Mucha: "Budowa CPK jest bez sensu"
Joanna Mucha powiedziała, że decyzja o wybudowaniu CPK, lub zaniechaniu projektu "zostanie poprzedzona głęboką dyskusją z ekspertami". Dodała, że jej zdaniem to port w Modlinie powinien zostać rozbudowany, a pomiędzy Warszawą a Modlinem należy zbudować dobre i szybkie połączenie, "żeby koleje dużych prędkości były dla Polaków dostępne". O samym projekcie CPK wyraziła się dosadnie i krytycznie.
Budowa portu w Baranowie, w czasie kryzysu klimatycznego, gdzie ten ruch lotniczy będzie coraz mniejszy a nie większy, w moim przekonaniu jest po prostu bez sensu. Mam takie wrażenie, że większość osób z koalicji rządzącej mniej więcej w tym samym kierunku zmierza w kwestii CPK. Ale to jest jeszcze dyskusja ekspertów, dyskusja osób, które zajmują się bezpieczeństwem
– powiedziała Joanna Mucha. Dodała, że czeka na analizy pokazujące, dlaczego "podejmowano takie, a nie inne decyzje".
Być może na faktach przekonamy te osoby, które dzisiaj są za budową CPK do tego, że ten pomysł się nie spina, nie ma biznesowego sensu. Rozbudowa portu w Modlinie jest moim zdaniem znacznie sensowniejszym pomysłem. Projekt PiS, to moim zdaniem 90 proc. pieniędzy wyrzuconych w błoto
– podsumowała wiceminister edukacji.
Czytaj również: Znany polski biznesmen: Nie niszczmy CPK
Eksperci nie mają wątpliwości
O tym, że budowa Centralnego Punktu Komunikacyjnego jest wręcz fundamentalna dla rozwoju Polski, pisaliśmy na łamach Tysol.pl wielokrotnie.
Nie ma żadnego powodu, żeby państwo podobnej wielkości jak Hiszpania, liczące około 41 milionów mieszkańców i znajdujące się w środku Europy, rezygnowało z hubu lotniczego
– mówi Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce w rozmowie z portalem Tysol.pl. Banucha dodaje, że "nie jesteśmy w stanie wejść na wyższe poziomy z tą infrastrukturą, którą mamy".
To się po prostu nie wydarzy albo będzie bardzo trudne. A mamy do tego wszelkie potrzebne warunki, jest to jedynie kwestia woli. Dla nas najlepszym przykładem, jeśli chodzi o CPK, jest lotnisko Madryt Barajas. To jest bardzo duże lotnisko z kilkoma terminalami i czterema pasami startowymi. Znajduje się pod Madrytem i obsługuje cały ruch lotniczy w tamtym rejonie, czyli około 60 milionów pasażerów rocznie. Barajas jest dla nas najlepszym przykładem, bo dokładnie tak powinien funkcjonować CPK, jeden duży port lotniczy dla Warszawy. Dzięki temu, że kumulowałby on cały ruch, nie musielibyśmy utrzymywać kilku lotnisk, dopłacać do nich, remontować ich i utrzymywać załóg. Mielibyśmy zatem potężne oszczędności operacyjne, ale także potężne zyski logistyczne
– podkreśla ekspert i wskazuje, że na rezygnacji z CPK "skorzystają przede wszystkim Niemcy i to jest fakt".
Internauci ponad podziałami politycznymi – #TakDlaCPK
Coraz więcej wskazuje na to, że rząd Donalda Tuska ma zamiar zamykać wielkie projekty inwestycyjne mające służyć rozwojowi Polski. I coraz więcej wskazuje na to, że hasła ich obrony łączą ludzi nawet w jego własnym obozie politycznym.
Przypomnijmy, że pełnomocnikiem rządu ds. CPK został znany ze swojego sceptycyzmu wobec projektu i skompromitowany śledztwem ws. katastrofy smoleńskiej Maciej Lasek, co budzi duże obawy co do tego, czy projekt będzie kontynuowany. Sam premier Donald Tusk wypowiadał się sceptycznie o budowie CPK wielokrotnie.
Wobec coraz bardziej nabrzmiałej sytuacji, w mediach społecznościowych coraz szersze kręgi zatacza ruch społeczny w obronie strategicznych inwestycji pod hasłem #TakDlaCPK. Co ciekawe ruch łączy nie tylko zwolenników PiS, ale również zwolenników lewicy, narodowców, a nawet... zwolenników Donalda Tuska i naczelnych krytyków Prawa i Sprawiedliwości. CPK popiera m.in zajadle antypisowski "Ruch Ośmiu Gwiazd", zaciekły zwolennik Tuska "Koneser Unii Europejskiej", Młoda Lewica, czy nawet pisarz Jakub Żulczyk, znany z tego, że nazywał Prezydenta RP Andrzeja Dudę "debilem".