loading
Proszę czekać...
Ryby- dlaczego warto je jeść?
Opublikowano dnia 30.09.2017 09:45
Rzadko goszczą na naszych stołach i ich stosunkowo mała ilość jest jednym z głównych błędów żywieniowych Polaków. Powinniśmy spożywać je przynajmniej dwa razy w tygodniu! Ryby mają mnóstwo zalet, m.in. dbają o serce czy wzmacniają odporność.

pixabay.com
Kiedyś ryby były podstawą menu w większości domów, gdyż często kosztowały mniej niż mięso. Ponadto nie mogło ich zabraknąć w okresie postu. Dzisiaj niestety te dania są niemalże produktem eksuluzywnym, a do ich zjedzenia nierzadko trzeba nas namawiać. Chcąc dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości witamin, ryby są w tej kwestii doskonałym wyborem, gdyż zawierają witaminy z grupy B oraz rozpuszczalne w tłuszczach: A, D i E. Są również doskonałym źródłem składników mineralnych, tj. fosfor, siarka, chlor, potas, sód, magnez, wapń czy żelazo.Ponadto dostarczają organizmowi wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które usprawniają pracę mięśnia sercowego oraz obniżają poziom szkodliwych lipidów we krwi. Ryby możemy podzielić ze względu na pochodzenie- słodkowodne (karp, pstrąg, sandacz) i morskie (łosoś, makrela, tuńczyk) oraz ze względu na zawartość tłuszczu- chude (dorsz, tuńczyk, sola, dorada), średniotłuste (karp, lin, leszcz) i tłuste (łosoś, halibut, szprotki, śledzie). Małe zainteresowanie tym produktem wynika głównie z ograniczonego dostępu i wyboru do świeżych ryb, a także wysokiej ceny czy problemów z jej przygotowaniem.

Dlaczego warto jeść ryby? Przede wszystkim ryby tłuste są źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, szczególnie łosoś, tuńczyk czy makrela. Te kwasy wpływają na prawidłową pracę serca, zapobiegają chorobom układu krążenia i obniżają ciśnienie. Ryby dbają także o linię, gdyż zawierają jod, który przyśpiesza przemianę materii. Tłuste ryby morskie hamują apetyt i wspomagają odchudzanie! Pieczone w folii, gotowane czy duszone są lekkostrawne, mają sporo łatwo przyswajalnego białka, zaś chude ryby słodkowodne zwiększają poziom seratoniny (hormonu szczęścia), działają antydepresyjnie. Wówczas najlepiej sięgać po ryby w okresie jesienno-zimowym, kiedy łapie nas chandra. Do najzdrowszych zalicza się tłuste ryby morskie ze względu na dużą zawartość nienasyconych kwasów omega-3. Jeśli nie przepadasz za rybami, sięgnij po oleje rybne, stosowane jako suplementy żywności. Na sklepowych półkach można je znaleźć w postaci syropu lub w kapsłukach.
W kwestii żywieniowej ryby mają głos i to bardzo istotny!
Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Związek
więcej
Wideo "Konstytucja dla obywateli, nie dla elit". Wywiad z Ewą Tomaszewską
Blogi
avatar
.
Rosemann

Rosemann: Ból…
Gdyby nie inicjatywa władz, mielibyśmy dziś na pierwszych stronach polskich i zagranicznych gazet prawdziwe a nie kadrowane z wielkim wysiłkiem pracowników Agory gorszące sceny z Warszawy. I mielibyśmy wielkiego kaca, że daliśmy sobie zepsuć święto, które raz tylko dane nam było przeżywać. I to tylko, że na to nie pozwolono powinno być dla nas ważne.
avatar
Jerzy
Bukowski

Jerzy Bukowski: Tusk wysoko zawiesza poprzeczkę
Nie odnoszę się do treści przemówień Tuska, lecz wyłącznie do retoryki i erystyki, którymi znakomicie włada.
avatar
Ryszard
Czarnecki

Ryszard Czarnecki: Największa demokracja świata
Świat stał się globalną wioską, to prawda, ale interesy narodowe i państwowe wciąż są głównym drogowskazem i punktem odniesienia. Globalizacja polityki międzynarodowej nie polega na tym, że poszczególne kraje przestają mieć interesy czy że je grzecznie przekazują organizacjom międzynarodowym, tylko na tym, że owe interesy stają się przedmiotem rozgrywek globalnych.
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.