"Kiedy się Pan dowiedział?" Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska

Lufthansa w niedawnym komunikacie prasowym informowała, że firma ma planach poczynić wielką wartą 600 milionów euro inwestycję. Chodzi o gruntowną modernizację hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Wszystko miałoby odbyć się do 2030 roku. W związku z tymi ambitnymi planami poseł PiS Sebastian Łukaszewicz zwrócił się do Premiera Donalda Tuska z interpelacją w której zawarł 4 ważne pytania.
Donald Tusk
Donald Tusk / PAP/Radek Pietruszka

4 pytania do Tuska

Poseł Sebastian Łukaszewicz zadał kilka pytań Premierowi Donaldowi Tuskowi w związku z szykowaną inwestycją. 

- Złożyłem do @donaldtusk interpelację dot. niemieckiego cargo w kontekście #CPK! Zadałem premierowi 4 proste pytania - kiedy dowiedział się o planach rozbudowy portu we Frankfurcie, czy były rozmowy między stroną polską, a niemiecką, czemu na konferencji 26.06 dot. CPK pominął temat cargo i jakie są obecnie plany wobec cargo w kontekście CPK. Nie pozwolimy na przedkładanie interesu Niemiec nad interes Polski!

Pełna treść interpelacji:

1. Kiedy dowiedział się Pan o planach rozbudowy Lufthansa Cargo Center?

2. Czy Pan, członkowie Pańskiej Rady Ministrów, sekretarze, podsekretarze stanu w Pańskiej Radzie Ministrów lub członkowie zarządów spółek (oraz spółek od nich zależnych) Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Polskie Porty Lotnicze komunikowali się w okresie od 13.12.2023 r. do dnia dzisiejszego w sprawach dotyczących budowy lotniska typu cargo z przedstawicielami lub pracownikami Deutsche Lufthansa AG, Lufthansa Cargo AG, Lufthansa CityLine GmbH lub z członkami Rządu Federalnego Republiki Federalnej Niemiec lub przedstawicielami władzy kraju związkowego Hesji? Jeśli tak - to kto się kontaktował, kiedy, w jakiej formie oraz czego dokładnie dotyczyła rozmowa bądź wymiana korespondencji. 

3. Dlaczego w trakcie konferencji prasowej dotyczącej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w dniu 26.06.2024 nie przedstawił Pan planów dot. budowy lotniska typu cargo  w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

4. Jakie są obecnie plany Rządu dot. budowy lotniska typu cargo w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

- czytamy wpis parlamentarzysty. 

Niemcy chcą wybudować swoje CPK do 2030 roku

Lufthansa Cargo świętuje ważny krok w dalszym rozwoju swojego centralnego hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Dzięki wolumenowi inwestycji w wysokości prawie 600 milionów euro linia lotnicza cargo koncentruje się na kompleksowej modernizacji do 2030 roku, dzięki której Lufthansa Cargo Center (LCC) stanie się najnowocześniejszym hubem cargo w Europie

- głosi komunikat prasowy opublikowany na oficjalnej stronie Lufthansy. Jak podano, "liczni goście ze świata polityki i biznesu, a także pracownicy, klienci i partnerzy projektu wzięli udział w ceremonii na placu budowy „LCCevo”, aby uczcić rozpoczęcie budowy". 

"Dążenie do wzrostu i doskonałości"

Dyrektor generalny Lufthansa Cargo Ashwin Bhat przekazał, że "Lufthansa Cargo umożliwia globalny biznes i łączy rynki światowe w bardziej zrównoważony sposób", a "projekt „LCCevo” odzwierciedla dążenie do wzrostu i doskonałości".

W czasach globalnych napięć i zmieniających się wymagań klientów potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań, które spełnią nasze potrzeby, potrzeby naszych klientów i potrzeby społeczeństwa. Jest to możliwe tylko dzięki nowoczesnej infrastrukturze. Dla naszych klientów chcemy zoptymalizować wydajność i jakość oraz sprawić, aby nasza usługa była jeszcze szybsza i bardziej płynna. Dla naszych pracowników chcemy tworzyć atrakcyjne i przyszłościowe miejsca pracy dla kolejnych pokoleń w naszym nowo zaprojektowanym „Domu Cargo”. Jednocześnie „LCCevo” podkreśla nasze silne powiązania z naszą bazą macierzystą i wzmacnia rolę lotniska we Frankfurcie jako centralnego węzła cargo w Europie

- mówi Bhat. 

Z kolei Alexander Lorz, minister finansów landu Hesja stwierdził, że to „imponujący przykład tego, jak inwestycje w nowoczesną i zrównoważoną infrastrukturę wzmacniają nasz kraj w perspektywie długoterminowej”. 

Lufthansa Cargo wysyła ważny sygnał dla innowacji i konkurencyjności na lotnisku we Frankfurcie. Tutaj, w Hesji, gdzie sektor motoryzacyjny, przemysł farmaceutyczny i technologia medyczna odgrywają centralną rolę, połączenie zapewniane przez Lufthansa Cargo jest niezbędną bramą do rynku globalnego

- wskazał Lorz.

Odnowa wszystkich funkcji, nowe magazyny

Program modernizacji lotniska obejmuje stopniową odnowę wszystkich centralnych funkcji do 2030 r., w tym obiektów przeładunkowych, technologii magazynowania i transportu, technologii budowlanej, budynków administracyjnych i systemów informatycznych. Z całkowitą powierzchnią około 330,000 m² - co odpowiada około 46 boiskom piłkarskim - jest to jeden z największych węzłów przeładunkowych w Europie.

Prace budowlane mają być prowadzone etapami. W trakcie obecnej fazy budowy Lufthansa Cargo odnawia lub buduje nowe obiekty na powierzchni około 55 000 m². Zostanie wybudowany nowy, 42-metrowy magazyn wysokiego składowania, który będzie drugim co do wysokości budynkiem na lotnisku we Frankfurcie.

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Niepokojące doniesienia z Niemiec. Ten sondaż nie pozostawia złudzeń

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dramat uczestniczki "Tańca z gwiazdami". Opublikowała nagranie

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Pałac Buckingham. Pilne informacje ws. księżnej Kate

 


 

POLECANE
Nie żyje znany biznesmen, miliarder, założyciel odzieżowego giganta z ostatniej chwili
Nie żyje znany biznesmen, miliarder, założyciel odzieżowego giganta

Hiszpański przedsiębiorca Isak Andic, założyciel i właściciel sieci sklepów odzieżowych Mango, zginął w sobotę w wypadku górskim w Katalonii – poinformowała firma w komunikacie.

Zaginęła moja córeczka. Matka błaga o pomoc z ostatniej chwili
"Zaginęła moja córeczka". Matka błaga o pomoc

Policjanci Wydziału Kryminalnego w Otwocku poszukują 16-letniej Weroniki Nerlo. Dziewczyna ostatnio była widziana w dniu 12.12.2024 r., kiedy to wyszła ze szkoły w Mińsku Mazowieckim i udała się w n/n kierunku. 

Piekło zamarzło. Rafałowi Trzaskowskiemu przeszły przez gardło słowa Boże Narodzenie gorące
Piekło zamarzło. Rafałowi Trzaskowskiemu przeszły przez gardło słowa "Boże Narodzenie"

Rafał Trzaskowski jest znany jako polityk patronujący od lat najbardziej skrajnym progresywnym ruchom. Najwyraźniej jednak prekampania wyborcza czyni cuda. To ten sam Rafał Trzaskowski, którego żona, Małgorzata Trzaskowska chwaliła się w mediach, że nie posłała dzieci do komunii.

PSL i Polska 2050 są za słabe, żeby rywalizować samodzielnie z ostatniej chwili
"PSL i Polska 2050 są za słabe, żeby rywalizować samodzielnie"

Poparcie przez PSL kandydatury Szymona Hołowni, jako kandydata w nadchodzących wyborach prezydenckich, to znak, że Hołownia i Kosiniak-Kamysz stawiają na kontynuację projektu "Trzecia droga" i już myślą o wyborach parlamentarnych - powiedział w rozmowie z PAP politolog z Uniwersytetu Łódzkiego, dr Maciej Onasz.

Pracownik niemieckich mediów wzywa do przywrócenia kary śmierci, ale tylko dla jednej grupy ludzi z ostatniej chwili
Pracownik niemieckich mediów wzywa do przywrócenia kary śmierci, ale tylko dla jednej grupy ludzi

Niemiecki dziennikarz państwowej rozgłośni Deutschlandfunk zaapelował w mediach społecznościowych, by przywrócić karę śmierci, ale tylko dla osób... "superbogatych". W Niemczech wybuchła burza, a redaktor swój wpis usunął.

Fatalne wieści dla Kremla. Rosja zamyka największą na świecie instalację LNG z ostatniej chwili
Fatalne wieści dla Kremla. Rosja zamyka największą na świecie instalację LNG

Brytyjski dziennik "The Telegraph" donosi, że na skutek sankcji Rosja została zmuszona do rezygnacji z produkcji gazu w Arktyce. 

Puchar Świata w Titisee-Neustadt: Polak w pierwszej dziesiątce z ostatniej chwili
Puchar Świata w Titisee-Neustadt: Polak w pierwszej dziesiątce

Aleksander Zniszczoł zajął dziewiąte miejsce w sobotnim konkursie Pucharu Świata w skokach narciarskich w niemieckim Titisee-Neustadt. Zwyciężył lider klasyfikacji generalnej Niemiec Pius Paschke. To jego czwarta wygrana w sezonie.

Zełenski: Jeśli to nie jest eskalacja, to co nią jest? z ostatniej chwili
Zełenski: Jeśli to nie jest eskalacja, to co nią jest?

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski powiedział w sobotę w codziennym przemówieniu do obywateli, że Moskwa zaczęła angażować „zauważalną liczbę” północnokoreańskich żołnierzy w wysiłki mające na celu wyparcie ukraińskich wojsk z obwodu kurskiego Rosji.

Niemcy: Polak wygrał w loterii 21 mln euro z ostatniej chwili
Niemcy: Polak wygrał w loterii 21 mln euro

Zachodnioniemiecka Loteria Eurojackpot ogłosiła, że główna wygrana w loterii z soboty trafiła do gracza z Polski, który wzbogacił się o niebotyczne 21 mln euro, czyli ponad 91 mln złotych.

Posłowie PiS o nagonce na Marcina Romanowskiego: Odpowiedzą za to polityka
Posłowie PiS o nagonce na Marcina Romanowskiego: Odpowiedzą za to

W sobotę przed Sejmem odbył się briefing prasowy polityków PiS Jacka Ozdoby i Jana Kanthaka ws. sytuacji w wymiarze sprawiedliwości oraz o nagonce na Marcina Romanowskiego.

REKLAMA

"Kiedy się Pan dowiedział?" Niemcy budują swoje CPK. Jest interpelacja do Tuska

Lufthansa w niedawnym komunikacie prasowym informowała, że firma ma planach poczynić wielką wartą 600 milionów euro inwestycję. Chodzi o gruntowną modernizację hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Wszystko miałoby odbyć się do 2030 roku. W związku z tymi ambitnymi planami poseł PiS Sebastian Łukaszewicz zwrócił się do Premiera Donalda Tuska z interpelacją w której zawarł 4 ważne pytania.
Donald Tusk
Donald Tusk / PAP/Radek Pietruszka

4 pytania do Tuska

Poseł Sebastian Łukaszewicz zadał kilka pytań Premierowi Donaldowi Tuskowi w związku z szykowaną inwestycją. 

- Złożyłem do @donaldtusk interpelację dot. niemieckiego cargo w kontekście #CPK! Zadałem premierowi 4 proste pytania - kiedy dowiedział się o planach rozbudowy portu we Frankfurcie, czy były rozmowy między stroną polską, a niemiecką, czemu na konferencji 26.06 dot. CPK pominął temat cargo i jakie są obecnie plany wobec cargo w kontekście CPK. Nie pozwolimy na przedkładanie interesu Niemiec nad interes Polski!

Pełna treść interpelacji:

1. Kiedy dowiedział się Pan o planach rozbudowy Lufthansa Cargo Center?

2. Czy Pan, członkowie Pańskiej Rady Ministrów, sekretarze, podsekretarze stanu w Pańskiej Radzie Ministrów lub członkowie zarządów spółek (oraz spółek od nich zależnych) Centralny Port Komunikacyjny, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz Polskie Porty Lotnicze komunikowali się w okresie od 13.12.2023 r. do dnia dzisiejszego w sprawach dotyczących budowy lotniska typu cargo z przedstawicielami lub pracownikami Deutsche Lufthansa AG, Lufthansa Cargo AG, Lufthansa CityLine GmbH lub z członkami Rządu Federalnego Republiki Federalnej Niemiec lub przedstawicielami władzy kraju związkowego Hesji? Jeśli tak - to kto się kontaktował, kiedy, w jakiej formie oraz czego dokładnie dotyczyła rozmowa bądź wymiana korespondencji. 

3. Dlaczego w trakcie konferencji prasowej dotyczącej budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w dniu 26.06.2024 nie przedstawił Pan planów dot. budowy lotniska typu cargo  w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

4. Jakie są obecnie plany Rządu dot. budowy lotniska typu cargo w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego?

- czytamy wpis parlamentarzysty. 

Niemcy chcą wybudować swoje CPK do 2030 roku

Lufthansa Cargo świętuje ważny krok w dalszym rozwoju swojego centralnego hubu cargo na lotnisku we Frankfurcie. Dzięki wolumenowi inwestycji w wysokości prawie 600 milionów euro linia lotnicza cargo koncentruje się na kompleksowej modernizacji do 2030 roku, dzięki której Lufthansa Cargo Center (LCC) stanie się najnowocześniejszym hubem cargo w Europie

- głosi komunikat prasowy opublikowany na oficjalnej stronie Lufthansy. Jak podano, "liczni goście ze świata polityki i biznesu, a także pracownicy, klienci i partnerzy projektu wzięli udział w ceremonii na placu budowy „LCCevo”, aby uczcić rozpoczęcie budowy". 

"Dążenie do wzrostu i doskonałości"

Dyrektor generalny Lufthansa Cargo Ashwin Bhat przekazał, że "Lufthansa Cargo umożliwia globalny biznes i łączy rynki światowe w bardziej zrównoważony sposób", a "projekt „LCCevo” odzwierciedla dążenie do wzrostu i doskonałości".

W czasach globalnych napięć i zmieniających się wymagań klientów potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań, które spełnią nasze potrzeby, potrzeby naszych klientów i potrzeby społeczeństwa. Jest to możliwe tylko dzięki nowoczesnej infrastrukturze. Dla naszych klientów chcemy zoptymalizować wydajność i jakość oraz sprawić, aby nasza usługa była jeszcze szybsza i bardziej płynna. Dla naszych pracowników chcemy tworzyć atrakcyjne i przyszłościowe miejsca pracy dla kolejnych pokoleń w naszym nowo zaprojektowanym „Domu Cargo”. Jednocześnie „LCCevo” podkreśla nasze silne powiązania z naszą bazą macierzystą i wzmacnia rolę lotniska we Frankfurcie jako centralnego węzła cargo w Europie

- mówi Bhat. 

Z kolei Alexander Lorz, minister finansów landu Hesja stwierdził, że to „imponujący przykład tego, jak inwestycje w nowoczesną i zrównoważoną infrastrukturę wzmacniają nasz kraj w perspektywie długoterminowej”. 

Lufthansa Cargo wysyła ważny sygnał dla innowacji i konkurencyjności na lotnisku we Frankfurcie. Tutaj, w Hesji, gdzie sektor motoryzacyjny, przemysł farmaceutyczny i technologia medyczna odgrywają centralną rolę, połączenie zapewniane przez Lufthansa Cargo jest niezbędną bramą do rynku globalnego

- wskazał Lorz.

Odnowa wszystkich funkcji, nowe magazyny

Program modernizacji lotniska obejmuje stopniową odnowę wszystkich centralnych funkcji do 2030 r., w tym obiektów przeładunkowych, technologii magazynowania i transportu, technologii budowlanej, budynków administracyjnych i systemów informatycznych. Z całkowitą powierzchnią około 330,000 m² - co odpowiada około 46 boiskom piłkarskim - jest to jeden z największych węzłów przeładunkowych w Europie.

Prace budowlane mają być prowadzone etapami. W trakcie obecnej fazy budowy Lufthansa Cargo odnawia lub buduje nowe obiekty na powierzchni około 55 000 m². Zostanie wybudowany nowy, 42-metrowy magazyn wysokiego składowania, który będzie drugim co do wysokości budynkiem na lotnisku we Frankfurcie.

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Niepokojące doniesienia z Niemiec. Ten sondaż nie pozostawia złudzeń

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dramat uczestniczki "Tańca z gwiazdami". Opublikowała nagranie

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Pałac Buckingham. Pilne informacje ws. księżnej Kate

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe