Polska staje się poważnym graczem portowym. Niemcy wściekli

"Z liczb wynika, że stajemy się poważnym graczem portowym na kontynencie" - podaje businessinsider.com powołując się na konkretne liczby Eurostatu.
Serwis wskazuje, że "Niemcy mogą obserwować tę sytuację ze zrozumiałym zdenerwowaniem. Przecież większość inwestycji portowych w Polsce powstaje w znaczącej części za pieniądze unijne, a to oni są największym płatnikiem netto we Wspólnocie".
Zdaniem businessinsider.com to właśnie stąd mogą wynikać próby blokady wielkiej inwestycji w port w Świnoujściu, który mógłby być konkurencją dla Hamburga.
Myślę, że Polska ma bardzo silną pozycję do tego, by stać się HUBem transportowym dla Skandynawii, Ukrainy, a w przyszłości — może nawet części wschodnich landów niemieckich. Te procesy już się dzieją – Szczecin to bardzo ważny partner dla państw skandynawskich, w szczególności dla tamtejszych firm e-commerce. Po polskiej stronie przyjmowane są statki z towarem przeznaczonym na te rynki, przeładowywane, procesowane w polskich centrach logistycznych, wysyłane do odbiorców w krajach docelowych
— ocenia w rozmowie z Business Insider Kamila Stasik, branch manager szczecińskiego oddziału firmy logistycznej DSV Air & Sea.
Jeżeli uda nam się odbudować żeglugę śródlądową na Odrze to nie wątpię, że wzrośnie zainteresowanie usługami portu Szczecin-Świnoujście. Zyskamy narzędzie do stworzenia atrakcyjnej oferty dla partnerów z Czech, Słowacji, czy samych Niemiec
— dodaje.
Inwestycja w Świnoujściu
Polska buduje w Świnoujściu Głębokowodny Terminal Kontenerowy. W lipcu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA podpisał z belgijsko-katarskim konsorcjum przedwstępną umowę dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. To właśnie tam powstanie inwestycja.
W celu budowy terminala należy zabezpieczyć podejście, czyli tor żeglugowy, który musi być pogłębiony do 17 m. Dotychczasowy tor przebiegał częściowo po wodach niemieckich, dlatego wyznaczone zostało nowe, tzw. wschodnie podejście do portu.
Przyjęty przez rząd wieloletni plan zakłada wybudowanie ok. 60 km nowego podejścia za kwotę 10 mld zł. Z kolei, jak wyjaśnił Gróbarczyk, koszt budowy samego terminala zostanie pokryty przez wykonawcę. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Oddanie całej inwestycji planowane jest na 2029 r.
CZYTAJ WIĘCEJ: "Panu Prezydentowi rura zmięknie". Skandaliczna wypowiedź Tuska