Związki chcą zwiększać dochody budżetu, pracodawcy ograniczać wydatki

Rząd przyjął wstępny projekt budżetu na 2017 r., zgodnie z którym polska gospodarka ma się rozwijać w tempie 3,6 proc., deficyt sektora finansów publicznych ma wynieść 2,9 proc. PKB, wzrost cen - 1,3 proc. zaś konsumpcji 5,5 proc., płace mają wzrosnąć o 5,0 proc., a zatrudnienie o 0,7 proc. Opinie związków zawodowych i pracodawców w tej sprawie są odmienne więc ich wspólnego w Radzie Dialogu Społecznego nie będzie. I to zresztą nie dziwi, bo nigdy nie udało się go dotychczas wypracować.
 Związki chcą zwiększać dochody budżetu, pracodawcy ograniczać wydatki
/ www.pexels.com

W ostatnią środę podczas posiedzenia zespołu problemowego ds. budżetu wynagrodzeń i świadczeń socjalnych RDS, związki i pracodawcy nie uzgodnili wspólnego stanowiska w sprawie budżetu. Zasadnicza rozbieżność polegała na tym, że pracodawcy chcieli ograniczenia wydatków, głównie na świadczenia społeczne takie jak np. 500 Plus, natomiast związki popierały tego rodzaju wydatki, a opowiadały się za zwiększeniem dochodów budżetowych, pochodzących choćby z uszczelnienia podatków.

Jak podkreślała obecna na posiedzeniu zespołu podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk, projekt przyszłorocznego budżetu został sporządzony zgodnie z wymogami prawa krajowego i unijnego.

Odniosła się do planowane deficytu budżetowego, który pracodawcy określili go mianem rekordowego, ale zdaniem MF nie odbiega ona od tego z roku 2016. Dochodzi do niego jednak pożyczka dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na kwotę 5 mld zł. W budżecie na 2017 r. już się jej nie przewiduje, a potrzeby wydatkowe FUS mają być zaspokojone w formie dotacji z budżetu państwa.

„Ma to związek z planowanymi zmianami z systemie emerytalno-rentowym” - zaznaczyła Majszczyk.
I ta właśnie kwestia stanowiła istotny element dyskusji w zespole RDS. Jak podkreślał jego przewodniczący i członek Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Henryk Nakonieczny, związek negatywnie ocenia fakt, iż rząd nie przewiduje systemowych zmian w ubezpieczeniach społecznych, które pozwoliłyby na podwyższenie podstawy wymiaru świadczeń, a więc podniosłyby je w sposób trwały. Kieruje jedynie kwotę 1,4 mld zł na jednorazowe dodatki, które na wysokość świadczeń w kolejnych latach nie będą miały wpływu.

Mówiąc o zmianach w emeryturach i zapewnieniu planowanego obniżenia wieku emerytalnego w budżecie, Hanna Majszczyk zaznaczyła, że zmiany te mają wejść w życie dopiero w czwartym kwartalne 2017 r.

Inną kwestią istotną dla związków zawodowych były wynagrodzenia w sferze budżetowej. Ich podwyżka ma być utrzymana na poziomie zerowym, choć MF podkreśla, że wzrosną one o 1,3 proc.
W opinii Katarzyny Zimmer-Drabczyk, ekspertki Solidarności, problem polega właśnie na tym, że o owych podwyżkach w budżetówce mają decydować kierownicy poszczególnych jednostek. Nie wiadomo według jakiego klucza i w jakiej formie będą je przyznawać.

Dyskusję w zespole RDS wywołały także szacunki co do wskazanego w projekcie budżetu wzrostu poziomu zatrudnienia.

„Bierzemy pod uwagę to, co dzieje się na rynku, a zapotrzebowanie na pracowników rośnie. To też powinno wpływać na wzrost wynagrodzeń, także pracowników wykwalifikowanych, o których zatrzymanie pracodawcy będą się starać” - argumentowała Majszczyk. Dodała, że na poziom zatrudnienia w przyszłym roku pozytywnie będą wpływały inwestycje i popyt publiczny związany z uruchomieniem środków unijnych. Stąd projekcja ogólnej poprawy sytuacji na rynku racy.

Kolejnym tematem poddanym w wątpliwość na posiedzeniu zespołu przez przedstawicieli NSZZ „Solidarność” jest, zapisane w projekcie przyszłorocznego budżetu, finansowanie staży pielęgniarskich i lekarskich oraz lekarskich rezydentur z Funduszu Pracy. Solidarność wielokrotnie już argumentowała, że Fundusz ten ma inne cel, a jest nim przeciwdziałanie i zwalczanie bezrobocia. Staże należy zatem z niego wyłączyć.

Przedstawiciele MF potwierdzili jedynie, że tak się w najbliższym roku jednak nie stanie.
Związki zawodowe, zarówno Solidarność jak i OPZZ, odniosły się również do nieuwidocznionej w projekcie budżetu kwoty wolnej od podatku, która zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego powinna wzrosną z nieco ponad 3100 zł do 8 tys. zł rocznie. Henryk Nakonieczny zaznaczył nawet, że brak takiej zmiany może rodzić indywidualne roszczenia obywateli wobec Skarbu Państwa.

Hanna Majszczyk wyraziła na dzieję, że tak się nie stanie i zapewniła, że rząd pracuje nad projektem jednolitego podatku obejmującego zarówno obecne podatki, jak i składki i stąd brak odniesień budżetowych do kwoty wolnej. Zaznaczyła jednak, że te prace nie są jeszcze na tyle zaawansowane, żeby była upoważniona do ich prezentacji partnerom społecznym.

Odniosła się natomiast do projektowanego zwiększenia dochodów budżetowych wynikających zarówno z nowych rozwiązań jak np. podatek od handlu, jak i w związku z klauzulą o unikania opodatkowania (weszła w życie w połowie lipca), uszczelnieniem systemu ściągalności VAT, czy wprowadzeniem tzw. pakietu paliwowego mającego za cel eliminację szarej strefy w tej dziedzinie.
„Wzrost dochodów podatkowych, których dynamika rośnie, dotyczy stricte podatków, jak i wzrostu spożycia” - mówiła Majszczyk. Dodała, że z kolei zapisy budżetu po stronie wydatkowej „nie wszystkie spełniają oczekiwania beneficjentów, ale wynika to z ograniczeń i kryteriów, które trzeba spełniać choćby dlatego, że 75 proc. wydatków budżetu ma charakter sztywny, jak np. emerytury, renty, świadczenie 500 plus.”.

Wydatki na świadczenie 500 Plus stały się w zespole budżetu przedmiotem krytyki ze strony organizacji pracodawców. W 2017 r. z budżetu państwa ma być na nie przeznaczone 23 mld zł. Zdaniem Pracodawców można byłoby tę kwotę zmniejszyć wprowadzając próg dochodowy dla drugiego i kolejnych dzieci. Natomiast w opinii związków zawodowych, świadczenie to przekłada się na wzrost dochodów budżetu ze względu na wzrost konsumpcji i pozytywnie wpływa na rozwój gospodarczy.

Henryk Nakonieczny przypomniał, że NSZZ „Solidarność”, w trakcie debat nad Programem Rodzina 500 Plus opowiadała się na drugim progiem dochodowym, ale jednocześnie opowiadała się, i nadal ma takie zdanie, by świadczeniem objąć także pierwsze dziecko w rodzinie.

Interesującym wątkiem w dyskusji był planowany wzrost wydatków budżetowych dla niektórych instytucji, jak np. KRRiT, Lasy Państwowe, sądownictwo czy prokuraturę.

Jak wyjaśniała przedstawicielka resortu finansów, zgodnie z prawem instytucje te same przygotowują plan swojego budżetu i MF nie ma na to wpływu. Zmiany możliwe są dopiero w Sejmie.

Odpowiadając na pytanie dotyczące sądów i prokuratury powiedziała, że wzrost wiąże się z zaplanowaną podwyższą wynagrodzeń dla sędziów i prokuratorów. Przypomniała też o orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, z którego wynika możliwość zamrożenia płac w sądownictwie jedynie incydentalnie, a więc np. tylko przez rok. Dłuższe ich zamrażanie byłoby niekonstytucyjne.

Tu Henryk Nakonieczny wyraził w imieniu Solidarności wątpliwość co do różnego traktowania różnych grup zawodowych. Wskazał na pracowników sfery budżetowej, których wynagrodzenia są mrożone już 7 lat.

Partnerzy społeczni rozmawiali także i sytuacji samorządów i dochodach budżetu środków europejskich, które wyniosą w 2017 r. 60,2 mld zł, zaś ich wydatki - 69,8 mld zł, co daje deficyt 9,6 mld zł. W tym kontekście rozmawiano o inwestycjach samorządowych, które powinny być prowadzone z udziałem środków europejskich.

Jak podkreślali przedstawiciele pracodawców, będzie to wymagało od samorządów zaangażowania także środków własnych. Tymczasem według resortu finansów to właśnie one w pewien sposób stabilizują budżet. Samorządy mają dziś bowiem zgromadzone ok. 7 mld. Na 2017 r. rząd wielkość tę szacuje na 2-3 mld z. Według pracodawców, przy deficycie 2,9 proc. wystarczy drobne wahnięcie w wydatkach samorządowych, żeby została przekroczona granica 3 proc., co grozi nałożeniem na Polskę procedury nadmiernego deficytu.

W tym miejscu przedstawiciele MF zauważyli, że notowany już wzrost dochodów budżetowych oraz jeszcze dalsze uszczelniania raczej wesprze samorządowe budżety, np. z tytułu CIT, co do którego efekty uszczelniania systemu powinny być istotne.

Na zwiększony wpływ resort finansów liczy także w wypadku VAT podkreślając, że już widać efekty.
Do tej kwestii odnieśli się też eksperci Solidarności zauważając, że były obietnice obniżenia podstawowej stawki VAT z 23 do 22 proc., a obniżonej z 8 do 7 proc.

„Skoro ściągalność podatku się poprawiła, to powstaje przestrzeń do obniżenia stawki” - mówiła Katarzyna Zimmer-Drabczyk.

W ocenie MF jest jednak inaczej. Hanna Majszczyk wyjaśniała na posiedzeniu zespołu, że budżet musi ponosić znaczne wydatki socjalne jak np. świadczenie 500 Plus czy darmowe leki dla seniorów po 75. roku życia. Dlatego też obniżenia stawek VAT na 2017n r. się nie planuje.

Podsumowujący dyskusję, przedstawiciele organizacji pracodawców zaznaczyli, że budżet państwa nie jest wyizolowany z całego systemu mającego zapewnić stabilność finansów publicznych na wiele lat. Dlatego przy dzisiejszej dobrej koniunkturze nalepy oszczędzać, by za rok czy dwa, gdy koniunktura będzie gorsza, było z czego korzystać. Dlatego projektowane utrzymywanie się na krawędzi deficytu, jest w ich ocenie, błędne.

W opinii związków zawodowych, generowane przez przyszłoroczny budżet wydatki nie będą nadmiernie wysokie, więc trudno odstąpić im od postulatów podwyżek w sferze budżetowej, zmian w PIT czy odpowiedniej, systemowej waloryzacji rent i emerytur.

Ponieważ ostatecznie związki i pracodawcy nie uzgodnili na posiedzeniu zespołu RDS ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych wspólnego stanowiska, przewodniczący zespołu przekaże tę informację Prezydium Rady. Natomiast możliwe jest jeszcze przygotowanie wspólnego stanowiska przez każdą ze stron, a gdyby i to nie doszło do skutku, wówczas każda z organizacji przygotuje je indywidualnie.

Anna Grabowska

 

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
To już koniec ciepłych dni z ostatniej chwili
To już koniec ciepłych dni

W weekend będzie można podzielić Polskę na dwie części - pogodny wschód i pochmurny zachód. Niedziela będzie ostatnim fajnym, ciepłym dniem - poinformowała synoptyk Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Ewa Łapińska.

Minister Marcin Kierwiński pod wpływem alkoholu? Polityk zabiera głos gorące
Minister Marcin Kierwiński pod wpływem alkoholu? Polityk zabiera głos

- Nie mam pojęcia, czemu mój głos został tak zniekształcony. Albo to pogłos, albo kwestie techniczne - przekonuje Marcin Kierwiński w rozmowie z Onetem, tłumacząc to, że podczas wystąpienia na uroczystościach z okazji Dnia Strażaka zdaniem internautów brzmiał, jakby był pod wpływem alkoholu.

Niemcy boją się eskalacji antysemityzmu z ostatniej chwili
Niemcy boją się eskalacji antysemityzmu

Komisarz rządu federalnego ds. antysemityzmu Felix Klein obawia się eskalacji propalestyńskich protestów na uczelniach. Postawa antysemicka jest "niestety powszechna i może bardzo szybko doprowadzić do eskalacji" - powiedział Klein.

Dziwne zachowanie ministra spraw wewnętrznych i administacji. Fala komentarzy w sieci z ostatniej chwili
Dziwne zachowanie ministra spraw wewnętrznych i administacji. Fala komentarzy w sieci

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Marcin Kierwiński wygłosił przemówienie podczas głównych uroczystości z okazji Dnia Strażaka. Uwagę polityków formacji opozycyjnych i internautów zwróciło jednak uwagę dziwne zachowanie polityka.

Dzień Strażaka. Prezydent Andrzej Duda zabrał głos podczas głównych uroczystości z ostatniej chwili
Dzień Strażaka. Prezydent Andrzej Duda zabrał głos podczas głównych uroczystości

Prezydent Andrzej Duda podziękował w sobotę strażakom za służbę ludziom i Rzeczypospolitej. Podczas centralnych obchodów Dnia Strażaka przypomniał, że tylko w 2023 r. strażacy podjęli pół miliona interwencji, podczas których udzielali wszechstronnej pomocy.

Atak nożownika w Wolbromiu. Są nowe informacje gorące
Atak nożownika w Wolbromiu. Są nowe informacje

Prokuratura i policja wyjaśniają okoliczności i motywy ataku 24-letniego nożownika w Wolbromiu (Małopolskie). W wyniku zdarzenia, do którego doszło w piątek wieczorem, 30-latek kilkukrotnie ugodzony nożem trafił do szpitala, gdzie walczy o życie.

Kto wygra „Taniec z gwiazdami”? „To ona dostaje najwięcej SMS-ów” z ostatniej chwili
Kto wygra „Taniec z gwiazdami”? „To ona dostaje najwięcej SMS-ów”

Już jutro finał 14. edycji „Tańca z gwiazdami”. Widzowie spekulują, która z finałowych par zdobędzie kryształową kulę.

Strzelanina pod Paryżem z ostatniej chwili
Strzelanina pod Paryżem

W strzelaninie pod Paryżem, w nocy z piątku na sobotę, zginęła jedna osoba, a kilka zostało poważnie rannych – podała agencja AFP, powołując się na informacje otrzymane od prokuratury. Lokalne władze twierdzą, że to porachunki związane z handlem narkotykami.

Niepokojące doniesienia w sprawie „M jak miłość” z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia w sprawie „M jak miłość”

Media obiegły niepokojące doniesienia w sprawie serialu „M jak miłość”. Pojawiły się spekulacje, że jedna z ulubionych postaci widzów może zniknąć.

Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham. Pilne informacje w sprawie Kate Middleton z ostatniej chwili
Trzęsienie ziemi w Pałacu Buckingham. Pilne informacje w sprawie Kate Middleton

Księżna Kate, żona brytyjskiego następcy tronu księcia Williama, poinformowała w piątek, że jej styczniowy pobyt w szpitalu i przebyta operacja jamy brzusznej były związane z wykrytym u niej rakiem. Są nowe informacje.

REKLAMA

Związki chcą zwiększać dochody budżetu, pracodawcy ograniczać wydatki

Rząd przyjął wstępny projekt budżetu na 2017 r., zgodnie z którym polska gospodarka ma się rozwijać w tempie 3,6 proc., deficyt sektora finansów publicznych ma wynieść 2,9 proc. PKB, wzrost cen - 1,3 proc. zaś konsumpcji 5,5 proc., płace mają wzrosnąć o 5,0 proc., a zatrudnienie o 0,7 proc. Opinie związków zawodowych i pracodawców w tej sprawie są odmienne więc ich wspólnego w Radzie Dialogu Społecznego nie będzie. I to zresztą nie dziwi, bo nigdy nie udało się go dotychczas wypracować.
 Związki chcą zwiększać dochody budżetu, pracodawcy ograniczać wydatki
/ www.pexels.com

W ostatnią środę podczas posiedzenia zespołu problemowego ds. budżetu wynagrodzeń i świadczeń socjalnych RDS, związki i pracodawcy nie uzgodnili wspólnego stanowiska w sprawie budżetu. Zasadnicza rozbieżność polegała na tym, że pracodawcy chcieli ograniczenia wydatków, głównie na świadczenia społeczne takie jak np. 500 Plus, natomiast związki popierały tego rodzaju wydatki, a opowiadały się za zwiększeniem dochodów budżetowych, pochodzących choćby z uszczelnienia podatków.

Jak podkreślała obecna na posiedzeniu zespołu podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Hanna Majszczyk, projekt przyszłorocznego budżetu został sporządzony zgodnie z wymogami prawa krajowego i unijnego.

Odniosła się do planowane deficytu budżetowego, który pracodawcy określili go mianem rekordowego, ale zdaniem MF nie odbiega ona od tego z roku 2016. Dochodzi do niego jednak pożyczka dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na kwotę 5 mld zł. W budżecie na 2017 r. już się jej nie przewiduje, a potrzeby wydatkowe FUS mają być zaspokojone w formie dotacji z budżetu państwa.

„Ma to związek z planowanymi zmianami z systemie emerytalno-rentowym” - zaznaczyła Majszczyk.
I ta właśnie kwestia stanowiła istotny element dyskusji w zespole RDS. Jak podkreślał jego przewodniczący i członek Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Henryk Nakonieczny, związek negatywnie ocenia fakt, iż rząd nie przewiduje systemowych zmian w ubezpieczeniach społecznych, które pozwoliłyby na podwyższenie podstawy wymiaru świadczeń, a więc podniosłyby je w sposób trwały. Kieruje jedynie kwotę 1,4 mld zł na jednorazowe dodatki, które na wysokość świadczeń w kolejnych latach nie będą miały wpływu.

Mówiąc o zmianach w emeryturach i zapewnieniu planowanego obniżenia wieku emerytalnego w budżecie, Hanna Majszczyk zaznaczyła, że zmiany te mają wejść w życie dopiero w czwartym kwartalne 2017 r.

Inną kwestią istotną dla związków zawodowych były wynagrodzenia w sferze budżetowej. Ich podwyżka ma być utrzymana na poziomie zerowym, choć MF podkreśla, że wzrosną one o 1,3 proc.
W opinii Katarzyny Zimmer-Drabczyk, ekspertki Solidarności, problem polega właśnie na tym, że o owych podwyżkach w budżetówce mają decydować kierownicy poszczególnych jednostek. Nie wiadomo według jakiego klucza i w jakiej formie będą je przyznawać.

Dyskusję w zespole RDS wywołały także szacunki co do wskazanego w projekcie budżetu wzrostu poziomu zatrudnienia.

„Bierzemy pod uwagę to, co dzieje się na rynku, a zapotrzebowanie na pracowników rośnie. To też powinno wpływać na wzrost wynagrodzeń, także pracowników wykwalifikowanych, o których zatrzymanie pracodawcy będą się starać” - argumentowała Majszczyk. Dodała, że na poziom zatrudnienia w przyszłym roku pozytywnie będą wpływały inwestycje i popyt publiczny związany z uruchomieniem środków unijnych. Stąd projekcja ogólnej poprawy sytuacji na rynku racy.

Kolejnym tematem poddanym w wątpliwość na posiedzeniu zespołu przez przedstawicieli NSZZ „Solidarność” jest, zapisane w projekcie przyszłorocznego budżetu, finansowanie staży pielęgniarskich i lekarskich oraz lekarskich rezydentur z Funduszu Pracy. Solidarność wielokrotnie już argumentowała, że Fundusz ten ma inne cel, a jest nim przeciwdziałanie i zwalczanie bezrobocia. Staże należy zatem z niego wyłączyć.

Przedstawiciele MF potwierdzili jedynie, że tak się w najbliższym roku jednak nie stanie.
Związki zawodowe, zarówno Solidarność jak i OPZZ, odniosły się również do nieuwidocznionej w projekcie budżetu kwoty wolnej od podatku, która zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego powinna wzrosną z nieco ponad 3100 zł do 8 tys. zł rocznie. Henryk Nakonieczny zaznaczył nawet, że brak takiej zmiany może rodzić indywidualne roszczenia obywateli wobec Skarbu Państwa.

Hanna Majszczyk wyraziła na dzieję, że tak się nie stanie i zapewniła, że rząd pracuje nad projektem jednolitego podatku obejmującego zarówno obecne podatki, jak i składki i stąd brak odniesień budżetowych do kwoty wolnej. Zaznaczyła jednak, że te prace nie są jeszcze na tyle zaawansowane, żeby była upoważniona do ich prezentacji partnerom społecznym.

Odniosła się natomiast do projektowanego zwiększenia dochodów budżetowych wynikających zarówno z nowych rozwiązań jak np. podatek od handlu, jak i w związku z klauzulą o unikania opodatkowania (weszła w życie w połowie lipca), uszczelnieniem systemu ściągalności VAT, czy wprowadzeniem tzw. pakietu paliwowego mającego za cel eliminację szarej strefy w tej dziedzinie.
„Wzrost dochodów podatkowych, których dynamika rośnie, dotyczy stricte podatków, jak i wzrostu spożycia” - mówiła Majszczyk. Dodała, że z kolei zapisy budżetu po stronie wydatkowej „nie wszystkie spełniają oczekiwania beneficjentów, ale wynika to z ograniczeń i kryteriów, które trzeba spełniać choćby dlatego, że 75 proc. wydatków budżetu ma charakter sztywny, jak np. emerytury, renty, świadczenie 500 plus.”.

Wydatki na świadczenie 500 Plus stały się w zespole budżetu przedmiotem krytyki ze strony organizacji pracodawców. W 2017 r. z budżetu państwa ma być na nie przeznaczone 23 mld zł. Zdaniem Pracodawców można byłoby tę kwotę zmniejszyć wprowadzając próg dochodowy dla drugiego i kolejnych dzieci. Natomiast w opinii związków zawodowych, świadczenie to przekłada się na wzrost dochodów budżetu ze względu na wzrost konsumpcji i pozytywnie wpływa na rozwój gospodarczy.

Henryk Nakonieczny przypomniał, że NSZZ „Solidarność”, w trakcie debat nad Programem Rodzina 500 Plus opowiadała się na drugim progiem dochodowym, ale jednocześnie opowiadała się, i nadal ma takie zdanie, by świadczeniem objąć także pierwsze dziecko w rodzinie.

Interesującym wątkiem w dyskusji był planowany wzrost wydatków budżetowych dla niektórych instytucji, jak np. KRRiT, Lasy Państwowe, sądownictwo czy prokuraturę.

Jak wyjaśniała przedstawicielka resortu finansów, zgodnie z prawem instytucje te same przygotowują plan swojego budżetu i MF nie ma na to wpływu. Zmiany możliwe są dopiero w Sejmie.

Odpowiadając na pytanie dotyczące sądów i prokuratury powiedziała, że wzrost wiąże się z zaplanowaną podwyższą wynagrodzeń dla sędziów i prokuratorów. Przypomniała też o orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, z którego wynika możliwość zamrożenia płac w sądownictwie jedynie incydentalnie, a więc np. tylko przez rok. Dłuższe ich zamrażanie byłoby niekonstytucyjne.

Tu Henryk Nakonieczny wyraził w imieniu Solidarności wątpliwość co do różnego traktowania różnych grup zawodowych. Wskazał na pracowników sfery budżetowej, których wynagrodzenia są mrożone już 7 lat.

Partnerzy społeczni rozmawiali także i sytuacji samorządów i dochodach budżetu środków europejskich, które wyniosą w 2017 r. 60,2 mld zł, zaś ich wydatki - 69,8 mld zł, co daje deficyt 9,6 mld zł. W tym kontekście rozmawiano o inwestycjach samorządowych, które powinny być prowadzone z udziałem środków europejskich.

Jak podkreślali przedstawiciele pracodawców, będzie to wymagało od samorządów zaangażowania także środków własnych. Tymczasem według resortu finansów to właśnie one w pewien sposób stabilizują budżet. Samorządy mają dziś bowiem zgromadzone ok. 7 mld. Na 2017 r. rząd wielkość tę szacuje na 2-3 mld z. Według pracodawców, przy deficycie 2,9 proc. wystarczy drobne wahnięcie w wydatkach samorządowych, żeby została przekroczona granica 3 proc., co grozi nałożeniem na Polskę procedury nadmiernego deficytu.

W tym miejscu przedstawiciele MF zauważyli, że notowany już wzrost dochodów budżetowych oraz jeszcze dalsze uszczelniania raczej wesprze samorządowe budżety, np. z tytułu CIT, co do którego efekty uszczelniania systemu powinny być istotne.

Na zwiększony wpływ resort finansów liczy także w wypadku VAT podkreślając, że już widać efekty.
Do tej kwestii odnieśli się też eksperci Solidarności zauważając, że były obietnice obniżenia podstawowej stawki VAT z 23 do 22 proc., a obniżonej z 8 do 7 proc.

„Skoro ściągalność podatku się poprawiła, to powstaje przestrzeń do obniżenia stawki” - mówiła Katarzyna Zimmer-Drabczyk.

W ocenie MF jest jednak inaczej. Hanna Majszczyk wyjaśniała na posiedzeniu zespołu, że budżet musi ponosić znaczne wydatki socjalne jak np. świadczenie 500 Plus czy darmowe leki dla seniorów po 75. roku życia. Dlatego też obniżenia stawek VAT na 2017n r. się nie planuje.

Podsumowujący dyskusję, przedstawiciele organizacji pracodawców zaznaczyli, że budżet państwa nie jest wyizolowany z całego systemu mającego zapewnić stabilność finansów publicznych na wiele lat. Dlatego przy dzisiejszej dobrej koniunkturze nalepy oszczędzać, by za rok czy dwa, gdy koniunktura będzie gorsza, było z czego korzystać. Dlatego projektowane utrzymywanie się na krawędzi deficytu, jest w ich ocenie, błędne.

W opinii związków zawodowych, generowane przez przyszłoroczny budżet wydatki nie będą nadmiernie wysokie, więc trudno odstąpić im od postulatów podwyżek w sferze budżetowej, zmian w PIT czy odpowiedniej, systemowej waloryzacji rent i emerytur.

Ponieważ ostatecznie związki i pracodawcy nie uzgodnili na posiedzeniu zespołu RDS ds. budżetu, wynagrodzeń i świadczeń socjalnych wspólnego stanowiska, przewodniczący zespołu przekaże tę informację Prezydium Rady. Natomiast możliwe jest jeszcze przygotowanie wspólnego stanowiska przez każdą ze stron, a gdyby i to nie doszło do skutku, wówczas każda z organizacji przygotuje je indywidualnie.

Anna Grabowska

 


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe