Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej

Uczniowie gimnazjów, czyli polskie 15-latki zajęły 22. miejsce na 72 państwa w naukach przyrodniczych w najnowszej edycji międzynarodowego badania PISA, które sprawdza umiejętności uczniów w posługiwaniu się wiedzą. Wyniki są nieco gorsze niż w 2012 r., ale nadal jesteśmy w światowej czołówce.
T. Gutry Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej
T. Gutry / Tygodnik Solidarność

Wśród państw Unii Europejskiej uczniowie zajęli 10. miejsce w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, trzecie w czytaniu i interpretacji, a szóste w państwach Unii Europejskiej w matematyce. Gimnazjaliści tym samym osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD.

W zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych (scientific literacy) wynik polskich uczniów wyniósł 501 pkt, (o 24 pkt. mniej niż w  badaniu z  2012 r., był wyższy o  4 pkt. w  porównaniu do roku 2006). Obniżenie wyników pomiędzy latami 2012 i 2015 odnotowano w większości krajów OECD. Wynik polskich uczniów jest zbliżony do wyników piętnastolatków z Irlandii, Belgii, Danii, Portugalii, Norwegii, USA, Austrii i Szwecji.

W czołówce krajów osiągających najwyższe wyniki w  badaniu kompetencji przyrodniczych znajdują się kraje Dalekiego Wschodu, a  także Finlandia, Estonia i  Kanada. Pierwsze miejsce zajmuje Singapur (556 pkt). Z krajów europejskich przoduje Estonia z wynikiem 534 punktów, a w czołówce znajduje się też Finlandia (531 pkt).

Średni wynik z czytania i interpretacji polskich uczniów wyniósł 506 pkt i jest o 12 pkt niższy od wyniku z 2012 r. W  badaniu umiejętności czytania i  interpretacji (reading literacy) polscy uczniowie znaleźli się na piątym miejscu w  Europie. Lepsze średnie wyniki osiągnęli uczniowie z czterech krajów: Finlandii, Irlandii, Estonii i Norwegii. Wśród krajów świata Polska znalazła się na 13 miejscu.

Jak to się ma do ogólnych i ogólnikowych ale negatywnych opinii minister edukacji Anny Zalewskiej o poziomie kształcenia gimnazjalnego, wygłaszanych ex cathedra, bez powołania się na konkretne badania i bez wymienienia instytutów je przeprowadzających?

Badanie PISA, choć też pozostawia wiele do życzenia jest jednak przeprowadzane regularnie   i dotyczy umiejętności korzystania z wiedzy w naukach przyrodniczych, czytaniu i pisaniu oraz w matematyce.

Z badania wynika też, że wzrósł wskaźnik satysfakcji z nauki przedmiotów przyrodniczych.  Porównując przedmioty przyrodnicze w 2006 r. wiedza faktograficzna dominowała nad umiejętnościami wyjaśniania zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy i planowaniem procedur badawczych. W rozumowaniu pod kontem nauk przyrodniczych zajęliśmy 10. miejsce w UE. W czytaniu i interpretacji Polska znalazła się na 13. miejscu na świecie – w Europie (po uwzględnieniu błędów statystycznych) lepszy wynik osiągnęli uczniowie z pięciu państw: Finlandii, Irlandii, Estonii, Norwegii i Niemiec).

Nasi uczniowie zanotowali spadek w matematyce, ale tylko trzy kraje OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju od 2000 roku bada poziom światowego szkolnictwa, oceniając umiejętności posługiwania się wiedzą –  PISA, czyli Programme for International Student Assesment) Słowenia, Dania i Norwegia – zanotowały istotny statystycznie wzrost. Sprawdza się 15-latków pod kątem ich zdolności do rozwiązywania problemów, analizowania, argumentowania i interpretowania.

W 2000 r. Polska była poniżej średniej OECD w grupie z Rosją, Grecją i Izraelem. W czytaniu i interpretacji byliśmy w 2000 r. na 25. miejscu, ale już w 2006 r. skoczyliśmy na 9. (na 57. badanych wtedy krajów), by w 2009 r. zająć 15. wśród 65 krajów. Znaleźliśmy się na poziomie Norwegii, Islandii, Szwajcarii.

W 2012 r. w matematyce nasi uczniowie zajeli pierwsze miejsce wśród krajów UE, ex aequo z Holandią, Estonią, Finlandią, a 14. na świecie.

Jak informuje MEN, wyniki polskich uczniów w PISA 2015 są wyższe od średniej OECD. W raporcie podkreślono też, że są niższe niż w poprzedniej edycji z 2012 r.

Wiceminister Maciej Kopeć komentując prezentowane wyniki badania PISA 2015 podkreślił, że niepokój budzi to, że nastąpił spadek średnich wyników uczniów między rokiem 2012 i 2015.

– W porównaniu z badaniami z 2012 zwiększył się odsetek uczniów, którzy mieli najsłabsze wyniki i zmniejszył odsetek tych, którzy uzyskali najlepsze wyniki ze wszystkich badanych przedmiotów – powiedział wiceminister Kopeć.

Podsekretarz Stanu w MEN dodał, że badanie pokazuje, że zmniejszyła się liczba uczniów deklarujących chęć podjęcia w przyszłości zatrudnienia w dziedzinach związanych z naukami przyrodniczymi.

Badanie PISA 2015 w Polsce zostało zrealizowane na ogólnokrajowej próbie losowej 160 szkół gimnazjalnych oraz 9 szkół ponadgimnazjalnych. 4,4 tys. uczniów rozwiązywało zadania testowe wyłącznie na komputerach. Czyżby to był przyczyna nieco niższych notowań? W badaniu OECD PISA 2015 uczestniczyło 500 tys. uczniów z 72 krajów i regionów.

ASG

www.solidarnosc.gda.pl

 

 

POLECANE
Jeśli chcesz mieć wpływ na szkołę swojego dziecka, warto być w radzie rodziców tylko u nas
Jeśli chcesz mieć wpływ na szkołę swojego dziecka, warto być w radzie rodziców

Wojciech Starzyński, założyciel i wieloletni prezes Fundacji „Rodzice Szkole”, współtwórca polskiej edukacji niepublicznej, promotor praw rodziców w szkole, opowiada o działalności rad rodziców, polskiej edukacji i polityce prorodzinnej.

70-latka wjechała w ogródek kawiarniany. Jedna osoba ranna Wiadomości
70-latka wjechała w ogródek kawiarniany. Jedna osoba ranna

70-letnia kobieta, kierująca samochodem marki BMW, wjechała we wtorek wieczorem w jeden z ogródków kawiarnianych przy ul. Krupniczej w centrum Krakowa. W wyniku zdarzenia poszkodowana została 41-letnia klientka lokalu - turystka. Trafiła ona do szpitala, jej życie nie jest zagrożone.

Trump stawia Putina pod ścianą tylko u nas
Trump stawia Putina pod ścianą

Lepiej późno, niż wcale. Takie słowa przychodzą na myśl, po tym jak Donald Trump postawił ultimatum Władimirowi Putinowi: 50 dni żeby zawrzeć rozejm z Ukrainą, w innym wypadku sankcje, które zatopią rosyjską gospodarkę. Inaczej nie da się nazwać pomysłu sięgających nawet 100% ceł nie tylko na Rosję, ale też kraje, które kupują od niej ropę (czyli przede wszystkim Chiny i Indie).

Strasznie boli. Lech Wałęsa przerwał milczenie po przebytej operacji Wiadomości
"Strasznie boli". Lech Wałęsa przerwał milczenie po przebytej operacji

Lech Wałęsa zmaga się z poważnymi problemami zdrowotnymi. Były prezydent Polski niedawno przeszedł operację barku, która miała przynieść ulgę, jednak – jak sam przyznał – efekty są odwrotne. W najnowszym wywiadzie polityk powiedział otwarcie o bólu, który towarzyszy mu każdego dnia.

Burza w Pałacu Buckingham. Nowe fakty o królu Karolu III ujawnione po czasie Wiadomości
Burza w Pałacu Buckingham. Nowe fakty o królu Karolu III ujawnione po czasie

Nowe szczegóły dotyczące królewskiej wizyty na Jersey ujrzały światło dzienne. Okazuje się, że latem ubiegłego roku król Karol III i królowa Camilla zostali nagłe ewakuowani z publicznego wydarzenia z powodu podejrzenia zagrożenia bezpieczeństwa. O całej sytuacji poinformowano dopiero teraz.

Straż Graniczna zawróciła migranta do Niemiec. Mamy nagranie tylko u nas
Straż Graniczna zawróciła migranta do Niemiec. Mamy nagranie

Ruch Obrony Granic zarejestrował w Słubicach, jak Straż Graniczna nie wpuściła do Polski cudzoziemca, który przybył z Niemiec. Wolontariusze chwalą działanie SG, jednocześnie zaznaczają, że potrzeby są dużo większe. 

Węgry: Policja wszczęła dochodzenie wobec Grety Thunberg z ostatniej chwili
Węgry: Policja wszczęła dochodzenie wobec Grety Thunberg

Komenda policji w Budapeszcie wszczęła dochodzenie przeciwko szwedzkiej aktywistce Grecie Thunberg - poinformował we wtorek portal 444. 22-latka wzięła udział w organizowanej pod koniec czerwca w węgierskiej stolicy Paradzie Równości - wydarzeniu zakazanym przez lokalną policję.

Ważna decyzja Trybunału Konstytucyjnego. Ten przepis mógł doprowadzić do zablokowania TK z ostatniej chwili
Ważna decyzja Trybunału Konstytucyjnego. "Ten przepis mógł doprowadzić do zablokowania TK"

Trybunał Konstytucyjny orzekł o niekonstytucyjności przepisu określającego pełen skład TK jako minimum 11 sędziów. Wniosek w sprawie pełnego składu Trybunału skierował jeszcze w 2023 roku Mateusz Morawiecki – wówczas szef rządu.

Wydawca Raportu Pileckiego: nie mogę milczeć wobec wypowiedzi Grzegorza Brauna tylko u nas
Wydawca Raportu Pileckiego: nie mogę milczeć wobec wypowiedzi Grzegorza Brauna

Jako wydawca Raportów Witolda Pileckiego nie mogę pozostać obojętny wobec wypowiedzi posła Grzegorza Brauna, które padły w rozmowie z Janem Pospieszalskim.

Nie żyje były muzyk zespołu Blue Café z ostatniej chwili
Nie żyje były muzyk zespołu Blue Café

Nie żyje Łukasz Moszczyński, perkusista znany m.in. z występów z zespołem Blue Café. O jego śmierci poinformował dziennikarz muzyczny Szymon Stellmaszczyk, prowadzący profil „Let’s Talk About ESC”. Muzyk odszedł 1 czerwca 2024 roku, jednak informacja ta dotarła do szerszego grona dopiero po miesiącu.

REKLAMA

Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej

Uczniowie gimnazjów, czyli polskie 15-latki zajęły 22. miejsce na 72 państwa w naukach przyrodniczych w najnowszej edycji międzynarodowego badania PISA, które sprawdza umiejętności uczniów w posługiwaniu się wiedzą. Wyniki są nieco gorsze niż w 2012 r., ale nadal jesteśmy w światowej czołówce.
T. Gutry Polscy gimnazjaliści w międzynarodowej czołówce edukacyjnej
T. Gutry / Tygodnik Solidarność

Wśród państw Unii Europejskiej uczniowie zajęli 10. miejsce w rozumowaniu w naukach przyrodniczych, trzecie w czytaniu i interpretacji, a szóste w państwach Unii Europejskiej w matematyce. Gimnazjaliści tym samym osiągnęli wyniki powyżej średniej OECD.

W zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych (scientific literacy) wynik polskich uczniów wyniósł 501 pkt, (o 24 pkt. mniej niż w  badaniu z  2012 r., był wyższy o  4 pkt. w  porównaniu do roku 2006). Obniżenie wyników pomiędzy latami 2012 i 2015 odnotowano w większości krajów OECD. Wynik polskich uczniów jest zbliżony do wyników piętnastolatków z Irlandii, Belgii, Danii, Portugalii, Norwegii, USA, Austrii i Szwecji.

W czołówce krajów osiągających najwyższe wyniki w  badaniu kompetencji przyrodniczych znajdują się kraje Dalekiego Wschodu, a  także Finlandia, Estonia i  Kanada. Pierwsze miejsce zajmuje Singapur (556 pkt). Z krajów europejskich przoduje Estonia z wynikiem 534 punktów, a w czołówce znajduje się też Finlandia (531 pkt).

Średni wynik z czytania i interpretacji polskich uczniów wyniósł 506 pkt i jest o 12 pkt niższy od wyniku z 2012 r. W  badaniu umiejętności czytania i  interpretacji (reading literacy) polscy uczniowie znaleźli się na piątym miejscu w  Europie. Lepsze średnie wyniki osiągnęli uczniowie z czterech krajów: Finlandii, Irlandii, Estonii i Norwegii. Wśród krajów świata Polska znalazła się na 13 miejscu.

Jak to się ma do ogólnych i ogólnikowych ale negatywnych opinii minister edukacji Anny Zalewskiej o poziomie kształcenia gimnazjalnego, wygłaszanych ex cathedra, bez powołania się na konkretne badania i bez wymienienia instytutów je przeprowadzających?

Badanie PISA, choć też pozostawia wiele do życzenia jest jednak przeprowadzane regularnie   i dotyczy umiejętności korzystania z wiedzy w naukach przyrodniczych, czytaniu i pisaniu oraz w matematyce.

Z badania wynika też, że wzrósł wskaźnik satysfakcji z nauki przedmiotów przyrodniczych.  Porównując przedmioty przyrodnicze w 2006 r. wiedza faktograficzna dominowała nad umiejętnościami wyjaśniania zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy i planowaniem procedur badawczych. W rozumowaniu pod kontem nauk przyrodniczych zajęliśmy 10. miejsce w UE. W czytaniu i interpretacji Polska znalazła się na 13. miejscu na świecie – w Europie (po uwzględnieniu błędów statystycznych) lepszy wynik osiągnęli uczniowie z pięciu państw: Finlandii, Irlandii, Estonii, Norwegii i Niemiec).

Nasi uczniowie zanotowali spadek w matematyce, ale tylko trzy kraje OECD (Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju od 2000 roku bada poziom światowego szkolnictwa, oceniając umiejętności posługiwania się wiedzą –  PISA, czyli Programme for International Student Assesment) Słowenia, Dania i Norwegia – zanotowały istotny statystycznie wzrost. Sprawdza się 15-latków pod kątem ich zdolności do rozwiązywania problemów, analizowania, argumentowania i interpretowania.

W 2000 r. Polska była poniżej średniej OECD w grupie z Rosją, Grecją i Izraelem. W czytaniu i interpretacji byliśmy w 2000 r. na 25. miejscu, ale już w 2006 r. skoczyliśmy na 9. (na 57. badanych wtedy krajów), by w 2009 r. zająć 15. wśród 65 krajów. Znaleźliśmy się na poziomie Norwegii, Islandii, Szwajcarii.

W 2012 r. w matematyce nasi uczniowie zajeli pierwsze miejsce wśród krajów UE, ex aequo z Holandią, Estonią, Finlandią, a 14. na świecie.

Jak informuje MEN, wyniki polskich uczniów w PISA 2015 są wyższe od średniej OECD. W raporcie podkreślono też, że są niższe niż w poprzedniej edycji z 2012 r.

Wiceminister Maciej Kopeć komentując prezentowane wyniki badania PISA 2015 podkreślił, że niepokój budzi to, że nastąpił spadek średnich wyników uczniów między rokiem 2012 i 2015.

– W porównaniu z badaniami z 2012 zwiększył się odsetek uczniów, którzy mieli najsłabsze wyniki i zmniejszył odsetek tych, którzy uzyskali najlepsze wyniki ze wszystkich badanych przedmiotów – powiedział wiceminister Kopeć.

Podsekretarz Stanu w MEN dodał, że badanie pokazuje, że zmniejszyła się liczba uczniów deklarujących chęć podjęcia w przyszłości zatrudnienia w dziedzinach związanych z naukami przyrodniczymi.

Badanie PISA 2015 w Polsce zostało zrealizowane na ogólnokrajowej próbie losowej 160 szkół gimnazjalnych oraz 9 szkół ponadgimnazjalnych. 4,4 tys. uczniów rozwiązywało zadania testowe wyłącznie na komputerach. Czyżby to był przyczyna nieco niższych notowań? W badaniu OECD PISA 2015 uczestniczyło 500 tys. uczniów z 72 krajów i regionów.

ASG

www.solidarnosc.gda.pl

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe