Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy

Masz na koncie rezerwację z Booking.com po 23 stycznia 2023 roku? Dzięki decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możesz otrzymać 40 zł lub dodatkowe korzyści w programie lojalnościowym „Genius”. Wystarczy złożyć prostą reklamację.
Podróżny, zdjęcie poglądowe Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy
Podróżny, zdjęcie poglądowe / Grok / x.com

Co musisz wiedzieć:

  • UOKiK uznał, że Booking.com naruszał zbiorowe interesy konsumentów, nie informując jasno, czy nocleg jest oferowany przez przedsiębiorcę, czy osobę prywatną.
  • Rekompensata obejmie osoby, które dokonały rezerwacji od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia zmian – w zależności od poziomu programu „Genius” to awans o jeden poziom lub 40 zł do wykorzystania na platformie.
  • Aby otrzymać świadczenie, należy złożyć reklamację przez Centrum Pomocy Booking.com, powołując się na decyzję UOKiK nr RKR-3/2025.
  • Platforma zobowiązała się do wprowadzenia przejrzystych oznaczeń statusu wynajmującego i jasnego podziału obowiązków między sobą a dostawcami usług.

 

Co zarzucono Booking.com?

Kontrola UOKiK wykazała, że platforma nie informowała w sposób jasny, czy rezerwujesz nocleg u przedsiębiorcy, czy u osoby prywatnej. To kluczowa różnica – w przypadku drugiej opcji nie przysługuje pełna ochrona prawna konsumenta.

Nieprecyzyjne były także informacje o tym, kto jest odpowiedzialny za realizację rezerwacji – Booking.com czy właściciel obiektu. Część zapisów była ukryta w regulaminach i dodatkowych linkach, co utrudniało świadome podjęcie decyzji o zakupie.

 

Jakie są rekompensaty?

Zgodnie z decyzją UOKiK osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, mogą ubiegać się o rekompensatę:

  • użytkownicy programu Genius na poziomie 1 i 2 – awans o jeden poziom (więcej zniżek na noclegi),
  • użytkownicy poziomu 3 – 40 zł do wykorzystania na Booking.com.

 

Jak złożyć reklamację?

Wejdź na stronę Centrum Pomocy Booking.com, zaloguj się i wybierz opcję „Wyślij wiadomość”.

W treści napisz: 

Składam reklamację dotyczącą nieinformowania przez Booking konsumentów o tym, czy dostawca zakwaterowania jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną, i w związku z decyzją UOKiK nr RKR-3/2025 oczekuję przyznania przysporzenia konsumenckiego.

To wszystko!

 

Działania UOKiK

Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia klarownych oznaczeń statusu wynajmującego oraz dokładniejszego podziału obowiązków między platformą a dostawcami usług. Zmiany mają wejść w życie w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.

Sprawa Booking.com to element szerszych działań UOKiK po wejściu w życie tzw. dyrektywy Omnibus. Podobne decyzje dotyczyły m.in. Zalando i Travelist, a interwencje objęły także Allegro, Amazon, Uber, Bolt czy Pyszne.pl. Celem jest zapewnienie konsumentom jasnych informacji o tym, kto sprzedaje usługę i jakie prawa im przysługują.

 

 


 

POLECANE
Niecodzienny gest prezydenta, który kryje wzruszającą historię gorące
Niecodzienny gest prezydenta, który kryje wzruszającą historię

Prezydent Karol Nawrocki udzielił wywiadu Radiu Wnet, ale to nie jego słowa dotyczące polityki przyciągnęły uwagę prowadzącego. Zaskakujący element krył wzruszającą historię.

Alarm w Polsce. Stopień gotowości CHARLIE stał się faktem pilne
Alarm w Polsce. Stopień gotowości CHARLIE stał się faktem

W reakcji na akt dywersji terrorystycznej na trasie Warszawa–Lublin premier wprowadził w Polsce trzeci w czterostopniowej skali stopień alarmowy CHARLIE. To najwyższy stopień, jaki obowiązywał dotychczas w kraju na liniach kolejowych, mający chronić pasażerów i infrastrukturę krytyczną.

Apel o pilne spotkanie z Tuskiem ws. dramatycznej sytuacji w służbie zdrowia. Komunikat Naczelnej Izby Lekarskiej z ostatniej chwili
Apel o pilne spotkanie z Tuskiem ws. dramatycznej sytuacji w służbie zdrowia. Komunikat Naczelnej Izby Lekarskiej

W związku z fatalną sytuację w służbie zdrowia, prezes Naczelnej Izby Lekarskiej Łukasz Jankowski zaapelował o pilne spotkanie z premierem Donaldem Tuskiem i prezydentem Karolem Nawrockim. W komunikacie podkreślono, że bezpieczeństwo zdrowotne Polaków jest poważnie zagrożone, a dialog z ministerstwem zdrowia „nie istnieje”.

Blokada w ukraińskim parlamencie. Żądanie dymisji rządu  z ostatniej chwili
Blokada w ukraińskim parlamencie. Żądanie dymisji rządu 

W Radzie Najwyższej Ukrainy doszło do ostrego konfliktu politycznego. Petro Poroszenko i deputowani Europejskiej Solidarności zablokowali mównicę, domagając się natychmiastowej dymisji ukraińskiego rządu. Napięcie wywołała głośna afera korupcyjna w państwowym Enerhoatomie.

#CoPoTusku: Pięć lekcji Bolesława Chrobrego tylko u nas
#CoPoTusku: Pięć lekcji Bolesława Chrobrego

Rocznica 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego to świetna okazja do refleksji na temat miejsca Polski w świecie oraz stanu naszego społeczeństwa. Jest o tyle istotna, że dziś po raz kolejny mamy do czynienia z abdykacją elit rządzących i ich niemocą w kreowaniu pozytywnych postaw obywatelskich i budowania wspólnoty narodowej.

Komunikat dla woj. małopolskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla woj. małopolskiego

W Krzyszkowicach rusza jedna z najważniejszych inwestycji wzdłuż zakopianki. Podpisano umowę na budowę nowych dróg, które mają odciążyć ruch wokół powstającego węzła oraz znacząco poprawić bezpieczeństwo kierowców. To projekt wart 13,7 mln zł, realizowany przez prawie trzy lata – ale efekty odczuje każdy, kto korzysta z DK7.

Kolejny incydent na torach. Wagon z ukraińskim ładunkiem wykolejony z ostatniej chwili
Kolejny incydent na torach. Wagon z ukraińskim ładunkiem wykolejony

W nocy z 17 na 18 listopada na bocznicy kolejowej we wschodniej Polsce doszło do wykolejenia wagonu należącego do ukraińskich kolei UZ. Zdarzenie miało miejsce tuż przy strategicznej magistrali prowadzącej do granicy z Ukrainą. Sprawę bada policja, a śledczy nie wykluczają, że mógł to być akt sabotażu.

Tegoroczna Wigilia będzie dniem ustawowo wolnym od pracy gorące
Tegoroczna Wigilia będzie dniem ustawowo wolnym od pracy

To już pewne – od 2025 roku Polacy będą mieć dodatkowy dzień ustawowo wolny od pracy. Nowelizacja zmienia kalendarz świąt i daje pracownikom dodatkowy dzień wolny tuż przed Bożym Narodzeniem.

Makabryczne odkrycie w Niemczech. Policja szuka właścicielki odciętych dłoni Wiadomości
Makabryczne odkrycie w Niemczech. Policja szuka właścicielki odciętych dłoni

Niemieckie służby prowadzą intensywne śledztwo po odnalezieniu dwóch odciętych dłoni na poboczu autostrady A45. Sprawa budzi dodatkowe emocje, bo losy kobiety, do której należą kończyny pozostają nieznane.

Wstrząsający komunikat ze świata show-biznesu. Nie żyje słynny duet Wiadomości
Wstrząsający komunikat ze świata show-biznesu. Nie żyje słynny duet

Niemiecki świat rozrywki pogrążył się w żałobie. Słynne bliźniaczki, które przez dekady zachwycały publiczność elegancją, talentem i nierozerwalną więzią, odeszły w tym samym momencie. Jak ujawniono, ich ostatnia decyzja była jedną z najbardziej dramatycznych w historii niemieckiego show-biznesu.

REKLAMA

Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy

Masz na koncie rezerwację z Booking.com po 23 stycznia 2023 roku? Dzięki decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów możesz otrzymać 40 zł lub dodatkowe korzyści w programie lojalnościowym „Genius”. Wystarczy złożyć prostą reklamację.
Podróżny, zdjęcie poglądowe Korzystałeś z Booking.com? Decyzją UOKiK możesz odzyskać część pieniędzy
Podróżny, zdjęcie poglądowe / Grok / x.com

Co musisz wiedzieć:

  • UOKiK uznał, że Booking.com naruszał zbiorowe interesy konsumentów, nie informując jasno, czy nocleg jest oferowany przez przedsiębiorcę, czy osobę prywatną.
  • Rekompensata obejmie osoby, które dokonały rezerwacji od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia zmian – w zależności od poziomu programu „Genius” to awans o jeden poziom lub 40 zł do wykorzystania na platformie.
  • Aby otrzymać świadczenie, należy złożyć reklamację przez Centrum Pomocy Booking.com, powołując się na decyzję UOKiK nr RKR-3/2025.
  • Platforma zobowiązała się do wprowadzenia przejrzystych oznaczeń statusu wynajmującego i jasnego podziału obowiązków między sobą a dostawcami usług.

 

Co zarzucono Booking.com?

Kontrola UOKiK wykazała, że platforma nie informowała w sposób jasny, czy rezerwujesz nocleg u przedsiębiorcy, czy u osoby prywatnej. To kluczowa różnica – w przypadku drugiej opcji nie przysługuje pełna ochrona prawna konsumenta.

Nieprecyzyjne były także informacje o tym, kto jest odpowiedzialny za realizację rezerwacji – Booking.com czy właściciel obiektu. Część zapisów była ukryta w regulaminach i dodatkowych linkach, co utrudniało świadome podjęcie decyzji o zakupie.

 

Jakie są rekompensaty?

Zgodnie z decyzją UOKiK osoby, które dokonały rezerwacji między 1 stycznia 2023 r. a dniem wprowadzenia zmian, mogą ubiegać się o rekompensatę:

  • użytkownicy programu Genius na poziomie 1 i 2 – awans o jeden poziom (więcej zniżek na noclegi),
  • użytkownicy poziomu 3 – 40 zł do wykorzystania na Booking.com.

 

Jak złożyć reklamację?

Wejdź na stronę Centrum Pomocy Booking.com, zaloguj się i wybierz opcję „Wyślij wiadomość”.

W treści napisz: 

Składam reklamację dotyczącą nieinformowania przez Booking konsumentów o tym, czy dostawca zakwaterowania jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną, i w związku z decyzją UOKiK nr RKR-3/2025 oczekuję przyznania przysporzenia konsumenckiego.

To wszystko!

 

Działania UOKiK

Booking.com zobowiązał się do wprowadzenia klarownych oznaczeń statusu wynajmującego oraz dokładniejszego podziału obowiązków między platformą a dostawcami usług. Zmiany mają wejść w życie w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji.

Sprawa Booking.com to element szerszych działań UOKiK po wejściu w życie tzw. dyrektywy Omnibus. Podobne decyzje dotyczyły m.in. Zalando i Travelist, a interwencje objęły także Allegro, Amazon, Uber, Bolt czy Pyszne.pl. Celem jest zapewnienie konsumentom jasnych informacji o tym, kto sprzedaje usługę i jakie prawa im przysługują.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe