Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki

TANKUJ WODÓR
Wśród paliw alternatywnych na szczególną uwagę zasługuje wodór. Grupa LOTOS chce wykorzystać go m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi. Surowiec musi jednak charakteryzować się bardzo wysoką czystością (99,999 proc.). LOTOS jako pierwsza spółka w Polsce będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale również wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku.
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Ta druga to również część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zapewnią pojazdom daleki zasięg (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Obecnie czysty surowiec musi być importowany, stąd powszechne użycie wodoru jest dość ograniczone. To zmieni się w 2021 roku, kiedy LOTOS będzie produkować 160 kg czystego wodoru na godzinę.

AUTOBUSY I LOKOMOTYWY „WODOROWE”
Zanim kierowcy zaczną kupować pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, LOTOS koncentruje się na transporcie miejskim. Spółka podpisała listy intencyjne z władzami Gdyni i Wejherowa właśnie w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami wodorowymi.
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. Przewagę autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym stanowi też to, że jest tańszy w eksploatacji i lżejszy. W Polsce jest obecnie 3 producentów autobusów napędzanych wodorem.
LOTOS myśli też o zastosowaniu wodoru w transporcie kolejowym. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej pracują nad projektem budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.
B+R
LOTOS będzie też badać możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie podpisano list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Obecnie paliwo pozyskiwane jest głównie z gazu ziemnego i ropy naftowej, ale są to wysoce emisyjne metody produkcji. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na produkcję zeroemisyjną. Do tego celu mogłaby posłużyć energia pochodząca z lądowych farm wiatrowych.
Aby głębiej poznać potencjał wodoru w obszarze niskoemisyjnego transportu i magazynowania energii, LOTOS współpracuje z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zapewniają laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, a koncern – zakup sprzętu, technologii czy licencji.
Anna Michałowska