System powoływania komisarzy wyborczych pozostawia wiele do życzenia

Zmiany w Kodeksie wyborczym z 2018 roku znacząco przekształciły strukturę i mechanizm działania organów wyborczych w Polsce. Wśród nich – instytucja komisarza wyborczego – funkcjonująca dziś nie tylko jako administracyjny trybik w organizacji wyborów, ale jako osoba odpowiedzialna za ich legalność, porządek i przejrzystość na poziomie lokalnym.
Tylko u nas System powoływania komisarzy wyborczych pozostawia wiele do życzenia
Tylko u nas / grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Zmiany w Kodeksie wyborczym z 2018 roku wzmocniły pozycję komisarza wyborczego
  • Jednak w opinii eksperta, sędzi Kamil Borszowskiej-Moszowskiej, przepisy powinny ulec doprecyzowaniu

 

Jednak mimo wzrostu znaczenia tej funkcji, zasady zarówno powoływania, jak i odwoływania komisarzy nadal budzą istotne wątpliwości – przede wszystkim z uwagi na swoją ogólnikowość i brak realnych mechanizmów kontroli. Poniżej przyglądam się tej konstrukcji z perspektywy przepisów, praktyki i tego, co pomiędzy.

 

Kto może zostać komisarzem wyborczym?

Powołanie – czyli kto w ogóle może zostać komisarzem wyborczym

Kodeks wyborczy w art. 166 § 1 stanowi, że komisarzem może być osoba, która:

  • posiada wykształcenie prawnicze,
  • oraz daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków komisarza wyborczego.

Ten pierwszy warunek nie budzi zastrzeżeń – to klasyczny wymóg formalny, który można łatwo zweryfikować (dyplom magistra prawa). Natomiast druga przesłanka – „rękojmia” – jest już pojęciem nieostrym, pozostawionym w gestii oceny Państwowej Komisji Wyborczej.

W praktyce chodzi o to, że kandydat powinien dawać podstawy do uznania, że będzie działał zgodnie z prawem, rzetelnie, terminowo, w sposób neutralny politycznie i kompetentny organizacyjnie. Tyle tylko, że ustawa nie definiuje żadnych mierzalnych kryteriów tej „rękojmi”. Nie ma egzaminu, nie ma zamkniętego katalogu cech.

Powołanie komisarza następuje na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej

Z jednej strony – to rozwiązanie formalnie równoważy wpływy administracyjne i wyborcze. Z drugiej – trudno pominąć fakt, że wpływ władzy wykonawczej na pierwszy etap procedury jest realny. Tym bardziej więc istotna staje się przejrzystość i niezależność działania samej PKW.

Odwołanie – kiedy komisarz może zostać odwołany przed upływem kadencji

Art. 166 § 8 Kodeksu wyborczego stanowi:

- „Państwowa Komisja Wyborcza odwołuje komisarza wyborczego przed upływem okresu, na jaki został powołany, w przypadku niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków komisarza wyborczego.”

To jedyny przepis w ustawie, który przewiduje możliwość przedterminowego zakończenia kadencji komisarza. Kluczowe są tutaj dwie przesłanki – niewykonywanie obowiązków oraz nienależyte ich wykonywanie. Ustawodawca nie definiuje ich wprost. Przepis milczy zarówno co do trybu, jak i co do procedury ustalania, że dana przesłanka rzeczywiście zaistniała.

Co zatem mogą oznaczać te pojęcia w praktyce?

 

Czym jest niewykonywanie i nienależyte wykonywanie obowiązków – według realnej interpretacji

Z pomocą przychodzi tu analiza Fundacji im. Stefana Batorego, która – w kontekście nowelizacji Kodeksu wyborczego – podjęła próbę porządkowania pojęć.

Niewykonywanie obowiązków

To sytuacja, w której komisarz de facto nie sprawuje swojej funkcji – nie nadzoruje urzędników wyborczych, nie wydaje wymaganych postanowień, nie wykonuje obowiązków ustawowych, nie podejmuje interwencji tam, gdzie powinien. Innymi słowy – pozostaje bierny wobec przypisanych mu zadań, w sposób rażący i systemowy.

Nienależyte wykonywanie obowiązków

To już znacznie bardziej pojemna kategoria. Chodzi o przypadki, gdy działania komisarza są co prawda podejmowane, ale:

  • z naruszeniem prawa,
  • nieterminowo,
  • bez zachowania należytej staranności,
  • z elementami politycznego zaangażowania lub konfliktu interesów,
  • z brakiem reakcji na sygnały o nieprawidłowościach.

W tym ujęciu „nienależytość” to nie tylko kwestia błędu – ale również stylu pracy, jakości nadzoru, komunikacji z urzędnikami i przejrzystości działań.

 

Decyzja i brak kontroli – system zamknięty

Co istotne – decyzję o odwołaniu komisarza podejmuje wyłącznie Państwowa Komisja Wyborcza, na podstawie własnej oceny okoliczności. Nie ma tu żadnej zewnętrznej procedury odwoławczej. Kodeks wyborczy nie przewiduje ani postępowania dyscyplinarnego, ani kontroli sądowej decyzji PKW.

Można oczywiście rozważać złożenie skargi do sądu administracyjnego, powołując się na art. 45 Konstytucji (prawo do sądu) i ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jednak brak jest obecnie orzecznictwa, które wprost potwierdzałoby taką drogę jako skuteczną.

W praktyce – decyzja PKW ma charakter uznaniowy i kończy sprawę.

 

Wnioski na przyszłość

Mechanizm powoływania i odwoływania komisarzy wyborczych w obecnym kształcie pozostawia zbyt wiele przestrzeni na uznaniowość. Brakuje:

  • jasnych kryteriów „rękojmi” przy powołaniu,
  • procedury wyjaśniającej w przypadku odwołania,
  • zewnętrznej instancji odwoławczej lub choćby trybu kontroli.

W kontekście funkcji, która ma zapewniać legalność i bezstronność procesu wyborczego, brak gwarancji instytucjonalnych jest co najmniej problematyczny. Odpowiedzialność za utrzymanie standardów w tym zakresie spoczywa dziś wyłącznie na Państwowej Komisji Wyborczej. I choć to organ o ugruntowanej pozycji i tradycji niezależności, system powinien być odporny także na ewentualne wypaczenia.

[Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska, zastępca rzecznika dyscyplinarnego, wykładowca KSSiP i Akademii Nauk Stosowanych im. Angelusa Silesiusa]


 

POLECANE
Wielka wpadka księcia Harry'ego. Teraz przeprasza z ostatniej chwili
Wielka wpadka księcia Harry'ego. Teraz przeprasza

Przy okazji wizyty w kanadyjskim Toronto książę Harry przeprosił Kanadyjczyków za założenie czapki L.A. Dodgers podczas meczu World Series i pojednał się z fanami, zakładając w telewizji czapkę Toronto Blue Jays.

Prof. Zbigniew Krysiak: W sytuacji wojny nie dostaniemy ani żywności ani węgla z zagranicy z ostatniej chwili
Prof. Zbigniew Krysiak: W sytuacji wojny nie dostaniemy ani żywności ani węgla z zagranicy

„Chodzi o to, żeby produkować ilość energii dostosowaną do potrzeb, żeby nie redukować rozwoju gospodarczego, żeby nie redukować kapitałów, zysków i żeby w związku z tym promować różne technologie, które w efekcie końcowym będą dawały jak najniższy koszt energii” - mówi prof. Zbigniew Krysiak, ekspert i przewodniczący rady programowej Instytutu Myśli Schumana.

Tusk odcina Prezydenta RP od informacji służb specjalnych. Jest oświadczenie rzecznika z ostatniej chwili
Tusk odcina Prezydenta RP od informacji służb specjalnych. Jest oświadczenie rzecznika

W relacjach między premierem Donaldem Tuskiem a prezydentem Karolem Nawrockim doszło do kolejnego sporu – tym razem o zasady współpracy ze służbami specjalnymi. Prezydent poinformował, że premier zakazał szefom służb kontaktów z głową państwa, co Biuro Bezpieczeństwa Narodowego uznało za „groźne dla bezpieczeństwa Polski”. Rząd zaprzecza, wskazując, że prezydent otrzymuje wszystkie niezbędne informacje w trybie przewidzianym przepisami.

Jest stanowisko ministerstwa kultury ws. zagrabionego przez Niemców Gaude Mater Polonia z ostatniej chwili
Jest stanowisko ministerstwa kultury ws. zagrabionego przez Niemców "Gaude Mater Polonia"

Poseł Prawa i Sprawiedliwości i były wiceminister spraw zagranicznych Paweł Jabłoński opublikował na platformie X stanowisko resortu kultury dotyczącą skradzionego podczas II wojny światowej przez Niemców rękopisu "Gaude, Mater Polonia".

Rogale marcińskie u Magdy Gessler. Cena zwala z nóg z ostatniej chwili
Rogale marcińskie u Magdy Gessler. Cena zwala z nóg

Magda Gessler sprzedaje rogale marcińskie po 39 zł w warszawskim "Słodkim Słonym" – o 4 zł więcej niż rok temu. Cena wywołała burzę w sieci.

Groźny wypadek na drodze ekspresowej. Lądował śmigłowiec LPR z ostatniej chwili
Groźny wypadek na drodze ekspresowej. Lądował śmigłowiec LPR

Groźny wypadek na S3 między węzłami Myślibórz i Pyrzyce. Trzyletnie dziecko przetransportowano śmigłowcem LPR do szpitala w Szczecinie – informuje RMF FM.

Kiedy spadnie pierwszy śnieg? Wskazano datę z ostatniej chwili
Kiedy spadnie pierwszy śnieg? Wskazano datę

Po krótkim ociepleniu prognozy wskazują zwrot: około 17–20 listopada nadciągnie ochłodzenie, a w końcówce miesiąca możliwe są pierwsze przelotne opady śniegu.

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję ws. Marszu Niepodległości z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję ws. Marszu Niepodległości

Karol Nawrocki zapowiedział, że weźmie udział w tegorocznym Marszu Niepodległości w Warszawie. "W ubiegłych latach uczestniczyłem w nim jako prezes IPN, a tym roku pierwszy raz wezmę udział w jego obchodach jako prezydent" – napisał w artykule dla portalu "Wszystko co najważniejsze".

Fala dezinformacji po wecie prezydenta ws. Parku Doliny Dolnej Odry. Ważna analiza z ostatniej chwili
"Fala dezinformacji po wecie prezydenta ws. Parku Doliny Dolnej Odry". Ważna analiza

Prezydent Karol Nawrocki zawetował w piątek ustawę ws. utworzenia Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. "Rozpoczęła się fala dezinformacji w sprawie Parku Doliny Dolnej Odry" – pisze na platformie X szef Gabinetu Prezydenta RP Paweł Szefernaker i publikuje analizę.

Orban ogłasza sukces po spotkaniu z Trumpem. Węgry zwolnione z sankcji z ostatniej chwili
Orban ogłasza sukces po spotkaniu z Trumpem. Węgry zwolnione z sankcji

Premier Węgier Viktor Orban poinformował w piątek, że jego kraj został wyłączony z sankcji, które Stany Zjednoczone nałożyły na Rosję w związku z jej inwazją na Ukrainę. Szef węgierskiego rządu rozmawiał na ten temat w Waszyngtonie z prezydentem USA Donaldem Trumpem.

REKLAMA

System powoływania komisarzy wyborczych pozostawia wiele do życzenia

Zmiany w Kodeksie wyborczym z 2018 roku znacząco przekształciły strukturę i mechanizm działania organów wyborczych w Polsce. Wśród nich – instytucja komisarza wyborczego – funkcjonująca dziś nie tylko jako administracyjny trybik w organizacji wyborów, ale jako osoba odpowiedzialna za ich legalność, porządek i przejrzystość na poziomie lokalnym.
Tylko u nas System powoływania komisarzy wyborczych pozostawia wiele do życzenia
Tylko u nas / grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Zmiany w Kodeksie wyborczym z 2018 roku wzmocniły pozycję komisarza wyborczego
  • Jednak w opinii eksperta, sędzi Kamil Borszowskiej-Moszowskiej, przepisy powinny ulec doprecyzowaniu

 

Jednak mimo wzrostu znaczenia tej funkcji, zasady zarówno powoływania, jak i odwoływania komisarzy nadal budzą istotne wątpliwości – przede wszystkim z uwagi na swoją ogólnikowość i brak realnych mechanizmów kontroli. Poniżej przyglądam się tej konstrukcji z perspektywy przepisów, praktyki i tego, co pomiędzy.

 

Kto może zostać komisarzem wyborczym?

Powołanie – czyli kto w ogóle może zostać komisarzem wyborczym

Kodeks wyborczy w art. 166 § 1 stanowi, że komisarzem może być osoba, która:

  • posiada wykształcenie prawnicze,
  • oraz daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków komisarza wyborczego.

Ten pierwszy warunek nie budzi zastrzeżeń – to klasyczny wymóg formalny, który można łatwo zweryfikować (dyplom magistra prawa). Natomiast druga przesłanka – „rękojmia” – jest już pojęciem nieostrym, pozostawionym w gestii oceny Państwowej Komisji Wyborczej.

W praktyce chodzi o to, że kandydat powinien dawać podstawy do uznania, że będzie działał zgodnie z prawem, rzetelnie, terminowo, w sposób neutralny politycznie i kompetentny organizacyjnie. Tyle tylko, że ustawa nie definiuje żadnych mierzalnych kryteriów tej „rękojmi”. Nie ma egzaminu, nie ma zamkniętego katalogu cech.

Powołanie komisarza następuje na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej

Z jednej strony – to rozwiązanie formalnie równoważy wpływy administracyjne i wyborcze. Z drugiej – trudno pominąć fakt, że wpływ władzy wykonawczej na pierwszy etap procedury jest realny. Tym bardziej więc istotna staje się przejrzystość i niezależność działania samej PKW.

Odwołanie – kiedy komisarz może zostać odwołany przed upływem kadencji

Art. 166 § 8 Kodeksu wyborczego stanowi:

- „Państwowa Komisja Wyborcza odwołuje komisarza wyborczego przed upływem okresu, na jaki został powołany, w przypadku niewykonywania lub nienależytego wykonywania obowiązków komisarza wyborczego.”

To jedyny przepis w ustawie, który przewiduje możliwość przedterminowego zakończenia kadencji komisarza. Kluczowe są tutaj dwie przesłanki – niewykonywanie obowiązków oraz nienależyte ich wykonywanie. Ustawodawca nie definiuje ich wprost. Przepis milczy zarówno co do trybu, jak i co do procedury ustalania, że dana przesłanka rzeczywiście zaistniała.

Co zatem mogą oznaczać te pojęcia w praktyce?

 

Czym jest niewykonywanie i nienależyte wykonywanie obowiązków – według realnej interpretacji

Z pomocą przychodzi tu analiza Fundacji im. Stefana Batorego, która – w kontekście nowelizacji Kodeksu wyborczego – podjęła próbę porządkowania pojęć.

Niewykonywanie obowiązków

To sytuacja, w której komisarz de facto nie sprawuje swojej funkcji – nie nadzoruje urzędników wyborczych, nie wydaje wymaganych postanowień, nie wykonuje obowiązków ustawowych, nie podejmuje interwencji tam, gdzie powinien. Innymi słowy – pozostaje bierny wobec przypisanych mu zadań, w sposób rażący i systemowy.

Nienależyte wykonywanie obowiązków

To już znacznie bardziej pojemna kategoria. Chodzi o przypadki, gdy działania komisarza są co prawda podejmowane, ale:

  • z naruszeniem prawa,
  • nieterminowo,
  • bez zachowania należytej staranności,
  • z elementami politycznego zaangażowania lub konfliktu interesów,
  • z brakiem reakcji na sygnały o nieprawidłowościach.

W tym ujęciu „nienależytość” to nie tylko kwestia błędu – ale również stylu pracy, jakości nadzoru, komunikacji z urzędnikami i przejrzystości działań.

 

Decyzja i brak kontroli – system zamknięty

Co istotne – decyzję o odwołaniu komisarza podejmuje wyłącznie Państwowa Komisja Wyborcza, na podstawie własnej oceny okoliczności. Nie ma tu żadnej zewnętrznej procedury odwoławczej. Kodeks wyborczy nie przewiduje ani postępowania dyscyplinarnego, ani kontroli sądowej decyzji PKW.

Można oczywiście rozważać złożenie skargi do sądu administracyjnego, powołując się na art. 45 Konstytucji (prawo do sądu) i ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jednak brak jest obecnie orzecznictwa, które wprost potwierdzałoby taką drogę jako skuteczną.

W praktyce – decyzja PKW ma charakter uznaniowy i kończy sprawę.

 

Wnioski na przyszłość

Mechanizm powoływania i odwoływania komisarzy wyborczych w obecnym kształcie pozostawia zbyt wiele przestrzeni na uznaniowość. Brakuje:

  • jasnych kryteriów „rękojmi” przy powołaniu,
  • procedury wyjaśniającej w przypadku odwołania,
  • zewnętrznej instancji odwoławczej lub choćby trybu kontroli.

W kontekście funkcji, która ma zapewniać legalność i bezstronność procesu wyborczego, brak gwarancji instytucjonalnych jest co najmniej problematyczny. Odpowiedzialność za utrzymanie standardów w tym zakresie spoczywa dziś wyłącznie na Państwowej Komisji Wyborczej. I choć to organ o ugruntowanej pozycji i tradycji niezależności, system powinien być odporny także na ewentualne wypaczenia.

[Sędzia Kamila Borszowska-Moszowska, zastępca rzecznika dyscyplinarnego, wykładowca KSSiP i Akademii Nauk Stosowanych im. Angelusa Silesiusa]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe