Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika: "Krew mnie zalewa, jak słyszę heheszki z łąki pod Baranowem"

- Budujcie CPK jak najszybciej - apeluje do środowisk opozycyjnych, które najprawdopodobniej utworzą przyszły rząd, ekonomista, ekspert i redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański. 
Wizualizacja lotniska CPK Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika:
Wizualizacja lotniska CPK / mat. prasowe

W rozmowie z Grzegorzem Sroczyńskim dla gazeta.pl, redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański nie ukrywa swojej irytacji z powodu zapowiadanych przez niektórych polityków opozycji likwidacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Ten projekt powinien być ponadpartyjny"

Zrobić audyt i budować. Lotnisko w Baranowie to jeden z kilku projektów infrastrukturalnych, które powinny być ponadpartyjne

- mówi Filip Lamański, który podkreśla, że mówienie o gigantomanii w przypadku budowy CPK "to jakiś absurd". 

Centralny Port Komunikacyjny w pierwszej fazie będzie obsługiwać 40-45 mln pasażerów rocznie, czyli byłoby jedenastym lotniskiem w Europie, a Polska to piąta gospodarka Unii Europejskiej. Gdzie tu gigantomania? Zwyczajne lotnisko dostosowane do potrzeb kraju tej wielkości co nasz

- wskazuje ekspert. Zaznacza, że budowa jest konieczna dla "bezpieczeństwa gospodarczego i po to, żeby zarabiać", a Polska ma "wreszcie szansę, żeby wykorzystać swoje położenie i w samym centrum Europy zbudować coś, co byłoby idealnym spoiwem całej sieci transportowej".

Ciągle mówimy o CPK jako o lotnisku, a to tylko spoiwo całego projektu, który jest w dużej mierze oparty na kolei. Te dziesięć kolejowych szprych gdzieś musi się łączyć (...) w tym projekcie składnik kolejowy jest większy niż lotniczy. Samo lotnisko ma kosztować około 40 mld zł, a komponent kolejowy to nawet 200 mld złotych (...) w III RP transport kolejowy, od początku XXI wieku był on zwijany i trzeba ten błąd naprawić

- wskazuje Lamański. 

"Krew mnie zalewa"

Redaktor wylicza również, że rozbudowanie transportu kolejowego w Polsce i stworzenie centralnego lotniska - nawet jeśli wszystko razem kosztowałoby 250 mld zł - to perspektywa 20 lat, czyli 12,5 mld rocznie. 

13. i 14. emerytura kosztuje nas 22 mld. O czym w ogóle mówimy? CPK całkowicie zmieni naszą sieć transportową, między dużymi miastami będziemy mogli przejechać pociągiem w dwie godziny. Na 800 plus wydajemy 70 mld rocznie, a robimy skandal wokół 12,5 mld rocznie na ważną infrastrukturalną inwestycję

- wskazuje ekspert i dodaje, że CPK to projekt duży, ale w skali naszej gospodarki "nie tak bardzo".

Mnie krew zalewa, jak słyszę heheszki z "łąki w Baranowie". Poważni ludzie nie rozumieją, że przy dużych projektach infrastrukturalnych jak się wbija łopatę i leje fundamenty, to połowa roboty już za nami. Przecież jak drogi się buduje, to wylewanie asfaltu oznacza zaawansowanie projektu na poziomie 70 procent, a tu jest wciąż taka rozmowa, że "łąki w Baranowie pilnują, he, he"

- nie ukrywa swojej irytacji Lamański. 

"Trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo"

Zaznacza, że CPK jest też bardzo ważny z perspektywy cargo, gdyż Polska jest piątą gospodarką UE, a warszawskie lotnisko Chopina - największe w kraju - obsługuje mniej niż jeden procent lotniczego cargo w Unii. 

62 procent cargo dla Europy Środkowo-Wschodniej przylatuje najpierw do Niemiec - do Frankfurtu, Lipska - albo do Amsterdamu, tam te towary są oclone, nakładane są podatki, które trafiają do tamtejszych budżetów, a do nas przyjeżdżają już ciężarówkami, i nic z tego nie mamy. I tu leżą pieniądze

- wskazuje redaktor. Jak podkreśla, "trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo, bo teraz jesteśmy poniżej swojego potencjału, a nawet nie poniżej, tylko na jego dnie, niemal w ogóle nie obsługujemy ruchu towarowego". 

Te dane są szokująco słabe w porównaniu do naszej gospodarki. Sprawdziłem wczoraj Austrię, od której mamy półtora raza większą gospodarkę i okazuje się, że ich porty lotnicze obsługują więcej cargo niż nasze

- twierdzi ekspert. Zapytany, czy jego zdaniem CPK ostatecznie powstanie, odpowiada że nie wie, gdyż ludzie z nowej władzy są "strasznie cięci na ten projekt, jakby wyśmiewanie CPK weszło im w krew".

Strasznie bym żałował, gdyby to nie powstało. Są trzy inwestycje, które według mnie powinny zostać wyjęte poza nawias walki politycznej: terminal kontenerowy w Świnoujściu, elektrownia atomowa i Centralny Port Komunikacyjny. Nie wiem, co zwycięży, głosy ekspertów czy głosy politycznych ultrasów

- podsumował Filip Lamański.


 

POLECANE
Afera KPO. Tusk zabrał głos z ostatniej chwili
Afera KPO. Tusk zabrał głos

Nie milkną echa afery ze środkami z Krajowego Planu Odbudowy. Do sprawy odniósł się na platformie X premier Donald Tusk.

Sikorski zamiast Tuska? Polacy odpowiedzieli gorące
Sikorski zamiast Tuska? Polacy odpowiedzieli

Po powołaniu Radosława Sikorskiego na ministra spraw zagranicznych i wicepremiera pojawiły się spekulacje, czy nie zostanie on wkrótce szefem rządu, zastępując Donalda Tuska. Najnowszy sondaż SW Research dla Onet.pl pokazał, co o takiej perspektywie sądzą Polacy.

Wycofują się rakiem. Dziwny komunikat NIK ws. rzekomej korupcji w PFR z ostatniej chwili
Wycofują się rakiem. Dziwny komunikat NIK ws. rzekomej "korupcji" w PFR

Najwyższa Izba Kontroli wydała oświadczenie, w którym prostuje słowa... szefa NIK Mariana Banasia o rzekomej korupcji w Polskim Funduszu Rozwoju. Co więcej – pod oświadczeniem podpisał się... Marian Banaś.

Kultowy serial kostiumowy powraca. Zwiastun przyciągnął miliony Wiadomości
Kultowy serial kostiumowy powraca. Zwiastun przyciągnął miliony

Dziś, 9 sierpnia, na HBO Max zadebiutował długo wyczekiwany serial - Outlander: Krew z krwi. Pierwszy odcinek już dostępny, a kolejne będą pojawiać się co tydzień aż do finału 11 października.

Kąpielisko nad Bałtykiem niezdatne do kąpieli. Wykryto groźne bakterie z ostatniej chwili
Kąpielisko nad Bałtykiem niezdatne do kąpieli. Wykryto groźne bakterie

Poza kąpieliskiem Mrzeżyno Wschód 1, gdzie wykryto m.in. bakterię Escherichia coli, woda we wszystkich pozostałych kąpieliskach nad Bałtykiem jest zdatna do kąpieli - wynika z danych w Serwisie Kąpieliskowym Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

Uniwersytet Warszawski chce uczyć języka śląskiego, choć ten nie jest uznawany za język pilne
Uniwersytet Warszawski chce uczyć "języka śląskiego", choć ten nie jest uznawany za język

Uniwersytet Warszawski postanowił wyjść naprzeciw nowym trendom i od października zaoferuje swoim studentom... zajęcia z "języka śląskiego". Mimo że śląski nie jest oficjalnie uznawany przez państwo za język, uczelnia rozpoczyna nowy lektorat.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

– W niedzielę termometry mogą pokazać 32 st. C, a wysokim temperaturom będą towarzyszyły burze z lokalnie występującym gradem – poinformował synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Michał Mercik. Dodał, że ze względu na upały dla części kraju wydano ostrzeżenia I stopnia.

Utonęli w zamkniętym samochodzie. Starsze małżeństwo odnalezione na dnie jeziora z ostatniej chwili
Utonęli w zamkniętym samochodzie. Starsze małżeństwo odnalezione na dnie jeziora

W sobotę w Wielkopolsce służby wydobyły samochód z pokopalnianego zbiornika w Russocicach. W środku znajdowały się ciała kobiety i mężczyzny. Do poszukiwań zaangażowano płetwonurków i wykorzystano sonar.

 Nie żyje bohater misji Apollo 13 Wiadomości
Nie żyje bohater misji Apollo 13

Nie żyje Jim Lovell, amerykański astronauta, który dowodził słynną misją Apollo 13. Miał 97 lat. NASA nie raz podkreślała jego niezłomny charakter oraz odwagę, które były kluczowe dla sukcesów amerykańskiego programu kosmicznego.

161. rocznica urodzin Romana Dmowskiego. Współtwórcy niepodległej Polski Wiadomości
161. rocznica urodzin Romana Dmowskiego. Współtwórcy niepodległej Polski

9 sierpnia 2025 roku mija 161 lat od narodzin Romana Dmowskiego - jednego z ojców polskiej niepodległości, wybitnego polityka, publicysty i ideologa ruchu narodowego. Urodzony w 1864 roku w Kamionku pod Warszawą, w ubogiej rodzinie drobnoszlacheckiej, Dmowski poświęcił życie walce o odrodzenie Polski.

REKLAMA

Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika: "Krew mnie zalewa, jak słyszę heheszki z łąki pod Baranowem"

- Budujcie CPK jak najszybciej - apeluje do środowisk opozycyjnych, które najprawdopodobniej utworzą przyszły rząd, ekonomista, ekspert i redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański. 
Wizualizacja lotniska CPK Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika:
Wizualizacja lotniska CPK / mat. prasowe

W rozmowie z Grzegorzem Sroczyńskim dla gazeta.pl, redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański nie ukrywa swojej irytacji z powodu zapowiadanych przez niektórych polityków opozycji likwidacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Ten projekt powinien być ponadpartyjny"

Zrobić audyt i budować. Lotnisko w Baranowie to jeden z kilku projektów infrastrukturalnych, które powinny być ponadpartyjne

- mówi Filip Lamański, który podkreśla, że mówienie o gigantomanii w przypadku budowy CPK "to jakiś absurd". 

Centralny Port Komunikacyjny w pierwszej fazie będzie obsługiwać 40-45 mln pasażerów rocznie, czyli byłoby jedenastym lotniskiem w Europie, a Polska to piąta gospodarka Unii Europejskiej. Gdzie tu gigantomania? Zwyczajne lotnisko dostosowane do potrzeb kraju tej wielkości co nasz

- wskazuje ekspert. Zaznacza, że budowa jest konieczna dla "bezpieczeństwa gospodarczego i po to, żeby zarabiać", a Polska ma "wreszcie szansę, żeby wykorzystać swoje położenie i w samym centrum Europy zbudować coś, co byłoby idealnym spoiwem całej sieci transportowej".

Ciągle mówimy o CPK jako o lotnisku, a to tylko spoiwo całego projektu, który jest w dużej mierze oparty na kolei. Te dziesięć kolejowych szprych gdzieś musi się łączyć (...) w tym projekcie składnik kolejowy jest większy niż lotniczy. Samo lotnisko ma kosztować około 40 mld zł, a komponent kolejowy to nawet 200 mld złotych (...) w III RP transport kolejowy, od początku XXI wieku był on zwijany i trzeba ten błąd naprawić

- wskazuje Lamański. 

"Krew mnie zalewa"

Redaktor wylicza również, że rozbudowanie transportu kolejowego w Polsce i stworzenie centralnego lotniska - nawet jeśli wszystko razem kosztowałoby 250 mld zł - to perspektywa 20 lat, czyli 12,5 mld rocznie. 

13. i 14. emerytura kosztuje nas 22 mld. O czym w ogóle mówimy? CPK całkowicie zmieni naszą sieć transportową, między dużymi miastami będziemy mogli przejechać pociągiem w dwie godziny. Na 800 plus wydajemy 70 mld rocznie, a robimy skandal wokół 12,5 mld rocznie na ważną infrastrukturalną inwestycję

- wskazuje ekspert i dodaje, że CPK to projekt duży, ale w skali naszej gospodarki "nie tak bardzo".

Mnie krew zalewa, jak słyszę heheszki z "łąki w Baranowie". Poważni ludzie nie rozumieją, że przy dużych projektach infrastrukturalnych jak się wbija łopatę i leje fundamenty, to połowa roboty już za nami. Przecież jak drogi się buduje, to wylewanie asfaltu oznacza zaawansowanie projektu na poziomie 70 procent, a tu jest wciąż taka rozmowa, że "łąki w Baranowie pilnują, he, he"

- nie ukrywa swojej irytacji Lamański. 

"Trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo"

Zaznacza, że CPK jest też bardzo ważny z perspektywy cargo, gdyż Polska jest piątą gospodarką UE, a warszawskie lotnisko Chopina - największe w kraju - obsługuje mniej niż jeden procent lotniczego cargo w Unii. 

62 procent cargo dla Europy Środkowo-Wschodniej przylatuje najpierw do Niemiec - do Frankfurtu, Lipska - albo do Amsterdamu, tam te towary są oclone, nakładane są podatki, które trafiają do tamtejszych budżetów, a do nas przyjeżdżają już ciężarówkami, i nic z tego nie mamy. I tu leżą pieniądze

- wskazuje redaktor. Jak podkreśla, "trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo, bo teraz jesteśmy poniżej swojego potencjału, a nawet nie poniżej, tylko na jego dnie, niemal w ogóle nie obsługujemy ruchu towarowego". 

Te dane są szokująco słabe w porównaniu do naszej gospodarki. Sprawdziłem wczoraj Austrię, od której mamy półtora raza większą gospodarkę i okazuje się, że ich porty lotnicze obsługują więcej cargo niż nasze

- twierdzi ekspert. Zapytany, czy jego zdaniem CPK ostatecznie powstanie, odpowiada że nie wie, gdyż ludzie z nowej władzy są "strasznie cięci na ten projekt, jakby wyśmiewanie CPK weszło im w krew".

Strasznie bym żałował, gdyby to nie powstało. Są trzy inwestycje, które według mnie powinny zostać wyjęte poza nawias walki politycznej: terminal kontenerowy w Świnoujściu, elektrownia atomowa i Centralny Port Komunikacyjny. Nie wiem, co zwycięży, głosy ekspertów czy głosy politycznych ultrasów

- podsumował Filip Lamański.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe