Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują się do największej inwestycji w swojej historii – kontraktu na dostawę nawet 80 samolotów średniego zasięgu. Mimo że brazylijski Embraer zaoferował nie tylko nowoczesne maszyny, ale i budowę linii montażowej w Polsce, wszystko wskazuje na to, że wybór padnie na francusko-niemieckiego Airbusa A220 – tak wynika z nieoficjalnych informacji podawanych przez media. Czy narodowy przewoźnik zignorował propozycję, która mogła stworzyć tysiące miejsc pracy w kraju?
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • LOT przygotowuje się do realizacji rekordowego kontraktu na zakup nawet 80 samolotów Airbus A220. Z nieoficjalnych informacji wynika, że odrzucono ofertę brazylijskiego Embraera, który obiecywał uruchomienie montażu w Polsce.
  • Wybór Airbusa ma wymiar polityczny – to sygnał zacieśniania relacji z Francją po latach napięć, m.in. po anulowaniu kontraktu na śmigłowce Caracal w 2016 roku.
  • Decyzja o zakupie A220 może oznaczać rezygnację z szansy na rozwój krajowego przemysłu lotniczego, który mógłby zyskać miejsca pracy i nowe kompetencje technologiczne dzięki inwestycji Embraera. 

 

Aktualizacja g. 15:04

LOT ogłosił już oficjalnie, że Airbus z modelem A220 wygrał przetarg na samoloty do obsługi połączeń regionalnych przewoźnika.

Nieoficjalnie: LOT ma postawić na Airbusa

Kontrakt, który zostanie ogłoszony podczas poniedziałkowej Salonu Lotniczego w Paryżu, obejmuje początkowo około 40 maszyn A220, z opcją rozszerzenia do ponad 80. Wartość umowy szacuje się na miliardy dolarów, a jej ogłoszenie ma wymiar symboliczny – to wyraźne zbliżenie na linii Warszawa-Paryż po latach ochłodzenia stosunków. Niestety, dla polskiego przemysłu lotniczego ta decyzja może oznaczać zmarnowaną szansę.

Jak wskazuje biznesowy dodatek do "Super Expressu", wybór Airbusa jest sygnałem politycznym. Przypomniano, jak w 2016 roku rząd PiS anulował miliardowy kontrakt na zakup 50 śmigłowców Caracal od Airbusa, co wywołało kryzys w relacjach polsko-francuskich. 

Obecny kontrakt może być pierwszym krokiem do normalizacji relacji. Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wielokrotnie podkreślał wagę współpracy z francuskimi partnerami w dziedzinie obronności i technologii

– wskazano. 

 

Embraer kusił Polskę inwestycją 

Brazylijski Embraer oferował samoloty E2 – nowoczesne, oszczędne i konkurencyjne cenowo. Co więcej, firma deklarowała chęć uruchomienia montażu maszyn w Polsce, co dałoby impuls dla gospodarki i stworzyło tysiące miejsc pracy. Trudno nie odnieść wrażenia, że Airbusa zamiast Embraera to nie tylko decyzja biznesowa, ale przede wszystkim ukłon w stronę francusko-niemieckiego partnera w NATO i UE.

Airbus A220 to maszyna oszczędna, komfortowa, dobrze oceniana przez pasażerów i załogi. Jednak w przeciwieństwie do propozycji Embraera, A220 nie wnosi nic nowego do polskiej infrastruktury przemysłowej. LOT będzie korzystać z gotowego produktu, montowanego poza Polską, bez wpływu na rozwój krajowych kompetencji w zakresie lotnictwa.

Wiele wskazuje na to, że odrzucona propozycja Embraera może być największą zmarnowaną szansą dla polskiego przemysłu lotniczego w ostatnich latach. Zamiast zostać partnerem i producentem w globalnym łańcuchu dostaw, Polska znów zostaje rynkiem zbytu.


 

POLECANE
Jeśli upadnie reżim ajatollahów w świat popłynie ogromna ilość irańskiej ropy. Po co komu będzie rosyjska? tylko u nas
Jeśli upadnie reżim ajatollahów w świat popłynie ogromna ilość irańskiej ropy. Po co komu będzie rosyjska?

Atak Izraela na Iran zaskoczył Rosję. Na Kremlu uważano, że Trump trzyma na uwięzi Netanjahu, dopóki ma nadzieję na wymuszenie poprzez negocjacje rezygnacji przez Teheran ze wzbogacania uranu. Kolejna runda rozmów była zaplanowana na weekend. Tymczasem potężna powietrzna flota państwa żydowskiego uderzyła w piątek w islamską republikę.

Iran zamierza zaatakować dwa izraelskie miasta. Padło ostrzeżenie Wiadomości
Iran zamierza zaatakować dwa izraelskie miasta. Padło ostrzeżenie

Iran wzywa mieszkańców Hajfy i Tel Awiwu do ewakuacji. Szef sztabu irańskiej armii ostrzega przed nadchodzącymi "operacjami karnymi".

Wyborcza: Jest decyzja PSL ws. wyborów parlamentarnych. Koniec współpracy z partią Hołowni z ostatniej chwili
"Wyborcza": Jest decyzja PSL ws. wyborów parlamentarnych. Koniec współpracy z partią Hołowni

We wtorek wieczorem "Gazeta Wyborcza" informuje, że Rada Naczelna PSL podjęła decyzję o zakończeniu kampanijnej współpracy z partią Szymona Hołowni.

Mariusz Błaszczak: Chcą ukraść Polakom wybory Wiadomości
Mariusz Błaszczak: Chcą ukraść Polakom wybory

Poseł Mariusz Błaszczak skrytykował pomysł ponownego przeliczania głosów, uznając go za próbę podważenia zaufania do instytucji państwowych.

Nowa awantura w koalicji 13 grudnia. Radzę mu, żeby się odczepił z ostatniej chwili
Nowa awantura w koalicji 13 grudnia. "Radzę mu, żeby się odczepił"

W koalicji rządzącej znów zawrzało. Tym razem poszło o planowane zmiany w przepisach dotyczących rozwodów. 

Blackout w Hiszpanii. Rząd podał przyczynę awarii dostawy prądu Wiadomości
Blackout w Hiszpanii. Rząd podał przyczynę awarii dostawy prądu

Hiszpański rząd podał we wtorek przyczynę kwietniowej awarii dostaw prądu. Minister ds. transformacji energetycznej Sara Aagesen wskazała na błędy techniczne.

Nieoficjalnie: Trump poważnie rozważa dołączenie do wojny przeciwko Iranowi z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Trump poważnie rozważa dołączenie do wojny przeciwko Iranowi

Prezydent USA Donald Trump poważnie rozważa włączenie USA do wojny i przeprowadzenie amerykańskiego ataku na irańskie obiekty nuklearne, przede wszystkim podziemne zakłady Fordo - podał we wtorek portal Axios, powołując się na źródła w amerykańskich władzach.

Prezydent Andrzej Duda zwołuje Radę Bezpieczeństwa Narodowego Wiadomości
Prezydent Andrzej Duda zwołuje Radę Bezpieczeństwa Narodowego

W środę odbędzie się posiedzenie Rady Bezpieczeństwa Narodowego. Prezydent Andrzej Duda zaprosił też na spotkanie Karola Nawrockiego.

Ranking konkurencyjności gospodarek. Fatalny wynik Polski i spadek o 11 pozycji z ostatniej chwili
Ranking konkurencyjności gospodarek. Fatalny wynik Polski i spadek o 11 pozycji

Polska gospodarka odnotowała jeden z największych spadków w historii udziału w prestiżowym, szwajcarskim rankingu konkurencyjności IMD. Zajęliśmy dopiero 52. miejsce na 69 analizowanych państw, tracąc aż 11 pozycji względem ubiegłego roku. To najgorszy wynik od pięciu lat i sygnał, że polska gospodarka ma poważne problemy strukturalne.

Troje dziennikarzy „Tygodnika Solidarność” i portalu Tysol.pl z nagrodą i wyróżnieniami SDP! z ostatniej chwili
Troje dziennikarzy „Tygodnika Solidarność” i portalu Tysol.pl z nagrodą i wyróżnieniami SDP!

Dziennikarka portalu Tysol.pl oraz TV Republika Monika Rutke otrzymała nagrodę im. Stefana Żeromskiego za reportaż „Zakaz wstępu” opublikowany na portalu tysol.pl. Krzysztof Karnkowski oraz Marcin Krzeszowiec zostali wyróżnieni w konkursie SDP odpowiednio za opublikowane na łamach „Tygodnika Solidarność” teksty: „J. D. Vance. Z pasa rdzy na sam szczyt?” oraz „Stalowa agonia”. 

REKLAMA

Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują się do największej inwestycji w swojej historii – kontraktu na dostawę nawet 80 samolotów średniego zasięgu. Mimo że brazylijski Embraer zaoferował nie tylko nowoczesne maszyny, ale i budowę linii montażowej w Polsce, wszystko wskazuje na to, że wybór padnie na francusko-niemieckiego Airbusa A220 – tak wynika z nieoficjalnych informacji podawanych przez media. Czy narodowy przewoźnik zignorował propozycję, która mogła stworzyć tysiące miejsc pracy w kraju?
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • LOT przygotowuje się do realizacji rekordowego kontraktu na zakup nawet 80 samolotów Airbus A220. Z nieoficjalnych informacji wynika, że odrzucono ofertę brazylijskiego Embraera, który obiecywał uruchomienie montażu w Polsce.
  • Wybór Airbusa ma wymiar polityczny – to sygnał zacieśniania relacji z Francją po latach napięć, m.in. po anulowaniu kontraktu na śmigłowce Caracal w 2016 roku.
  • Decyzja o zakupie A220 może oznaczać rezygnację z szansy na rozwój krajowego przemysłu lotniczego, który mógłby zyskać miejsca pracy i nowe kompetencje technologiczne dzięki inwestycji Embraera. 

 

Aktualizacja g. 15:04

LOT ogłosił już oficjalnie, że Airbus z modelem A220 wygrał przetarg na samoloty do obsługi połączeń regionalnych przewoźnika.

Nieoficjalnie: LOT ma postawić na Airbusa

Kontrakt, który zostanie ogłoszony podczas poniedziałkowej Salonu Lotniczego w Paryżu, obejmuje początkowo około 40 maszyn A220, z opcją rozszerzenia do ponad 80. Wartość umowy szacuje się na miliardy dolarów, a jej ogłoszenie ma wymiar symboliczny – to wyraźne zbliżenie na linii Warszawa-Paryż po latach ochłodzenia stosunków. Niestety, dla polskiego przemysłu lotniczego ta decyzja może oznaczać zmarnowaną szansę.

Jak wskazuje biznesowy dodatek do "Super Expressu", wybór Airbusa jest sygnałem politycznym. Przypomniano, jak w 2016 roku rząd PiS anulował miliardowy kontrakt na zakup 50 śmigłowców Caracal od Airbusa, co wywołało kryzys w relacjach polsko-francuskich. 

Obecny kontrakt może być pierwszym krokiem do normalizacji relacji. Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wielokrotnie podkreślał wagę współpracy z francuskimi partnerami w dziedzinie obronności i technologii

– wskazano. 

 

Embraer kusił Polskę inwestycją 

Brazylijski Embraer oferował samoloty E2 – nowoczesne, oszczędne i konkurencyjne cenowo. Co więcej, firma deklarowała chęć uruchomienia montażu maszyn w Polsce, co dałoby impuls dla gospodarki i stworzyło tysiące miejsc pracy. Trudno nie odnieść wrażenia, że Airbusa zamiast Embraera to nie tylko decyzja biznesowa, ale przede wszystkim ukłon w stronę francusko-niemieckiego partnera w NATO i UE.

Airbus A220 to maszyna oszczędna, komfortowa, dobrze oceniana przez pasażerów i załogi. Jednak w przeciwieństwie do propozycji Embraera, A220 nie wnosi nic nowego do polskiej infrastruktury przemysłowej. LOT będzie korzystać z gotowego produktu, montowanego poza Polską, bez wpływu na rozwój krajowych kompetencji w zakresie lotnictwa.

Wiele wskazuje na to, że odrzucona propozycja Embraera może być największą zmarnowaną szansą dla polskiego przemysłu lotniczego w ostatnich latach. Zamiast zostać partnerem i producentem w globalnym łańcuchu dostaw, Polska znów zostaje rynkiem zbytu.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe