GDDKiA wydała komunikat dla mieszkańców woj. pomorskiego

Co musisz wiedzieć?
- GDDKiA złożyła wniosek o decyzję ZRID dla obwodnicy Sztumu (DK55).
- Decyzja ma być wydana w marcu 2026 roku.
- Przetarg na roboty budowlane planowany jest jeszcze w 2025 roku.
- Obwodnica o długości 9,9 km odciąży centrum miasta i poprawi bezpieczeństwo.
Decyzja ZRID w 2026 roku
Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) trafił do Wojewody Pomorskiego.
– Przy sprawnym przebiegu procedur administracyjnych decyzję powinniśmy otrzymać w marcu 2026 roku
– informuje GDDKiA.
Jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.
Obwodnica Sztumu – kluczowe założenia inwestycji
Nowa trasa będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o jednej jezdni z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
Odcinek o długości 9,9 km rozpocznie się na północy Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego, a zakończy włączeniem w DK55 za Sztumską Wsią.
W ramach inwestycji powstanie:
- 6 skrzyżowań,
- 15 obiektów mostowych,
- 13 przejść dla zwierząt,
- a także pełna infrastruktura towarzysząca (odwodnienie, oświetlenie, oznakowanie).
Ruch tranzytowy poza centrum Sztumu
Budowa obwodnicy ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta, który obecnie koncentruje się na drodze krajowej nr 55.
Nowy przebieg drogi poprawi:
- bezpieczeństwo mieszkańców,
- płynność ruchu w mieście,
- komfort podróży w ruchu regionalnym i dalekobieżnym, zwłaszcza w sezonie turystycznym.
- Kolejne inwestycje drogowe w Pomorskiem
Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje: podpisanie umowy na projekt i budowę 16-kilometrowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego (DK22), złożenie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Człuchowa (DK22/DK25), a w kolejnych latach także realizację obwodnicy Słupska i Kobylnicy (DK21), przewidzianą na lata 2027–2031.
Podstawowe parametry techniczne obwodnicy Sztumu
- długość: 9,9 km
- klasa techniczna: GP – główna ruchu przyspieszonego
- przekrój: 1 jezdnia, 2 pasy ruchu (1x2)
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość pobocza: min. 1,5 m (w tym 0,5 m utwardzonego)