.in. Polski, nie stać na masowe przesiadanie się do elektryków. Najnowsze modele Tesli z polskimi rejestracjami wciąż są nad Wisłą rzadkością, a maksimum możliwości przeciętnego kierowcy stanowią samochody hybrydowe, zasilane w części tradycyjnym paliwem, a w części z akumulatorów. Aktem zamykającym wprowadzenie projektu zeroemisyjności do końca miała być przebudowa europejskich fabryk samochodowych, zmiana linii produkcyjnych i wejście na konkurencyjny – zdominowany przede wszystkim przez tanie, chińskie modele – rynek elektryków. Efekt? Bezprecedensowy w XXI wieku kryzys przemysłowy w Europie – przede wszystkim w Niemczech, gdzie dwóch największych producentów, czyli Volkswagen i Audi, zapowiedziało masowe zwalnianie pracowników i zamykanie fabryk – o czym za chwilę. 

 

Na parkingu zamiast w pościgu

Przeciwko elektromobilności, której plany sięgają dużo dalej niż na ulice europejskich miast, dotyczą bowiem również przezbrojenia największych armii kontynentu, produkcji elektrycznych czołgów i samolotów, świadczy sam pragmatyzm. I grupy zawodowe, których rolą dotychczas było wspieranie pomysłów Brukseli i probrukselskich rządów w Europie. 

Oto w ubiegłym tygodniu rząd kraju związkowego Badenii-Wirtembergii przyznał się do porażki swojego pilotażowego programu wymiany floty policyjnych samochodów na elektryczne i hybrydowe. Już latem rząd tego landu ogłaszał, że tutejsza policja będzie jako pierwsza przecierać szlaki w elektromobilności niemieckich służb mundurowych. Tamtejsza policja dostała do użytku 150 samochodów w pełni elektrycznych i 113 hybrydowych. 

Tymczasem dzisiaj związek zawodowy policjantów na szczeblu krajowym protestuje przeciwko pomysłowi zamiany tradycyjnych radiowozów na te elektryczne. Powód był prosty – policjanci z południa Niemiec częściej niż na interwencje musieli jeździć do... stacji ładowania. Najczęściej przy hipermarketach, co z czasem zaczęło wzbudzać wesołość podatników, szybko zamieniającą się w złość, kiedy okazało się, że duża część interwencji po prostu nie mogła się odbyć. Elektryki miały za mały zasięg i nie zawsze wygrywały pościgi za coraz liczniejszymi w Niemczech gangami imigrantów. 
– To kompletny absurd – tak pomysł policyjnych elektryków w Badenii-Wirtembergii krytykował w niemieckich mediach Rainer Wendt, federalny przewodniczący niemieckiego związku zawodowego policji, przestrzegając jednocześnie przed podobnymi pomysłami w przyszłości. Mówił o policji, ale nie jest tajemnicą, że ekourzędnicy mają coraz większe plany również wobec pozostałych służb mundurowych, w tym przede wszystkim wojska. A wizja czołgów stających w połowie pola walki lub masowo tankowanych przy sieciach supermarketów może żołnierzy przerażać – choć większość Niemców reaguje na nią śmiechem.

 

Amerykanie: czołg na baterie to absurd

Jednak czołg na baterie wcale nie jest takim nierealnym projektem – przynajmniej w wydaniu urzędników w Brukseli. Prace nad nim już trwają, nawet pomimo tego, że z pomysłu całkowicie wycofała się armia Stanów Zjednoczonych, uznając, że takie czołgi szybko stałyby się nieruchomym celem zamiast bronią ofensywną. Nawiasem mówiąc, Amerykanie już dzisiaj deklarują, że maks elektromobilności w najsilniejszej armii świata będą stanowić pojazdy terenowe (pracuje nad nimi koncern General Motors). Czołgi, działa samobieżne czy transportery opancerzone ze względu na ich strategiczne znaczenie dla bitew będą napędzane tradycyjnie. 

Bruksela widzi jednak sprawy zupełnie inaczej, rozmawiając o ewentualnej współpracy z południowokoreańskim koncernem Hyundai Rotem (tym, który dostarcza do Polski czołgi K2). Pierwszy produkt koreański ma mieć napęd hybrydowy, jednak docelowo zostanie wyposażony w napęd wodorowo-elektryczny.

Jak czołgi na baterie będą się miały wobec planów zbudowania paneuropejskiej armii UE? Nad tym na razie stratedzy z Brukseli się nie zastanawiają. Za to coraz częściej mówią o kolejnym rozwiązaniu... Chodzi o elektryczne samoloty.

Przemysł lotniczy bardzo ostrożnie podchodzi do tego typu rozwiązań z wielu powodów. Pierwszy to oczekiwana moc ciągu – żeby samolot zyskał odpowiednią siłę nośną, musi mieć prędkość, która ją zagwarantuje. Jak na razie najlepiej zdają tu egzaminy silniki odrzutowe – z punktu widzenia eurokratów wadliwe, bo powodują większą emisję paliw kopalnych w jednostce czasu niż kilkaset samochodów naraz. 

Na razie na europejskim i amerykańskim niebie możemy zobaczyć – a i to nieczęsto – jeden certyfikowany samolot elektryczny, słoweńsko-amerykański Pipistrel Velis Electro. Jego wadą jest nie więcej niż 50 minut lotu na maksymalnej wysokości 3,5 tys. metrów. 

Jednak unijne polecenie poszukiwania zeroemisyjnych rozwiązań napędu otrzymał również francuski koncern Airbus. Wspólnie z grupą Renault podpisał już umowę, której celem jest wykorzystanie synergii w celu przyspieszenia realizacji planów elektryfikacji obu firm. Nad ekonapędem lotniczym pracuje także start-up lotniczy Elysian, który wraz z Delft University of Technology w Holandii opracował koncepcję samolotu EX9, który miałby pomieścić więcej pasażerów i pokonać znacznie dłuższe trasy, niż wcześniej sądzono. W elektrycznym samolocie zmieści się 90 osób – razem z pilotami i obsługą – i będzie mógł przelecieć do 900 kilometrów bez konieczności lądowania i ładowania akumulatorów. Oczywiście pod warunkiem, że trafi na odpowiednią pogodę i nie będzie musiał lecieć pod wiatr. 

Większość europejskich linii lotniczych zapowiedziało, że nie odważy się wprowadzić takiego samolotu do swojej floty w przewidywalnej przyszłości. Wolą opierać się na sprawdzonych i w miarę niezawodnych rozwiązaniach opartych na paliwach kopalnych i wysokiej emisji gazów cieplarnianych. 

 

Stare jednak tańsze

Jaka będzie przyszłość elektromobilności? Być może problem z bateriami, które wciąż nie spełniają oczekiwań kierowców, a w produkcji są droższe niż baryłka ropy naftowej, przeniosą z czasem samochody elektryczne do działu wynalazków, które się nie sprawdziły. Część może stać się pierwowzorami samochodów miejskich w coraz bardziej rozrastających się metropoliach. Producenci paliw tradycyjnych są pewni swego – bez względu na unijną politykę moda na silniki spalinowe po prostu nie minie. Są bardziej niezawodne i – w ostatecznym rozrachunku – tańsze, co z czasem zacznie mieć znaczenie również dla brukselskiej administracji. Bo dla podatników w UE już zaczyna mieć.


 

POLECANE
Wielki Bu jest już w Polsce. Trwa akcja służb z ostatniej chwili
"Wielki Bu" jest już w Polsce. Trwa akcja służb

Patryk M., pseudonim Wielki Bu, jest już w Polsce i trwa właśnie przekazywanie go polskim służbom – informuje serwis tvn24.pl.

Poseł PO: Ktoś, kto jest podejrzany, jest przestępcą z ostatniej chwili
Poseł PO: "Ktoś, kto jest podejrzany, jest przestępcą"

– Ktoś, kto jest podejrzany, to jest przestępcą. Zbigniew Ziobro, by móc dochodzić swojej niewinności, musi stanąć przed sprawiedliwym sądem – stwierdził poseł PO Konrad Frysztak. Słowa polityka oburzyły opinię publiczną. "Kiedy usunęliście z Konstytucji domniemanie niewinności?" – pytają internauci.

Ryanair zmienia zasady. Zostało już tylko kilka dni z ostatniej chwili
Ryanair zmienia zasady. Zostało już tylko kilka dni

Ryanair od 12 listopada 2025 r. przechodzi wyłącznie na cyfrowe karty pokładowe w aplikacji. Papierowe boarding passy znikają.

Żurek odkrywa karty: Wybory sędziów do KRS ma przeprowadzać PKW z ostatniej chwili
Żurek odkrywa karty: "Wybory sędziów do KRS ma przeprowadzać PKW"

– Obecny KRS nie jest zgodny z polską konstytucją. Musimy przywrócić w Polsce państwo prawa – grzmiał w czwartek, podczas konferencji prasowej, minister sprawiedliwości Waldemar Żurek. Jak przekazano, projekt ustawy o KRS przewiduje, że wybory sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa ma organizować PKW.

Rusza program powszechnych szkoleń obronnych „wGotowości” z ostatniej chwili
Rusza program powszechnych szkoleń obronnych „wGotowości”

Rusza pilotaż programu powszechnych szkoleń obronnych „wGotowości”, który rozpocznie się 22 listopada br. – zapowiedział w czwartek wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz. Podkreślił, że program skierowany jest do wszystkich chętnych polskich obywateli.

Opieka medyczna w areszcie? Była urzędniczka Ministerstwa Sprawiedliwości nie ma złudzeń z ostatniej chwili
Opieka medyczna w areszcie? Była urzędniczka Ministerstwa Sprawiedliwości nie ma złudzeń

– Mała kratka aż kusiła, żeby przeciągnąć sweter czy piżamę i coś sobie zrobić… To były takie skrajne sytuacje i moje prawo do obrony zostało zgruzowane – wspomina w rozmowie z Telewizją wPolsce24 pani Urszula Dubejko.

Nowy przewodniczący Polski 2050. Hołownia zabiera głos ws. swojego następcy z ostatniej chwili
Nowy przewodniczący Polski 2050. Hołownia zabiera głos ws. swojego następcy

Szymon Hołownia kilka tygodni temu oficjalnie ogłosił, że nie będzie ubiegał się o reelekcję na stanowisko przewodniczącego Polski 2050. Lider ugrupowania zapowiada jednak, że wskaże swojego następcę, gdy tylko zakończy się proces zgłaszania kandydatów. Jak nieoficjalnie ustaliło RMF FM, jego faworytką ma być Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Niemcy: Blisko trzy czwarte Niemców niezadowolonych z pracy kanclerza Merza [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Niemcy: Blisko trzy czwarte Niemców niezadowolonych z pracy kanclerza Merza [SONDAŻ]

Po pół roku urzędowania kanclerza Niemiec Friedricha Merza z jego pracy niezadowolonych jest 72 proc. Niemców, a zadowolonych – 25 proc. – wynika z badania instytutu Forsa. W sondażu partyjnym blok chadecki Merza, CDU/CSU pozostaje o dwa punkty procentowe za prawicowo-populistyczną AfD.

Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego

Alert RCB w woj. podkarpackim: od 6 do 15 listopada 2025 r. z samolotów będą zrzucane przynęty ze szczepionką przeciw wściekliźnie dla lisów wolno żyjących. Ostrzeżenie wysłano do osób przebywających na terenie regionu.

Jesteś klientem PGE? Pilny komunikat z ostatniej chwili
Jesteś klientem PGE? Pilny komunikat

Ostrzegamy przed e-mailami o "zwrocie z PGE". To zwykły phishing. Fałszywa korekta faktury i "dekret" o obniżkach cen prądu mają skłonić do podania danych karty oraz kodu 3D Secure.

REKLAMA

Katastrofa unijnej elektromobilności

Unia Europejska, która na siłę wprowadza dążenie do zeroemisyjności – dodajmy, że chodzi o zeroemisyjność obywateli unijnych krajów, nie zaś urzędów, ani tym bardziej wielkich koncernów – zabrnęła w ślepą uliczkę. Rynek samochodowy, na którym najlepiej widać i zmieniające się unijne prawo, i jego znaczenie dla gospodarek, a przede wszystkim codzienności obywateli krajów członkowskich UE, pokazuje, że moda na silniki spalinowe nieprędko (jeżeli w ogóle) przeminie.
Samochód elektryczny, zdjęcie podglądowe Katastrofa unijnej elektromobilności
Samochód elektryczny, zdjęcie podglądowe / Unsplash

Pomysły eurokratów wciąż się rozwijają, ale ostatnie tygodnie pokazują, że nie mają one najmniejszych szans na zadomowienie się ani w świadomości przeciętnego Niemca, Francuza, Belga czy Polaka, ani tym bardziej w świadomości menedżerów gigantycznych koncernów nastawionych przede wszystkim na zysk – nie na ochronę przyrody. Na którą i tak, nawiasem mówiąc, nie mają żadnego wpływu.

Blamaż z wyposażeniem niemieckich policjantów w elektryczne radiowozy, który rozsławił policję z Badenii-Wirtembergii, z jednej strony wzbudzał śmiech europejskich polityków, z drugiej – wywołał niemały popłoch wśród wojskowych, którzy dowiedzieli się, że podobna przyszłość może czekać niedługo także ich ciężki sprzęt – w tym czołgi i samoloty. Szczególnie że prace nad ekorozwiązaniami w wojsku są w bardzo wysokim stopniu zaawansowane. 

 

Prawie nikt nie chce elektryków

Na zeroemisyjność, która – przypomnijmy – jest wskaźnikiem nieprodukowania gazów cieplarnianych na żadnym etapie pozyskiwania energii lub na żadnym etapie prowadzenia produkcji, lub świadczenia usług, eurokraci stawiali zawsze najsilniejsze karty. Niemal siłowe przesadzanie Europejczyków na samochody z napędem wyłącznie elektrycznym było zamysłem, który miał ratować przemysł ciężki w krajach wspólnoty. Faktycznie Komisji Europejskiej chodziło wyłącznie o przemysł ciężki przede wszystkim w Niemczech i we Francji, gdzie funkcjonują największe europejskie zakłady produkujące samochody. Państwa, których rola w tym przemyśle sprowadzała się wyłącznie do pozycji konsumentów, na ekozmianach niewiele zyskiwały, często wręcz traciły. W przypadku Polski chodzi o zamykanie kopalń węgla kamiennego i brunatnego oraz zakładów produkujących prąd z paliw kopalnych. Przemysłu samochodowego Polska i tak już nie ma po latach przemian ustrojowych i planie Balcerowicza, który skutecznie doprowadził największe polskie firmy do upadłości, co pozwoliło zachodnioeuropejskiemu kapitałowi na przejmowanie samych zakładów, a przede wszystkim należących do nich gruntów. Dzisiaj polityka Brukseli sięga jeszcze dalej, bo próbuje wymusić ogólnokontynentalną przesiadkę na samochody elektryczne – to z czasem ma doprowadzić do całkowitego zakazu najpierw kupowania samochodów o tradycyjnym napędzie, a później korzystania z nich. Problem polega na tym, że mieszkańców krajów przyjętych do Unii Europejskiej w drugim etapie rozszerzenia, a więc m.in. Polski, nie stać na masowe przesiadanie się do elektryków. Najnowsze modele Tesli z polskimi rejestracjami wciąż są nad Wisłą rzadkością, a maksimum możliwości przeciętnego kierowcy stanowią samochody hybrydowe, zasilane w części tradycyjnym paliwem, a w części z akumulatorów. Aktem zamykającym wprowadzenie projektu zeroemisyjności do końca miała być przebudowa europejskich fabryk samochodowych, zmiana linii produkcyjnych i wejście na konkurencyjny – zdominowany przede wszystkim przez tanie, chińskie modele – rynek elektryków. Efekt? Bezprecedensowy w XXI wieku kryzys przemysłowy w Europie – przede wszystkim w Niemczech, gdzie dwóch największych producentów, czyli Volkswagen i Audi, zapowiedziało masowe zwalnianie pracowników i zamykanie fabryk – o czym za chwilę. 

 

Na parkingu zamiast w pościgu

Przeciwko elektromobilności, której plany sięgają dużo dalej niż na ulice europejskich miast, dotyczą bowiem również przezbrojenia największych armii kontynentu, produkcji elektrycznych czołgów i samolotów, świadczy sam pragmatyzm. I grupy zawodowe, których rolą dotychczas było wspieranie pomysłów Brukseli i probrukselskich rządów w Europie. 

Oto w ubiegłym tygodniu rząd kraju związkowego Badenii-Wirtembergii przyznał się do porażki swojego pilotażowego programu wymiany floty policyjnych samochodów na elektryczne i hybrydowe. Już latem rząd tego landu ogłaszał, że tutejsza policja będzie jako pierwsza przecierać szlaki w elektromobilności niemieckich służb mundurowych. Tamtejsza policja dostała do użytku 150 samochodów w pełni elektrycznych i 113 hybrydowych. 

Tymczasem dzisiaj związek zawodowy policjantów na szczeblu krajowym protestuje przeciwko pomysłowi zamiany tradycyjnych radiowozów na te elektryczne. Powód był prosty – policjanci z południa Niemiec częściej niż na interwencje musieli jeździć do... stacji ładowania. Najczęściej przy hipermarketach, co z czasem zaczęło wzbudzać wesołość podatników, szybko zamieniającą się w złość, kiedy okazało się, że duża część interwencji po prostu nie mogła się odbyć. Elektryki miały za mały zasięg i nie zawsze wygrywały pościgi za coraz liczniejszymi w Niemczech gangami imigrantów. 
– To kompletny absurd – tak pomysł policyjnych elektryków w Badenii-Wirtembergii krytykował w niemieckich mediach Rainer Wendt, federalny przewodniczący niemieckiego związku zawodowego policji, przestrzegając jednocześnie przed podobnymi pomysłami w przyszłości. Mówił o policji, ale nie jest tajemnicą, że ekourzędnicy mają coraz większe plany również wobec pozostałych służb mundurowych, w tym przede wszystkim wojska. A wizja czołgów stających w połowie pola walki lub masowo tankowanych przy sieciach supermarketów może żołnierzy przerażać – choć większość Niemców reaguje na nią śmiechem.

 

Amerykanie: czołg na baterie to absurd

Jednak czołg na baterie wcale nie jest takim nierealnym projektem – przynajmniej w wydaniu urzędników w Brukseli. Prace nad nim już trwają, nawet pomimo tego, że z pomysłu całkowicie wycofała się armia Stanów Zjednoczonych, uznając, że takie czołgi szybko stałyby się nieruchomym celem zamiast bronią ofensywną. Nawiasem mówiąc, Amerykanie już dzisiaj deklarują, że maks elektromobilności w najsilniejszej armii świata będą stanowić pojazdy terenowe (pracuje nad nimi koncern General Motors). Czołgi, działa samobieżne czy transportery opancerzone ze względu na ich strategiczne znaczenie dla bitew będą napędzane tradycyjnie. 

Bruksela widzi jednak sprawy zupełnie inaczej, rozmawiając o ewentualnej współpracy z południowokoreańskim koncernem Hyundai Rotem (tym, który dostarcza do Polski czołgi K2). Pierwszy produkt koreański ma mieć napęd hybrydowy, jednak docelowo zostanie wyposażony w napęd wodorowo-elektryczny.

Jak czołgi na baterie będą się miały wobec planów zbudowania paneuropejskiej armii UE? Nad tym na razie stratedzy z Brukseli się nie zastanawiają. Za to coraz częściej mówią o kolejnym rozwiązaniu... Chodzi o elektryczne samoloty.

Przemysł lotniczy bardzo ostrożnie podchodzi do tego typu rozwiązań z wielu powodów. Pierwszy to oczekiwana moc ciągu – żeby samolot zyskał odpowiednią siłę nośną, musi mieć prędkość, która ją zagwarantuje. Jak na razie najlepiej zdają tu egzaminy silniki odrzutowe – z punktu widzenia eurokratów wadliwe, bo powodują większą emisję paliw kopalnych w jednostce czasu niż kilkaset samochodów naraz. 

Na razie na europejskim i amerykańskim niebie możemy zobaczyć – a i to nieczęsto – jeden certyfikowany samolot elektryczny, słoweńsko-amerykański Pipistrel Velis Electro. Jego wadą jest nie więcej niż 50 minut lotu na maksymalnej wysokości 3,5 tys. metrów. 

Jednak unijne polecenie poszukiwania zeroemisyjnych rozwiązań napędu otrzymał również francuski koncern Airbus. Wspólnie z grupą Renault podpisał już umowę, której celem jest wykorzystanie synergii w celu przyspieszenia realizacji planów elektryfikacji obu firm. Nad ekonapędem lotniczym pracuje także start-up lotniczy Elysian, który wraz z Delft University of Technology w Holandii opracował koncepcję samolotu EX9, który miałby pomieścić więcej pasażerów i pokonać znacznie dłuższe trasy, niż wcześniej sądzono. W elektrycznym samolocie zmieści się 90 osób – razem z pilotami i obsługą – i będzie mógł przelecieć do 900 kilometrów bez konieczności lądowania i ładowania akumulatorów. Oczywiście pod warunkiem, że trafi na odpowiednią pogodę i nie będzie musiał lecieć pod wiatr. 

Większość europejskich linii lotniczych zapowiedziało, że nie odważy się wprowadzić takiego samolotu do swojej floty w przewidywalnej przyszłości. Wolą opierać się na sprawdzonych i w miarę niezawodnych rozwiązaniach opartych na paliwach kopalnych i wysokiej emisji gazów cieplarnianych. 

 

Stare jednak tańsze

Jaka będzie przyszłość elektromobilności? Być może problem z bateriami, które wciąż nie spełniają oczekiwań kierowców, a w produkcji są droższe niż baryłka ropy naftowej, przeniosą z czasem samochody elektryczne do działu wynalazków, które się nie sprawdziły. Część może stać się pierwowzorami samochodów miejskich w coraz bardziej rozrastających się metropoliach. Producenci paliw tradycyjnych są pewni swego – bez względu na unijną politykę moda na silniki spalinowe po prostu nie minie. Są bardziej niezawodne i – w ostatecznym rozrachunku – tańsze, co z czasem zacznie mieć znaczenie również dla brukselskiej administracji. Bo dla podatników w UE już zaczyna mieć.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe