Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego

W liście otwartym opublikowanym na początku września 2023 r. związki zawodowe, przemysł i pracodawcy wezwały Komisję Europejską do przyspieszenia transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i poprawy jego konkurencyjności.
 Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego
/ workman manufacturing in a car factory

Współautorem pisma ze strony związkowej jest federacja  IndustriAll Europe, której członkiem jest m.in. Sekretariat Metalowców NSZZ „Solidarność’ reprezentujący polskich pracowników tej branży. Zostało ono skierowane do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji; Maroša Šefčoviča, wiceprzewodniczącego wykonawczego oraz Thierry Bretona, komisarza ds. rynku wewnętrznego. Sygnatariusze na wstępie zaznaczyli, że reprezentują szerokie spektrum motoryzacyjnego łańcucha wartości i są zaangażowani w kształtowanie zielonej i cyfrowej transformacji. Jednocześnie ostrzegli, że dalsze zwlekanie z działaniami odnoszącymi się do dekarbonizacji tej branży grozi opóźnieniami, które nieuchronnie osłabią transformację i konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zagrozi to również zatrudnieniu w branży, która generuje ponad 13 milionów miejsc pracy w UE.  Sygnatariusze listu  oczekują, że Komisja Europejska pilnie ustanowi solidne ramy zarządzania tymi wyzwaniami i nadać priorytet sześciu kluczowym działaniom. Treść listu dostępna jest https://news.industriall-europe.eu/Article/940

Autorzy listu podkreślają, że kluczowe znaczenie w strategii przemysłowej będzie miało zapewnienie niezawodnych i atrakcyjnych kosztowo źródeł energii. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dokonania zielonej transformacji w transporcie, apelują o wsparcie instytucjonalne i finansowe Komisji Europejskiej dla stworzenia europejskiego łańcucha dostaw komponentów mobilności niskoemisyjnej, zmniejszając tym samym uzależnienie Europy od importu z krajów trzecich, jak również przypominają o wkomponowaniu założeń strategii wodorowej  w kontekście całości przyszłych działań.

Jako najpoważniejsze przeszkody dla transformacji wskazano rozdrobnienie  regulacji w poszczególnych państwach UE, co tworzy w sektorze nastrój braku stabilności i przewidywalności, a który jednocześnie podważa inwestycje i osłabia popyt rynkowy. Dlatego sygnatariusze zwracają się do KE aby stworzyła warunki legislacyjne do dokończenia budowy jednolitej infrastruktury ładowania i tankowania samochodów niskoemisyjnych, a także usunęła bariery dla handlu transgranicznego.

Mocno akcentowany jest również w liście społeczny wymiar transformacji. UE musi zrobić wszystko co możliwe aby proces przeobrażeń przebiegał w atmosferze dialogu społecznego, z poszanowaniem interesów ekonomicznych mieszkańców regionów, w których lokalne społeczności są uzależnione od branży automotive. Dlatego tak ważna będzie kwestia zdobywania nowych umiejętności cyfrowych przez pracowników. Wśród autorów listu istnieje mocne przeświadczenie, że tylko idąc tą ścieżką, można utrzymać społeczne poparcie dla zakładanych zmian. Mają również nadzieję, że ta świadomość będzie towarzyszyła decyzjom unijnych decydentów.

„W pełni popieramy postulaty, które zostały sformułowane w liście” – mówi Grzegorz Pietrzykowski, przewodniczący Sekretariatu Metalowców Zresztą te kwestie są na bieżąco omawiane na spotkaniach gremiów związkowych reprezentujących branże przemysłowe w których biorą udział przedstawiciele Sekretariatu. Uważamy, że to już jest naprawdę ostatni dzwonek aby Komisja Europejska opracowała spójną, europejską strategię przemysłową, w której poczesne miejsce znalazłoby się dla branży automotive. Niestety, Chiny i Ameryka odjeżdżają Europie w coraz szybszym tempie. Zmian technologicznych nie da się zatrzymać i Unia Europejska powinna na to odpowiedzieć. W Polsce branża motoryzacyjna jest jednym z największych pracodawców, nasz kraj jest 5-6 producentem samochodów w Europie, dlatego temat jest dla nas szczególnie ważny i musimy angażować się w promowanie działań, o których piszą autorzy listu.” – kończy Grzegorz Pietrzykowski.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Politico: Ponure nastroje w polskiej opozycji z ostatniej chwili
Politico: Ponure nastroje w polskiej opozycji

- Polska opozycja zorganizowała w niedzielę w Warszawie i innych miastach ogromny wiec, twierdząc, że wzięło w nim udział ponad milion osób, ale na dwa tygodnie przed wyborami nastroje są raczej ponure niż triumfalne - pisze na łamach Politico Jan Cienski, znany do tej pory z dość jednostronnego przedstawiania sytuacji nad Wisłą.

Jerzy Owsiak o tzw. Marszu Miliona Serc: Wg naszych obliczeń 150 - 200 tysięcy ludzi z ostatniej chwili
Jerzy Owsiak o tzw. "Marszu Miliona Serc": "Wg naszych obliczeń 150 - 200 tysięcy ludzi"

Dziś ulicami Warszawy przeszedł tzw. "Marsz Miliona Serc". Marsz bez udziału "Pani Joanny z Krakowa" w obronie której został ogłoszony. Ogromne emocje wzbudziła frekwencja, której, wiele na to wskazuje, daleko było do miliona.

Kanclerz Niemiec otwarcie atakuje Polskę. Niemieckie media: Dlaczego Scholz zmienił podejście? z ostatniej chwili
Kanclerz Niemiec otwarcie atakuje Polskę. Niemieckie media: Dlaczego Scholz zmienił podejście?

Tuż przed wyborami w Polsce w Niemczech zdaje się narastać negatywne emocje wobec Warszawy. Niemieccy politycy zdejmują "białe rękawiczki" i otwarcie, jak Olaf Scholz atakują Polskę. W niemieckich mediach pojawia się artykuł za artykułem, każdy przedstawiający Polaków i Polskę w negatywnym świetle.

Beata Szydło apeluje: Nie dajcie sobie odebrać tego prawa. To są wasze decyzje, bo jesteście gospodarzami z ostatniej chwili
Beata Szydło apeluje: Nie dajcie sobie odebrać tego prawa. To są wasze decyzje, bo jesteście gospodarzami

– Stawką tych wyborów jest bezpieczna i suwerenna Polska; jest godne życie wszystkich Polaków – powiedziała europoseł Beata Szydło w niedzielę wieczorem w Zatorze. Była premier apelowała także o udział w referendum. – Nie dajcie sobie odebrać waszego prawa – mówiła.

„Marsz Miliona Serc”. Stołeczna policja zabrała głos z ostatniej chwili
„Marsz Miliona Serc”. Stołeczna policja zabrała głos

– Podczas niedzielnego marszu w Warszawie doszło do sporadycznych incydentów. Jedna osoba został zatrzymana w związku z zniesławieniem policjanta – poinformował w niedzielę rzecznik komendanta stołecznego Policji podinsp. Sylwester Marczak.

„Miłość i szacunek do drugiego w wersji opozycji”. Dziennikarz publikuje nagranie z marszu Tuska z ostatniej chwili
„Miłość i szacunek do drugiego w wersji opozycji”. Dziennikarz publikuje nagranie z marszu Tuska

Dziennikarz Wiadomości TVP opublikował zaskakujące nagranie

Frekwencja na „Marszu Miliona Serc” znacznie poniżej oczekiwań? Gorące komentarze z ostatniej chwili
Frekwencja na „Marszu Miliona Serc” znacznie poniżej oczekiwań? Gorące komentarze

W niedzielę warszawskimi ulicami przeszedł zainicjowany przez lidera PO Donalda Tuska „Marsz Miliona Serc”.

Fatalna wiadomość dla Czesława Michniewicza. Saudyjczycy podjęli decyzję z ostatniej chwili
Fatalna wiadomość dla Czesława Michniewicza. Saudyjczycy podjęli decyzję

Były szkoleniowiec reprezentacji Polski Czesław Michniewicz przestał pełnić rolę trenera saudyjskiego Abha FC. Klub za pośrednictwem oficjalnego profilu w mediach społecznościowych wydał komunikat.

Morawiecki do Zełenskiego: Warto, aby pan o tym nie zapomniał z ostatniej chwili
Morawiecki do Zełenskiego: Warto, aby pan o tym nie zapomniał

Polska przyjęła parę milionów Ukraińców, warto aby pan nie zapominał o tym prezydencie Załenski - zaapelował podczas niedzielnej konwencji PiS w Katowicach premier Mateusz Morawiecki. Przestrzegł prezydenta Ukrainy, że Niemcy zawsze będą chcieli się porozumieć z Ruskimi ponad głowami państw Europy Środkowej.

Niemieckie media piszą o 100 tys. uczestników „Marszu Miliona Serc” Tuska z ostatniej chwili
Niemieckie media piszą o 100 tys. uczestników „Marszu Miliona Serc” Tuska

Na dwa tygodnie przed wyborami parlamentarnymi w Polsce ponad sto tysięcy osób demonstrowało przeciwko polityce rządzącej w Polsce partii Prawo i Sprawiedliwość – pisze niemiecki „Zeit”.

REKLAMA

Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego

W liście otwartym opublikowanym na początku września 2023 r. związki zawodowe, przemysł i pracodawcy wezwały Komisję Europejską do przyspieszenia transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i poprawy jego konkurencyjności.
 Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego
/ workman manufacturing in a car factory

Współautorem pisma ze strony związkowej jest federacja  IndustriAll Europe, której członkiem jest m.in. Sekretariat Metalowców NSZZ „Solidarność’ reprezentujący polskich pracowników tej branży. Zostało ono skierowane do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji; Maroša Šefčoviča, wiceprzewodniczącego wykonawczego oraz Thierry Bretona, komisarza ds. rynku wewnętrznego. Sygnatariusze na wstępie zaznaczyli, że reprezentują szerokie spektrum motoryzacyjnego łańcucha wartości i są zaangażowani w kształtowanie zielonej i cyfrowej transformacji. Jednocześnie ostrzegli, że dalsze zwlekanie z działaniami odnoszącymi się do dekarbonizacji tej branży grozi opóźnieniami, które nieuchronnie osłabią transformację i konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zagrozi to również zatrudnieniu w branży, która generuje ponad 13 milionów miejsc pracy w UE.  Sygnatariusze listu  oczekują, że Komisja Europejska pilnie ustanowi solidne ramy zarządzania tymi wyzwaniami i nadać priorytet sześciu kluczowym działaniom. Treść listu dostępna jest https://news.industriall-europe.eu/Article/940

Autorzy listu podkreślają, że kluczowe znaczenie w strategii przemysłowej będzie miało zapewnienie niezawodnych i atrakcyjnych kosztowo źródeł energii. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dokonania zielonej transformacji w transporcie, apelują o wsparcie instytucjonalne i finansowe Komisji Europejskiej dla stworzenia europejskiego łańcucha dostaw komponentów mobilności niskoemisyjnej, zmniejszając tym samym uzależnienie Europy od importu z krajów trzecich, jak również przypominają o wkomponowaniu założeń strategii wodorowej  w kontekście całości przyszłych działań.

Jako najpoważniejsze przeszkody dla transformacji wskazano rozdrobnienie  regulacji w poszczególnych państwach UE, co tworzy w sektorze nastrój braku stabilności i przewidywalności, a który jednocześnie podważa inwestycje i osłabia popyt rynkowy. Dlatego sygnatariusze zwracają się do KE aby stworzyła warunki legislacyjne do dokończenia budowy jednolitej infrastruktury ładowania i tankowania samochodów niskoemisyjnych, a także usunęła bariery dla handlu transgranicznego.

Mocno akcentowany jest również w liście społeczny wymiar transformacji. UE musi zrobić wszystko co możliwe aby proces przeobrażeń przebiegał w atmosferze dialogu społecznego, z poszanowaniem interesów ekonomicznych mieszkańców regionów, w których lokalne społeczności są uzależnione od branży automotive. Dlatego tak ważna będzie kwestia zdobywania nowych umiejętności cyfrowych przez pracowników. Wśród autorów listu istnieje mocne przeświadczenie, że tylko idąc tą ścieżką, można utrzymać społeczne poparcie dla zakładanych zmian. Mają również nadzieję, że ta świadomość będzie towarzyszyła decyzjom unijnych decydentów.

„W pełni popieramy postulaty, które zostały sformułowane w liście” – mówi Grzegorz Pietrzykowski, przewodniczący Sekretariatu Metalowców Zresztą te kwestie są na bieżąco omawiane na spotkaniach gremiów związkowych reprezentujących branże przemysłowe w których biorą udział przedstawiciele Sekretariatu. Uważamy, że to już jest naprawdę ostatni dzwonek aby Komisja Europejska opracowała spójną, europejską strategię przemysłową, w której poczesne miejsce znalazłoby się dla branży automotive. Niestety, Chiny i Ameryka odjeżdżają Europie w coraz szybszym tempie. Zmian technologicznych nie da się zatrzymać i Unia Europejska powinna na to odpowiedzieć. W Polsce branża motoryzacyjna jest jednym z największych pracodawców, nasz kraj jest 5-6 producentem samochodów w Europie, dlatego temat jest dla nas szczególnie ważny i musimy angażować się w promowanie działań, o których piszą autorzy listu.” – kończy Grzegorz Pietrzykowski.



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe