Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?

„Rail Baltica z powodu rosnących kosztów inwestycji, wysokiej inflacji w ostatnich latach, rozszerzenia zakresu prac oraz utrudnień biurokratycznych jest ono opóźnione o przynajmniej pięć lat” – piszą Bartosz Chmielewski i Sandra Baniak z Ośrodka Studiów Wschodnich.
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 / fot. YouTube / Kolej z lotu ptaka

Co dalej z Rail Baltica?

Jak informuje Ośrodek Studiów Wschodnich, projekt Rail Baltica, mający połączyć stolice państw bałtyckich z Polską i Finlandią, napotyka na poważne trudności. Pomimo jego strategicznego znaczenia, zarówno dla mobilności wojskowej, jak i gospodarczej, realizacja inwestycji jest opóźniona o co najmniej pięć lat.

Problemy finansowe

Jak podkreślono, największym problemem są rosnące koszty – z 5,8 mld euro do 23,8 mld euro. Projekt może nie zostać ukończony do 2030 roku, co jest wymagane w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Pomimo uzyskania znacznych funduszy z UE finansowanie projektu jest nadal niewystarczające. OSW zwraca uwagę, iż istnieje ryzyko, że niektóre odcinki zostaną zrealizowane z opóźnieniem lub nie powstaną w ogóle. W debatach publicznych, szczególnie na Łotwie i w Estonii, pojawiają się wątpliwości co do opłacalności inwestycji.

Dodatkowe fundusze od UE?

Ośrodek Studiów Wschodnich zwraca uwagę, że projekt ma także kluczowe znaczenie z punktu widzenia NATO, ponieważ jego opóźnienia mogą wpłynąć na mobilność wojskową w regionie. Zdaniem analityków Polska oraz kraje bałtyckie mogą naciskać na Brukselę o dodatkowe fundusze, aby zabezpieczyć realizację projektu w możliwie jak najszerszym zakresie.

CZYTAJ TAKŻE:


 

POLECANE
Ruch Tuska w sprawie TVN. Zapytaliśmy eksperta o podstawę prawną gorące
Ruch Tuska w sprawie TVN. Zapytaliśmy eksperta o podstawę prawną

– Nikt nie podał konkretnej podstawy prawnej. Możemy się tylko domyślać, że chodzi o Ustawę o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczy ona mienia państwowego – mówi w rozmowie z portalem Tysol.pl mecenas Paweł Nogal.

Byłem wrakiem. Znany aktor podzielił się niepokojącym wyznaniem z ostatniej chwili
"Byłem wrakiem". Znany aktor podzielił się niepokojącym wyznaniem

Matt Damon, jeden z najbardziej rozpoznawalnych amerykańskich aktorów, opowiedział o trudach przygotowań do swojej roli w filmie Szalona odwaga. Aktor musiał schudnąć ponad 27 kilogramów, co okazało się wyniszczające dla jego organizmu.

Tusk chce objąć TVN ochroną strategiczną. Ekspert: Wszystko by się zgadzało, gdyby nie jeden istotny fakt gorące
Tusk chce objąć TVN "ochroną strategiczną". Ekspert: Wszystko by się zgadzało, gdyby nie jeden istotny fakt

W środę premier Donald Tusk poinformował, że podjął decyzję ws. stacji telewizyjnych TVN i Polsat. Obie stacje zostaną umieszczone w wykazie firm strategicznych, które podlegają ochronie przed "agresywnym i niebezpiecznym z punktu widzenia państwa przejęciem". Opinię w tej sprawie wyraził również prawnik mec. Michał Czarnik.

Popularna linia lotnicza z zarzutami od UOKiK Wiadomości
Popularna linia lotnicza z zarzutami od UOKiK

Prezes UOKiK postawił liniom lotniczym Wizz Air zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w zw. z nieodpowiadaniem na reklamacje bagażowe w terminie 14 dni i wprowadzaniem konsumentów w błąd - poinformował w środę UOKiK.

Ruch Tuska w sprawie TVN. Obajtek nie przebierał w słowach gorące
Ruch Tuska w sprawie TVN. Obajtek nie przebierał w słowach

W środę premier Donald Tusk przekazał, że stacje telewizyjne TVN i Polsat zostaną umieszczone w wykazie firm strategicznych, które podlegają ochronie przed "agresywnym i niebezpiecznym z punktu widzenia państwa przejęciem". Co na to były prezes Orlenu Daniel Obajtek?

Dietmar Woidke pozostanie premierem Brandenburgii. Do rządu trafili lewicowi populiści polityka
Dietmar Woidke pozostanie premierem Brandenburgii. Do rządu trafili lewicowi populiści

Socjaldemokrata Dietmar Woidke pozostanie na czele rządu graniczącej z Polską Brandenburgii. Nowym koalicjantem został lewicowo-populistyczny Sojusz Sahry Wagenknecht.

Trump: Priorytetem jest zakończenie wojny na Ukrainie z ostatniej chwili
Trump: Priorytetem jest zakończenie wojny na Ukrainie

Amerykański prezydent elekt Donald Trump powiedział francuskiemu tygodnikowi "Paris Match", że priorytetem jest "rozwiązanie problemu Ukrainy z Rosją" i również konfliktu na Bliskim Wschodzie, choć ten drugi ocenił jako "mniej trudną sytuację" do uregulowania.

Wojciech Mann: Nie lubię pisowców, ich wspólny wizerunek jest mi obcy Wiadomości
Wojciech Mann: "Nie lubię pisowców, ich wspólny wizerunek jest mi obcy"

– Nie lubię pisowców, ponieważ ich wspólny wizerunek jest mi obcy. Nie wiem, czy to niewolnictwo, czy wykonują rozkazy, czy jeszcze inaczej. Taki instynkt stadny – twierdzi dziennikarz Wojciech Mann.

Burza w Pałacu Buckingham. Książę Harry wymazał rodzinę królewską Wiadomości
Burza w Pałacu Buckingham. Książę Harry "wymazał" rodzinę królewską

W mediach znów głośno o księciu Harrym i Meghan Markle. Okazało się, że najnowsze wieści silnie wzburzyły sympatyków brytyjskiej rodziny królewskiej.

Nie żyje proboszcz. Zginął w wypadku samochodowym Wiadomości
Nie żyje proboszcz. Zginął w wypadku samochodowym

Na drodze krajowej nr 74 w okolicach Kielc doszło do tragicznego wypadku. W wyniku zdarzenia śmierć na miejscu poniósł 59-letni ksiądz Tadeusz Bielecki, proboszcz parafii w Mniowie.

REKLAMA

Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?

„Rail Baltica z powodu rosnących kosztów inwestycji, wysokiej inflacji w ostatnich latach, rozszerzenia zakresu prac oraz utrudnień biurokratycznych jest ono opóźnione o przynajmniej pięć lat” – piszą Bartosz Chmielewski i Sandra Baniak z Ośrodka Studiów Wschodnich.
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 Potężne uderzenie w ideę Trójmorza. Rail Baltica zagrożona?
Rail Baltica: Modernizowane stacje Łapy i Białystok na linii kolejowej nr 6 / fot. YouTube / Kolej z lotu ptaka

Co dalej z Rail Baltica?

Jak informuje Ośrodek Studiów Wschodnich, projekt Rail Baltica, mający połączyć stolice państw bałtyckich z Polską i Finlandią, napotyka na poważne trudności. Pomimo jego strategicznego znaczenia, zarówno dla mobilności wojskowej, jak i gospodarczej, realizacja inwestycji jest opóźniona o co najmniej pięć lat.

Problemy finansowe

Jak podkreślono, największym problemem są rosnące koszty – z 5,8 mld euro do 23,8 mld euro. Projekt może nie zostać ukończony do 2030 roku, co jest wymagane w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).

Pomimo uzyskania znacznych funduszy z UE finansowanie projektu jest nadal niewystarczające. OSW zwraca uwagę, iż istnieje ryzyko, że niektóre odcinki zostaną zrealizowane z opóźnieniem lub nie powstaną w ogóle. W debatach publicznych, szczególnie na Łotwie i w Estonii, pojawiają się wątpliwości co do opłacalności inwestycji.

Dodatkowe fundusze od UE?

Ośrodek Studiów Wschodnich zwraca uwagę, że projekt ma także kluczowe znaczenie z punktu widzenia NATO, ponieważ jego opóźnienia mogą wpłynąć na mobilność wojskową w regionie. Zdaniem analityków Polska oraz kraje bałtyckie mogą naciskać na Brukselę o dodatkowe fundusze, aby zabezpieczyć realizację projektu w możliwie jak najszerszym zakresie.

CZYTAJ TAKŻE:



 

Polecane
Emerytury
Stażowe