Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika: "Krew mnie zalewa, jak słyszę heheszki z łąki pod Baranowem"

- Budujcie CPK jak najszybciej - apeluje do środowisk opozycyjnych, które najprawdopodobniej utworzą przyszły rząd, ekonomista, ekspert i redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański. 
Wizualizacja lotniska CPK Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika:
Wizualizacja lotniska CPK / mat. prasowe

W rozmowie z Grzegorzem Sroczyńskim dla gazeta.pl, redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański nie ukrywa swojej irytacji z powodu zapowiadanych przez niektórych polityków opozycji likwidacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Ten projekt powinien być ponadpartyjny"

Zrobić audyt i budować. Lotnisko w Baranowie to jeden z kilku projektów infrastrukturalnych, które powinny być ponadpartyjne

- mówi Filip Lamański, który podkreśla, że mówienie o gigantomanii w przypadku budowy CPK "to jakiś absurd". 

Centralny Port Komunikacyjny w pierwszej fazie będzie obsługiwać 40-45 mln pasażerów rocznie, czyli byłoby jedenastym lotniskiem w Europie, a Polska to piąta gospodarka Unii Europejskiej. Gdzie tu gigantomania? Zwyczajne lotnisko dostosowane do potrzeb kraju tej wielkości co nasz

- wskazuje ekspert. Zaznacza, że budowa jest konieczna dla "bezpieczeństwa gospodarczego i po to, żeby zarabiać", a Polska ma "wreszcie szansę, żeby wykorzystać swoje położenie i w samym centrum Europy zbudować coś, co byłoby idealnym spoiwem całej sieci transportowej".

Ciągle mówimy o CPK jako o lotnisku, a to tylko spoiwo całego projektu, który jest w dużej mierze oparty na kolei. Te dziesięć kolejowych szprych gdzieś musi się łączyć (...) w tym projekcie składnik kolejowy jest większy niż lotniczy. Samo lotnisko ma kosztować około 40 mld zł, a komponent kolejowy to nawet 200 mld złotych (...) w III RP transport kolejowy, od początku XXI wieku był on zwijany i trzeba ten błąd naprawić

- wskazuje Lamański. 

"Krew mnie zalewa"

Redaktor wylicza również, że rozbudowanie transportu kolejowego w Polsce i stworzenie centralnego lotniska - nawet jeśli wszystko razem kosztowałoby 250 mld zł - to perspektywa 20 lat, czyli 12,5 mld rocznie. 

13. i 14. emerytura kosztuje nas 22 mld. O czym w ogóle mówimy? CPK całkowicie zmieni naszą sieć transportową, między dużymi miastami będziemy mogli przejechać pociągiem w dwie godziny. Na 800 plus wydajemy 70 mld rocznie, a robimy skandal wokół 12,5 mld rocznie na ważną infrastrukturalną inwestycję

- wskazuje ekspert i dodaje, że CPK to projekt duży, ale w skali naszej gospodarki "nie tak bardzo".

Mnie krew zalewa, jak słyszę heheszki z "łąki w Baranowie". Poważni ludzie nie rozumieją, że przy dużych projektach infrastrukturalnych jak się wbija łopatę i leje fundamenty, to połowa roboty już za nami. Przecież jak drogi się buduje, to wylewanie asfaltu oznacza zaawansowanie projektu na poziomie 70 procent, a tu jest wciąż taka rozmowa, że "łąki w Baranowie pilnują, he, he"

- nie ukrywa swojej irytacji Lamański. 

"Trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo"

Zaznacza, że CPK jest też bardzo ważny z perspektywy cargo, gdyż Polska jest piątą gospodarką UE, a warszawskie lotnisko Chopina - największe w kraju - obsługuje mniej niż jeden procent lotniczego cargo w Unii. 

62 procent cargo dla Europy Środkowo-Wschodniej przylatuje najpierw do Niemiec - do Frankfurtu, Lipska - albo do Amsterdamu, tam te towary są oclone, nakładane są podatki, które trafiają do tamtejszych budżetów, a do nas przyjeżdżają już ciężarówkami, i nic z tego nie mamy. I tu leżą pieniądze

- wskazuje redaktor. Jak podkreśla, "trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo, bo teraz jesteśmy poniżej swojego potencjału, a nawet nie poniżej, tylko na jego dnie, niemal w ogóle nie obsługujemy ruchu towarowego". 

Te dane są szokująco słabe w porównaniu do naszej gospodarki. Sprawdziłem wczoraj Austrię, od której mamy półtora raza większą gospodarkę i okazuje się, że ich porty lotnicze obsługują więcej cargo niż nasze

- twierdzi ekspert. Zapytany, czy jego zdaniem CPK ostatecznie powstanie, odpowiada że nie wie, gdyż ludzie z nowej władzy są "strasznie cięci na ten projekt, jakby wyśmiewanie CPK weszło im w krew".

Strasznie bym żałował, gdyby to nie powstało. Są trzy inwestycje, które według mnie powinny zostać wyjęte poza nawias walki politycznej: terminal kontenerowy w Świnoujściu, elektrownia atomowa i Centralny Port Komunikacyjny. Nie wiem, co zwycięży, głosy ekspertów czy głosy politycznych ultrasów

- podsumował Filip Lamański.


 

POLECANE
Parafianie stanęli w obronie proboszcza. Przyjechało pięć radiowozów z ostatniej chwili
Parafianie stanęli w obronie proboszcza. Przyjechało pięć radiowozów

Jak donosi lokalny gorzowski serwis gorzowianin.com, na cmentarzu komunalnym przy ul. Żwirowej w Gorzowie doszło do awantury pomiędzy policją, która zatrzymała księdza do kontroli, a żałobnikami, którzy po pogrzebie zmierzali na stypę. 

Powrót do tej polityki będzie dla Polski katastrofą tylko u nas
Powrót do tej polityki będzie dla Polski katastrofą

Co łączy spotkanie liderów czterech zachodnich państw w 2024 roku z rozmowami w Mińsku ws. Ukrainy w 2015 roku? To pokaz politycznej abdykacji Ameryki w Europie. Która zawsze prowadzi do nieszczęść dla naszej części kontynentu zwłaszcza. Ekskluzywne spotkanie Bidena z liderami Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii właśnie w Berlinie, bez udziału np. Polski, Włoch czy Ukrainy, to zapowiedź polityki, jaką prowadzić będzie w Europie Kamala Harris. Oczywiście jeśli wygra wybory prezydenckie.

Hennig-Kloska o spadku sprzedaży detalicznej. To dobrze dla klimatu z ostatniej chwili
Hennig-Kloska o spadku sprzedaży detalicznej. "To dobrze dla klimatu"

Katastrofalne dane ze sklepów o wynikach sprzedaży detalicznej we wrześniu zaskoczyły dzisiaj ekspertów w całej Polsce. Optymistycznie w sprawie wypowiedziała się jednak minister klimatu Paulina Hennig-Kloska, która stwierdziła, że spada sprzedaż produktów "takich, bez których czasami możemy się obyć", a poza tym, to "dobrze dla klimatu". 

Zbigniew Kuźmiuk: Trwają przygotowania do likwidacji „800 plus” z ostatniej chwili
Zbigniew Kuźmiuk: Trwają przygotowania do likwidacji „800 plus”

Rząd Tuska przesłał do Sejmu coroczne sprawozdanie z wykonywania ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci za rok 2023, w którym znalazły się między innymi tezy, że program 800 plus „miał ograniczony wpływ na dzietność”, oraz że „program prawdopodobnie przyczynił się do niewielkiego wzrostu urodzeń w pierwszych latach po wprowadzeniu świadczenia”. 

Karambol na S7. Adwokat oskarżonego kierowcy zabiera głos z ostatniej chwili
Karambol na S7. Adwokat oskarżonego kierowcy zabiera głos

W rozmowie z Onetem obrońca kierowcy oskarżonego o spowodowanie katastrofy lądowej na S7 mecenas Marek Wasilewski zabrał głos ws. okoliczności wypadku i stanu swojego klienta.

RPO do premiera: To założenie jest pozbawione podstaw z ostatniej chwili
RPO do premiera: To założenie jest pozbawione podstaw

Pozbawione podstaw jest przyjmowanie założenia, iż osoby powołane na stanowiska sędziowskie od 2018 r. nie są sędziami, a wydawane przez nich orzeczenia są orzeczeniami nieistniejącymi - napisał Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek w stanowisku przesłanym do premiera Donalda Tuska.

Pan bredzi!. Reporter Telewizji Republika doprowadził Agnieszkę Holland do wściekłości z ostatniej chwili
"Pan bredzi!". Reporter Telewizji Republika doprowadził Agnieszkę Holland do wściekłości

We wtorek przed Kancelarią Premiera odbyła się manifestacja przeciwko polityce migracyjnej rządu. Obecna na niej była kontrowersyjna reżyser, Agnieszka Holland, twórca filmu "Zielona Granica", który szkalował polską Straż Graniczną i jej działania w obronie granic państwowych.

Polska zamyka rosyjski konsulat w Poznaniu. Jest komentarz Rosji z ostatniej chwili
Polska zamyka rosyjski konsulat w Poznaniu. Jest komentarz Rosji

Rzecznik rosyjskiego MSZ Maria Zacharowa skomentowała podczas wtorkowej konferencji prasowej decyzję Polski o zamknięciu rosyjskiego konsulatu w Poznaniu.

Rodzice ks. Olszewskiego pod Prokuraturą Krajową. To nagranie łamie serce z ostatniej chwili
Rodzice ks. Olszewskiego pod Prokuraturą Krajową. To nagranie łamie serce

We wtorek pod Prokuraturą Krajową zjawili się rodzice przetrzymywanego od miesięcy w areszcie ks. Michała Olszewskiego.

Sikorski: Polska zamyka rosyjski konsulat w Poznaniu z ostatniej chwili
Sikorski: Polska zamyka rosyjski konsulat w Poznaniu

Szef MSZ Radosław Sikorski poinformował, że za ostatnimi próbami dywersji w Polsce i krajach sojuszniczych stoi Rosja, dlatego zdecydował o wycofaniu zgody na funkcjonowanie konsulatu Rosji w Poznaniu. Jego personel zostanie uznany za osoby niepożądane w Polsce.

REKLAMA

Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika: "Krew mnie zalewa, jak słyszę heheszki z łąki pod Baranowem"

- Budujcie CPK jak najszybciej - apeluje do środowisk opozycyjnych, które najprawdopodobniej utworzą przyszły rząd, ekonomista, ekspert i redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański. 
Wizualizacja lotniska CPK Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika:
Wizualizacja lotniska CPK / mat. prasowe

W rozmowie z Grzegorzem Sroczyńskim dla gazeta.pl, redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański nie ukrywa swojej irytacji z powodu zapowiadanych przez niektórych polityków opozycji likwidacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Ten projekt powinien być ponadpartyjny"

Zrobić audyt i budować. Lotnisko w Baranowie to jeden z kilku projektów infrastrukturalnych, które powinny być ponadpartyjne

- mówi Filip Lamański, który podkreśla, że mówienie o gigantomanii w przypadku budowy CPK "to jakiś absurd". 

Centralny Port Komunikacyjny w pierwszej fazie będzie obsługiwać 40-45 mln pasażerów rocznie, czyli byłoby jedenastym lotniskiem w Europie, a Polska to piąta gospodarka Unii Europejskiej. Gdzie tu gigantomania? Zwyczajne lotnisko dostosowane do potrzeb kraju tej wielkości co nasz

- wskazuje ekspert. Zaznacza, że budowa jest konieczna dla "bezpieczeństwa gospodarczego i po to, żeby zarabiać", a Polska ma "wreszcie szansę, żeby wykorzystać swoje położenie i w samym centrum Europy zbudować coś, co byłoby idealnym spoiwem całej sieci transportowej".

Ciągle mówimy o CPK jako o lotnisku, a to tylko spoiwo całego projektu, który jest w dużej mierze oparty na kolei. Te dziesięć kolejowych szprych gdzieś musi się łączyć (...) w tym projekcie składnik kolejowy jest większy niż lotniczy. Samo lotnisko ma kosztować około 40 mld zł, a komponent kolejowy to nawet 200 mld złotych (...) w III RP transport kolejowy, od początku XXI wieku był on zwijany i trzeba ten błąd naprawić

- wskazuje Lamański. 

"Krew mnie zalewa"

Redaktor wylicza również, że rozbudowanie transportu kolejowego w Polsce i stworzenie centralnego lotniska - nawet jeśli wszystko razem kosztowałoby 250 mld zł - to perspektywa 20 lat, czyli 12,5 mld rocznie. 

13. i 14. emerytura kosztuje nas 22 mld. O czym w ogóle mówimy? CPK całkowicie zmieni naszą sieć transportową, między dużymi miastami będziemy mogli przejechać pociągiem w dwie godziny. Na 800 plus wydajemy 70 mld rocznie, a robimy skandal wokół 12,5 mld rocznie na ważną infrastrukturalną inwestycję

- wskazuje ekspert i dodaje, że CPK to projekt duży, ale w skali naszej gospodarki "nie tak bardzo".

Mnie krew zalewa, jak słyszę heheszki z "łąki w Baranowie". Poważni ludzie nie rozumieją, że przy dużych projektach infrastrukturalnych jak się wbija łopatę i leje fundamenty, to połowa roboty już za nami. Przecież jak drogi się buduje, to wylewanie asfaltu oznacza zaawansowanie projektu na poziomie 70 procent, a tu jest wciąż taka rozmowa, że "łąki w Baranowie pilnują, he, he"

- nie ukrywa swojej irytacji Lamański. 

"Trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo"

Zaznacza, że CPK jest też bardzo ważny z perspektywy cargo, gdyż Polska jest piątą gospodarką UE, a warszawskie lotnisko Chopina - największe w kraju - obsługuje mniej niż jeden procent lotniczego cargo w Unii. 

62 procent cargo dla Europy Środkowo-Wschodniej przylatuje najpierw do Niemiec - do Frankfurtu, Lipska - albo do Amsterdamu, tam te towary są oclone, nakładane są podatki, które trafiają do tamtejszych budżetów, a do nas przyjeżdżają już ciężarówkami, i nic z tego nie mamy. I tu leżą pieniądze

- wskazuje redaktor. Jak podkreśla, "trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo, bo teraz jesteśmy poniżej swojego potencjału, a nawet nie poniżej, tylko na jego dnie, niemal w ogóle nie obsługujemy ruchu towarowego". 

Te dane są szokująco słabe w porównaniu do naszej gospodarki. Sprawdziłem wczoraj Austrię, od której mamy półtora raza większą gospodarkę i okazuje się, że ich porty lotnicze obsługują więcej cargo niż nasze

- twierdzi ekspert. Zapytany, czy jego zdaniem CPK ostatecznie powstanie, odpowiada że nie wie, gdyż ludzie z nowej władzy są "strasznie cięci na ten projekt, jakby wyśmiewanie CPK weszło im w krew".

Strasznie bym żałował, gdyby to nie powstało. Są trzy inwestycje, które według mnie powinny zostać wyjęte poza nawias walki politycznej: terminal kontenerowy w Świnoujściu, elektrownia atomowa i Centralny Port Komunikacyjny. Nie wiem, co zwycięży, głosy ekspertów czy głosy politycznych ultrasów

- podsumował Filip Lamański.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe