Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany

Planowana przez Deutsche Bahn (DB) modernizacja 42 kluczowych tras kolejowych w Niemczech nie zostanie ukończona do 2030 roku, jak wcześniej zakładano. Według najnowszych informacji prace mogą potrwać nawet do 2035 roku. Powodem są ograniczenia w możliwościach budowlanych oraz potrzeba dostosowania harmonogramu do realiów branży kolejowej i budowlanej.
Tory kolejowe Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany
Tory kolejowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Deutsche Bahn (DB) planowała zmodernizować 42 główne trasy kolejowe do 2030 roku
  • Modernizacja potrwa jednak co najmniej do 2035 roku
  • Spółka DB InfraGo ogłosiła ograniczenie liczby rocznych remontów do 4–5 tras
  • Remonty oznaczają całkowite zamknięcie tras na około 6 miesięcy.

Zmiany w modernizacji tras kolejowych

Jak wynika z pisma spółki DB InfraGo - odpowiedzialnej za infrastrukturę - do firm transportowych, liczba modernizowanych tras zostanie ograniczona. „W porozumieniu z nowym rządem Niemiec planujemy zatem dostosować liczbę generalnych remontów do czterech, pięciu rocznie” - podano w dokumencie.

Celem jest zachowanie równowagi pomiędzy przepustowością sieci a potrzebą pilnych inwestycji. W praktyce oznacza to, że całkowite remonty 42 tras zakończą się najwcześniej w połowie lat 30. XXI wieku.

Modernizacja zakładała całkowite zamknięcie każdej z tras na około sześć miesięcy w celu gruntownej przebudowy. Prace rozpoczęły się już m.in. na odcinku Frankfurt nad Menem - Mannheim, a w tym roku remontowana jest trasa Hamburg - Berlin.

Nie wszystko poszło zgodnie z planem

Początkowo planowano, że rocznie modernizowanych będzie do dziewięciu tras, a wszystkie prace zakończą się do 2031 roku. Taki harmonogram od początku budził wątpliwości, zwłaszcza ze strony CDU/CSU, współrządzącej z SPD. Zgodnie z umową koalicyjną ustalono, że plan będzie poddawany analizie i w razie potrzeby modyfikowany. Rzecznik niemieckiego ministerstwa transportu przyznał, że rząd „uważnie przygląda się koncepcji modernizacji DB i w razie potrzeby ją zaostrza”. Dodał również, że spółka InfraGo aktualizuje harmonogram na podstawie danych z sektora budowlanego i kolejowego, co może wpłynąć na wydłużenie realizacji całego projektu.

Kilka faktów o DB

Deutsche Bahn AG to niemiecki gigant transportowy działający zarówno w kraju, jak i za granicą. Zajmuje się przewozem pasażerów, transportem towarów, logistyką i wsparciem technicznym dla kolei. W Niemczech działa łącznie około 350 przewoźników kolejowych, z czego 26 to spółki państwowe, a reszta to firmy prywatne. Historia niemieckiej kolei sięga 1835 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię parową między Norymbergą a Fürth (6 km). Po zjednoczeniu kolei krajowych w 1920 r., powołano Deutsche Reichsbahn. W okresie Republiki Weimarskiej był to największy pracodawca w kraju - zatrudniał aż 700 tysięcy osób. Po II wojnie światowej kolej została podzielona - w RFN działała Deutsche Bundesbahn, a w NRD zachowano nazwę Deutsche Reichsbahn. Obecna Deutsche Bahn AG powstała po zjednoczeniu Niemiec.


 

POLECANE
Kaczyński: Musimy stworzyć konstytucję, której nikt nie wywróci jednym palcem Wiadomości
Kaczyński: Musimy stworzyć konstytucję, której nikt nie wywróci jednym palcem

Prezes Prawa i Sprawiedliwości wskazał na konieczność zmiany w Polsce konstytucji, na taką której - jak mówił - jednym palcem nie da się wywrócić. Podczas niedzielnego wystąpienia w Opolu Jarosław Kaczyński ponownie przestrzegał przed migracją, która - w jego ocenie - grozi „zagładą” naszej cywilizacji.

Przygraniczna niemiecka Brandenburgia planuje budowę nowych ośrodków dla imigrantów Wiadomości
Przygraniczna niemiecka Brandenburgia planuje budowę nowych ośrodków dla imigrantów

Władze Brandenburgii zapowiadają istotne zmiany w polityce migracyjnej. Minister spraw wewnętrznych René Wilke ogłosił plany stworzenia kilku nowych ośrodków dla imigrantów - zarówno tych, którzy zamierzają zostać, jak i tych, którzy powinni opuścić Niemcy. To reakcja na coraz większe napięcia społeczne i rosnącą presję związaną z niekontrolowaną migracją.

Żywy Znak dla Powstania Warszawskiego 2025. Kotwica pamięci tylko u nas
Żywy Znak dla Powstania Warszawskiego 2025. Kotwica pamięci

1 sierpnia 2025 roku, Warszawa, plac Zamkowy. Godzina „W” . Przestrzeń, ludzie nagle zawyły syreny. Setki, a nawet tysiące osób — dzieci, rodziny, seniorów, harcerzy, żołnierzy, dawnych opozycjonistów, młodzież z biało-czerwonymi opaskami i flagami — stali podczas godziny „W”, ramię w ramię, tworząc żywy symbol Polski Walczącej. Cały happening emanował atmosferą patriotyzmu, wspólnoty i refleksji nad historią. Mając w pamięci tych, którzy poświęcili swoją młodość, a często złożyli też swoje życie na ołtarzu walki o wolną i suwerenną Polskę.

Wielka Brytania uderza w przemytników ludzi. Surowa kara za reklamy w sieci z ostatniej chwili
Wielka Brytania uderza w przemytników ludzi. Surowa kara za reklamy w sieci

Wielka Brytania ogłosiła w niedzielę, że osobom reklamującym w serwisach społecznych nielegalne przekraczanie granicy lub sprzedaż fałszywych paszportów grozi kara do pięciu lat więzienia. Według brytyjskiego rządu nowe prawo pomoże w zawalczeniu gangów zajmujących się przemytem ludzi.

Karambol na A2. GDDKiA wydała komunikat z ostatniej chwili
Karambol na A2. GDDKiA wydała komunikat

Siedem samochodów zderzyło się w niedzielę po godz. 17 na autostradzie A2 między węzłami Skierniewice i Wiskitki. Jedna osoba jest ranna. Trasa w kierunku Warszawy jest częściowo zablokowana.

Miejscowość pod Krakowem zyska szybkie połączenie kolejowe Wiadomości
Miejscowość pod Krakowem zyska szybkie połączenie kolejowe

Myślenice, miasto zamieszkałe przez ponad 17 tysięcy osób, wyróżnia się na tle innych miejscowości w województwie małopolskim brakiem połączenia kolejowego. To jedyne tak duże miasto w regionie, do którego nie docierają pociągi pasażerskie - nie ma tu ani torów, ani stacji kolejowej. Jednak ta sytuacja ma się wkrótce zmienić dzięki planom budowy nowej linii kolejowej, która połączy Myślenice z Krakowem.

Kaczyński ostrzega przed udawanym zwrotem w prawo PO. Padło nazwisko z ostatniej chwili
Kaczyński ostrzega przed udawanym zwrotem w prawo PO. Padło nazwisko

Jarosław Kaczyński w Zabrzu ostrzegł przed udawanym skrętem w prawo Platformy Obywatelskiej, który ma być "firmowany" przez Radosława Sikorskiego.

Antyimigranckie demonstracje w wielu miastach Wielkiej Brytanii z ostatniej chwili
Antyimigranckie demonstracje w wielu miastach Wielkiej Brytanii

W ostatnich godzinach w Londynie doszło do kolejnego protestu przeciwko zakwaterowywaniu migrantów w hotelach. Setki osób zebrały się przed hotelem Thistle City Barbican w centrum miasta, domagając się jego zamknięcia jako ośrodka dla osób ubiegających się o azyl. W stronę budynku kierowano okrzyki, takie jak: „Szumowiny” i „Brytania jest pełna”.

Niemieckie ministerstwo kultury opublikowało post z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego ze zdjęciem z Powstania w Getcie z ostatniej chwili
Niemieckie ministerstwo kultury opublikowało post z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego ze zdjęciem z Powstania w Getcie

Niemieckie ministerstwo kultury opublikowało wpis z okazji rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego ilustrując go zdjęciem z Powstania w Getcie Warszawskim.

Dziewczynka w walizce. Szybka reakcja zapobiegła tragedii Wiadomości
Dziewczynka w walizce. Szybka reakcja zapobiegła tragedii

Do szokującego odkrycia doszło w niedzielę w Nowej Zelandii, podczas rutynowej podróży autobusem. 27-letnia pasażerka wsiadła do pojazdu, a swoją walizkę umieściła w luku bagażowym. Wszystko przebiegało normalnie aż do chwili, gdy autobus zatrzymał się na planowany postój w mieście Kaiwaka, na północy kraju.

REKLAMA

Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany

Planowana przez Deutsche Bahn (DB) modernizacja 42 kluczowych tras kolejowych w Niemczech nie zostanie ukończona do 2030 roku, jak wcześniej zakładano. Według najnowszych informacji prace mogą potrwać nawet do 2035 roku. Powodem są ograniczenia w możliwościach budowlanych oraz potrzeba dostosowania harmonogramu do realiów branży kolejowej i budowlanej.
Tory kolejowe Problemy na niemieckiej kolei. Deutsche Bahn zmienia plany
Tory kolejowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć?

  • Deutsche Bahn (DB) planowała zmodernizować 42 główne trasy kolejowe do 2030 roku
  • Modernizacja potrwa jednak co najmniej do 2035 roku
  • Spółka DB InfraGo ogłosiła ograniczenie liczby rocznych remontów do 4–5 tras
  • Remonty oznaczają całkowite zamknięcie tras na około 6 miesięcy.

Zmiany w modernizacji tras kolejowych

Jak wynika z pisma spółki DB InfraGo - odpowiedzialnej za infrastrukturę - do firm transportowych, liczba modernizowanych tras zostanie ograniczona. „W porozumieniu z nowym rządem Niemiec planujemy zatem dostosować liczbę generalnych remontów do czterech, pięciu rocznie” - podano w dokumencie.

Celem jest zachowanie równowagi pomiędzy przepustowością sieci a potrzebą pilnych inwestycji. W praktyce oznacza to, że całkowite remonty 42 tras zakończą się najwcześniej w połowie lat 30. XXI wieku.

Modernizacja zakładała całkowite zamknięcie każdej z tras na około sześć miesięcy w celu gruntownej przebudowy. Prace rozpoczęły się już m.in. na odcinku Frankfurt nad Menem - Mannheim, a w tym roku remontowana jest trasa Hamburg - Berlin.

Nie wszystko poszło zgodnie z planem

Początkowo planowano, że rocznie modernizowanych będzie do dziewięciu tras, a wszystkie prace zakończą się do 2031 roku. Taki harmonogram od początku budził wątpliwości, zwłaszcza ze strony CDU/CSU, współrządzącej z SPD. Zgodnie z umową koalicyjną ustalono, że plan będzie poddawany analizie i w razie potrzeby modyfikowany. Rzecznik niemieckiego ministerstwa transportu przyznał, że rząd „uważnie przygląda się koncepcji modernizacji DB i w razie potrzeby ją zaostrza”. Dodał również, że spółka InfraGo aktualizuje harmonogram na podstawie danych z sektora budowlanego i kolejowego, co może wpłynąć na wydłużenie realizacji całego projektu.

Kilka faktów o DB

Deutsche Bahn AG to niemiecki gigant transportowy działający zarówno w kraju, jak i za granicą. Zajmuje się przewozem pasażerów, transportem towarów, logistyką i wsparciem technicznym dla kolei. W Niemczech działa łącznie około 350 przewoźników kolejowych, z czego 26 to spółki państwowe, a reszta to firmy prywatne. Historia niemieckiej kolei sięga 1835 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię parową między Norymbergą a Fürth (6 km). Po zjednoczeniu kolei krajowych w 1920 r., powołano Deutsche Reichsbahn. W okresie Republiki Weimarskiej był to największy pracodawca w kraju - zatrudniał aż 700 tysięcy osób. Po II wojnie światowej kolej została podzielona - w RFN działała Deutsche Bundesbahn, a w NRD zachowano nazwę Deutsche Reichsbahn. Obecna Deutsche Bahn AG powstała po zjednoczeniu Niemiec.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe