"Kiedy się Pan dowiedział?" Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska

Lufthansa w niedawnym komunikacie prasowym informowała, że firma ma planach poczynić wielką wartą 600 milionów euro inwestycję. Chodzi o gruntowną modernizację hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Wszystko miałoby odbyć się do 2030 roku. W związku z tymi ambitnymi planami poseł PiS Sebastian Łukaszewicz zwrócił się do Premiera Donalda Tuska z interpelacją w której zawarł 4 ważne pytania.
Donald Tusk
Donald Tusk / PAP/Radek Pietruszka

4 pytania do Tuska

Poseł Sebastian Łukaszewicz zadał kilka pytań Premierowi Donaldowi Tuskowi w związku z szykowaną inwestycją. 

- Złożyłem do @donaldtusk interpelację dot. niemieckiego cargo w kontekście #CPK! Zadałem premierowi 4 proste pytania - kiedy dowiedział się o planach rozbudowy portu we Frankfurcie, czy były rozmowy między stroną polską, a niemiecką, czemu na konferencji 26.06 dot. CPK pominął temat cargo i jakie są obecnie plany wobec cargo w kontekście CPK. Nie pozwolimy na przedkładanie interesu Niemiec nad interes Polski!

Pełna treść interpelacji:

1. Kiedy dowiedział się Pan o planach rozbudowy Lufthansa Cargo Center?

2. Czy Pan, członkowie Pańskiej Rady Ministrów, sekretarze, podsekretarze stanu w Pańskiej Radzie Ministrów lub członkowie zarządów spółek (oraz spółek od nich zależnych) Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Polskie Porty Lotnicze komunikowali się w okresie od 13.12.2023 r. do dnia dzisiejszego w sprawach dotyczących budowy lotniska typu cargo z przedstawicielami lub pracownikami Deutsche Lufthansa AG, Lufthansa Cargo AG, Lufthansa CityLine GmbH lub z członkami Rządu Federalnego Republiki Federalnej Niemiec lub przedstawicielami władzy kraju związkowego Hesji? Jeśli tak - to kto się kontaktował, kiedy, w jakiej formie oraz czego dokładnie dotyczyła rozmowa bądź wymiana korespondencji. 

3. Dlaczego w trakcie konferencji prasowej dotyczącej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w dniu 26.06.2024 nie przedstawił Pan planów dot. budowy lotniska typu cargo  w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

4. Jakie są obecnie plany Rządu dot. budowy lotniska typu cargo w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

- czytamy wpis parlamentarzysty. 

Niemcy chcą wybudować swoje CPK do 2030 roku

Lufthansa Cargo świętuje ważny krok w dalszym rozwoju swojego centralnego hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Dzięki wolumenowi inwestycji w wysokości prawie 600 milionów euro linia lotnicza cargo koncentruje się na kompleksowej modernizacji do 2030 roku, dzięki której Lufthansa Cargo Center (LCC) stanie się najnowocześniejszym hubem cargo w Europie

- głosi komunikat prasowy opublikowany na oficjalnej stronie Lufthansy. Jak podano, "liczni goście ze świata polityki i biznesu, a także pracownicy, klienci i partnerzy projektu wzięli udział w ceremonii na placu budowy „LCCevo”, aby uczcić rozpoczęcie budowy". 

"Dążenie do wzrostu i doskonałości"

Dyrektor generalny Lufthansa Cargo Ashwin Bhat przekazał, że "Lufthansa Cargo umożliwia globalny biznes i łączy rynki światowe w bardziej zrównoważony sposób", a "projekt „LCCevo” odzwierciedla dążenie do wzrostu i doskonałości".

W czasach globalnych napięć i zmieniających się wymagań klientów potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań, które spełnią nasze potrzeby, potrzeby naszych klientów i potrzeby społeczeństwa. Jest to możliwe tylko dzięki nowoczesnej infrastrukturze. Dla naszych klientów chcemy zoptymalizować wydajność i jakość oraz sprawić, aby nasza usługa była jeszcze szybsza i bardziej płynna. Dla naszych pracowników chcemy tworzyć atrakcyjne i przyszłościowe miejsca pracy dla kolejnych pokoleń w naszym nowo zaprojektowanym „Domu Cargo”. Jednocześnie „LCCevo” podkreśla nasze silne powiązania z naszą bazą macierzystą i wzmacnia rolę lotniska we Frankfurcie jako centralnego węzła cargo w Europie

- mówi Bhat. 

Z kolei Alexander Lorz, minister finansów landu Hesja stwierdził, że to „imponujący przykład tego, jak inwestycje w nowoczesną i zrównoważoną infrastrukturę wzmacniają nasz kraj w perspektywie długoterminowej”. 

Lufthansa Cargo wysyła ważny sygnał dla innowacji i konkurencyjności na lotnisku we Frankfurcie. Tutaj, w Hesji, gdzie sektor motoryzacyjny, przemysł farmaceutyczny i technologia medyczna odgrywają centralną rolę, połączenie zapewniane przez Lufthansa Cargo jest niezbędną bramą do rynku globalnego

- wskazał Lorz.

Odnowa wszystkich funkcji, nowe magazyny

Program modernizacji lotniska obejmuje stopniową odnowę wszystkich centralnych funkcji do 2030 r., w tym obiektów przeładunkowych, technologii magazynowania i transportu, technologii budowlanej, budynków administracyjnych i systemów informatycznych. Z całkowitą powierzchnią około 330,000 m² - co odpowiada około 46 boiskom piłkarskim - jest to jeden z największych węzłów przeładunkowych w Europie.

Prace budowlane mają być prowadzone etapami. W trakcie obecnej fazy budowy Lufthansa Cargo odnawia lub buduje nowe obiekty na powierzchni około 55 000 m². Zostanie wybudowany nowy, 42-metrowy magazyn wysokiego składowania, który będzie drugim co do wysokości budynkiem na lotnisku we Frankfurcie.

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Niepokojące doniesienia z Niemiec. Ten sondaż nie pozostawia złudzeń

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dramat uczestniczki "Tańca z gwiazdami". Opublikowała nagranie

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Pałac Buckingham. Pilne informacje ws. księżnej Kate

 


 

POLECANE
Szpital musiał zaplanować w budżecie projektu działania na rzecz środowisk LGBT+ z ostatniej chwili
Szpital musiał zaplanować w budżecie projektu działania na rzecz środowisk LGBT+

Taki był warunek skorzystania ze środków unijnych. Unia Europejska, chociaż sprawy światopoglądowe należą do prerogatyw państw członkowskich, forsuje lewicową agendę bez oglądania się na skutki.

Karol Nawrocki przybył na Łotwę, gdzie spotka się z prezydentem Rinkeviczsem z ostatniej chwili
Karol Nawrocki przybył na Łotwę, gdzie spotka się z prezydentem Rinkeviczsem

Prezydent Karol Nawrocki w środę wieczorem przybył na Łotwę; w czwartek w Rydze spotka się z prezydentem tego kraju Edgarsem Rinkeviczsem i premier Eviką Siliną. Nawrocki odwiedzi też polskich żołnierzy stacjonujących w bazie wojskowej Adażi.

Sekielski, Polaszczyk i cisza po fałszywych zeznaniach tylko u nas
Sekielski, Polaszczyk i cisza po fałszywych zeznaniach

Rząd Donalda Tuska nie może pogodzić się z porażką w sprawie ustawy o rynku kryptowalut. Najpierw było weto, potem jego utrzymanie przez posłów w Sejmie, a dziś — próba przegłosowania tego samego projektu jeszcze raz. Z uporem, który nie świadczy o determinacji, lecz o politycznej desperacji.

Merz do Trumpa: Jeśli nie Europa, to niech Niemcy będą twoim partnerem gorące
Merz do Trumpa: "Jeśli nie Europa, to niech Niemcy będą twoim partnerem"

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz powiedział we wtorek, że niektóre elementy nowej Strategii Bezpieczeństwa Narodowego administracji USA są "fatalne z punktu widzenia Europy".

Zełenski przyjedzie do Warszawy z ostatniej chwili
Zełenski przyjedzie do Warszawy

Szef Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz przekazał, że w środę rozmawiał ze stroną ukraińską ws. spotkania prezydentów Wołodymyra Zełenskiego i Karola Nawrockiego. Podkreślił, że Polska jest w stałym kontakcie z Ukrainą w tej sprawie, ale nie ma jeszcze ustalonej daty spotkania.

Przydacz: Prezydent nie jest na bieżąco informowany ws. przekazania polskich MiG-ów Ukrainie z ostatniej chwili
Przydacz: Prezydent nie jest na bieżąco informowany ws. przekazania polskich MiG-ów Ukrainie

Prezydent Karol Nawrocki nie jest na bieżąco informowany w sprawie planowanego przekazania Ukrainie polskich samolotów MiG-29 – poinformował w środę szef Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz. Według niego, może to świadczyć o złej woli po stronie rządowej.

Zamach na bliskiego współpracownika Zełenskiego. Ukrywał się w Izraelu z ostatniej chwili
Zamach na bliskiego współpracownika Zełenskiego. Ukrywał się w Izraelu

W Izraelu doszło do nieudanego zamachu na Tymura Mindicza — biznesmena oskarżanego o zorganizowanie gigantycznej siatki korupcyjnej na Ukrainie i byłego współpracownika Wołodymyra Zełenskiego. Zamachowcy, przygotowani do zabójstwa, omyłkowo wtargnęli do niewłaściwego budynku, raniąc pracownicę domu. Zostali zatrzymani.

„Washington Post”: Akcesja Ukrainy do UE w 2027 r. elementem rozmów pokojowych z ostatniej chwili
„Washington Post”: Akcesja Ukrainy do UE w 2027 r. elementem rozmów pokojowych

Wśród omawianych elementów porozumienia kończącego wojnę w Ukrainie jest przystąpienie tego kraju do Unii Europejskiej już w 2027 r. – powiadomił w środę publicysta „Washington Post” David Ignatius. Według tych doniesień USA mają również udzielić Ukrainie gwarancji bezpieczeństwa ratyfikowanych przez Kongres.

Islam wchodzi na europejską scenę polityczną – ostrzega Jacek Saryusz-Wolski z ostatniej chwili
Islam wchodzi na europejską scenę polityczną – ostrzega Jacek Saryusz-Wolski

Demografia robi swoje. Podczas gdy europejskie kobiety ustawiają się w kolejkach do klinik aborcyjnych, muzułmanki ustawiają się w kolejkach po zasiłek na dziecko.

Ogromny pożar na targowisku w St. Petersburgu. Świadkowie słyszeli eksplozję z ostatniej chwili
Ogromny pożar na targowisku w St. Petersburgu. Świadkowie słyszeli eksplozję

Na Prawobrzeżnym Rynku w Petersburgu doszło do groźnego pożaru, który w godzinach szczytu sparaliżował ruch w jednej z najbardziej zatłoczonych części miasta. Ogień rozprzestrzenił się błyskawicznie, a na miejscu pracowały dziesiątki ratowników.

REKLAMA

"Kiedy się Pan dowiedział?" Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska

Lufthansa w niedawnym komunikacie prasowym informowała, że firma ma planach poczynić wielką wartą 600 milionów euro inwestycję. Chodzi o gruntowną modernizację hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Wszystko miałoby odbyć się do 2030 roku. W związku z tymi ambitnymi planami poseł PiS Sebastian Łukaszewicz zwrócił się do Premiera Donalda Tuska z interpelacją w której zawarł 4 ważne pytania.
Donald Tusk
Donald Tusk / PAP/Radek Pietruszka

4 pytania do Tuska

Poseł Sebastian Łukaszewicz zadał kilka pytań Premierowi Donaldowi Tuskowi w związku z szykowaną inwestycją. 

- Złożyłem do @donaldtusk interpelację dot. niemieckiego cargo w kontekście #CPK! Zadałem premierowi 4 proste pytania - kiedy dowiedział się o planach rozbudowy portu we Frankfurcie, czy były rozmowy między stroną polską, a niemiecką, czemu na konferencji 26.06 dot. CPK pominął temat cargo i jakie są obecnie plany wobec cargo w kontekście CPK. Nie pozwolimy na przedkładanie interesu Niemiec nad interes Polski!

Pełna treść interpelacji:

1. Kiedy dowiedział się Pan o planach rozbudowy Lufthansa Cargo Center?

2. Czy Pan, członkowie Pańskiej Rady Ministrów, sekretarze, podsekretarze stanu w Pańskiej Radzie Ministrów lub członkowie zarządów spółek (oraz spółek od nich zależnych) Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Polskie Porty Lotnicze komunikowali się w okresie od 13.12.2023 r. do dnia dzisiejszego w sprawach dotyczących budowy lotniska typu cargo z przedstawicielami lub pracownikami Deutsche Lufthansa AG, Lufthansa Cargo AG, Lufthansa CityLine GmbH lub z członkami Rządu Federalnego Republiki Federalnej Niemiec lub przedstawicielami władzy kraju związkowego Hesji? Jeśli tak - to kto się kontaktował, kiedy, w jakiej formie oraz czego dokładnie dotyczyła rozmowa bądź wymiana korespondencji. 

3. Dlaczego w trakcie konferencji prasowej dotyczącej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w dniu 26.06.2024 nie przedstawił Pan planów dot. budowy lotniska typu cargo  w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

4. Jakie są obecnie plany Rządu dot. budowy lotniska typu cargo w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

- czytamy wpis parlamentarzysty. 

Niemcy chcą wybudować swoje CPK do 2030 roku

Lufthansa Cargo świętuje ważny krok w dalszym rozwoju swojego centralnego hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Dzięki wolumenowi inwestycji w wysokości prawie 600 milionów euro linia lotnicza cargo koncentruje się na kompleksowej modernizacji do 2030 roku, dzięki której Lufthansa Cargo Center (LCC) stanie się najnowocześniejszym hubem cargo w Europie

- głosi komunikat prasowy opublikowany na oficjalnej stronie Lufthansy. Jak podano, "liczni goście ze świata polityki i biznesu, a także pracownicy, klienci i partnerzy projektu wzięli udział w ceremonii na placu budowy „LCCevo”, aby uczcić rozpoczęcie budowy". 

"Dążenie do wzrostu i doskonałości"

Dyrektor generalny Lufthansa Cargo Ashwin Bhat przekazał, że "Lufthansa Cargo umożliwia globalny biznes i łączy rynki światowe w bardziej zrównoważony sposób", a "projekt „LCCevo” odzwierciedla dążenie do wzrostu i doskonałości".

W czasach globalnych napięć i zmieniających się wymagań klientów potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań, które spełnią nasze potrzeby, potrzeby naszych klientów i potrzeby społeczeństwa. Jest to możliwe tylko dzięki nowoczesnej infrastrukturze. Dla naszych klientów chcemy zoptymalizować wydajność i jakość oraz sprawić, aby nasza usługa była jeszcze szybsza i bardziej płynna. Dla naszych pracowników chcemy tworzyć atrakcyjne i przyszłościowe miejsca pracy dla kolejnych pokoleń w naszym nowo zaprojektowanym „Domu Cargo”. Jednocześnie „LCCevo” podkreśla nasze silne powiązania z naszą bazą macierzystą i wzmacnia rolę lotniska we Frankfurcie jako centralnego węzła cargo w Europie

- mówi Bhat. 

Z kolei Alexander Lorz, minister finansów landu Hesja stwierdził, że to „imponujący przykład tego, jak inwestycje w nowoczesną i zrównoważoną infrastrukturę wzmacniają nasz kraj w perspektywie długoterminowej”. 

Lufthansa Cargo wysyła ważny sygnał dla innowacji i konkurencyjności na lotnisku we Frankfurcie. Tutaj, w Hesji, gdzie sektor motoryzacyjny, przemysł farmaceutyczny i technologia medyczna odgrywają centralną rolę, połączenie zapewniane przez Lufthansa Cargo jest niezbędną bramą do rynku globalnego

- wskazał Lorz.

Odnowa wszystkich funkcji, nowe magazyny

Program modernizacji lotniska obejmuje stopniową odnowę wszystkich centralnych funkcji do 2030 r., w tym obiektów przeładunkowych, technologii magazynowania i transportu, technologii budowlanej, budynków administracyjnych i systemów informatycznych. Z całkowitą powierzchnią około 330,000 m² - co odpowiada około 46 boiskom piłkarskim - jest to jeden z największych węzłów przeładunkowych w Europie.

Prace budowlane mają być prowadzone etapami. W trakcie obecnej fazy budowy Lufthansa Cargo odnawia lub buduje nowe obiekty na powierzchni około 55 000 m². Zostanie wybudowany nowy, 42-metrowy magazyn wysokiego składowania, który będzie drugim co do wysokości budynkiem na lotnisku we Frankfurcie.

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Niepokojące doniesienia z Niemiec. Ten sondaż nie pozostawia złudzeń

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dramat uczestniczki "Tańca z gwiazdami". Opublikowała nagranie

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Pałac Buckingham. Pilne informacje ws. księżnej Kate

 



 

Polecane