[List do Redakcji] Ojciec dziecka z autyzmem: Nie pozwolę deptać godności mojego dziecka
![[List do Redakcji] Ojciec dziecka z autyzmem: Nie pozwolę deptać godności mojego dziecka](https://www.tysol.pl/imgcache/750x530/c//zdj/zdjecie/27891.jpg)
Będziemy apelować do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej Kancelaria Premiera Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Prawo i Sprawiedliwość Kancelaria Prezydenta RP Andrzej Duda oraz władz jednostek samorządowych Śląski Urząd Wojewódzki Jarosław Wieczorek - Wojewoda Śląski
Jan Chrząszcz Jan Chrząszcz Andrzej Dziuba - Prezydent Tychów Maciej Gramatyka Zastępca Prezydenta Miasta Tychy
o podejmowanie niezwłocznych działań ukierunkowanych na poszanowanie godności i praw dzieci z Autyzmem i wyciąganie konsekwencji wobec osób dopuszczających się zaniechania względem poszanowania tych praw, w szczególności, jeżeli chodzi o przebieg procesu edukacji i terapii dziecka z niepełnosprawnością, które w naturalny sposób powinno być otoczone opieką, a respektowanie jego potrzeb i praw powinno stanowić główny trzon polityki społecznej każdego państwa.
Powyższe prawa wynikają z Konstytucji, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami, Konwencji o prawach dziecka, powszechnych zasad wyrównywania szans osób niepełnosprawnych oraz innych aktów prawa międzynarodowego i wewnętrznego!
Nie pozwolę zdeptać godności mojego dziecka! Konstytucja Polski stawia godność na najwyższym poziomie, gdyż jako jedyna z wartości nie może być ograniczona w żaden sposób i stanowi podstawę interpretacji całego systemu prawa, który chroni godność jako dobro osobiste, a jej naruszenie jest przestępstwem. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka stwierdza w artykule 1, że “wszyscy ludzie rodzą się równi pod względem swej godności i swych praw.”
Kochani gdy potrzebowaliście mojej pomocy byłem zawsze obok, dziś ja potrzebuję Waszego wsparcia. Pomożecie? Piszcie na priv abyśmy mogli się policzyć.
UZASADNIENIE:
W odpowiedzi na pismo z dnia 2.01.2019 r. sygnowane numerem MCO-DOA.054.3.2018. AC stanowiące odniesienie do interpelacji złożonej przez Radnych miasta Tychy, działając w imieniu i na rzecz naszego dziecka którego dotyczyła interpelacja wyjaśniamy, co następuje:
Nade wszystko zarzucamy osobom odpowiedzialnym za przytoczone informacje brak wnikliwości celem pełnej obiektywnej oceny stanu faktycznego. Udzielając odpowiedzi zasadnym byłaby konfrontacja wypowiedzi Pani dyrektor Szkoły Podstawowej nr 22 z siedzibą w Tychach z dokumentacją, którą dysponujemy i protokołami z kontroli Kuratorium Oświaty w Katowicach. Jednostronne przyjęcie wyjaśnień rodzi bezsprzecznie kolejny konflikt, który jest następstwem błędów, zaniedbań, braku przepływu poprawnej informacji. Uzasadnia to podejrzenie celowego wprowadzania opinii publicznej oraz Radnych miasta w błąd. Nasz Syn o którym mowa w interpelacji rozpoczął edukację ww. placówce oświatowej w miesiącu wrześniu 2018r.
Niepełnosprawność ucznia została poparta stosowną dokumentacją medyczną, Orzeczeniem o Niepełnosprawności, Orzeczeniem o Kształceniu Specjalnym oraz zaleceniami o wdrożeniu dodatkowych zajęć, w tym rewalidacji, terapii sensorycznej, zajęć logopedycznych. Placówka oświatowa miała doskonałą wiedzę, iż przyjmuje do szkoły dziecko niepełnosprawne. Prawa dziecka niepełnosprawnego nie wynikają z dobrej, bądź złej woli dyrekcji szkoły, schematu organizacyjnego panującego w placówce, absencji kadry, która ma obowiązek prowadzić zajęcia.
Dyrektor placówki oświatowej jest podmiotem odpowiedzialnym za zabezpieczenie dziecka w należne prawa wynikające z Ustaw, Uchwał, Rozporządzeń. Wynika to choćby z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017 r w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017r poz. 703) § 2.pkt. 4 oraz Art. 68 ust.1. ( prawo oświatowe) mówiące expressis verbis o tym iż dyrektor szkoły publicznej w szczególności odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Ramowy plan nauczania określa tygodniowy, a w szkołach dla dorosłych prowadzących zajęcia w formie zaocznej – semestralny wymiar godzin dla uczniów poszczególnych klas lub semestrów w danym typie szkoły przeznaczonych na realizację:(..) zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.47 ust.1pkt 5 ustawy – Prawo oświatowe §4.1.
W niniejszym przypadku nie prawdą jest, że na początku roku szkolnego nasz Syn został objęty dodatkowymi zajęciami w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, terapią integracji sensorycznej, zajęciami rewalidacyjnymi oraz zajęciami logopedycznymi. Zgodnie z protokołem kontroli na wniosek Wojewody Śląskiego syg. WN. 5533.1.51.2018r wynika, że w pierwszym tygodniu nauki nie zrealizowano zajęć rewalidacyjnych co jest niezgodne z ust. 2 pkt. 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 marca 2017r w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017r poz. 703).
Pierwsze zajęcia rewalidacyjne odbyły się 12 września były to do dnia kontroli tj. 4 października 2018r jedyne zajęcia rewalidacyjne. Dyrektor szkoły w czasie nieobecności nauczyciela nie przydzieliła zastępstw. W indywidualnym programie edukacyjno terapeutycznym zostały zaplanowane zajęcia logopedyczne, od dnia 3 września 2018r na I etap edukacyjny. Do dnia kontroli kuratora tj. 4 października 2018r odbyły się jedynie jedne zajęcia logopedyczne 28 września 2018r. Od października 2018r zostały odwołane również zajęcia logopedyczne w dniach 9 listopada oraz 14 grudnia 2018 roku. Dyrektor szkoły w czasie nieobecności nauczyciela nie przydzieliła zastępstw.
Uczeń objęty jest również zajęciami o charakterze edukacyjno- terapeutycznym. Do dnia pierwszej kontroli tj. 4 października 2018r uczestniczył w tych zajęciach tylko dwa razy. Wyżej wymienione zajęcia nie zostały zamieszczone w arkuszu organizacji szkoły na rok szkolny 2018 2019r. Zgodnie z oświadczeniem dyrektora szkoły zajęcia edukacyjno- terapeutyczne nauczyciel prowadzi w ramach tzw. zajęć statutowych co jest niezgodne z art. 42 ust. 2 d ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r – Karta Nauczyciela ( Dz.U. z 2018r poz. 967.)
W związku z ujawnieniem nieprawidłowości przez Kuratorium Oświaty w Katowicach zostały przedstawione zalecenia o usunięciu ich w terminie do 13 listopada, ponowna kontrola przeprowadzona w grudniu 2018r. wykazała, że zalecenia nie zostały w pełni zrealizowane w punkcie najważniejszym 3) dotyczącym realizowania systematycznych zajęć rewalidacyjnych dla ucznia niepełnosprawnego zgodnie z uts. 2 pkt. 2 Załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2018r w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U z 2017 poz. 703.
Z początkiem roku szkolnego zajęcia rewalidacyjne zostały zaplanowane z naruszeniem prawa w trakcie godzin dydaktycznych wynikających z ramowych planów nauczania i siatki godzin przewidzianej dla danego etapu edukacyjnego, co mogło skutkować trudnościami w realizacji przez ucznia treści zawartych w podstawie programowej. Rodzice dziecka zwrócili na to uwagę i dopiero w piśmie z dnia 3 października 2018r dyrektor szkoły po pierwszej kontroli zrealizowała zalecenia i pisemnie poinformowała nas że systematyczne zajęcia rewalidacyjne z zakresu psychopedagogiki specjalnej, będą realizowane dopiero od dnia 8 października 2018 r po zaleceniach kontrolnych.
Ponadto jako rodzice dziecka nie zostaliśmy poinformowani o terminie spotkania zespołu opracowującego IPET. Jest to niezgodne z & 6 ust. 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2017 poz. 1578 , ze zm.).
IPET został opracowany zgodnie z prawem dopiero w dniu 22 października 2018r a wydany w dniu 29.10.2018r po zaleceniach kontrolnych. W tym miejscu również zostało naruszone prawo ponieważ obowiązkiem dyrektora było opracowanie ipetu do 30 września danego roku szkolnego. Z analizy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wynikała potrzeba objęcia dziecka zajęciami rewalidacyjnymi w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej: terapią integracji sensorycznej i terapią logopedyczną.
W ipecie nie uwzględniono wszystkich zajęć specjalistycznych wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, tzn. terapii integracji sensorycznej co jest niezgodne z & 5 pkt.1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2017 poz. 1578, ze zm.).
Dopiero po naszej interwencji pisemnej z dnia 2.10.2018r wzywającej dyrektora szkoły do realizacji orzeczenia o kształceniu specjalnym Syna i pierwszej kontroli kuratorium wykazującej nieprawidłowości, dyrektor szkoły poinformował nas pisemnie 3 października 2018r o tym że od 8 października 2018r nasz Syn będzie uczestniczył w zajęciach terapii integracji sensorycznej przeznaczonych dla innego ucznia. Również w dniu 3 października 2018r dyrektor szkoły poinformowała nas pisemnie że dopiero po naszej interwencji i kontroli kuratorium realizując zalecenia zwróci się z pismem do Dyrektora Miejskiego Centrum Oświaty w Tychach, o przyznanie środków na realizację dodatkowej godziny tygodniowo zajęć (terapii SI) dla naszego Syna. Natomiast dnia 31 października dyrektor szkoły informuje nas że szkoła otrzymała zgodę z MCO na realizację jednej godziny tygodniowo SI dla Syna. 17 grudnia zajęcia SI zostały odwołane. Dyrektor szkoły w czasie nieobecności nauczyciela nie przydzieliła zastępstw.
11 października 2018 r pani nauczycielka wskazana w pismie odpowiedzialna za realizację zajęć rewalidacyjnych poinformowała nas mailem o zmianach grafiku zajęć z poniedziałków na czwartki.18 listopada 2018r ponownie pani nauczycielka z zajęć rewalidacyjnych poinformowała nas mailowo o tym że ponownie zmienia dziecku grafik zajęć na poniedziałki od 19 listopada. Informacja została wysłana z dnia na dzień bez żadnych konsultacji z nami. W związku z tym że grafik zajęć został zmieniony z dnia na dzień i wprowadził chaos, Syn nie uczestniczył w tych zajęciach z powodu innych obowiazków rodzinnych oraz dodatkowych zajęć (nauka pływania), wizyty u psychiatry czy też zaplanowane stomatologiczne. Wobec powyższego 19 listopada zwróciliśmy się z prosbą o przywrócenie planu zajęć ponownie na czwartki jak odbywały się dotychczas na wniosek nauczyciela.
Powyższy grafik zajęć okazał się sprawdzonym i zatwierdzonym przez dyrektora szkoły, a zarazem pozwolił nam na organizację obowiązków rodzinnych oraz dodatkowych pozaszkolnych zajęć Syna. Należy również podkreślić, że takie zaskakujące nieoczekiwane zmiany bywały już w pażdzierniku a my jako rodzice z wielkim szacunkiem i zrozumieniem dostosowaliśmy się do powyższych zmian, mimo tego że dezorganizowały one nie raz nasze inne obowiązki związane z wychowaniem dzieci i nie były stabilne jak wskazywała Pani dyrektor w piśmie z dnia 3 pażdziernia 2018r.
Mając powyższe na uwadze, chcemy stanowczo podkreślić, że w procesie kształcenia naszego niepełnosprawnego Syna bardzo ważne znaczenie ma zachowanie odpowiedniego schematu pracy, planu dnia, planu lekcji i terminu, do którego należy się dostosować. Nie musimy chyba przypominać o tak ważnych kwestiach, że dziecko z zespołem aspergera lepiej funkcjonuje, gdy zna swój plan zajęć oraz gdy nie jest zaskakiwany zmianami, które zbyt nagminnie towarzyszą w jego procesie kształcenia o czym wspomniano w protokole drugiej grudniowej rekontroli Kuratorium Oświaty w Katowicach gdzie również zastosowano pod tym względem zalecenia. 26 listopada pani dyrektor ponownie zmieniła grafik zajęć rewalidacyjnych i przychyliła się do naszej prośby pozostawiając grafik obowiązujący dotychczas i zapweniła że zajęcia będą się odbywać systematycznie w czwartki.
W dniu 29 listopada Pani nauczycielka z niewyjaśnionych przyczyn nie odebrała dziecka ze świetlicy w której Syn oczekiwał na zajęcia i tym samym kolejny raz pozbawiono ucznia zajęć. 2 grudnia 2018 r nauczycielka odpowiedzialna za zajęcia rewalidacyjne poinformowała nas mailowo że ze względu na zwolnienie lekarskie w dniach 3 – 7 grudnia wszystkie zajęcia zostają odwołane. 13 grudnia poraz kolejny pani nauczycielka informuje nas drogą elektroniczną , że od 13-20 grudnia 2018 r wszystkie zajęcia będą odwołane.
Po przeprowadzonej grudniowej rekontroIi Kuratorium Oświaty w Katowicach i wykryto kolejne nieprawidłowościach, kuratorium przedstawiło w protokole kolejne zalecenia. Do zaleceń odniosła się Pani dyrektor pismem z dnia 24. grudnia 2018r. informując nas o nowym terminie realizacji systematycznych najważniejszych zajęć rewadilacyjnych wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które do końca roku 2018 nie były realizowane zgodnie z uts. 2 pkt. 2 Załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2018r w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U z 2017 poz. 703 mimo zaleceń kuratorium z pierwszej kontroli.
Mając na uwadze, że zajęcia z zakresu logopedii od września 2018r nie odbywały się systematycznie, terapia integracji sensorycznej nie odbywała się do momentu pierwszej kontroli wcale a szeroko pojęte zajęcia edukacyjno- terapeutyczne prowadzone przez specjalistę z zakresu psychopedagogiki specjalnej również nie były realizowane w pełnym wymiarze do grudnia 2018r, należy wysnuć wniosek o niedopuszczalnym niedopełnieniu przez dyrektora szkoły obowiązku organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka niepełnosprawnego. Długotrwała choroba nauczyciela nie zwalnia dyrektora z właściwej organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która w procesie kształcenia i terapii każdego dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ma kluczowe znaczenie.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wykonując specjalistyczne badania, dokonując diagnozy psychologicznej i pedagogicznej wskazuje cele i zalecenia dotyczące specjalistycznych działań względem ucznia, to meritum niezbędne do ochrony zdrowia i życia, zapewniające poprawę funkcjonowania niepełnosprawnego dziecka.
Nieprzypadkowo uczeń z niepełnosprawnością określaną autyzmem (zespołem Aspergera) ma przez Ministerstwo Edukacji Narodowej przyznaną najwyższą subwencję oświatową. Jako rodzice dziecka jesteśmy głęboko zanieopokojeni całą sytuacją, brak systematyczności, realizacji celów terapeutycznych, brakiem wielospecjalistycznej i spójnej pracy nauczycieli i terapeutów, realnie wpływa na życie dziecka niepełnosprawnego.
Nie trzeba w tym miejscu udowadniać i przekonywać o słuszności stwierdzeń, odpowiednie instytucje państwowe określiły formę i kształt procesu edukacyjno- terapeutycznego ucznia, rodzi się więc pytanie dlaczego prawa ucznia do dnia 2.01.2019r nie były respektowane? Czy w powyższej sprawie koniecznym jest aby zajął stanowisko biegły Sądowy z dziedziny autyzmu (zespołu Aspergera) ?
Oświadczamy, że jesteśmy w posiadaniu pełnego materiału dowodowego który okażemy wszystkim instytucjom odpowiedzialnym za prawa naszego niepełnosprawnego Syna oraz na drodze postepowania cywilnego i karnego pytając, czy to my jesteśmy w błędzie, czy zaniedbanie leży po stronie dyrekcji szkoły. Nie omieszkamy również w odniesieniu do informacji zawartych w odpowiedzi złożenia zawiadomienia do Prokuratury, celem wyjaśnienia, czy ze strony dyrekcji nie nastąpiło naruszenie Art. 271kk Art. 231kk Art. 266kk.
W naszym odczuciu w sprawie zachodzi również uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa z art. 160 par. 1 kodeksu karnego. Przyjmując tok rozumowania wyrażonego w dniu wyroku Sądu Najwyższego z dnia: 01.04.2008r, Syg. IV KK. 381/2007 stwierdzić należy, że gdyby zaistniało zachowanie alternatywne stanowiące realizację ciążącego na szkole obowiązku poddania Syna systematycznej terapii, to zapobiegłoby wówczas narażeniu go na ciężki uszczerbek na zdrowiu.
Jak stwierdza Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 19.01.2011r Syg. IV KK 356/2010r w odniesieniu do takich sytuacji istotne jest zaniechanie przez podmiot zobowiązany wykonanie obowiązków, a to skutkuje bezpośrednim narażeniem ciężkiego uszczerbku na zdrowiu Syna. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 2.02.2010r Syg. III KK 17/2010r skutkiem przestępstwa jest realne i bezpośrednie narażenie na takie niebezpieczeństwo.
Z uwagi na ewidentną sprzeczność informacji zamieszczonych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej w Tychach z rzeczywistym stanem sprawy wzywamy do zamieszczenia w trybie pilnym w nieprzekraczalnym terminie 3 dni stosownego sprostowania zawierającego treści korelujące z faktycznym stanem sprawy odnoszącym się do dokumentacji i opisanym przez nas powyżej.
Ponadto z uwagi na brak poszanowania oraz należytej empatii w odniesieniu do naszych uczuć rodzicielskich wzywamy do zamieszczenia stosownych przeprosin na stronie Biuletynu Informacji Publiczne oraz Miejskim Centrum Oświaty w Tychach zaznaczając jednocześnie, iż brak należytej reakcji będzie przez nas odebrany jako impuls do dochodzenia swoich praw w drodze stosownych procedur sądowych.
Wyrażając przekonanie, iż dobro dziecka w szczególności niepełnosprawnego winno być podstawowym przedmiotem troski placówki oświatowej w związku z karygodnymi zaniedbaniami i naruszeniem prawa naszego niepełnosprawnego Syna tj. (Prawa ucznia objętego kształceniem specjalnym, Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Aktów Prawnych, Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ratyfikowana przez Polskę 26 lipca 2012 r. Konwencji o prawach dziecka przyjęta przez zgromadzenie ogólne Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r., Konwencji praw dziecka, Prawa Oświatowego) rzutującymi na zdrowie naszego syna wzywamy również do zamieszczenia stosownych przeprosin naszego dziecka na stronie Biuletynu Informacji Publiczne oraz Miejskim Centrum Oświaty w Tychach.
Do wiadomości:
Prezydent Miasta Tychy Pan Andrzej Dziuba
Wiceprezydent Pan Maciej Gramatyka
Przewodnicząca Rady Miasta Tychy Pani Barbara Konieczna
Radni Miasta Tychy:
Pani Anita Skapczyk Anita Skapczyk - Radna Miasta Tychy
Pani Aleksandra Wysocka-Siembiga - Radna Miasta Tychy
Pan Grzegorz Kołodziejczyk - Radny Miasta Tychy
Pan Andrzej Kściuczyk - Radny Miasta Tychy
Pan Jarosław Hajduk - Radny Miasta Tychy
Pan Sławomir Wróbel
Sekretarz Miasta Pani Aneta Luboń Stysiak
- pisze Mateusz Gruźla
cyk