Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India

Pojawiły się nowe informacje dotyczące katastrofy samolotu linii Air India, w której życie straciło 260 osób. Wstępny raport wskazuje, że w dreamlinerze doszło do odcięcia dopływu paliwa do obu silników. – Sekwencja zdarzeń nie wskazuje na pomyłkę. Przełączniki przesunęły się w odstępie sekundy, mniej więcej tyle, ile zajęłoby przestawienie jednego, a potem drugiego – mówi jeden z ekspertów.
katastrofa w Ahmedabad, Gujarat Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India
katastrofa w Ahmedabad, Gujarat / PAP/IMAGO/Hindustan Times

Co musisz wiedzieć:

  • Wstępny raport wskazuje, że oba silniki Boeinga 787 zostały odcięte od paliwa tuż po starcie z Ahmedabadzie.
  • Słychać, jak jeden pilot pyta drugiego, dlaczego „odciął silniki”; chwilę przed uderzeniem padł sygnał „Mayday”.
  • Eksperci twierdzą, że wyłączenie nie było przypadkowe, ale minister apeluje o brak pochopnych wniosków – piloci mieli łącznie 38 tys. godzin nalotu.

 

Jak ujawnili dziennikarze „The Wall Street Journal”, na nagraniu z kabiny pilotów słychać, jak jeden z nich pyta drugiego, dlaczego „odciął silniki”. Te doniesienia wywołały oburzenie wśród przedstawicieli indyjskiego lotnictwa.

Raport przygotowany przez indyjskie Biuro ds. Badania Przyczyn Katastrof Lotniczych (AAIB) opublikowano w sobotę. Dokument opisuje zdarzenie, do którego doszło 12 czerwca krótko po starcie, ale zaznacza, że ustalenia mają charakter wstępny i nie wskazują osób winnych.

 

Katastrofa Air India. Odcięcie dopływu paliwa

Według raportu zaledwie trzy sekundy po oderwaniu się od pasa startowego w Ahmedabadzie kontrolki paliwowe obu silników zmieniły ustawienie z „włączone” na „wyłączone”. To uniemożliwiło dalsze wznoszenie się maszyny, choć wcześniej zdążyła osiągnąć prędkość 333 km/h.

Jak informuje „The Wall Street Journal”, analiza nagrania z rejestratora rozmów w kokpicie sugeruje, że kapitan mógł samodzielnie zablokować przewody paliwowe zaraz po starcie. Drugi pilot miał wówczas w panice zapytać: „dlaczego to zrobił” – twierdzi gazeta, powołując się na źródła bliskie śledztwu.

„Pilot zaprzeczył oskarżeniom kolegi” – podaje „WSJ”. Na kilka chwil przed zderzeniem z ziemią zarejestrowano jeszcze sygnał alarmowy: „Mayday, mayday, mayday”, choć nie wiadomo, który z pilotów go nadał i czy był to ten sam, który wcześniej oskarżył kolegę o odcięcie silników.

 

„Nieprzypadkowe wyłączenie”? Reakcje i kontrowersje

Prezes Federacji Indyjskich Pilotów skrytykował publikację „The Wall Street Journal”.

Wstępny raport nigdzie nie stwierdza, że piloci przesunęli przełączniki kontroli paliwa, na co wskazywałoby nagranie z CVR (rejestratora rozmów w kokpicie). Niech zespół śledczy zbada sprawę szczegółowo

– dodał.

Minister lotnictwa cywilnego Indii Ram Mohan Naidu wezwał natomiast opinię publiczną do ostrożności.

Zależy nam na dobru pilotów, dlatego na tym etapie nie wyciągajmy pochopnych wniosków, poczekajmy na raport końcowy

– powiedział.

 

Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India

Eksperci również zabierają głos.

Nie rozumiem, dlaczego pilot miałby celowo zakłócić pracę silników

– powiedział Anthony Brickhouse, amerykański specjalista ds. bezpieczeństwa lotniczego. 

Innego zdania jest ekspert lotniczy John Nance.

Sekwencja zdarzeń nie wskazuje na pomyłkę. Przełączniki przesunęły się w odstępie sekundy, mniej więcej tyle, ile zajęłoby przestawienie jednego, a potem drugiego. (…) pilot normalnie nigdy nie wyłącza przełączników podczas lotu, zwłaszcza gdy samolot zaczyna się wznosić

– zauważył.

Obaj piloci byli bardzo doświadczeni – każdy z nich miał około 19 tys. godzin nalotu, w tym 9 tys. na Dreamlinerach. Na obecnym etapie śledztwa linie lotnicze, w tym Air India, nie kierują oskarżeń ani wobec Boeinga, ani producenta silników GEnx-1B, firmy GE Aerospace.

 

Katastrofa w Ahmedabadzie

Katastrofa wydarzyła się 12 czerwca w indyjskim Ahmedabadzie, krótko po starcie samolotu Air India Boeing 787 Dreamliner. Zginęło 260 osób – pasażerów i osób przebywających w budynkach, na które spadła maszyna.

Wstępne ustalenia wskazują na odcięcie dopływu paliwa do obu silników kilka sekund po oderwaniu się od pasa. Śledztwo prowadzi indyjskie AAIB, a jego ostateczne wyniki nie są jeszcze znane.

 


 

POLECANE
Współpraca wojska z przemysłem zbrojeniowym stanie się faktem? Powstanie nowa jednostka w armii z ostatniej chwili
Współpraca wojska z przemysłem zbrojeniowym stanie się faktem? Powstanie nowa jednostka w armii

Wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk zapowiedział większe zaangażowanie polskiego przemysłu obronnego w opracowywanie innowacyjnych technologii dla wojska. W tym celu powołana zostanie nowa jednostka w armii, której zadaniem będzie testowanie i ocena nowego sprzętu oraz innowacyjnych rozwiązań proponowanych przez krajowych producentów – poinformował resort w mediach społecznościowych.

Prezydent zawetował ustawę o mniejszościach. Podano uzasadnienie Wiadomości
Prezydent zawetował ustawę o mniejszościach. Podano uzasadnienie

Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych. Ustawa zakładała uznanie etnolektu wilamowskiego za język regionalny, jednak – jak podkreślono w uzasadnieniu weta – decyzja w tej sprawie nie może mieć charakteru politycznego.

Komunikat dla posiadaczy odbiorników RTV Wiadomości
Komunikat dla posiadaczy odbiorników RTV

Od 2026 roku wzrośnie próg dochodowy zwalniający z abonamentu RTV. Dzięki temu z opłaty za media publiczne zwolnionych będzie więcej seniorów oraz osób z niższymi dochodami.

Eksperci alarmują: „Ostatnie ostrzeżenie dla Unii Europejskiej w kwestii surowców” z ostatniej chwili
Eksperci alarmują: „Ostatnie ostrzeżenie dla Unii Europejskiej w kwestii surowców”

Fundacja SET opublikowała raport o strategicznej autonomii surowcowej Unii Europejskiej. Eksperci ostrzegają: jeśli Bruksela nie zmieni swojego sposobu postrzegania branży surowcowej i nie przyspieszy strategicznych działań, Europa na trwałe utraci podmiotowość w globalnej architekturze gospodarczej, a kontynent czeka kryzys na niespotykaną skalę. W raporcie znalazły się analizy globalnych trendów i rekomendacje działań.

Trump spotka się z Putinem. Wyznaczono miejsce z ostatniej chwili
Trump spotka się z Putinem. Wyznaczono miejsce

Po dwugodzinnej rozmowie telefonicznej Donalda Trumpa z Władimirem Putinem przywódcy USA i Rosji zgodzili się na spotkanie twarzą w twarz. Gospodarzem rozmów ma być stolica Węgier – Budapeszt.

Mniej żołnierzy WOT oraz rezerwy. Komisja obrony pozytywnie o projekcie budżetu na obronność z ostatniej chwili
Mniej żołnierzy WOT oraz rezerwy. Komisja obrony pozytywnie o projekcie budżetu na obronność

Sejmowa komisja obrony narodowej pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy budżetowej, w której do MON ma trafić niemal 125 mld zł; całość wydatków na obronność - wedle zapowiedzi resortu - ma sięgnąć nawet 200 mld zł. Dalej projektem ustawy budżetowej zajmie się sejmowa komisja finansów.

Państwo zapłaci Giertychowi 35 tysięcy zł. Sąd uznał zatrzymanie przez CBA za bezprawne pilne
Państwo zapłaci Giertychowi 35 tysięcy zł. Sąd uznał zatrzymanie przez CBA za bezprawne

Sąd Apelacyjny w Warszawie przyznał Romanowi Giertychowi 35 tys. zł zadośćuczynienia za niesłuszne zatrzymanie przez funkcjonariuszy CBA. Sprawa dotyczy wydarzeń sprzed kilku lat, gdy adwokat i obecny poseł KO został zatrzymany w związku ze śledztwem dotyczącym spółki Polnord.

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream zostanie poddany ekstradycji? Jest decyzja włoskiego SN z ostatniej chwili
Podejrzany o wysadzenie Nord Stream zostanie poddany ekstradycji? Jest decyzja włoskiego SN

Sąd Najwyższy Włoch odrzucił wniosek o ekstradycję do Niemiec Ukraińca aresztowanego pod zarzutem wywołania eksplozji, które uszkodziły gazociągi Nord Stream między Rosją a Niemcami w 2022 r. - poinformował w czwartek jego prawnik, Nicola Canestrini.

Żurek pod ostrzałem. Prezesi Sądu Najwyższego mówią: „Dość nacisków ministra” pilne
Żurek pod ostrzałem. Prezesi Sądu Najwyższego mówią: „Dość nacisków ministra”

Prezesi dwóch Izb Sądu Najwyższego - Karnej i Kontroli Nadzwyczajnej - ostro sprzeciwili się pismu ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka, który wezwał sędziów powołanych po 2017 roku do „zaprzestania naruszania prawa”. W ich ocenie działania ministra są bezprawne i godzą w niezależność sądów.

UE chce „ratować przemysł” dofinansowując go z pieniędzy podatników i wprowadzając cenzurę z ostatniej chwili
UE chce „ratować przemysł” dofinansowując go z pieniędzy podatników i wprowadzając cenzurę

Komisja i Wysoki Przedstawiciel przedstawili dziś międzynarodową strategię mającą na celu zabezpieczenie miejsca Europy na rynkach światowych. Nowa globalna wizja klimatyczno-energetyczna UE przedstawia światu ofertę UE: wykorzystanie dyplomacji do ochrony europejskich podstawowych interesów, promowanie standardów sprawiedliwej transformacji poprzez pomoc europejskim partnerom w rozwoju ich interesów oraz stawianie czoła nowym zagrożeniom i wyzwaniom bezpieczeństwa, które zagrażają zarówno interesom europejskim, jak i interesom partnerów UE.

REKLAMA

Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India

Pojawiły się nowe informacje dotyczące katastrofy samolotu linii Air India, w której życie straciło 260 osób. Wstępny raport wskazuje, że w dreamlinerze doszło do odcięcia dopływu paliwa do obu silników. – Sekwencja zdarzeń nie wskazuje na pomyłkę. Przełączniki przesunęły się w odstępie sekundy, mniej więcej tyle, ile zajęłoby przestawienie jednego, a potem drugiego – mówi jeden z ekspertów.
katastrofa w Ahmedabad, Gujarat Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India
katastrofa w Ahmedabad, Gujarat / PAP/IMAGO/Hindustan Times

Co musisz wiedzieć:

  • Wstępny raport wskazuje, że oba silniki Boeinga 787 zostały odcięte od paliwa tuż po starcie z Ahmedabadzie.
  • Słychać, jak jeden pilot pyta drugiego, dlaczego „odciął silniki”; chwilę przed uderzeniem padł sygnał „Mayday”.
  • Eksperci twierdzą, że wyłączenie nie było przypadkowe, ale minister apeluje o brak pochopnych wniosków – piloci mieli łącznie 38 tys. godzin nalotu.

 

Jak ujawnili dziennikarze „The Wall Street Journal”, na nagraniu z kabiny pilotów słychać, jak jeden z nich pyta drugiego, dlaczego „odciął silniki”. Te doniesienia wywołały oburzenie wśród przedstawicieli indyjskiego lotnictwa.

Raport przygotowany przez indyjskie Biuro ds. Badania Przyczyn Katastrof Lotniczych (AAIB) opublikowano w sobotę. Dokument opisuje zdarzenie, do którego doszło 12 czerwca krótko po starcie, ale zaznacza, że ustalenia mają charakter wstępny i nie wskazują osób winnych.

 

Katastrofa Air India. Odcięcie dopływu paliwa

Według raportu zaledwie trzy sekundy po oderwaniu się od pasa startowego w Ahmedabadzie kontrolki paliwowe obu silników zmieniły ustawienie z „włączone” na „wyłączone”. To uniemożliwiło dalsze wznoszenie się maszyny, choć wcześniej zdążyła osiągnąć prędkość 333 km/h.

Jak informuje „The Wall Street Journal”, analiza nagrania z rejestratora rozmów w kokpicie sugeruje, że kapitan mógł samodzielnie zablokować przewody paliwowe zaraz po starcie. Drugi pilot miał wówczas w panice zapytać: „dlaczego to zrobił” – twierdzi gazeta, powołując się na źródła bliskie śledztwu.

„Pilot zaprzeczył oskarżeniom kolegi” – podaje „WSJ”. Na kilka chwil przed zderzeniem z ziemią zarejestrowano jeszcze sygnał alarmowy: „Mayday, mayday, mayday”, choć nie wiadomo, który z pilotów go nadał i czy był to ten sam, który wcześniej oskarżył kolegę o odcięcie silników.

 

„Nieprzypadkowe wyłączenie”? Reakcje i kontrowersje

Prezes Federacji Indyjskich Pilotów skrytykował publikację „The Wall Street Journal”.

Wstępny raport nigdzie nie stwierdza, że piloci przesunęli przełączniki kontroli paliwa, na co wskazywałoby nagranie z CVR (rejestratora rozmów w kokpicie). Niech zespół śledczy zbada sprawę szczegółowo

– dodał.

Minister lotnictwa cywilnego Indii Ram Mohan Naidu wezwał natomiast opinię publiczną do ostrożności.

Zależy nam na dobru pilotów, dlatego na tym etapie nie wyciągajmy pochopnych wniosków, poczekajmy na raport końcowy

– powiedział.

 

Silniki zostały wyłączone celowo? Nowe informacje ws. katastrofy samolotu Air India

Eksperci również zabierają głos.

Nie rozumiem, dlaczego pilot miałby celowo zakłócić pracę silników

– powiedział Anthony Brickhouse, amerykański specjalista ds. bezpieczeństwa lotniczego. 

Innego zdania jest ekspert lotniczy John Nance.

Sekwencja zdarzeń nie wskazuje na pomyłkę. Przełączniki przesunęły się w odstępie sekundy, mniej więcej tyle, ile zajęłoby przestawienie jednego, a potem drugiego. (…) pilot normalnie nigdy nie wyłącza przełączników podczas lotu, zwłaszcza gdy samolot zaczyna się wznosić

– zauważył.

Obaj piloci byli bardzo doświadczeni – każdy z nich miał około 19 tys. godzin nalotu, w tym 9 tys. na Dreamlinerach. Na obecnym etapie śledztwa linie lotnicze, w tym Air India, nie kierują oskarżeń ani wobec Boeinga, ani producenta silników GEnx-1B, firmy GE Aerospace.

 

Katastrofa w Ahmedabadzie

Katastrofa wydarzyła się 12 czerwca w indyjskim Ahmedabadzie, krótko po starcie samolotu Air India Boeing 787 Dreamliner. Zginęło 260 osób – pasażerów i osób przebywających w budynkach, na które spadła maszyna.

Wstępne ustalenia wskazują na odcięcie dopływu paliwa do obu silników kilka sekund po oderwaniu się od pasa. Śledztwo prowadzi indyjskie AAIB, a jego ostateczne wyniki nie są jeszcze znane.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe