loading
Proszę czekać...
avatar
europoseł Zbigniew Kuźmiuk

Zbigniew Kuźmiuk: Prezes Obajtek - sprzedaż oleju napędowego przez Orlen w ciągu 2,5 lat wzrosła aż o 45%
09.11.2018
W środę na konferencji prasowej z udziałem szefa Krajowej Administracji Skarbowej Marusza Banasia, prezes Orlen S.A. Daniel Obajtek, przekazał kolejne 3 kolejne samochody - laboratoria do badania próbek paliw, natychmiast po sprawdzeniu przewożonego paliwa. W ten sposób KAS będzie dysponował już 5 takimi samochodami (dwa zostały przekazane w 2017 roku), a do końca roku Orlen S.A. przekaże kolejne dwa samochody -laboratoria.

screen YT
Jak poinformował prezes Obajtek łączny wydatek związany z tegorocznymi zakupami tych samochodów wyniósł 7,5 mln zł, ale to najbardziej opłacalna inwestycja jego firmy, ponieważ dzięki bardziej skutecznym kontrolom dokonywanym przez KAS, maleje szara strefa obrotu paliwami, a rośnie i to bardzo wyraźnie sprzedaż oficjalna.

Prezes Obajtek poinformował, że sprzedaż oleju napędowego od początku 2016 roku do końca pierwszej polowy 2018 roku (zaledwie przez 2,5 roku) przez koncern Orlen S.A wzrosła aż o 45 proc..

Jak zaznaczył prezes Obajtek, jeżeli przyjąć, że wzrost sprzedaży oleju napędowego 10 punktów procentowych jest związany z wzrostem gospodarczym do uszczelnienie systemu obrotu paliwami spowodowało wzrost jego sprzedaży aż o 35 proc.

Przekłada się to na wyraźny wzrost łącznych przychodów firmy (wzrosły w tym okresie aż o 38 proc.), a to z kolei spowodowało, że rosną kwoty podatków odprowadzanych przez Orlen S.A. do budżetu państwa.

Jak porównał prezes Obajtek w I półroczu 2015 roku (a więc jeszcze przed wprowadzeniem pakietu paliwowego, energetycznego i transportowego) Orlen S.A. wpłacił do budżetu około 12 mld zł podatków, natomiast w I połowie 2018 roku aż 17 mld zł, czyli aż o 5 mld zł więcej.

Przypomnijmy, że z dniem 1 sierpnia 2016 roku wejście w życie tzw. pakietu paliwowego, czyli zmian w ustawach podatkowych o VAT i akcyzie, a także zmian w ustawie prawo energetyczne, już uderzyło w interesy mafii paliwowej.

Z kolei zmiany w prawie energetycznym, które weszły w życie we wrześniu 2016 roku, dotyczyły głównie dwóch kwestii: definicji paliw płynnych i koncesjonowania na wwóz paliwa z zagranicy.

Ustawa wprowadziła zasadę, że jednolitą definicję paliw płynnych ustali minister energii, co uniemożliwi handlowanie komponentami, (które nie podlegają opodatkowaniu), które tak naprawdę są często już paliwami ciekłymi.

Ponadto na wwóz paliwa z zagranicy i jego przeładunek konieczna jest koncesja wydawana przez Urząd Regulacji Energetyki, co z kolei uniemożliwia tzw. blendowanie, czyli mieszanie różnych komponentów i sprzedawanie ich, jako pełnowartościowego paliwa.

Z kolei od połowy kwietnia 2017 roku wszedł w życie tzw. pakiet przewozowy, nakładający na przewoźników obowiązek cyfrowej rejestracji przewozu paliw płynnych, ale także alkoholu skażonego i suszu tytoniowego.

Według ustawy monitorowanie przewozu tych towarów ma umożliwić rejestr zgłoszeń prowadzonych w systemie teleinformatycznym przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej (jednocześnie wiceministra finansów).

Kontrolę przewozów tych towarów prowadzą funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, a także funkcjonariusze policji, Straży Granicznej i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Jeżeli podmiot wysyłający wspomniane towary niedokonana rejestracji albo też towar nie będzie odpowiadał danym podanym w zgłoszeniu, będzie można nałożyć na niego karę pieniężną w wysokości 46 proc. jego wartości netto, jednak nie mniejszej niż 20 tys. zł.

Zaproponowane rozwiązanie ma przede wszystkim ograniczyć lukę w podatku VAT związaną z przewożeniem towarów akcyzowych bez dokumentacji, w mniejszym stopniu obrót tymi dokumentami bez towarów.

Te głębokie zmiany w prawie, a także nasilenie kontroli przewozów paliw przez KAS z użyciem wyspecjalizowanych laboratoriów, powoduje wyraźny wzrost sprzedaży paliw przez dwa wielkie polskie koncerny paliwowe, a także znaczący przyrost wpływów podatkowych.

Sam Orlen S.A. przez ostatnie 2,5 roku zwiększył sprzedaż oleju napędowego aż o 45 proc. i jednocześnie wpłaty podatkowe do budżetu o 5 mld zł w I półroczu tego roku w porównaniu do I półrocza 2015.

Zbigniew Kuźmiuk

10
Nasi partnerzy
(447 artykułów)
Zbigniew Kuźmiuk: Prezes Obajtek - sprzedaż oleju napędowego przez Orlen w ciągu 2,5 lat wzrosła aż o 45%
Zbigniew Kuźmiuk: Ustawa „cała Polska specjalną strefą ekonomiczną” przyśpieszyła inwestycje
Zbigniew Kuźmiuk: Dwie najgorsze historie w wolnej Polsce - wajchowi kreują lidera opozycji
Zbigniew Kuźmiuk: „Sukcesy” rządzenia Unią przez Tuska i Junckera za ostatnie 4 lata
Zbigniew Kuźmiuk: Od 1 stycznia etatowa płaca minimalna- 2250 zł, godzinowa - 14,70 zł
Wydarzenia
więcej
Opinie
więcej
Najnowszy numer
Związek
więcej
Wideo Prof. Romuald Szeremietiew: Polska może wrócić do pozycji mocarstwowej

Drogi Użytkowniku,

Nasz Serwis korzysta z plików cookies. Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem, przeglądanie Serwisu z otwartym komunikatem) bez zmian ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na:
• przetwarzanie danych osobowych przez Tysol Sp. z o.o. i naszych zaufanych partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć, niezależnie od zgód wyrażonych na pozostałe rodzaje przetwarzania danych. Dowiedz się więcej o zgodzie marketingowej w naszej Polityce prywatności / Cofnij zgodę.

• na zapisywanie plików cookies w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ten rodzaj plików cookies pozwala nam na dopasowanie treści dostępnych w Serwisie do Twoich preferencji, utrzymywania sesji po zalogowaniu oraz zapewnienia optymalnej funkcjonalności Serwisu. Więcej o plikach cookies i sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych dowiesz się w naszej Polityce prywatności.