[Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Mit, percepcja, rzeczywistość

Mit „żydokomuny” wyrósł z zupełnie realnego strachu przed wszechogarniającą rewolucją. Mit powstał, gdyż starano się zrozumieć zjawisko rewolucji w najbardziej redukcjonistyczny sposób.
/ wikipedia
 I stawiano sobie pytanie: cui bono? No jasne, że nie chrześcijan, uspokajano się, no bo jak to możliwe, że chrześcijanie chcieliby rozwalić swój własny ład. Naturalnie, że możliwe, na tym przecież polega samobójcza furia rewolucji. Ale odrzucano taką logikę. W związku z czym pytano dalej: dla kogo dobra ta rewolucja? I odpowiedź nasuwała się sama: dla „Żydów”. Rozumiano rewolucję jako podburzanie dołów społecznych do wyrżnięcia tradycyjnych elit i zburzenia historycznego ładu, aby zaprowadzić krwawą utopię. Nad nowym systemem miały wtedy zapanować elity rewolucyjne. I tutaj funkcjonowało kilka teorii, kim te elity są. Jedną z najbardziej popularnych z nich niestety jest chora fantazja „żydokomuny”.
„Żydokomuna” to mit napędzany fałszywą, a czasami wręcz paranoiczną interpretacją percepcji myśli i działań rewolucjonistów, którym niekiedy zdarzyło się być pochodzenia żydowskiego. Mit wpływa na percepcje, które wybiórczo czerpią z rzeczywistości. Obecność wąskiego marginesu patologicznego o żydowskich korzeniach odbierano jako rzeczywistą forpocztę całej tej społeczności. Tak krótko można scharakteryzować historię kognitywną pojęcia „żydokomuny”. Jest to pokrewne fałszywemu przekonaniu o „globalnym spisku żydowskim”. W tym widzeniu rzekoma, wszechogarniająca konspiracja żydowska łączyła jej autorów mistyczno-rasistowską siecią jako „Żydów”. Część z nich udawała, że jest socjalistami, a inna część, że są kapitalistami. W rzeczywistości jednak działali w perfekcyjnie zsynchronizowanej zgodzie. Rzekomo chcieli tego samego: przejęcia władzy nad światem w imię ludu Izraela. I tutaj zwykle następuje zilustrowanie tego stwierdzenia kilkoma nazwiskami dzieci bogatych rodziców, które zostały komunistami, takich jak e.g. socjalista Meir Henoch Wallach-Finkelstein vel Maxim Litwinow (1876-1950), syn żydowskiego bankiera z Białegostoku i sowiecki minister spraw zagranicznych.

Zilustrujmy te mechanizmy krótko antyżydowskimi oskarżeniami nestora rosyjskiego anarchizmu, Michaiła Bakunina (1814-1876) wobec swoich przeciwników w I Międzynarodówce. Jak podaje Erich Haberer, „Bakunin ulokował Żydów w «marksistowskim obozie» europejskiego socjalizmu w przeciwieństwie do swego populistycznego obozu», a ulokował ich tam z powodu ich żydowskości... Bakunin zdefiniował «żydowskość» w formie antysemickich klisz, gdzie Żydzi qua marksiści byli zjednoczeni z [żydowskimi finansistami] Rotszyldami, aby zdobyć władzę w państwie burżuazyjnym w celu służenia żydowskim interesom”. Istnieją jeszcze bardziej skandaliczne cytaty z Bakunina, choćby ze wstępniaka napisanego w 1872 r.:

„ten żydowski świat jest w większości do dyspozycji, z jednej strony Marksa, a z drugiej Rotszylda. Jestem przekonany, że Rotszyldowie ze swojej strony doceniają zasługi Marksa, a Marks ze swojej strony czuje odruchową sympatię oraz wielki szacunek dla Rotszyldów. To może się wydać dziwne. Co może istnieć wspólnego między socjalizmem a wielkim bankiem? Chodzi o to, że komunizm Marksa pożąda silnej centralizacji państwa, a gdzie centralizacja państwa, to koniecznie musi istnieć bank centralny, a gdzie taki bank istnieje, pasożytniczy naród Żydów, spekulujący na pracy ludu, będzie zawsze prosperował”. 


Bakunin dalej twierdził, że robotników „dezorientują ich przywódcy: politycy, literaci, Żydzi”. I większość z nich to po prostu nie dość, że „burżuje”, to jeszcze Niemcy. A jest to „śmiertelnym” zagrożeniem dla Słowian. Marksistowskie państwo oparte na „socjalizmie naukowym” to otumanianie ludu, aby za takim parawanem wprowadzić tyranię mniejszości, czyli w tym wypadku Żydów niemieckich, takich jak Marks, udających „naukowców”. To właśnie całkiem podręczny opis rzekomych mechanizmów „spisku żydowskiego” przez czołowego teoretyka anarchizmu drugiej połowy XIX w.
Takie fałszywe rozumienie nowoczesności stało się stopniowo notoryczne na całym świecie. Początkowo funkcjonowało na radykalnych, w tym lewicowych, marginesach. Wylansowane zostało szerzej za sprawą krwawej rewolucji w Rosji, począwszy co najmniej od 1905 r., a skończywszy na 1917 r., oraz wynikającej z niej wojny domowej. Największą karierę robiło po bolszewickim przewrocie szczególnie w latach dwudziestych, trzydziestych i czterdziestych. Przeświadczenie o prawdzie wyobrażeń o „żydokomunie” było powszechne, i nie tylko na prawicy, ale właściwie wszędzie, nawet w tzw. eleganckim towarzystwie (polite company). Na przykład, jak podaje Victor Davis Hanson, „Alianci nie bojkotowali Olimpiady w Berlinie w 1936 r.; w rzeczywistości prezes Komitetu Olimpijskiego USA Avery Brundage, na przykład, określił usiłowania zapobieżenia uczestnictwu w tym wydarzeniu jako «spisek żydowsko-komunistyczny»”.

O „żydokomunie” można niekiedy usłyszeć nawet dziś. Co to słowo znaczy? O co w nim chodzi? Gdzie kończy się w nim mit? A gdzie zaczyna rzeczywistość? Czy w ogóle w jakikolwiek sposób można odnosić się tutaj do jakiejkolwiek rzeczywistości? Zanim zastanowimy się nad tym szczegółowo, spójrzmy krótko na samą kwestię rewolucji. Gdzie są jej korzenie? Skąd się wywodzi?

Skoncentrujemy się głównie na Imperium Rosyjskim, w tym Intermarium, ziemiach między Bałtykiem a Morzem Czarnym. Były one nie tylko głównym obszarem osadnictwa żydowskiego do połowy XX w., ale również tam inkubowało się, powstawało i stamtąd rozszerzało się na cały świat wiele mitów, percepcji, idei i zjawisk, w tym dotyczących „żydokomuny”. Była to również wylęgarnia rewolucji. Intelektualna inspiracja do niej przede wszystkim przyszła z Zachodu (socjalizm, szczególnie w marksistowskiej formie). Jednak wplotły się w to rozmaite miejscowe koncepcje teoretyczne, jak również pionierskie tubylcze rozwiązania techniczne, które do dziś dominują w świecie rewolucjonistów, terrorystów i innych radykałów.
 
Marek Jan Chodakiewicz
Waszyngton, DC, 15 czerwca 2020 r.
Intel z DC

 

POLECANE
Świąteczne ceny w górach szokują Wiadomości
Świąteczne ceny w górach szokują

Z porównania przygotowanego przez Telewizję wPolsce24 wynika, że ceny ceny noclegów w polskich kurortach górskich poszły gwałtownie w górę. Procentowo koszt pobytu w okresie świąteczno-noworocznym w Zakopanem i Szczyrku zdrożał bardziej niż w Livigno.

Ryzykowny spacer po Morskim Oku. Wśród turystów były dzieci Wiadomości
Ryzykowny spacer po Morskim Oku. Wśród turystów były dzieci

W sieci znów zawrzało po opublikowaniu nagrania z Tatr. Na profilu „tatry_official” na Instagramie pokazano turystów spacerujących po zamarzniętym Morskim Oku. Największe poruszenie wywołał fakt, że na lodzie znajdowały się także małe dzieci.

Zrobiliśmy to co do nas należało. O Solidarności w Muzeum Pamięć i Tożsamość w Toruniu z ostatniej chwili
"Zrobiliśmy to co do nas należało". O Solidarności w Muzeum Pamięć i Tożsamość w Toruniu

„Od protestu do wolności – Toruń w historii Solidarności” – wernisaż wystawy o bohaterach opozycji antykomunistycznej na Pomorzu i Kujawach odbył się w rocznicę wprowadzenia stanu wojennego 13 grudnia w Muzeum Pamięć i Tożsamość im. św. Jana Pawła II w Toruniu. Fundację Promocji Solidarności podczas wydarzenia reprezentował dr Adam Chmielecki.

 Zdemolował sklep, upił się i zasnął w łazience. Szop recydywista stał się celebrytą z ostatniej chwili
Zdemolował sklep, upił się i zasnął w łazience. Szop recydywista stał się celebrytą

Historia z niewielkiego miasteczka w Wirginii w USA szybko stała się globalną sensacją. Szop pracz, który upił się alkoholem w sklepie monopolowym, dziś podejrzewany jest o serię włamań.

Udane kwalifikacje Polaków w Klingenthal. Komplet w niedzielnych zawodach z ostatniej chwili
Udane kwalifikacje Polaków w Klingenthal. Komplet w niedzielnych zawodach

Sześciu Polaków awansowało do niedzielnego konkursu Pucharu Świata w skokach narciarskich w niemieckim Klingenthal. Kwalifikacje wygrał Norweg Marius Lindvik. Piotr Żyła był 12., Maciej Kot - 26., Kamil Stoch - 33., Dawid Kubacki - 39., Paweł Wąsek - 43., a Kacper Tomasiak - 47.

Czarzasty podczas kongresu Lewicy: Będę walczył z Nawrockim. Wet za wet z ostatniej chwili
Czarzasty podczas kongresu Lewicy: Będę walczył z Nawrockim. Wet za wet

Podczas Kongresu Krajowego Nowej Lewicy Włodzimierz Czarzasty nie tylko umocnił swoją pozycję w partii, ale także zapowiedział otwarty konflikt z prezydentem Karolem Nawrockim

Odkryto części obiektu przypominające drona. Pilny komunikat służb z ostatniej chwili
Odkryto "części obiektu przypominające drona". Pilny komunikat służb

W miejscowości Żelizna w powiecie radzyńskim (woj. lubelskie) odkryto fragmenty obiektu przypominającego drona – poinformowała lubelska policja.

Brytyjskie media alarmują. Coraz mniej Polaków na Wyspach Wiadomości
Brytyjskie media alarmują. Coraz mniej Polaków na Wyspach

Według najnowszych danych liczba Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii systematycznie maleje. Zjawisko to zauważyły brytyjskie media, a szczególnie dziennik „Daily Mail”, który poświęcił temu tematowi obszerny artykuł.

Do kogo należy złoto Włoch? Giorgia Meloni na wojnie z Europejskim Bankiem Centralnym tylko u nas
Do kogo należy złoto Włoch? Giorgia Meloni na wojnie z Europejskim Bankiem Centralnym

Plany potwierdzenia włoskiej władzy nad włoskim złotem wywołały burzę. Propozycja, by w budżecie na 2026 rok zapisać, że ponad 2,4 tys. ton złota należy do „włoskiego narodu”, wywołała ostry sprzeciw Europejskiego Banku Centralnego i napięcie między Rzymem a Frankfurtem. Spór o rezerwy warte setki miliardów euro staje się testem granic suwerenności państw w UE.

Wypadek w centrum Warszawy. Są utrudnienia z ostatniej chwili
Wypadek w centrum Warszawy. Są utrudnienia

W niedzielę w Warszawie w alei Armii Ludowej doszło do wypadku. Zderzyło się pięć samochodów – informuje TVN24. Są utrudnienia.

REKLAMA

[Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Mit, percepcja, rzeczywistość

Mit „żydokomuny” wyrósł z zupełnie realnego strachu przed wszechogarniającą rewolucją. Mit powstał, gdyż starano się zrozumieć zjawisko rewolucji w najbardziej redukcjonistyczny sposób.
/ wikipedia
 I stawiano sobie pytanie: cui bono? No jasne, że nie chrześcijan, uspokajano się, no bo jak to możliwe, że chrześcijanie chcieliby rozwalić swój własny ład. Naturalnie, że możliwe, na tym przecież polega samobójcza furia rewolucji. Ale odrzucano taką logikę. W związku z czym pytano dalej: dla kogo dobra ta rewolucja? I odpowiedź nasuwała się sama: dla „Żydów”. Rozumiano rewolucję jako podburzanie dołów społecznych do wyrżnięcia tradycyjnych elit i zburzenia historycznego ładu, aby zaprowadzić krwawą utopię. Nad nowym systemem miały wtedy zapanować elity rewolucyjne. I tutaj funkcjonowało kilka teorii, kim te elity są. Jedną z najbardziej popularnych z nich niestety jest chora fantazja „żydokomuny”.
„Żydokomuna” to mit napędzany fałszywą, a czasami wręcz paranoiczną interpretacją percepcji myśli i działań rewolucjonistów, którym niekiedy zdarzyło się być pochodzenia żydowskiego. Mit wpływa na percepcje, które wybiórczo czerpią z rzeczywistości. Obecność wąskiego marginesu patologicznego o żydowskich korzeniach odbierano jako rzeczywistą forpocztę całej tej społeczności. Tak krótko można scharakteryzować historię kognitywną pojęcia „żydokomuny”. Jest to pokrewne fałszywemu przekonaniu o „globalnym spisku żydowskim”. W tym widzeniu rzekoma, wszechogarniająca konspiracja żydowska łączyła jej autorów mistyczno-rasistowską siecią jako „Żydów”. Część z nich udawała, że jest socjalistami, a inna część, że są kapitalistami. W rzeczywistości jednak działali w perfekcyjnie zsynchronizowanej zgodzie. Rzekomo chcieli tego samego: przejęcia władzy nad światem w imię ludu Izraela. I tutaj zwykle następuje zilustrowanie tego stwierdzenia kilkoma nazwiskami dzieci bogatych rodziców, które zostały komunistami, takich jak e.g. socjalista Meir Henoch Wallach-Finkelstein vel Maxim Litwinow (1876-1950), syn żydowskiego bankiera z Białegostoku i sowiecki minister spraw zagranicznych.

Zilustrujmy te mechanizmy krótko antyżydowskimi oskarżeniami nestora rosyjskiego anarchizmu, Michaiła Bakunina (1814-1876) wobec swoich przeciwników w I Międzynarodówce. Jak podaje Erich Haberer, „Bakunin ulokował Żydów w «marksistowskim obozie» europejskiego socjalizmu w przeciwieństwie do swego populistycznego obozu», a ulokował ich tam z powodu ich żydowskości... Bakunin zdefiniował «żydowskość» w formie antysemickich klisz, gdzie Żydzi qua marksiści byli zjednoczeni z [żydowskimi finansistami] Rotszyldami, aby zdobyć władzę w państwie burżuazyjnym w celu służenia żydowskim interesom”. Istnieją jeszcze bardziej skandaliczne cytaty z Bakunina, choćby ze wstępniaka napisanego w 1872 r.:

„ten żydowski świat jest w większości do dyspozycji, z jednej strony Marksa, a z drugiej Rotszylda. Jestem przekonany, że Rotszyldowie ze swojej strony doceniają zasługi Marksa, a Marks ze swojej strony czuje odruchową sympatię oraz wielki szacunek dla Rotszyldów. To może się wydać dziwne. Co może istnieć wspólnego między socjalizmem a wielkim bankiem? Chodzi o to, że komunizm Marksa pożąda silnej centralizacji państwa, a gdzie centralizacja państwa, to koniecznie musi istnieć bank centralny, a gdzie taki bank istnieje, pasożytniczy naród Żydów, spekulujący na pracy ludu, będzie zawsze prosperował”. 


Bakunin dalej twierdził, że robotników „dezorientują ich przywódcy: politycy, literaci, Żydzi”. I większość z nich to po prostu nie dość, że „burżuje”, to jeszcze Niemcy. A jest to „śmiertelnym” zagrożeniem dla Słowian. Marksistowskie państwo oparte na „socjalizmie naukowym” to otumanianie ludu, aby za takim parawanem wprowadzić tyranię mniejszości, czyli w tym wypadku Żydów niemieckich, takich jak Marks, udających „naukowców”. To właśnie całkiem podręczny opis rzekomych mechanizmów „spisku żydowskiego” przez czołowego teoretyka anarchizmu drugiej połowy XIX w.
Takie fałszywe rozumienie nowoczesności stało się stopniowo notoryczne na całym świecie. Początkowo funkcjonowało na radykalnych, w tym lewicowych, marginesach. Wylansowane zostało szerzej za sprawą krwawej rewolucji w Rosji, począwszy co najmniej od 1905 r., a skończywszy na 1917 r., oraz wynikającej z niej wojny domowej. Największą karierę robiło po bolszewickim przewrocie szczególnie w latach dwudziestych, trzydziestych i czterdziestych. Przeświadczenie o prawdzie wyobrażeń o „żydokomunie” było powszechne, i nie tylko na prawicy, ale właściwie wszędzie, nawet w tzw. eleganckim towarzystwie (polite company). Na przykład, jak podaje Victor Davis Hanson, „Alianci nie bojkotowali Olimpiady w Berlinie w 1936 r.; w rzeczywistości prezes Komitetu Olimpijskiego USA Avery Brundage, na przykład, określił usiłowania zapobieżenia uczestnictwu w tym wydarzeniu jako «spisek żydowsko-komunistyczny»”.

O „żydokomunie” można niekiedy usłyszeć nawet dziś. Co to słowo znaczy? O co w nim chodzi? Gdzie kończy się w nim mit? A gdzie zaczyna rzeczywistość? Czy w ogóle w jakikolwiek sposób można odnosić się tutaj do jakiejkolwiek rzeczywistości? Zanim zastanowimy się nad tym szczegółowo, spójrzmy krótko na samą kwestię rewolucji. Gdzie są jej korzenie? Skąd się wywodzi?

Skoncentrujemy się głównie na Imperium Rosyjskim, w tym Intermarium, ziemiach między Bałtykiem a Morzem Czarnym. Były one nie tylko głównym obszarem osadnictwa żydowskiego do połowy XX w., ale również tam inkubowało się, powstawało i stamtąd rozszerzało się na cały świat wiele mitów, percepcji, idei i zjawisk, w tym dotyczących „żydokomuny”. Była to również wylęgarnia rewolucji. Intelektualna inspiracja do niej przede wszystkim przyszła z Zachodu (socjalizm, szczególnie w marksistowskiej formie). Jednak wplotły się w to rozmaite miejscowe koncepcje teoretyczne, jak również pionierskie tubylcze rozwiązania techniczne, które do dziś dominują w świecie rewolucjonistów, terrorystów i innych radykałów.
 
Marek Jan Chodakiewicz
Waszyngton, DC, 15 czerwca 2020 r.
Intel z DC


 

Polecane