Słodkie Rosz Haszana – dziś zaczyna się nowy 5784 rok w kalendarzu żydowskim

Rosz Haszana, czyli dosłownie „głowa roku”, jest pierwszym dniem nowego żydowskiego roku. Żydzi tego dnia podczas uroczystej kolacji chałkę i jabłka maczają w miodzie, co jest symbolem Bożego błogosławieństwa oraz pragnienia, by nadchodzący rok był również wypełniony słodyczą – o żydowskich tradycjach noworocznych w pierwszym dniu 5784 roku opowiada Centrum Heschela KUL przełożona Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu s. Eliana Kuryło CB, korektorka starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie.
Rosz Haszana Słodkie Rosz Haszana – dziś zaczyna się nowy 5784 rok w kalendarzu żydowskim
Rosz Haszana / wikimedia.commons/CC BY-SA 4.0/מינוזיג - MinoZig

Tradycja żydowska utrzymuje, że podczas święta Rosz Haszana Bóg otwiera księgi w niebie i osądza uczynki każdego człowieka, jakie popełnił w minionym roku. Trwa to dziesięć dni, aż do Dnia Przebłagania Jom Kippur, ten czas to czas pokuty i zwrócenia się do Boga z prośbą o przebaczenie. W te dni Bóg decyduje kto opuści ten świat we właśnie rozpoczętym nowym roku, dlatego też Żydzi składają sobie noworoczne życzenia: „Obyście byli zapisani (w Księdze Życia) i opieczętowani na dobry rok”.

Po południu lub pod wieczór Rosz Haszana Żydzi udają się nad wodę, aby uczestniczyć w ceremonii Taszlich, podczas której symbolicznie wypróżnia się kieszenie na znak pozbywania się grzechów. Wyrzucenie ich do wody, w której żyją ryby nie jest bez znaczenia. „Żyjące w wodzie ryby jako nieliczne ze zwierząt nie zamykają oczu. Są symbolem Bożych oczu, które są cały czas otwarte i które widzą wszystkie ludzkie uczynki” – wyjaśnia przełożona Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu.

Istotnym elementem żydowskiego Nowego Roku jest również uroczysta kolacja, podczas której serwowane potrawy mają także symboliczne znaczenie. „Na noworocznym stole znajdziemy okrągłą chałkę ukazującą ciągłość każdego roku i powtarzającą się cykliczność sezonów”. Chałkę i jabłka macza się w miodzie, by nadchodzący rok był również wypełniony słodyczą. Na świątecznym stole można znaleźć również daktyle i granaty. „Świąteczna atmosfera napełnia domy i dusze nadzieją, ale także wzywa wszystkich do zwrócenia się do Boga, aby otrzymać łaskę stania się tymi, jakimi On naprawdę chce, abyśmy byli” – podsumowuje s. Eliana Kuryło CB. 

 

Pełny tekst komentarza do żydowskiego Nowego Roku:

Stworzenie i sąd

Rosz Haszana, czyli dosłownie „głowa roku”, jest pierwszym dniem nowego żydowskiego roku. W Biblii nowy rok nosi nazwę jom trua, czyli dzień trąbienia lub trąbek. Dzień ten upamiętnia dzieło stworzenia świata i człowieka oraz przypomina o Bożym sądzie. Tradycja żydowska mówi, że podczas święta Rosz Haszana Bóg otwiera księgi w niebie i osądza zeszłoroczne uczynki każdego człowieka. Los każdego zostanie ostatecznie przypieczętowany dziesięć dni później podczas Dnia Przebłagania – Jom Kippur. Dlatego też czas między Rosz Haszanaa Jom Kippur naznaczony jest czasem osobistej refleksji, pokuty oraz zadośćuczynienia za swoje złe uczynki.

Życzenia noworoczne

Wszyscy składają sobie życzenia mówiąc: „Dobrego roku”, ale również „Abyśmy byli zapisani na dobry rok” (w Księdze Życia), gdyż uważa się, że w tym czasie Bóg decyduje, kto opuści ten świat we właśnie rozpoczętym nowym roku. W dniach między Rosz Haszana a Jom Kippur życzenia przybierają inną formę: „Obyście byli zapisani (w Księdze Życia) i opieczętowani na dobry rok”. Dźwięki szofaru, czyli trąbek podczas święta jak i w kolejnych dniach pokuty mają pobudzić duszę do powrotu do Boga i przyczynić się do jej duchowego ożywienia.

Taszlich

Po południu lub pod wieczór Rosz Haszana istnieje zwyczaj udawania się nad rzekę lub nad brzeg naturalnego zbiornika wodnego, by uczestniczyć w ceremonii o nazwie Taszlich, podczas której symbolicznie wypróżnia się kieszenie na znak pozbycia się osobistych grzechów. Tradycja ta wywodzi się z Księgo Micheasza, w której czytamy: „Wyrzucisz wszystkie ich grzechy w głąb morza” (Mi 7,19). Ceremonia odbywa się nad wodą również dlatego, że ryby, które w niej żyją, jako nieliczne zwierzęta nie zamykają oczu, co jest symbolem Bożych oczu, które są cały czas otwarte i które widzą wszystkie ludzkie uczynki.

Rosz Haszana w Talmudzie

Rabin Kruspedai powiedział w imieniu Rabiego Yochanana: Trzy księgi są otwarte (przed Niebiańskim Trybunałem) w dniu Rosz Haszana – jedna dla niewątpliwie podłych, jedna dla niewątpliwie sprawiedliwych i jedna dla tych pomiędzy tymi dwoma biegunami. Niewątpliwie sprawiedliwi są od razu zapisani i zapieczętowani do życia [na następny rok], niewątpliwie podli są od razu zapisani i zapieczętowani na śmierć. Jednakże sąd, który ma zapaść nad tymi, którzy znajdują się pomiędzy tymi dwoma biegunami zapada w okresie między Rosz Haszana a Jom Kippur. Jeśli są godni zostaną zapisani do życia, ale jeśli nie będą uznani za godnych, to zostaną zapisani do śmierci (Rosz Haszana 6b).

Kolacja noworoczna

W świąteczny wieczór odbywa się uroczysta kolacja, podczas której serwowane potrawy mają symboliczne znaczenie. Na noworocznym stole znajdziemy okrągłą chałkę ukazującą ciągłość każdego roku i powtarzającą się cykliczność sezonów. Chałkę oraz znajdujące się na stole jabłka macza się w miodzie, co jest symbolem Bożego błogosławieństwa oraz pragnienia, by nadchodzący rok był również wypełniony słodyczą. Znajdują się tam daktyle, których hebrajskie znaczenie można przetłumaczyć: „skończy się gorycz”. Granaty z ogromną ilością pestek symbolizują liczne dobre uczynki, które możemy wykonać w nadchodzącym roku. Świąteczna atmosfera napełnia domy i dusze nadzieją, ale także wzywa wszystkich do zwrócenia się do Boga, aby otrzymać łaskę stania się tymi, jakimi On naprawdę chce, abyśmy byli. 

O autorce

Eliana Kuryło CB – z wykształcenia anglistka, korektorka starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie. Prowadząc warsztaty biblijne pracowała w duszpasterstwie akademickim w Nowej Zelandii i w Tuluzie. Od wielu lat jest zaangażowana w dialog chrześcijańsko-żydowski. Obecnie jest przełożoną Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu.

Centrum Heschela KUL

 


 

POLECANE
TK obraduje ws. ustawy budżetowej. Wniosek o uznanie ustawy jako niezgodnej z Konstytucją z ostatniej chwili
TK obraduje ws. ustawy budżetowej. Wniosek o uznanie ustawy jako niezgodnej z Konstytucją

Trybunał Konstytucyjny obraduje ws. ustawy budżetowej na rok 2025 r, rozpatrywanej na wniosek prezydenta Andrzej Dudy. Wniosek dotyczy m.in. cięć większości parlamentarnej na budżetach wybranych instytucji, w tym samego Trybunału Konstytucyjnego. Przedstawiciel prezydenta przedstawił i wniósł wniosek o uznanie ustawy budżetowej za niezgodną z Konstytucją.

Braun zerwał flagę, tym razem UE. Policja podjęła działania Wiadomości
Braun zerwał flagę, tym razem UE. Policja podjęła działania

Podczas wizyty w Ministerstwie Przemysłu w Katowicach Grzegorz Braun ponownie zerwał flagę, tym razem była to flaga Unii Europejskiej. Incydent został nagrany i opublikowany w mediach społecznościowych.

Tragiczny koniec niezwykłej historii. Smutny komunikat poznańskiego zoo z ostatniej chwili
"Tragiczny koniec niezwykłej historii". Smutny komunikat poznańskiego zoo

Poznański ogród zoologiczny wydał bardzo smutny komunikat, w którym poinformował o dramatycznych okolicznościach śmierci Rei del Causse, orłosępa, który dochodził do sił w poznańskim zoo.

Prorektor Collegium Humanum zatrzymany przez CBA na przejściu granicznym pilne
Prorektor Collegium Humanum zatrzymany przez CBA na przejściu granicznym

Funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego we współpracy z funkcjonariuszami Straży Granicznej zatrzymali prorektora Collegium Humanum. Mężczyzna został zatrzymany w sobotę na terenie przejścia granicznego w Medyce. Jako tzw. rekruter przeprowadzał nielegalny proceder wystawienia dokumentów potwierdzających w sposób fikcyjny przebieg studiów przez obywateli Ukrainy.

Czy wam nie wstyd? Burza w sieci po emisji programu TVN gorące
"Czy wam nie wstyd?" Burza w sieci po emisji programu TVN

Po jednym z ostatnich odcinków popularnej telewizji śniadaniowej stacji TVN – "Dzień dobry TVN" – w sieci zawrzało.

Atak wiodących mediów na Karola Nawrockiego. Ujawniono testament pana Jerzego z ostatniej chwili
Atak "wiodących mediów" na Karola Nawrockiego. Ujawniono testament pana Jerzego

– Opiekowałem się starym, schorowanym człowiekiem, który przez lata był moim sąsiadem. Jest na to masa dowodów, do których państwo nie sięgacie (…) nie miałem wówczas ani stabilnej pracy, ani możliwości finansowych – mówił w poniedziałek obywatelski kandydat na prezydenta Karol Nawrocki, komentując publikację Onetu ws. mieszkania po panu Jerzym. Teraz ujawniono testament pana Jerzego.

Onet opublikował wywiad z opiekunką pana Jerzego. Zapomniał o ważnej informacji z ostatniej chwili
Onet opublikował wywiad z opiekunką pana Jerzego. Zapomniał o ważnej informacji

Na onet.pl pojawił się wywiad z kobietą przedstawioną jako "opiekunka" pana Jerzego. Anna Kanigowska, która miała opiekować się mężczyzną, oskarża Karola Nawrockiego o brak zainteresowania p. Jerzym. Internauci szybko zidentyfikowali kobietę, z której konta w mediach społecznościowych od lat wylewa się hejt na polityków obecnej opozycji.

PiS o działaniu służb podczas kampanii prezydenckiej: ABW stała się Agencją Brudnych Wrzutek z ostatniej chwili
PiS o działaniu służb podczas kampanii prezydenckiej: "ABW stała się Agencją Brudnych Wrzutek"

Oczekujemy od agencji, służb specjalnych, że będą stały na straży naszego bezpieczeństwa. A nie będą angażowały się w kampanię jednego czy drugiego kandydata, jak to miejsce ma teraz - powiedział poseł Andrzej Śliwka podczas konferencji zorganizowanej przez PiS. Odniósł się w ten sposób do, jak twierdzą posłowie PiS, wykorzystania służb w kampanii po stronie sztabu Rafała Trzaskowskiego.

Odkryto szczątki 42 ofiar we wsi Puźniki na Ukrainie z ostatniej chwili
Odkryto szczątki 42 ofiar we wsi Puźniki na Ukrainie

Zakończono podejmowanie szczątków pomordowanych osób w dawnej wsi Puźniki w obwodzie tarnopolskim, na Ukrainie. Znaleziono tam fragmenty szkieletów co najmniej 42 osób - kobiet, mężczyzn i dzieci. Po przeprowadzeniu analiz laboratoryjnych zostanie podana ostateczna liczba ofiar, ich płeć i wiek - czytamy w komunikacie ministerstwa kultury.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Słynny już tramwaj na Wilanów znów da się warszawiakom we znaki. W związku z kolejnym etapem inwestycji służby miejskie wprowadziły zmianę organizacji ruchu na jednej z kluczowych arterii miasta.

REKLAMA

Słodkie Rosz Haszana – dziś zaczyna się nowy 5784 rok w kalendarzu żydowskim

Rosz Haszana, czyli dosłownie „głowa roku”, jest pierwszym dniem nowego żydowskiego roku. Żydzi tego dnia podczas uroczystej kolacji chałkę i jabłka maczają w miodzie, co jest symbolem Bożego błogosławieństwa oraz pragnienia, by nadchodzący rok był również wypełniony słodyczą – o żydowskich tradycjach noworocznych w pierwszym dniu 5784 roku opowiada Centrum Heschela KUL przełożona Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu s. Eliana Kuryło CB, korektorka starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie.
Rosz Haszana Słodkie Rosz Haszana – dziś zaczyna się nowy 5784 rok w kalendarzu żydowskim
Rosz Haszana / wikimedia.commons/CC BY-SA 4.0/מינוזיג - MinoZig

Tradycja żydowska utrzymuje, że podczas święta Rosz Haszana Bóg otwiera księgi w niebie i osądza uczynki każdego człowieka, jakie popełnił w minionym roku. Trwa to dziesięć dni, aż do Dnia Przebłagania Jom Kippur, ten czas to czas pokuty i zwrócenia się do Boga z prośbą o przebaczenie. W te dni Bóg decyduje kto opuści ten świat we właśnie rozpoczętym nowym roku, dlatego też Żydzi składają sobie noworoczne życzenia: „Obyście byli zapisani (w Księdze Życia) i opieczętowani na dobry rok”.

Po południu lub pod wieczór Rosz Haszana Żydzi udają się nad wodę, aby uczestniczyć w ceremonii Taszlich, podczas której symbolicznie wypróżnia się kieszenie na znak pozbywania się grzechów. Wyrzucenie ich do wody, w której żyją ryby nie jest bez znaczenia. „Żyjące w wodzie ryby jako nieliczne ze zwierząt nie zamykają oczu. Są symbolem Bożych oczu, które są cały czas otwarte i które widzą wszystkie ludzkie uczynki” – wyjaśnia przełożona Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu.

Istotnym elementem żydowskiego Nowego Roku jest również uroczysta kolacja, podczas której serwowane potrawy mają także symboliczne znaczenie. „Na noworocznym stole znajdziemy okrągłą chałkę ukazującą ciągłość każdego roku i powtarzającą się cykliczność sezonów”. Chałkę i jabłka macza się w miodzie, by nadchodzący rok był również wypełniony słodyczą. Na świątecznym stole można znaleźć również daktyle i granaty. „Świąteczna atmosfera napełnia domy i dusze nadzieją, ale także wzywa wszystkich do zwrócenia się do Boga, aby otrzymać łaskę stania się tymi, jakimi On naprawdę chce, abyśmy byli” – podsumowuje s. Eliana Kuryło CB. 

 

Pełny tekst komentarza do żydowskiego Nowego Roku:

Stworzenie i sąd

Rosz Haszana, czyli dosłownie „głowa roku”, jest pierwszym dniem nowego żydowskiego roku. W Biblii nowy rok nosi nazwę jom trua, czyli dzień trąbienia lub trąbek. Dzień ten upamiętnia dzieło stworzenia świata i człowieka oraz przypomina o Bożym sądzie. Tradycja żydowska mówi, że podczas święta Rosz Haszana Bóg otwiera księgi w niebie i osądza zeszłoroczne uczynki każdego człowieka. Los każdego zostanie ostatecznie przypieczętowany dziesięć dni później podczas Dnia Przebłagania – Jom Kippur. Dlatego też czas między Rosz Haszanaa Jom Kippur naznaczony jest czasem osobistej refleksji, pokuty oraz zadośćuczynienia za swoje złe uczynki.

Życzenia noworoczne

Wszyscy składają sobie życzenia mówiąc: „Dobrego roku”, ale również „Abyśmy byli zapisani na dobry rok” (w Księdze Życia), gdyż uważa się, że w tym czasie Bóg decyduje, kto opuści ten świat we właśnie rozpoczętym nowym roku. W dniach między Rosz Haszana a Jom Kippur życzenia przybierają inną formę: „Obyście byli zapisani (w Księdze Życia) i opieczętowani na dobry rok”. Dźwięki szofaru, czyli trąbek podczas święta jak i w kolejnych dniach pokuty mają pobudzić duszę do powrotu do Boga i przyczynić się do jej duchowego ożywienia.

Taszlich

Po południu lub pod wieczór Rosz Haszana istnieje zwyczaj udawania się nad rzekę lub nad brzeg naturalnego zbiornika wodnego, by uczestniczyć w ceremonii o nazwie Taszlich, podczas której symbolicznie wypróżnia się kieszenie na znak pozbycia się osobistych grzechów. Tradycja ta wywodzi się z Księgo Micheasza, w której czytamy: „Wyrzucisz wszystkie ich grzechy w głąb morza” (Mi 7,19). Ceremonia odbywa się nad wodą również dlatego, że ryby, które w niej żyją, jako nieliczne zwierzęta nie zamykają oczu, co jest symbolem Bożych oczu, które są cały czas otwarte i które widzą wszystkie ludzkie uczynki.

Rosz Haszana w Talmudzie

Rabin Kruspedai powiedział w imieniu Rabiego Yochanana: Trzy księgi są otwarte (przed Niebiańskim Trybunałem) w dniu Rosz Haszana – jedna dla niewątpliwie podłych, jedna dla niewątpliwie sprawiedliwych i jedna dla tych pomiędzy tymi dwoma biegunami. Niewątpliwie sprawiedliwi są od razu zapisani i zapieczętowani do życia [na następny rok], niewątpliwie podli są od razu zapisani i zapieczętowani na śmierć. Jednakże sąd, który ma zapaść nad tymi, którzy znajdują się pomiędzy tymi dwoma biegunami zapada w okresie między Rosz Haszana a Jom Kippur. Jeśli są godni zostaną zapisani do życia, ale jeśli nie będą uznani za godnych, to zostaną zapisani do śmierci (Rosz Haszana 6b).

Kolacja noworoczna

W świąteczny wieczór odbywa się uroczysta kolacja, podczas której serwowane potrawy mają symboliczne znaczenie. Na noworocznym stole znajdziemy okrągłą chałkę ukazującą ciągłość każdego roku i powtarzającą się cykliczność sezonów. Chałkę oraz znajdujące się na stole jabłka macza się w miodzie, co jest symbolem Bożego błogosławieństwa oraz pragnienia, by nadchodzący rok był również wypełniony słodyczą. Znajdują się tam daktyle, których hebrajskie znaczenie można przetłumaczyć: „skończy się gorycz”. Granaty z ogromną ilością pestek symbolizują liczne dobre uczynki, które możemy wykonać w nadchodzącym roku. Świąteczna atmosfera napełnia domy i dusze nadzieją, ale także wzywa wszystkich do zwrócenia się do Boga, aby otrzymać łaskę stania się tymi, jakimi On naprawdę chce, abyśmy byli. 

O autorce

Eliana Kuryło CB – z wykształcenia anglistka, korektorka starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie. Prowadząc warsztaty biblijne pracowała w duszpasterstwie akademickim w Nowej Zelandii i w Tuluzie. Od wielu lat jest zaangażowana w dialog chrześcijańsko-żydowski. Obecnie jest przełożoną Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu.

Centrum Heschela KUL

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe