loading
Proszę czekać...
reklama_pozioma
Feudałowie kultury czują się zagrożeni przez prof. Glińskiego
Opublikowano dnia 16.02.2017 21:21
Profesor Gliński wprowadza „dobrą zmianę” w kulturze. Zadanie ma niełatwe, bo zdecydował się naruszyć układ wzajemnych korzyści i zależności, jaki wytworzył się jeszcze w PRL. Jego przeciwnicy nie stronią od licznych prowokacji. 

screen YouTube
Powitalna prowokacja

Listopad 2015. Kilka dni po sformowaniu nowego rządu, Teatr Polski we Wrocławiu  wystawia sztukę „Dziewczyna i śmierć”. Na stronie internetowej czytamy:

Śmierć i dziewczyna to spektakl o tym, jak najsprawniej zadać torturę. Gdzie uderzać i z jaką kulturą? Do jakiej opowieści przywiązać naszą ofiarę? Co zrobić, by kat i ofiara mogli odczuwać się głębiej i intensywniej?
Wyobraźmy sobie tę sytuację.
Że przykładamy rękę do ciała drugiego człowieka jak do jakiegoś instrumentu. I gramy na nim tak długo i tak mocno, aż nas poprosi o bis.
Przedstawienie jest przeznaczone dla widzów NAPRAWDĘ dorosłych i zawiera sceny seksu”.


Do „rozbieranych” ról nie było wielu kandydatów wśród polskich aktorów, zatrudniono więc artystów z Czech. Gliński wyraził sprzeciw wobec inscenizacji. Na antenie Trójki mówił:

Jestem bardzo otwarty na eksperymenty artystyczne, na teatry offowe, na różnego rodzaju poszukiwania artystyczne, ale tego rodzaju rzeczy nie może być w sferze publicznej. Za pieniądze publiczne pornografii w polskich teatrach nie będzie i to mówię bardzo zdecydowanie”. 


Rozpoczyna się atak na ministra. Mainstreamowe media przykleiły my etykietkę cenzora. Tylko nieliczne tytuły informują, że dyrektor Teatru Polskiego, Krzysztof Mieszkowski jest posłem i aktywistą Nowoczesnej. W zamieszaniu wokół spektaklu uwadze wiele osób umknął fakt, że ministerstwo przyznało mu 5 milionów dotacji.

Spektakl krytykują także dolnośląscy samorządowcy PO, którzy po przegranych wyborach nie mają jakiegokolwiek powodu, by wspierać nowego ministra:

Janusz Marszałek (PO):

„Teatr Polski ma być misyjny, a nie pokazywać pornografię. Za daleko to wszystko poszło”. 
Przewodniczący klubu PO w sejmiku, Michał Bobowiec: „Nie ma zgody, by takie przedstawienia były pokazywane za publiczne pieniądze. Są granice, których przekroczyć nie można”.


W podobny ton uderzyli inni przedstawiciele opozycji, lecz im nikt nie przykleił cenzorskiej łatki. 

Po raz pierwszy od 1989 r. minister kultury stał się obiektem tak zmasowanego ataku. Ci, którzy znają sprawę „od kulis” mówią wprost: prowokacja była wymierzona w bezpośrednio Glińskiego. Miała być zasłoną dymną Mieszkowskiego, który obawiał się, że nowa ekipa pozbawi go milionowych dotacji. Wybryki wrocławskiego reżysera trwają od kilku lat. „Zaprzyjaźnione media” przemilczały fakt, że zadłużył teatr na ponad milion i trwonił publiczne pieniądze w „imię sztuki”. Nie po raz pierwszy twórcy kultury uznawanej za ambitną i „wysoką” stosują taktykę „najlepszą metodą obrony jest atak”. Dziś wiele osób postrzega ministra Glińskiego wyłącznie przez pryzmat wydarzeń z Wrocławia. Wystawiono mu ocenę, zanim faktycznie rozpoczął działania.
Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Temat Tygodnia
Muzeum Techniki
Największe i najstarsze muzeum techniczne w Polsce zostało postawione w stan likwidacji, chociaż wszyscy, którzy mogliby je uratować, deklarują, iż bardzo im zależy na jego dalszym istnieniu. Ale każdy chce przy tym ugrać coś dla siebie – pisze Andrzej Berezowski.
 
Zakochani w AK
Kilka miesięcy po rozwiązaniu Armii Krajowej powstał Testament Polski Walczącej – manifest działaczy polskiego podziemia. Echa owego testamentu brzmią chociażby w 21 postulatach gdańskich – przypomina Leszek Masierak  
 
Morawski musi odejść, ale czy na pewno?
 
Janusz Wolniak: O Teatrze Polskim we Wrocławiu głośno w całym kraju, ale tym, którym zależy na jego dobru, nie chodzi o taką popularność.
 
O emeryturach trzeba rozmawiać – Nie pracujemy nad projektem ustawy, który wprowadzałby np. staż składkowy – podkreśla prof. Marcin Zieleniecki, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, w rozmowie z Izabelą Kozłowską.


e-Wydanie Tygodnika Solidarność nr 8 / 2017 już dostępne
Związek
więcej
reklama_pionowa
Wideo Tysol.pl Wywiad Cezarego Krysztopy z Arturem Wosztylem
Blogi
avatar
.
Rosemann

Rosemann: Pany czyli o wyrywaniu z kontekstu
„Wyrywanie z kontekstu” było i jest wilczym prawem tych, co to im bardzo takie wyrywanie pasuje. Wilczym prawem jest także wykorzystywanie przez nich tak wyrwanych fragmentów wypowiedzi we własnym interesie.
avatar
Grzech
G

GrzechG: Zamęczą się na śmierć tą antypisowską narracją
Na ile się da, a na pewno się da, obecna ekipa musi być po prostu o wiele bardziej uważna w tym co robi i w tym co mówi. Uważna, to nie znaczy bojaźliwa czy mniej zdecydowana, może nawet powinna być bardziej zdecydowana.
avatar
Marcin
Kacprzak

Marcin Kacprzak: Nowa kanapa w Sejmie. Tym razem republikańska.
W polskiej polityce dzieje się dużo i często są to rzeczy bardzo nas zaskakujące. Na szczęście są też i takie, które Grzegorz Braun nazwałby „stałymi fragmentami gry”. Jeśli ktoś ceni sobie nieprzemijalność pewnych zjawisk społecznych i dzięki owej nieprzemijalności czuje się odrobinę lepiej i bezpieczniej, to proszę bardzo:
ciastkoWykorzystujemy pliki "cookies" aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Możesz zablokować możliwość wykorzystywania tych plików poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce internetowej.