Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego

W dniu 28 lutego Parlament Europejski i państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie w sprawie zmian w dyrektywie o pracownikach delegowanych. Jest to sukces strony związkowej. Dyrektywa na razie nie obejmie pracowników międzynarodowego transportu drogowego. W tym temacie toczą się osobne negocjacje dot. tzw. Pakietu mobilności.
 Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego
/ Ciężarówka. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. publicdomainpictures.net
Frank Moreels, przewodniczący Europejskiej Federacji Transportowców ETF skomentował:

„Ogólnie rzecz biorąc, porozumienie to jest krokiem naprzód. Mamy wreszcie projekt dyrektywy potwierdzający zasadę, że jednakowa praca zasługuje na równą płacę w całej UE. To zwycięstwo ruchu związkowego: uznanie tego, czego domagaliśmy się od lat i dowód, że nasze działania w odniesieniu do delegowana pracowników odniosły sukces. Nie można więc zaprzeczyć, że jest to przełom, ale patrząc na sektor transportu drogowego widzimy ogromne luki i obłudną niekonsekwencję. Dlaczego, na litość boską, zawodowi kierowcy nie mieliby mieć zagwarantowanego takiego samego sprawiedliwego traktowania jak pracownicy w innych sektorach? "


W ocenie ETF sytuacja jest rażąco niesprawiedliwa. Zawodowi kierowcy będą mieli prawo do minimalnego wynagrodzenia, ale już nie do tej samej płacy, co miejscowi pracownicy. Sytuacja może jednak jeszcze się pogorszyć, gdyż instytucje UE pracują nad zasadniczą rewizją zasad mających zastosowanie do transportu drogowego, jest to tzw. Pakiet Mobilności (Mobility Package). Obecnie dyskutowana jest możliwość odstępstw nawet od minimalnego wynagrodzenia kraju wykonywania usługi przez kierowców autobusów, autokarów i ciężarówek - przez kilka pierwszych dni w miesiącu.

Eduardo Chagas, sekretarz generalny ETF, powiedział, że ETF prowadzi szeroko zakrojoną kampanię na rzecz uczciwego transportu, a więc wysokiej jakości miejsc pracy w Europie, gdyż unijne drogi i autostrady są pełne wyzysku i dyskryminacji płacowej. Tysiące niezabezpieczonych zawodowych kierowców żyje na parkingach. Wyłączenie transportu drogowego z zasady równości płac nie przyczyni się w jakikolwiek sposób do rozwiązania tych problemów.

Roberto Parrillo, prezes Sekcji Drogowej ETF dodaje: Jeśli unijni prawodawcy troszczą się o godną pracę i bezpieczeństwo na naszych drogach, transport drogowy musi być objęty tym samym systemem delegowania, co wszystkie inne sektory. W przeciwnym razie stanie się jasne, że ostatnie wydarzenia - w tym naciski niektórych państw członkowskich na całkowite wykluczenie transportu drogowego ze wszystkich przepisów dotyczących delegowania - są niczym innym jak próbą zalegalizowania dumpingu socjalnego.

Jak wskazuje Tadeusz Kucharski, przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność, dla związku kwestią kluczową jest aby wreszcie rozwiązać wewnętrzny polski problem dotyczący struktury wynagradzania kierowców.

-Nie może być dłużej tak, że zdecydowana większość wynagrodzenia kierowcy nie podlega składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Polski ustawodawca zachowuje się w sposób krytycznie nieodpowiedzialny – budując rentowność polskiej branży transportowej na przyszłych głodowych emeryturach kierowców –zwraca uwagę Kucharski.


Więcej na temat reakcji europejskich związków na porozumienie Europarlamentu i państw członkowskich można znaleźć tutaj oraz tutaj.

bs

 

POLECANE
Pracownik TVN zadał Nawrockiemu pytanie. Takiej odpowiedzi się nie spodziewał Wiadomości
Pracownik TVN zadał Nawrockiemu pytanie. Takiej odpowiedzi się nie spodziewał

Wczoraj Karol Nawrocki odwiedził Maków w powiecie skierniewickim, gdzie wziął udział w akcji sadzenia lasu. Na miejscu pojawili się również przedstawiciele mediów, na których pytania kandydat na prezydenta odpowiadał

Na Podhalu powstanie nowy odwiert geotermalny o głębokości 4 km z ostatniej chwili
Na Podhalu powstanie nowy odwiert geotermalny o głębokości 4 km

Trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia wiercenia czwartego geotermalnego odwiertu produkcyjnego. Inwestycja Geotermii Podhalańskiej, mająca na celu zwiększenie mocy ciepłowni geotermalnej, została nieznacznie przesunięta względem pierwotnego harmonogramu z uwagi na kończące się prace przy wcześniejszym, sąsiednim odwiercie.

Komunikat dla mieszkańców Krakowa i turystów Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Krakowa i turystów

Od czwartku - po zimowej przerwie - powróciła rekreacyjna linia autobusowa ułatwiająca mieszkańcom Krakowa i turystom dojazd do Ojcowskiego Parku Narodowego. Połączenie do Ojcowa będzie uruchamiane latem we wszystkie soboty i dni świąteczne.

Niemieckie pieniądze i kult niemieckiego dziedzictwa na zachodzie Polski tylko u nas
Niemieckie pieniądze i kult "niemieckiego dziedzictwa" na zachodzie Polski

Regiony przygraniczne na zachodzie Polski muszą mierzyć się z wyzwaniami na różnych płaszczyznach. Pierwotnie tzw. Ziemie Odzyskane funkcjonowały w systemie komunistycznym jako ziemie pozbawione pamięci historycznej i własnego dziedzictwa kulturowego.

Niepokojące informacje z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb z ostatniej chwili
Niepokojące informacje z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb

Niemieckie służby opublikowały kolejne komunikaty dotyczące sytuacji na polsko-niemieckiej granicy związane z nielegalnymi imigrantami.

Nie żyje syn Lecha Wałęsy. Ciało znaleźli policjanci po zawiadomieniu sąsiadów z ostatniej chwili
Nie żyje syn Lecha Wałęsy. Ciało znaleźli policjanci po zawiadomieniu sąsiadów

Zmarł syn byłego prezydenta, Sławomir Wałęsa. Jak ustalił "Super Express" ciało mężczyzny zostało znalezione po zawiadomieniu policji przez zaniepokojonych policjantów. Syn Lecha Wałęsy miał 52 lata. 

Prof. Czarnek: a jak przyjedzie do mnie TSUE czy srue, to im opowiem bajkę o wężu Wiadomości
Prof. Czarnek: "a jak przyjedzie do mnie TSUE czy srue, to im opowiem bajkę o wężu"

Gościem Roberta Mazurka w Kanale Zero był prof. Przemysław Czarnek. Były szef MEN opowiadał o reformie wymiaru sprawiedliwości, a nagranie ze słowami, w których za pomocą bajki o wężu streścił, co powiedziałby delegacji z UE, gdyby ta krytycznie odniosła się do jego działań, stało się viralem.

Konflikt między mocarstwami atomowymi. Groźna zapowiedź Pakistanu z ostatniej chwili
Konflikt między mocarstwami atomowymi. Groźna zapowiedź Pakistanu

Wojna między Indiami i Pakistanem staje się coraz bardziej realna. Według pakistańskiego ministra informacji, który powołuje się na wywiad swojego kraju, miałaby się ona zacząć w ciągu najbliższych godzin rzekomym atakiem militarnym militarnym ze strony Indii. Obydwa państwa to mocarstwa atomowe.   

Rafał, o czym ty mówisz?. Partia Razem uderza w Trzaskowskiego pilne
"Rafał, o czym ty mówisz?". Partia Razem uderza w Trzaskowskiego

"Nam się udało wprowadzić 14 tys. nowych mieszkań na rynek komunalny, wybudowaliśmy 2 tys., w budowie jest kolejnych 2 tys." - mówił podczas debaty Rafał Trzaskowski. Na te informacje zareagowała w nagraniu w mediach społecznościowych polityk partii Lewica Razem Zofia Piotrowska, opisując, jak naprawdę wygląda polityka mieszkaniowa w Warszawie i spełnianie obietnic wyborczych przez kandydata KO.

Koniec tarcz energetycznych. Rząd szykuje się do wygaszenia osłon Wiadomości
Koniec tarcz energetycznych. Rząd szykuje się do wygaszenia osłon

Rząd w mijającym tygodniu przyjął dokument, z którego wynika, że nie będzie potrzeby dalszego przedłużania tarcz antyinflacyjnych. Jak twierdzi resort finansów, rynkowe ceny mają być na tyle niskie, że Polacy nie powinni odczuć drastycznych podwyżek.

REKLAMA

Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego

W dniu 28 lutego Parlament Europejski i państwa członkowskie UE osiągnęły porozumienie w sprawie zmian w dyrektywie o pracownikach delegowanych. Jest to sukces strony związkowej. Dyrektywa na razie nie obejmie pracowników międzynarodowego transportu drogowego. W tym temacie toczą się osobne negocjacje dot. tzw. Pakietu mobilności.
 Postęp ws. zmian w dyrektywie o delegowaniu. Ale niepewny los kierowców transportu międzynarodowego
/ Ciężarówka. Zdjęcie ilustracyjne. Fot. publicdomainpictures.net
Frank Moreels, przewodniczący Europejskiej Federacji Transportowców ETF skomentował:

„Ogólnie rzecz biorąc, porozumienie to jest krokiem naprzód. Mamy wreszcie projekt dyrektywy potwierdzający zasadę, że jednakowa praca zasługuje na równą płacę w całej UE. To zwycięstwo ruchu związkowego: uznanie tego, czego domagaliśmy się od lat i dowód, że nasze działania w odniesieniu do delegowana pracowników odniosły sukces. Nie można więc zaprzeczyć, że jest to przełom, ale patrząc na sektor transportu drogowego widzimy ogromne luki i obłudną niekonsekwencję. Dlaczego, na litość boską, zawodowi kierowcy nie mieliby mieć zagwarantowanego takiego samego sprawiedliwego traktowania jak pracownicy w innych sektorach? "


W ocenie ETF sytuacja jest rażąco niesprawiedliwa. Zawodowi kierowcy będą mieli prawo do minimalnego wynagrodzenia, ale już nie do tej samej płacy, co miejscowi pracownicy. Sytuacja może jednak jeszcze się pogorszyć, gdyż instytucje UE pracują nad zasadniczą rewizją zasad mających zastosowanie do transportu drogowego, jest to tzw. Pakiet Mobilności (Mobility Package). Obecnie dyskutowana jest możliwość odstępstw nawet od minimalnego wynagrodzenia kraju wykonywania usługi przez kierowców autobusów, autokarów i ciężarówek - przez kilka pierwszych dni w miesiącu.

Eduardo Chagas, sekretarz generalny ETF, powiedział, że ETF prowadzi szeroko zakrojoną kampanię na rzecz uczciwego transportu, a więc wysokiej jakości miejsc pracy w Europie, gdyż unijne drogi i autostrady są pełne wyzysku i dyskryminacji płacowej. Tysiące niezabezpieczonych zawodowych kierowców żyje na parkingach. Wyłączenie transportu drogowego z zasady równości płac nie przyczyni się w jakikolwiek sposób do rozwiązania tych problemów.

Roberto Parrillo, prezes Sekcji Drogowej ETF dodaje: Jeśli unijni prawodawcy troszczą się o godną pracę i bezpieczeństwo na naszych drogach, transport drogowy musi być objęty tym samym systemem delegowania, co wszystkie inne sektory. W przeciwnym razie stanie się jasne, że ostatnie wydarzenia - w tym naciski niektórych państw członkowskich na całkowite wykluczenie transportu drogowego ze wszystkich przepisów dotyczących delegowania - są niczym innym jak próbą zalegalizowania dumpingu socjalnego.

Jak wskazuje Tadeusz Kucharski, przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność, dla związku kwestią kluczową jest aby wreszcie rozwiązać wewnętrzny polski problem dotyczący struktury wynagradzania kierowców.

-Nie może być dłużej tak, że zdecydowana większość wynagrodzenia kierowcy nie podlega składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Polski ustawodawca zachowuje się w sposób krytycznie nieodpowiedzialny – budując rentowność polskiej branży transportowej na przyszłych głodowych emeryturach kierowców –zwraca uwagę Kucharski.


Więcej na temat reakcji europejskich związków na porozumienie Europarlamentu i państw członkowskich można znaleźć tutaj oraz tutaj.

bs


 

Polecane
Emerytury
Stażowe