Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki

Prognozy wskazują, że pozycja paliw tradycyjnych pozostanie niezagrożona jeszcze przez wiele lat. Jednak to alternatywne paliwa, a w szczególności wodór, przyciągają coraz większą uwagę. Specjaliści z LOTOSU prowadzą wiele projektów związanych z wykorzystaniem tego surowca.
 Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki
/ materiał prasowy Grupy Lotos S.A.
Rozwój rynku paliw alternatywnych jest bardzo ważny dla kraju – dzięki niemu Polska ma szansę zdobyć konkurencyjną pozycję w nowym obszarze europejskiej gospodarki. Polski rząd podkreślił to w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Planie Rozwoju Elektromobilności oraz w dokumencie Ministerstwa Energii pt. Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych.
 
TANKUJ WODÓR
 
Wśród paliw alternatywnych na szczególną uwagę zasługuje wodór. Grupa LOTOS chce wykorzystać go m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi. Surowiec musi jednak charakteryzować się bardzo wysoką czystością (99,999 proc.). LOTOS jako pierwsza spółka w Polsce będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale również wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku.
 
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Ta druga to również część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zapewnią pojazdom daleki zasięg (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
 
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Obecnie czysty surowiec musi być importowany, stąd powszechne użycie wodoru jest dość ograniczone. To zmieni się w 2021 roku, kiedy LOTOS będzie produkować 160 kg czystego wodoru na godzinę.


 
AUTOBUSY I LOKOMOTYWY „WODOROWE”
 
Zanim kierowcy zaczną kupować pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, LOTOS koncentruje się na transporcie miejskim. Spółka podpisała listy intencyjne z władzami Gdyni i Wejherowa właśnie w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami wodorowymi.
 
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. Przewagę autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym stanowi też to, że jest tańszy w eksploatacji i lżejszy. W Polsce jest obecnie 3 producentów autobusów napędzanych wodorem.
 
LOTOS myśli też o zastosowaniu wodoru w transporcie kolejowym. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej pracują nad projektem budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.
 
B+R
 
LOTOS będzie też badać możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie podpisano list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Obecnie paliwo pozyskiwane jest głównie z gazu ziemnego i ropy naftowej, ale są to wysoce emisyjne metody produkcji. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na produkcję zeroemisyjną. Do tego celu mogłaby posłużyć energia pochodząca z lądowych farm wiatrowych.
 
Aby głębiej poznać potencjał wodoru w obszarze niskoemisyjnego transportu i magazynowania energii, LOTOS współpracuje z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zapewniają laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, a koncern – zakup sprzętu, technologii czy licencji.

Anna Michałowska

 

POLECANE
Trans. Antifa. Charlie Kirk nie żyje tylko u nas
Trans. Antifa. Charlie Kirk nie żyje

Charlie Kirk nie żyje. FBI już opublikowało wizerunek mężczyzny podejrzanego o morderstwo prawicowego działacza. W ostatnich godzinach do sieci przedostała się też informacja, że na broni zamachowca znaleziono hasła charakterystyczne dla tzn. Trantify, czyli aktywistów gender działających w szeregach „antyfaszystów”. Co dokładnie morderca naniósł na swoją broń?

Woś do Tuska i Kierwińskiego: „Dręczycie moją rodzinę, jestem w Sejmie, a szukacie mnie na Śląsku” pilne
Woś do Tuska i Kierwińskiego: „Dręczycie moją rodzinę, jestem w Sejmie, a szukacie mnie na Śląsku”

Poseł PiS Michał Woś w mocnych słowach uderzył w premiera Donalda Tuska i szefa MSWiA Marcina Kierwińskiego. Polityk nie kryje oburzenia po tym, jak funkcjonariusze policji nachodzili jego rodzinę, gdy on sam był na obradach Sejmu w Warszawie.

Awantura w Europarlamencie. Ostro między Śmiszkiem a Zajączkowską-Hernik: „Zabieraj partnera i idź na front!” Wiadomości
Awantura w Europarlamencie. Ostro między Śmiszkiem a Zajączkowską-Hernik: „Zabieraj partnera i idź na front!”

W Parlamencie Europejskim w Strasburgu doszło do ostrego starcia między Krzysztofem Śmiszkiem z Lewicy a Ewą Zajączkowską-Hernik z Konfederacji. Dyskusja o bezpieczeństwie Polski i rosyjskich dronach przerodziła się w personalny atak i mocną ripostę.

Polska zirytowała Rosję. Moskwa żąda cofnięcia decyzji o zamknięciu granicy z Białorusią z ostatniej chwili
Polska zirytowała Rosję. Moskwa żąda cofnięcia decyzji o zamknięciu granicy z Białorusią

Rosja zaatakowała decyzję rządu Donalda Tuska o zamknięciu wszystkich przejść granicznych z Białorusią. Kreml w oficjalnym komunikacie wezwał Polskę do zmiany stanowiska, nazywając działania Warszawy „krokiem destrukcyjnym”.

Szokujące fakty po zabójstwie Charliego Kirka. Na amunicji hasła transpłciowe i antyfaszystowskie z ostatniej chwili
Szokujące fakty po zabójstwie Charliego Kirka. Na amunicji hasła transpłciowe i "antyfaszystowskie"

Nowe ustalenia po zamachu na Charliego Kirka ujawniają makabryczne szczegóły. Na nabojach w karabinie zabójcy znaleziono napisy związane ze środowiskiem transpłciowym i ruchem "antyfaszystowskim" – podał „Wall Street Journal”.

Niemcy wracają do węgla i wyhamowują OZE pilne
Niemcy wracają do węgla i wyhamowują OZE

Niemcy, które latami forsowały zieloną transformację, dziś same cofają się o krok. Kanclerz Friedrich Merz przyznał, że kraj nie nadąża z budową alternatywnych źródeł energii. W efekcie Berlin rozważa utrzymanie elektrowni węglowych dłużej, niż wcześniej zapowiadano.

Trwa posiedzenie RBN. Prezydent ostrzega przed kłamstwami Kremla z ostatniej chwili
Trwa posiedzenie RBN. Prezydent ostrzega przed kłamstwami Kremla

To było bezprecedensowe wtargnięcie w polską przestrzeń powietrzną. Kilkanaście rosyjskich dronów przeleciało nad terytorium Polski w nocy z wtorku na środę. W czwartek prezydent Karol Nawrocki przewodniczył pierwszemu posiedzeniu Rady Bezpieczeństwa Narodowego poświęconemu tej sytuacji.

Pilny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Pilny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Wrocławscy radni podjęli decyzję, która dotyczy wszystkich mieszkańców i właścicieli sklepów. Po wejściu uchwalonych przepisów w całym mieście będzie obowiązywał nocny zakaz sprzedaży alkoholu – zarówno w sklepach, jak i na stacjach benzynowych. Zakaz obejmuje godziny od 22:00 do 6:00 rano.

Łukaszenka atakuje Polskę. „Jak dzikusy podsycają napięcie” polityka
Łukaszenka atakuje Polskę. „Jak dzikusy podsycają napięcie”

Aleksandr Łukaszenka znów uderza w Polskę. W czasie spotkania z przedstawicielem Białorusi przy ONZ Walentinem Rybakowem białoruski dyktator pozwolił sobie na bezprecedensowe ataki. Tym razem padły skandaliczne słowa o Polakach.

Woda niezdatna do picia. Pilny komunikat dla Warmińsko-Mazurskiego z ostatniej chwili
Woda niezdatna do picia. Pilny komunikat dla Warmińsko-Mazurskiego

Warmińsko-Mazurski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny wydał pilny komunikat. W kilku powiatach regionu stwierdzono zanieczyszczenie wody bakteriami z grupy coli i enterokokami. Woda w części miejscowości jest niezdatna do spożycia, a mieszkańcy muszą korzystać z alternatywnych źródeł zaopatrzenia.

REKLAMA

Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki

Prognozy wskazują, że pozycja paliw tradycyjnych pozostanie niezagrożona jeszcze przez wiele lat. Jednak to alternatywne paliwa, a w szczególności wodór, przyciągają coraz większą uwagę. Specjaliści z LOTOSU prowadzą wiele projektów związanych z wykorzystaniem tego surowca.
 Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki
/ materiał prasowy Grupy Lotos S.A.
Rozwój rynku paliw alternatywnych jest bardzo ważny dla kraju – dzięki niemu Polska ma szansę zdobyć konkurencyjną pozycję w nowym obszarze europejskiej gospodarki. Polski rząd podkreślił to w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Planie Rozwoju Elektromobilności oraz w dokumencie Ministerstwa Energii pt. Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych.
 
TANKUJ WODÓR
 
Wśród paliw alternatywnych na szczególną uwagę zasługuje wodór. Grupa LOTOS chce wykorzystać go m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi. Surowiec musi jednak charakteryzować się bardzo wysoką czystością (99,999 proc.). LOTOS jako pierwsza spółka w Polsce będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale również wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku.
 
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Ta druga to również część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zapewnią pojazdom daleki zasięg (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
 
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Obecnie czysty surowiec musi być importowany, stąd powszechne użycie wodoru jest dość ograniczone. To zmieni się w 2021 roku, kiedy LOTOS będzie produkować 160 kg czystego wodoru na godzinę.


 
AUTOBUSY I LOKOMOTYWY „WODOROWE”
 
Zanim kierowcy zaczną kupować pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, LOTOS koncentruje się na transporcie miejskim. Spółka podpisała listy intencyjne z władzami Gdyni i Wejherowa właśnie w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami wodorowymi.
 
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. Przewagę autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym stanowi też to, że jest tańszy w eksploatacji i lżejszy. W Polsce jest obecnie 3 producentów autobusów napędzanych wodorem.
 
LOTOS myśli też o zastosowaniu wodoru w transporcie kolejowym. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej pracują nad projektem budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.
 
B+R
 
LOTOS będzie też badać możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie podpisano list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Obecnie paliwo pozyskiwane jest głównie z gazu ziemnego i ropy naftowej, ale są to wysoce emisyjne metody produkcji. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na produkcję zeroemisyjną. Do tego celu mogłaby posłużyć energia pochodząca z lądowych farm wiatrowych.
 
Aby głębiej poznać potencjał wodoru w obszarze niskoemisyjnego transportu i magazynowania energii, LOTOS współpracuje z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zapewniają laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, a koncern – zakup sprzętu, technologii czy licencji.

Anna Michałowska


 

Polecane
Emerytury
Stażowe