Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują się do największej inwestycji w swojej historii – kontraktu na dostawę nawet 80 samolotów średniego zasięgu. Mimo że brazylijski Embraer zaoferował nie tylko nowoczesne maszyny, ale i budowę linii montażowej w Polsce, wszystko wskazuje na to, że wybór padnie na francusko-niemieckiego Airbusa A220 – tak wynika z nieoficjalnych informacji podawanych przez media. Czy narodowy przewoźnik zignorował propozycję, która mogła stworzyć tysiące miejsc pracy w kraju?
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • LOT przygotowuje się do realizacji rekordowego kontraktu na zakup nawet 80 samolotów Airbus A220. Z nieoficjalnych informacji wynika, że odrzucono ofertę brazylijskiego Embraera, który obiecywał uruchomienie montażu w Polsce.
  • Wybór Airbusa ma wymiar polityczny – to sygnał zacieśniania relacji z Francją po latach napięć, m.in. po anulowaniu kontraktu na śmigłowce Caracal w 2016 roku.
  • Decyzja o zakupie A220 może oznaczać rezygnację z szansy na rozwój krajowego przemysłu lotniczego, który mógłby zyskać miejsca pracy i nowe kompetencje technologiczne dzięki inwestycji Embraera. 

 

Aktualizacja 

LOT ogłosił już oficjalnie, że Airbus z modelem A220 wygrał przetarg na samoloty do obsługi połączeń regionalnych przewoźnika. 

Po publikacji tej informacji firma Embraer przysłała do nas oświadczenie następującej treści. 

 

Oświadczenie:

Szanujemy decyzję Polskich Linii Lotniczych LOT, jednak wierzymy, że samolot E2 pozostaje najlepszym wyborem dla LOT, zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i zrównoważonego rozwoju. E2 jest o 13% bardziej wydajny i w przeciwieństwie do większych samolotów konkurenta, doskonale uzupełnia obecną flotę LOT-u, składającą się z 186-miejscowych Boeingów 737 Max 8. Dodatkowo, pełna kompatybilność naszych odrzutowców z obecną flotą LOT-u, pozwoliłaby zaoszczędzić miliony euro przy przejściu na nowy typ samolotu. Rozumiemy jednak, że żyjemy w wyjątkowych czasach, w których geopolityka odgrywa istotną rolę. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie LOT-u naszą obecną flotą i zapewnianie obsługi na najwyższym poziomie. LOT jest dla Embraera cenionym partnerem i jesteśmy dumni z silnych relacji, które zbudowaliśmy przez lata. 

Embraer nadal wprowadza innowacje i rozwija się w branży lotniczej, odnotowując bezprecedensowy wzrost w sektorze komercyjnym, obronnym i prywatnych
odrzutowców.

 

Nieoficjalnie: LOT ma postawić na Airbusa

Kontrakt, który zostanie ogłoszony podczas poniedziałkowej Salonu Lotniczego w Paryżu, obejmuje początkowo około 40 maszyn A220, z opcją rozszerzenia do ponad 80. Wartość umowy szacuje się na miliardy dolarów, a jej ogłoszenie ma wymiar symboliczny – to wyraźne zbliżenie na linii Warszawa-Paryż po latach ochłodzenia stosunków. Niestety, dla polskiego przemysłu lotniczego ta decyzja może oznaczać zmarnowaną szansę.

Jak wskazuje biznesowy dodatek do "Super Expressu", wybór Airbusa jest sygnałem politycznym. Przypomniano, jak w 2016 roku rząd PiS anulował miliardowy kontrakt na zakup 50 śmigłowców Caracal od Airbusa, co wywołało kryzys w relacjach polsko-francuskich. 

Obecny kontrakt może być pierwszym krokiem do normalizacji relacji. Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wielokrotnie podkreślał wagę współpracy z francuskimi partnerami w dziedzinie obronności i technologii

– wskazano. 

 

Embraer kusił Polskę inwestycją 

Brazylijski Embraer oferował samoloty E2 – nowoczesne, oszczędne i konkurencyjne cenowo. Co więcej, firma deklarowała chęć uruchomienia montażu maszyn w Polsce, co dałoby impuls dla gospodarki i stworzyło tysiące miejsc pracy. Trudno nie odnieść wrażenia, że Airbusa zamiast Embraera to nie tylko decyzja biznesowa, ale przede wszystkim ukłon w stronę francusko-niemieckiego partnera w NATO i UE.

Airbus A220 to maszyna oszczędna, komfortowa, dobrze oceniana przez pasażerów i załogi. Jednak w przeciwieństwie do propozycji Embraera, A220 nie wnosi nic nowego do polskiej infrastruktury przemysłowej. LOT będzie korzystać z gotowego produktu, montowanego poza Polską, bez wpływu na rozwój krajowych kompetencji w zakresie lotnictwa.

Wiele wskazuje na to, że odrzucona propozycja Embraera może być największą zmarnowaną szansą dla polskiego przemysłu lotniczego w ostatnich latach. Zamiast zostać partnerem i producentem w globalnym łańcuchu dostaw, Polska znów zostaje rynkiem zbytu.


 

POLECANE
Ekspert: TSUE nie uznał powołania I Prezes SN za nielegalne, minister Mazur dezinformuje tylko u nas
Ekspert: TSUE nie uznał powołania I Prezes SN za nielegalne, minister Mazur dezinformuje

W czwartek 1 sierpnia 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w połączonych sprawach C‑422/23, C‑455/23, C‑459/23, C‑486/23 i C‑493/23 – tzw. sprawie Daka. Jak niemal każde orzeczenie dotyczące polskiego sądownictwa, również to natychmiast stało się obiektem medialnej gorączki interpretacyjnej i politycznych narracji. Niestety, wśród autorów tej dezinformacyjnej fali znalazł się również wiceminister sprawiedliwości Dariusz Mazur.

„Nigdy nie pozwolimy im zapomnieć”. Mentzen upamiętnił Powstańców pod Bramą Brandenburską z ostatniej chwili
„Nigdy nie pozwolimy im zapomnieć”. Mentzen upamiętnił Powstańców pod Bramą Brandenburską

W 81. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego lider Konfederacji, Sławomir Mentzen, wraz z posłami Nowej Nadziei udał się do Berlina. Symboliczne upamiętnienie odbyło się pod Bramą Brandenburską.

Nie żyje Joanna Kołaczkowska. Kabaret Hrabi ogłasza, co dalej Wiadomości
Nie żyje Joanna Kołaczkowska. Kabaret Hrabi ogłasza, co dalej

Kabaret Hrabi ogłosił decyzję dotyczącą swojej przyszłości po śmierci Joanny Kołaczkowskiej - jednej z najbardziej rozpoznawalnych postaci polskiej sceny kabaretowej. Artystka zmarła w lipcu po walce z chorobą nowotworową. Miała 59 lat.

Wydałem rozkaz . Trump odpowiada na prowokacje Rosji pilne
"Wydałem rozkaz" . Trump odpowiada na prowokacje Rosji

Prezydent USA Donald Trump powiedział, że wydał w piątek rozkaz rozmieszczenia dwóch okrętów podwodnych o napędzie nuklearnym w „odpowiednich rejonach” w reakcji na prowokacyjne groźby byłego prezydenta Rosji Dmitrija Miedwiediewa.

Nowy rozdział „Milionerów”. Teleturniej wraca w zaskakującej odsłonie Wiadomości
Nowy rozdział „Milionerów”. Teleturniej wraca w zaskakującej odsłonie

Po 25 latach emisji w TVN, popularny teleturniej „Milionerzy” zmienia stację. Od września program będzie nadawany w Polsacie, a jego prowadzącym pozostanie niezmiennie Hubert Urbański. To jedna z najgłośniejszych zmian na polskim rynku telewizyjnym w ostatnim czasie.

#CoPoTusku. Daniel Foubert: Tylko polski supremacjonizm uratuje Europę tylko u nas
#CoPoTusku. Daniel Foubert: Tylko polski supremacjonizm uratuje Europę

Polski supremacjonizm to jedyna droga do cywilizacyjnego ocalenia – nie jesteśmy przedmurzem Zachodu, lecz ostatnim murem przed całkowitym upadkiem. Przestańmy hamować naszą kulturową wyższość i uczyńmy z niej broń.

Komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Gdańska

Władze Gdańska ogłosiły ważną decyzję dotyczącą przebudowy ulicy Spacerowej - jednej z głównych tras między Oliwą a Osową i obwodnicą Trójmiasta. Głównym celem inwestycji jest poprawa komunikacji miejskiej, bezpieczeństwa rowerzystów oraz zmniejszenie korków.

Sędzia Iustitii miała zostać zatrzymana podczas jazdy pod wpływem środków odurzających z ostatniej chwili
Sędzia Iustitii miała zostać zatrzymana podczas jazdy pod wpływem środków odurzających

O zatrzymaniu przez policję, a w konsekwencji wszczęciu postępowania karnego i dyscyplinarnego wobec jednej z wiceprezes Sądu Okręgowego w Szczecinie poinformował w piątek rzecznik prasowy sądu. Jak nieoficjalnie podał Onet, chodzi sędzię Joanna W.-K. To prawnik działająca na rzecz stowarzyszenia sędziów Iustitia.

Kultowy serial z lat 80. znów w telewizji Wiadomości
Kultowy serial z lat 80. znów w telewizji

Popularny bohater z lat 80. już w sierpniu znowu pojawi się w telewizji. Serial "MacGyver" pokaże stacja Stopklatka.

Dramat na torach: Auto uwięzione między szlabanami, nie z winy kierowcy [WIDEO] Wiadomości
Dramat na torach: Auto uwięzione między szlabanami, nie z winy kierowcy [WIDEO]

W piątek rano na przejeździe kolejowym w Woli Filipowskiej (woj. małopolskie) doszło do nietypowego wypadku na przejeździe kolejowym. Samochód dostawczy dostał się między zamknięte szlabany na torach. Nie znalazł się tam jednak z winy kierowcy. Wkrótce potem uderzył w niego pociąg, jadący z dużą prędkością. Całe zdarzenie nagrała kamera monitoringu. 

REKLAMA

Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują się do największej inwestycji w swojej historii – kontraktu na dostawę nawet 80 samolotów średniego zasięgu. Mimo że brazylijski Embraer zaoferował nie tylko nowoczesne maszyny, ale i budowę linii montażowej w Polsce, wszystko wskazuje na to, że wybór padnie na francusko-niemieckiego Airbusa A220 – tak wynika z nieoficjalnych informacji podawanych przez media. Czy narodowy przewoźnik zignorował propozycję, która mogła stworzyć tysiące miejsc pracy w kraju?
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • LOT przygotowuje się do realizacji rekordowego kontraktu na zakup nawet 80 samolotów Airbus A220. Z nieoficjalnych informacji wynika, że odrzucono ofertę brazylijskiego Embraera, który obiecywał uruchomienie montażu w Polsce.
  • Wybór Airbusa ma wymiar polityczny – to sygnał zacieśniania relacji z Francją po latach napięć, m.in. po anulowaniu kontraktu na śmigłowce Caracal w 2016 roku.
  • Decyzja o zakupie A220 może oznaczać rezygnację z szansy na rozwój krajowego przemysłu lotniczego, który mógłby zyskać miejsca pracy i nowe kompetencje technologiczne dzięki inwestycji Embraera. 

 

Aktualizacja 

LOT ogłosił już oficjalnie, że Airbus z modelem A220 wygrał przetarg na samoloty do obsługi połączeń regionalnych przewoźnika. 

Po publikacji tej informacji firma Embraer przysłała do nas oświadczenie następującej treści. 

 

Oświadczenie:

Szanujemy decyzję Polskich Linii Lotniczych LOT, jednak wierzymy, że samolot E2 pozostaje najlepszym wyborem dla LOT, zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i zrównoważonego rozwoju. E2 jest o 13% bardziej wydajny i w przeciwieństwie do większych samolotów konkurenta, doskonale uzupełnia obecną flotę LOT-u, składającą się z 186-miejscowych Boeingów 737 Max 8. Dodatkowo, pełna kompatybilność naszych odrzutowców z obecną flotą LOT-u, pozwoliłaby zaoszczędzić miliony euro przy przejściu na nowy typ samolotu. Rozumiemy jednak, że żyjemy w wyjątkowych czasach, w których geopolityka odgrywa istotną rolę. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie LOT-u naszą obecną flotą i zapewnianie obsługi na najwyższym poziomie. LOT jest dla Embraera cenionym partnerem i jesteśmy dumni z silnych relacji, które zbudowaliśmy przez lata. 

Embraer nadal wprowadza innowacje i rozwija się w branży lotniczej, odnotowując bezprecedensowy wzrost w sektorze komercyjnym, obronnym i prywatnych
odrzutowców.

 

Nieoficjalnie: LOT ma postawić na Airbusa

Kontrakt, który zostanie ogłoszony podczas poniedziałkowej Salonu Lotniczego w Paryżu, obejmuje początkowo około 40 maszyn A220, z opcją rozszerzenia do ponad 80. Wartość umowy szacuje się na miliardy dolarów, a jej ogłoszenie ma wymiar symboliczny – to wyraźne zbliżenie na linii Warszawa-Paryż po latach ochłodzenia stosunków. Niestety, dla polskiego przemysłu lotniczego ta decyzja może oznaczać zmarnowaną szansę.

Jak wskazuje biznesowy dodatek do "Super Expressu", wybór Airbusa jest sygnałem politycznym. Przypomniano, jak w 2016 roku rząd PiS anulował miliardowy kontrakt na zakup 50 śmigłowców Caracal od Airbusa, co wywołało kryzys w relacjach polsko-francuskich. 

Obecny kontrakt może być pierwszym krokiem do normalizacji relacji. Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wielokrotnie podkreślał wagę współpracy z francuskimi partnerami w dziedzinie obronności i technologii

– wskazano. 

 

Embraer kusił Polskę inwestycją 

Brazylijski Embraer oferował samoloty E2 – nowoczesne, oszczędne i konkurencyjne cenowo. Co więcej, firma deklarowała chęć uruchomienia montażu maszyn w Polsce, co dałoby impuls dla gospodarki i stworzyło tysiące miejsc pracy. Trudno nie odnieść wrażenia, że Airbusa zamiast Embraera to nie tylko decyzja biznesowa, ale przede wszystkim ukłon w stronę francusko-niemieckiego partnera w NATO i UE.

Airbus A220 to maszyna oszczędna, komfortowa, dobrze oceniana przez pasażerów i załogi. Jednak w przeciwieństwie do propozycji Embraera, A220 nie wnosi nic nowego do polskiej infrastruktury przemysłowej. LOT będzie korzystać z gotowego produktu, montowanego poza Polską, bez wpływu na rozwój krajowych kompetencji w zakresie lotnictwa.

Wiele wskazuje na to, że odrzucona propozycja Embraera może być największą zmarnowaną szansą dla polskiego przemysłu lotniczego w ostatnich latach. Zamiast zostać partnerem i producentem w globalnym łańcuchu dostaw, Polska znów zostaje rynkiem zbytu.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe