Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki

Prognozy wskazują, że pozycja paliw tradycyjnych pozostanie niezagrożona jeszcze przez wiele lat. Jednak to alternatywne paliwa, a w szczególności wodór, przyciągają coraz większą uwagę. Specjaliści z LOTOSU prowadzą wiele projektów związanych z wykorzystaniem tego surowca.
 Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki
/ materiał prasowy Grupy Lotos S.A.
Rozwój rynku paliw alternatywnych jest bardzo ważny dla kraju – dzięki niemu Polska ma szansę zdobyć konkurencyjną pozycję w nowym obszarze europejskiej gospodarki. Polski rząd podkreślił to w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Planie Rozwoju Elektromobilności oraz w dokumencie Ministerstwa Energii pt. Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych.
 
TANKUJ WODÓR
 
Wśród paliw alternatywnych na szczególną uwagę zasługuje wodór. Grupa LOTOS chce wykorzystać go m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi. Surowiec musi jednak charakteryzować się bardzo wysoką czystością (99,999 proc.). LOTOS jako pierwsza spółka w Polsce będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale również wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku.
 
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Ta druga to również część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zapewnią pojazdom daleki zasięg (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
 
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Obecnie czysty surowiec musi być importowany, stąd powszechne użycie wodoru jest dość ograniczone. To zmieni się w 2021 roku, kiedy LOTOS będzie produkować 160 kg czystego wodoru na godzinę.


 
AUTOBUSY I LOKOMOTYWY „WODOROWE”
 
Zanim kierowcy zaczną kupować pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, LOTOS koncentruje się na transporcie miejskim. Spółka podpisała listy intencyjne z władzami Gdyni i Wejherowa właśnie w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami wodorowymi.
 
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. Przewagę autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym stanowi też to, że jest tańszy w eksploatacji i lżejszy. W Polsce jest obecnie 3 producentów autobusów napędzanych wodorem.
 
LOTOS myśli też o zastosowaniu wodoru w transporcie kolejowym. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej pracują nad projektem budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.
 
B+R
 
LOTOS będzie też badać możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie podpisano list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Obecnie paliwo pozyskiwane jest głównie z gazu ziemnego i ropy naftowej, ale są to wysoce emisyjne metody produkcji. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na produkcję zeroemisyjną. Do tego celu mogłaby posłużyć energia pochodząca z lądowych farm wiatrowych.
 
Aby głębiej poznać potencjał wodoru w obszarze niskoemisyjnego transportu i magazynowania energii, LOTOS współpracuje z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zapewniają laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, a koncern – zakup sprzętu, technologii czy licencji.

Anna Michałowska

 

POLECANE
Zabójstwo w Małopolsce. Policja przeczesuje lasy i domy; sprawca nadal na wolności z ostatniej chwili
Zabójstwo w Małopolsce. Policja przeczesuje lasy i domy; sprawca nadal na wolności

Trwa obława za 57-latkiem podejrzewanym o zabójstwo córki i zięcia oraz usiłowanie zabójstwa teściowej. Policjanci z całego kraju przeszukują lasy, ale i domy na Limanowszczyźnie. Kontrolowane są również samochody w tym rejonie. Broń, z której strzelał, mogła być samoróbką.

Tajemnicza Kreta. Tylko u nas - fragment książki Piotra Goćka tylko u nas
"Tajemnicza Kreta". Tylko u nas - fragment książki Piotra Goćka

Publikujemy fragment książki Piotra Goćka „Tajemnicza Kreta. Wolność, historia, legenda”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Fronda. Do nabycia w księgarniach tradycyjnych i internetowych.

Znany polski komik trafił do szpitala z ostatniej chwili
Znany polski komik trafił do szpitala

Rafał Zbieć, znany widzom przede wszystkim z występów w Kabarecie Moralnego Niepokoju, niespodziewanie trafił do szpitala. O wszystkim poinformował w mediach społecznościowych.

Ukraina uderza na Krym. Zniszczone rosyjskie śmigłowce i system obrony powietrznej z ostatniej chwili
Ukraina uderza na Krym. Zniszczone rosyjskie śmigłowce i system obrony powietrznej

Drony Służby Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU) w nocy z piątku na sobotę zaatakowały lotnisko wojskowe na zaanektowanym przez Rosję Krymie, niszcząc trzy śmigłowce - Mi-8, Mi-26 i Mi-28, a także system obrony powietrznej Pancyr-S1 - przekazała służba prasowa SBU.

Nieoficjalnie: Oto nowi wiceprezesi Prawa i Sprawiedliwości z ostatniej chwili
Nieoficjalnie: Oto nowi wiceprezesi Prawa i Sprawiedliwości

W trakcie trwającego w Warszawie VII Kongresu Prawa i Sprawiedliwości miało dojść do ważnych zmian w strukturze kierowniczej partii. Jak ustalił portal Niezalezna.pl, ugrupowanie zyskało czterech nowych wiceprezesów. 

Ukraina: Andrzej Duda złożył hołd ofiarom zbrodni katyńskiej w Bykowni pod Kijowem z ostatniej chwili
Ukraina: Andrzej Duda złożył hołd ofiarom zbrodni katyńskiej w Bykowni pod Kijowem

Prezydent Andrzej Duda, kończąc w sobotę pożegnalną wizytę w Ukrainie w roli szefa państwa, złożył hołd ofiarom zbrodni katyńskiej, pogrzebanym na Polskim Cmentarzu Wojennym w Bykowni pod Kijowem.

Skandal po kontroli żywności. Belgijskie kłopoty z higieną tylko u nas
Skandal po kontroli żywności. Belgijskie kłopoty z higieną

Federalna Agencja Bezpieczeństwa Łańcucha Żywnościowego (FASNK/AFSCA) opublikowała niepokojące wyniki kontroli przeprowadzonych w belgijskim handlu detalicznym w 2024 roku. W raporcie rocznym agencja wskazuje na liczne naruszenia przepisów dotyczących bezpieczeństwa żywności, które dotyczą zarówno supermarketów, jak i mniejszych sklepów. Wyniki te rzucają cień na skuteczność nadzoru nad łańcuchem dostaw żywności w Belgii.

Gawkowski do koalicjantów: Przestańcie się mazać z ostatniej chwili
Gawkowski do koalicjantów: Przestańcie się mazać

W sobotę odbył się kongres programowy Lewicy. W trakcie wydarzenia głos zabrał wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski, który podsumował dotychczasową działalność swojego ugrupowania w rządzie oraz skierował apel do pozostałych partii tworzących koalicję rządzącą.

Zełenski dziękuje Polsce. „Byliście z nami w każdej chwili” z ostatniej chwili
Zełenski dziękuje Polsce. „Byliście z nami w każdej chwili”

Polska zawsze była z nami na wszystkich placach w Unii Europejskiej, w NATO, w dialogu z innymi partnerami - mówił w sobotę prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski. Wskazywał, że rozmawiał z prezydentem Polski Andrzejem Dudą o kwestiach bezpieczeństwa, dyplomacji i możliwych decyzjach na poziomie UE.

Nowy duet w Pytaniu na śniadanie. Takiej zmiany nikt się nie spodziewał Wiadomości
Nowy duet w "Pytaniu na śniadanie". Takiej zmiany nikt się nie spodziewał

W sobotnim wydaniu „Pytania na śniadanie” widzowie TVP2 zostali zaskoczeni nietypową zmianą - program poprowadziły: Katarzyna Dowbor i Krystyna Sokołowska. Obie na co dzień występują z innymi partnerami - Dowbor z Filipem Antonowiczem, a Sokołowska z Robertem Stockingerem. Tym razem jednak stworzyły wspólny, żeński duet na antenie.

REKLAMA

Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki

Prognozy wskazują, że pozycja paliw tradycyjnych pozostanie niezagrożona jeszcze przez wiele lat. Jednak to alternatywne paliwa, a w szczególności wodór, przyciągają coraz większą uwagę. Specjaliści z LOTOSU prowadzą wiele projektów związanych z wykorzystaniem tego surowca.
 Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki
/ materiał prasowy Grupy Lotos S.A.
Rozwój rynku paliw alternatywnych jest bardzo ważny dla kraju – dzięki niemu Polska ma szansę zdobyć konkurencyjną pozycję w nowym obszarze europejskiej gospodarki. Polski rząd podkreślił to w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Planie Rozwoju Elektromobilności oraz w dokumencie Ministerstwa Energii pt. Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych.
 
TANKUJ WODÓR
 
Wśród paliw alternatywnych na szczególną uwagę zasługuje wodór. Grupa LOTOS chce wykorzystać go m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi. Surowiec musi jednak charakteryzować się bardzo wysoką czystością (99,999 proc.). LOTOS jako pierwsza spółka w Polsce będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale również wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku.
 
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Ta druga to również część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zapewnią pojazdom daleki zasięg (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
 
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Obecnie czysty surowiec musi być importowany, stąd powszechne użycie wodoru jest dość ograniczone. To zmieni się w 2021 roku, kiedy LOTOS będzie produkować 160 kg czystego wodoru na godzinę.


 
AUTOBUSY I LOKOMOTYWY „WODOROWE”
 
Zanim kierowcy zaczną kupować pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, LOTOS koncentruje się na transporcie miejskim. Spółka podpisała listy intencyjne z władzami Gdyni i Wejherowa właśnie w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami wodorowymi.
 
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. Przewagę autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym stanowi też to, że jest tańszy w eksploatacji i lżejszy. W Polsce jest obecnie 3 producentów autobusów napędzanych wodorem.
 
LOTOS myśli też o zastosowaniu wodoru w transporcie kolejowym. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej pracują nad projektem budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.
 
B+R
 
LOTOS będzie też badać możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie podpisano list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Obecnie paliwo pozyskiwane jest głównie z gazu ziemnego i ropy naftowej, ale są to wysoce emisyjne metody produkcji. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na produkcję zeroemisyjną. Do tego celu mogłaby posłużyć energia pochodząca z lądowych farm wiatrowych.
 
Aby głębiej poznać potencjał wodoru w obszarze niskoemisyjnego transportu i magazynowania energii, LOTOS współpracuje z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zapewniają laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, a koncern – zakup sprzętu, technologii czy licencji.

Anna Michałowska


 

Polecane
Emerytury
Stażowe