Polska staje się poważnym graczem portowym. Niemcy wściekli

"Stajemy się poważnym graczem portowym na kontynencie" - informuje businessinsider.com. Serwis donosi, że Niemcy mogą być z tego powodu wściekli, ponieważ "większość inwestycji portowych w Polsce powstaje w znaczącej części za pieniądze unijne, a to oni są największym płatnikiem netto we Wspólnocie". To właśnie stąd mogą wynikać próby blokady wielkiej inwestycji w port w Świnoujściu
Głębokowodny Terminal Kontenerowy
Głębokowodny Terminal Kontenerowy / fot. Ministerstwo Infrastruktury - gov.pl

"Z liczb wynika, że stajemy się poważnym graczem portowym na kontynencie" - podaje businessinsider.com powołując się na konkretne liczby Eurostatu. 

Serwis wskazuje, że "Niemcy mogą obserwować tę sytuację ze zrozumiałym zdenerwowaniem. Przecież większość inwestycji portowych w Polsce powstaje w znaczącej części za pieniądze unijne, a to oni są największym płatnikiem netto we Wspólnocie". 

Zdaniem businessinsider.com to właśnie stąd mogą wynikać próby blokady wielkiej inwestycji w port w Świnoujściu, który mógłby być konkurencją dla Hamburga.

Myślę, że Polska ma bardzo silną pozycję do tego, by stać się HUBem transportowym dla Skandynawii, Ukrainy, a w przyszłości — może nawet części wschodnich landów niemieckich. Te procesy już się dzieją – Szczecin to bardzo ważny partner dla państw skandynawskich, w szczególności dla tamtejszych firm e-commerce. Po polskiej stronie przyjmowane są statki z towarem przeznaczonym na te rynki, przeładowywane, procesowane w polskich centrach logistycznych, wysyłane do odbiorców w krajach docelowych

— ocenia w rozmowie z Business Insider Kamila Stasik, branch manager szczecińskiego oddziału firmy logistycznej DSV Air & Sea.

Jeżeli uda nam się odbudować żeglugę śródlądową na Odrze to nie wątpię, że wzrośnie zainteresowanie usługami portu Szczecin-Świnoujście. Zyskamy narzędzie do stworzenia atrakcyjnej oferty dla partnerów z Czech, Słowacji, czy samych Niemiec

— dodaje.

Inwestycja w Świnoujściu

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

CZYTAJ WIĘCEJ: "Panu Prezydentowi rura zmięknie". Skandaliczna wypowiedź Tuska

 


 

POLECANE
Strzelanina na uczelni w USA. Wiele ofiar z ostatniej chwili
Strzelanina na uczelni w USA. Wiele ofiar

Na Uniwersytecie Browna w Providence w stanie Rhode Island doszło w niedzielę wieczorem do strzelaniny. Zginęły co najmniej dwie osoby. Ośmioro ciężko rannych trafiło do szpitala. Jak poinformowała agencja AP, policja wciąż poszukuje sprawcy.

Sukces Barcelony w meczu z Osasuną. Drużyna z Katalonii kontynuuje dobrą passę Wiadomości
Sukces Barcelony w meczu z Osasuną. Drużyna z Katalonii kontynuuje dobrą passę

Piłkarze Barcelony, bez Polaków na boisku, w meczu 16. kolejki ekstraklasy Hiszpanii po bramkach Brazylijczyka Raphinhi wygrali z Osasuną Pampeluna 2:0. Katalończycy umocnili się na prowadzeniu w tabeli i do siedmiu punktów powiększyli przewagę nad drugim Realem Madryt.

Wiecie, że na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI Magazynu TIME jest dwóch Polaków? gorące
Wiecie, że na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI Magazynu TIME jest dwóch Polaków?

Dwóch 30-letnich Polaków znalazło się na liście 100 najbardziej wpływowych osób AI magazynu TIME – obok Elona Muska, Sama Altmana i Marka Zuckerberga. Mati Staniszewski wraz z Piotrem Dąbkowskim stworzyli globalną firmę wartą miliardy dolarów, która dziś wyznacza światowe standardy w sztucznej inteligencji. Na liście magazynu TIME znalazł się również wybitny polski informatyk JakubPachocki.

Legendarny aktor walczy z chorobą. Są nowe doniesienia z ostatniej chwili
Legendarny aktor walczy z chorobą. Są nowe doniesienia

Bruce Willis od kilku lat walczy z poważnymi problemami zdrowotnymi. W 2022 roku zdiagnozowano u niego afazję, a rok później demencję czołowo-skroniową. Choroba postępuje, dlatego aktor przebywa obecnie w specjalistycznym ośrodku pod stałą opieką.

Pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim brak Andrzeja Poczobuta. Jest komentarz Andżeliki Borys Wiadomości
Pośród więźniów politycznych uwolnionych przez białoruski reżim brak Andrzeja Poczobuta. Jest komentarz Andżeliki Borys

W sobotę 13 grudnia 2025 r. reżim Alaksandra Łukaszenki uwolnił 123 więźniów politycznych. Decyzja jest efektem negocjacji z administracją prezydenta USA Donalda Trumpa - w zamian Stany Zjednoczone zniosły sankcje na kluczowy dla Białorusi koncern nawozowy Bielaruskali.

Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. warmińsko-mazurskiego

W nowym rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia, będzie więcej regionalnych połączeń kolejowych, m.in. z Olsztyna do Działdowa i Elbląga - przekazał w sobotę Urząd Marszałkowski w Olsztynie. Na finansowanie transportu kolejowego samorząd województwa przeznacza ponad 100 mln zł rocznie.

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19 Wiadomości
Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zamierza umieścić najpoważniejsze ostrzeżenie na szczepionkach przeciwko COVID-19

Amerykańska FDA planuje dodać ostrzeżenie w czarnej ramce (black box warning) do szczepionek przeciwko COVID-19. To najpoważniejsze ostrzeżenie agencji, stosowane przy ryzyku śmierci, poważnych reakcji czy niepełnosprawności.

„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska Wiadomości
„Prowadzi nas z uśmiechem w przepaść”. Ostre podsumowanie dwóch lat rządów Tuska

W sobotę, 13 grudnia 2025 roku, mijają dokładnie dwa lata od zaprzysiężenia koalicyjnego rządu Donalda Tuska - złożonego z KO, PSL, Polski 2050 i Nowej Lewicy. Z tej okazji Sławomir Mentzen, lider Konfederacji, opublikował na X ostrą krytykę premiera i jego ekipy. „Ten rząd jest dokładnie taki, jakiego można było się spodziewać po Tusku - leniwy i pozbawiony ambicji” - napisał.

Działaczka białoruskiej opozycji: Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia z ostatniej chwili
Działaczka białoruskiej opozycji: Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia

Mieszkająca we Włoszech białoruska działaczka opozycyjna Julia Juchno poinformowała w sobotę PAP, że dziennikarz przebywający w białoruskim więzieniu Andrzej Poczobut odmówił ułaskawienia i dlatego nie znalazł się na liście osób uwolnionych przez reżim Łukaszenki.

IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał nowy komunikat. Oto co nas czeka

Jak informuje IMGW, północna Europa oraz Wyspy Brytyjskie pozostaną pod wpływem głębokiego niżu islandzkiego. Również północno-zachodnia Rosja będzie w obszarze niżu. Natomiast południowa, centralna części kontynentu oraz większość zachodniej Europy będą pod wpływem rozległego wyżu z centrami nad Alpami oraz Bałkanami. Polska pozostanie w obszarze przejściowym pomiędzy wyżej wspomnianym wyżem a niżem islandzkim. Będziemy w dość ciepłym powietrzu polarnym morskim.

REKLAMA

Polska staje się poważnym graczem portowym. Niemcy wściekli

"Stajemy się poważnym graczem portowym na kontynencie" - informuje businessinsider.com. Serwis donosi, że Niemcy mogą być z tego powodu wściekli, ponieważ "większość inwestycji portowych w Polsce powstaje w znaczącej części za pieniądze unijne, a to oni są największym płatnikiem netto we Wspólnocie". To właśnie stąd mogą wynikać próby blokady wielkiej inwestycji w port w Świnoujściu
Głębokowodny Terminal Kontenerowy
Głębokowodny Terminal Kontenerowy / fot. Ministerstwo Infrastruktury - gov.pl

"Z liczb wynika, że stajemy się poważnym graczem portowym na kontynencie" - podaje businessinsider.com powołując się na konkretne liczby Eurostatu. 

Serwis wskazuje, że "Niemcy mogą obserwować tę sytuację ze zrozumiałym zdenerwowaniem. Przecież większość inwestycji portowych w Polsce powstaje w znaczącej części za pieniądze unijne, a to oni są największym płatnikiem netto we Wspólnocie". 

Zdaniem businessinsider.com to właśnie stąd mogą wynikać próby blokady wielkiej inwestycji w port w Świnoujściu, który mógłby być konkurencją dla Hamburga.

Myślę, że Polska ma bardzo silną pozycję do tego, by stać się HUBem transportowym dla Skandynawii, Ukrainy, a w przyszłości — może nawet części wschodnich landów niemieckich. Te procesy już się dzieją – Szczecin to bardzo ważny partner dla państw skandynawskich, w szczególności dla tamtejszych firm e-commerce. Po polskiej stronie przyjmowane są statki z towarem przeznaczonym na te rynki, przeładowywane, procesowane w polskich centrach logistycznych, wysyłane do odbiorców w krajach docelowych

— ocenia w rozmowie z Business Insider Kamila Stasik, branch manager szczecińskiego oddziału firmy logistycznej DSV Air & Sea.

Jeżeli uda nam się odbudować żeglugę śródlądową na Odrze to nie wątpię, że wzrośnie zainteresowanie usługami portu Szczecin-Świnoujście. Zyskamy narzędzie do stworzenia atrakcyjnej oferty dla partnerów z Czech, Słowacji, czy samych Niemiec

— dodaje.

Inwestycja w Świnoujściu

Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.

W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.

Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.

CZYTAJ WIĘCEJ: "Panu Prezydentowi rura zmięknie". Skandaliczna wypowiedź Tuska

 



 

Polecane