[Grafzero vlog] 45. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych W Gdyni: Dzień czwarty
![[Grafzero vlog] 45. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych W Gdyni: Dzień czwarty](https://www.tysol.pl/imgcache/750x530/c//uploads/cropit/1607799069c6e7708bc4b8f61ac485dd4e037293349b3f088f15f7d56473cd4acda83290d4.jpg)
Warto przyjrzeć się konkursowi filmów krótkometrażowych. Większość z prezentowanych tu dzieł to etiudy studenckie. Można więc domyślać się, że już niedługo ich twórcy zaistnieją w świecie filmu. Jak patrzą na rzeczywistość? Co ich porusza, czego się boją, co ich fascynuje? “Wyraj” Agnieszki Nowosielskiej to próba zmierzenia się z konwencją filmu grozy i opowieścią rodziną, mimo pewnych klisz fabularnych całkiem udana. “Ostatni gwizdek” Karola Lindholma to, można powiedzieć, typowy polski dramat obyczajowy, z zakończeniem dającym bohaterom szansę na zrozumienie i przebaczenie. “Czuły film” i “Green” wpisują się w modne ostatnimi czasy tematy: homoseksualizmu w pierwszym przypadku i ekologii w drugim. Z kolei “Kamień” to dobrze nakręcona i zagrana historia będąca atakiem na rzekome zakłamanie zinstytucjonalizowanych religii (judaizmu i katolicyzmu). “Ondyna” porusza temat wykluczenia ludzi chorych na zespół wrodzonej ośrodkowej hipowentylacji, czyli tzw. “klątwę Ondyny”. Zapamiętajcie Urszulę Morgę - jej “Hern” to śmiałe i wyjątkowo udane połączenie animacji z filmem fabularnym. Świetna atmosfera i kapitalne wykonanie! Podobnie rzecz się ma z rozgrywającą się w alternatywnej rzeczywistości “Uległością” Michała Ciechomskiego. Niezwykła wyobraźnia twórcy i ciekawe tropy intertekstualne każą uważniej przyjrzeć się jego przyszłej karierze. “Problem” Tomasza Wolskiego to jedna ze zwyczajnych polskich historii, nakręcona… jednym ujęciem! Natomiast “Kattowitz” Michała Piotrowskiego jest pełną erotyki i tajemnicy, kostiumową opowieścią o Hansie Bellmerze - niemieckim surrealiście.
“Sala Samobójców. Hejter” Jana Komasy również bierze udział w konkursie głównym. Opowieść o bezwzględnym świecie nowych mediów jest luźno powiązana z pełnometrażowym, fabularnym debiutem reżysera. Tym razem poznajemy historię Tomasza Giemzy, który wyrzucony ze studiów za plagiat, postanawia za wszelką cenę odnieść sukces. Bez względu na konsekwencje. Komasa kreśli obraz Polski rozdzieranej przez nacjonalistów i liberalne elity. Co zaskakujące, o ile tych pierwszych reżyser próbuje na swój sposób usprawiedliwić, o tyle dla zachowań tych drugich nie znajduje usprawiedliwienia. Niestety, cała historia złożono z tak wielu zbiegów okoliczności, że trudno jest w nią uwierzyć.
Film dostępny jest na jednej z płatnych platform streamingowych
6,5/10
Więcej tutaj: