Ukraina blokuje tranzyt kolejowy na polskich przejściach granicznych. „Zagrali ostro, ale w fatalnym momencie geopolitycznym”

Kijów domaga się więcej zezwoleń dla ciężarówek, a blokada to element szantażu.
 Ukraina blokuje tranzyt kolejowy na polskich przejściach granicznych. „Zagrali ostro, ale w fatalnym momencie geopolitycznym”
/ pixabay.com

Ukraina blokuje tranzyt kolejowy na polskich przejściach granicznych m.in. z Chin i Rosji. Kijów domaga się od Polski zwiększenia liczby pozwoleń dla kierowców  ze 160 tys. do 200 tys. rocznie, mimo że polski kontyngent nie jest wykorzystany.

Z krótkiej analizy przedstawionej w mediach społecznościowych przez eksperta OSW Jakuba Jakóbowskiego wynika, że blokada trwa od początku grudnia i obejmuje wszystkie cztery główne polsko-ukraińskie przejścia graniczne.

 Blokada najsilniej uderza w linię PKP LHS, zarządzaną przez polski podmiot długą na ~400 km szerokotorową linię, sięgającą Zagłębia. Tradycyjnie skupiona na rynkach WNP, od kilku lat z sukcesami rozwija połączenia do Chin  pod własną marką

 

 zaznacza Jakub Jakóbowski.

 Moment blokady jest szczególny: ogromny pandemiczny sukces przewozów ChinyUE sprawił, że skończyła się przepustowość nie tylko dominujących Małaszewiczy, ale i rosyjskiego Kaliningradu  który szybko wzrósł w 2021, ale obecnie jest również zatkany

 wskazał ekspert i zwrócił uwagę, że na wszystko nałożył się kryzys na granicy polsko-białoruskiej, co zwiększyło znaczenie Ukrainy.

Ukraińcy zagrali ostro

Jakie konsekwencje dla przewozów ChinyUE i roli Polski? Wszystko zależy od tego, jak długo utrzyma się blokada. Ukraińcy zagrali ostro, choć  trzeba przyznać  w fatalnym dla siebie momencie geopolitycznym

 podsumowuje Jakub Jakóbowski.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


 

POLECANE
Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki Wiadomości
Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki

W piątek w Urzędzie Miasta Krakowa doszło do niebezpiecznej sytuacji - na dzienniku podawczym rozpylono drażniącą substancję, w wyniku czego poszkodowane zostały urzędniczki. Sprawcy mieli mieć na sobie stroje sanitarne.

 To nie tylko strategiczna decyzja. Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO Wiadomości
"To nie tylko strategiczna decyzja". Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO

Uruchomienie operacji Wschodnia Straż to nie tylko strategiczna decyzja, to wyraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo całej wschodniej flanki NATO - ocenił wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak--Kamysz po ogłoszeniu operacji NATO wzmacniającej obronność wschodniej flanki.

O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej tylko u nas
O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej

To postać ze spiżu: niemiecki profesor prawa, człowiek-legenda, pierwszy Przewodniczący Komisji Europejskiej przez dziewięć lat (1958-1967). Na drugim planie za Schumanem i Monnetem, odrobinę „dalszy ojciec” wspólnot europejskich, a tak naprawdę ich mózg założycielski. Postać kluczowa dla integracji europejskiej, negocjator pierwszych traktatów i ich faktyczny autor.

Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach? z ostatniej chwili
Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach?

Jak informuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, nad Islandią występuje głęboki niż, który swym zasięgiem obejmuje całą północną i częściowo centralną Europę. Na wschodzie, południu i zachodzie Europy oddziaływają wyże z głównymi centrami nad Atlantykiem i Rosją. Polska pozostanie między niżem z ośrodkiem w rejonie Islandii a wyżem z centrum nad zachodnią Rosją. Od północnego wschodu po południowy zachód kraju rozciągać się będzie strefa frontu atmosferycznego. Nadal napływać będzie dość wilgotne powietrze polarne morskie, na południowym wschodzie cieplejsze.

Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby Wiadomości
Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby

Na parkingu przy autostradzie A4 w Podłężu doszło do niebezpiecznego zdarzenia. Nietrzeźwy 28-latek wyciągnął broń pneumatyczną i oddał kilka strzałów w kierunku innych kierowców.

Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań Wiadomości
Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań

Bartosz Garczyński, były dziennikarz Radia Poznań, wraca do pracy po prawomocnym wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu. 5 września 2025 roku sąd oddalił apelację likwidatora spółki i potwierdził, że zwolnienie dziennikarza było nieuzasadnione.

Rosyjskie drony nad Polską. Jest reakcja NATO z ostatniej chwili
Rosyjskie drony nad Polską. Jest reakcja NATO

Po wtargnięciu rosyjskich dronów do Polski sekretarz generalny NATO Mark Rutte zapowiedział wzmocnienie Sojuszu na wschodniej flance.

Nasz felietonista skazany z niesławnego artykułu 212. Jest zbiórka Wiadomości
Nasz felietonista skazany z niesławnego artykułu 212. Jest zbiórka

Felietonista portalu Tysol.pl, Samuel Pereira, został skazany na podstawie art. 212 kodeksu karnego, znanego od lat jako „bat na dziennikarzy”. Wyrok jest prawomocny i oznacza dla niego konieczność zapłaty wysokiej grzywny oraz sfinansowania kosztownych przeprosin w mediach.

Co planują Niemcy i Rosjanie? Niejasności wokół prac przy gazociągach Nord Stream z ostatniej chwili
Co planują Niemcy i Rosjanie? Niejasności wokół prac przy gazociągach Nord Stream

Trzy lata po sabotażu rurociągów Nord Stream 1 i 2, miejsca wybuchów wciąż nie zostały oczyszczone. Zlecono prace duńskiej firmie, ale stan prac jest niejasny - donosi serwis internetowy niemieckiej sieci radiowej NDR.

Trump: skończyła się cierpliwość do Putina polityka
Trump: skończyła się cierpliwość do Putina

Donald Trump powiedział w piątek w wywiadzie udzielonym telewizji Fox News w jej nowojorskim studiu, że „cierpliwość do Putina skończyła się”. Dodał, że cierpliwość ta „wyczerpuje się i wyczerpuje się szybko”. Jak pisze Reuters, prezydent USA odniósł się w ten sposób do wojny Rosji przeciw Ukrainie.

REKLAMA

Ukraina blokuje tranzyt kolejowy na polskich przejściach granicznych. „Zagrali ostro, ale w fatalnym momencie geopolitycznym”

Kijów domaga się więcej zezwoleń dla ciężarówek, a blokada to element szantażu.
 Ukraina blokuje tranzyt kolejowy na polskich przejściach granicznych. „Zagrali ostro, ale w fatalnym momencie geopolitycznym”
/ pixabay.com

Ukraina blokuje tranzyt kolejowy na polskich przejściach granicznych m.in. z Chin i Rosji. Kijów domaga się od Polski zwiększenia liczby pozwoleń dla kierowców  ze 160 tys. do 200 tys. rocznie, mimo że polski kontyngent nie jest wykorzystany.

Z krótkiej analizy przedstawionej w mediach społecznościowych przez eksperta OSW Jakuba Jakóbowskiego wynika, że blokada trwa od początku grudnia i obejmuje wszystkie cztery główne polsko-ukraińskie przejścia graniczne.

 Blokada najsilniej uderza w linię PKP LHS, zarządzaną przez polski podmiot długą na ~400 km szerokotorową linię, sięgającą Zagłębia. Tradycyjnie skupiona na rynkach WNP, od kilku lat z sukcesami rozwija połączenia do Chin  pod własną marką

 

 zaznacza Jakub Jakóbowski.

 Moment blokady jest szczególny: ogromny pandemiczny sukces przewozów ChinyUE sprawił, że skończyła się przepustowość nie tylko dominujących Małaszewiczy, ale i rosyjskiego Kaliningradu  który szybko wzrósł w 2021, ale obecnie jest również zatkany

 wskazał ekspert i zwrócił uwagę, że na wszystko nałożył się kryzys na granicy polsko-białoruskiej, co zwiększyło znaczenie Ukrainy.

Ukraińcy zagrali ostro

Jakie konsekwencje dla przewozów ChinyUE i roli Polski? Wszystko zależy od tego, jak długo utrzyma się blokada. Ukraińcy zagrali ostro, choć  trzeba przyznać  w fatalnym dla siebie momencie geopolitycznym

 podsumowuje Jakub Jakóbowski.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe