Obniżenie akcyzy na prąd i paliwa. Prezydent podpisał ustawę

W piątek 17 grudnia 2021 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę czasowo obniżającą akcyzę na paliwa, prąd i czasowo znoszącą podatek od sprzedaży detalicznej paliw.
/ Jakub Szymczuk - KPRP

 

 

Celem ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw jest realizacja działań w obszarze podatków, zmierzających do powstrzymania wzrostu inflacji.

Przedmiotem ustawy jest nowelizacja: 
1) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;
2) ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej; 
3) ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju; 
4) ustawy z dnia 29 września 2021 r. o rekompensacie w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego na obszarze części województwa podlaskiego oraz części województwa lubelskiego w 2021 r. 
5) ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa przewiduje:

⦁ czasową obniżkę stawek podatku na energię elektryczną i niektóre paliwa silnikowe, tj. olej napędowy, biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, benzynę silnikową, gaz skroplony LPG. Zaproponowano także wprowadzenie zwolnień dla energii elektrycznej wykorzystywanej przez gospodarstwa domowe (art. 1);
⦁ czasowe wyłączenie z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaży paliw (art. 2).
Zmiana proponowana w ustawie akcyzowej spowoduje obniżenie stawek akcyzy na ww. wyroby energetyczne do wysokości minimum akcyzowego (wliczając opłatę paliwową i opłatę emisyjną) w taki sposób, że wysokość opłaty emisyjnej i opłaty paliwowej pozostaną w 2021 r. i 2022 r. na dotychczasowym poziomie.

W związku z czasowym charakterem proponowanych zmian dodano w przepisach epizodycznych ustawy akcyzowej dwa nowe artykuły – art. 163d i art. 164a. W art. 163d uregulowano kwestie związane ze zwolnieniem od akcyzy w okresie do dnia 31 maja 2022 r. sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom tej energii w gospodarstwach domowych. W art. 164a uregulowano kwestię obniżonych stawek akcyzy na niektóre wyroby energetyczne. 

Szczegółowy zakres proponowanych zmian obejmuje:

Stawki akcyzy w okresie od dnia 20 grudnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. wyniosą na:
⦁ benzyny silnikowe o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1369,00 zł/1000 litrów;
⦁ oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1065 zł/1000 litrów;
⦁ biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN – 1065 zł/1000 litrów;
⦁ gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone – 364,00 zł/1000 kilogramów.

Stawki akcyzy w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 maja 2022 r. wyniosą na:
⦁ benzyny silnikowe o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1413,00 zł/1000 litrów;
⦁ oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1104 zł/1000 litrów;
⦁ biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN – 1104 zł/1000 litrów;
⦁ gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone – 387,00 zł/1000 kilogramów.
Stawka akcyzy na energię elektryczną w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 maja 2022 r. wyniesie – 4,60 zł/MWh.
Obniżenie stawek akcyzy powinno oznaczać spadek cen paliw na stacjach paliw. W przypadku przeniesienia całej obniżki akcyzy na końcową cenę paliw litr paliwa będzie się kształtował następująco: 
⦁ olej napędowy i biokomponenty stanowiące samoistne paliwa:
⦁ 20 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. o 8 gr/l z VAT 10 gr/l,
⦁ 1 stycznia 2022 r. – 31 maja 2022 r. o 5 gr/l z VAT o 6 gr/l;
⦁ benzyny silnikowe: 
⦁ 20 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. o 14 gr/l z VAT 17 gr/l,
⦁ 1 stycznia 2022 r. – 31 maja 2022 r. o 11 gr/l z VAT o 14 gr/l;
⦁ gaz skroplony (LPG):
⦁ 20 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. o 15 gr/l z VAT 18 gr/l,
⦁ 1 stycznia 2022 r. – 31 maja 2022 r. o 15 gr/l z VAT o 18 gr/l.

Koszt dla budżetu wprowadzenia ww. obniżek to ok. 1,327 mld zł (akcyza wraz z podatkiem VAT). 
Czasowe obniżki akcyzy na przedmiotowe paliwa silnikowe mają doprowadzić do zahamowania wzrostu cen paliw na stacjach paliw, a zatem również pomóc w walce z inflacją. Wzrost cen surowców energetycznych na rynkach światowych jest główną przyczyną wzrostu inflacji w Polsce i innych krajach unijnych. W związku z tym ograniczenie wzrostu cen paliw powinno się przyczynić do stabilizacji cen także w innych obszarach gospodarki, w tym cen żywności. 

Zwolnieniem objęta będzie sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu będącemu odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.

Koszt dla budżetu wprowadzenia zwolnienia jest szacowany na ok. 0,1 mld zł (akcyza i VAT).

W zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, jako jedno z działań mających powstrzymać wzrost inflacji, proponuje się rozwiązanie polegające na czasowym wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaży paliw.

W okresie od 1 stycznia do 31 maja 2022 roku, opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej nie będzie podlegała sprzedaż detaliczna:
⦁ benzyn silnikowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej;
⦁ olejów napędowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy akcyzowej;
⦁ biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy akcyzowej;
⦁ gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a–b ustawy akcyzowej.
Zgodnie z założeniem ustawy okresowe wyłączenie z opodatkowania sprzedaży paliw na rzecz konsumentów będzie miało wpływ na spadek ich cen na stacjach paliw.

W ustawie przewiduje się również nałożenie obowiązku zamieszczania przy kasie rejestrującej w lokalu przedsiębiorstwa, w którym dokonywana jest sprzedaż paliw silnikowych, czytelnej informacji o obniżeniu podatku akcyzowego na paliwa silnikowe oraz o niepodleganiu tych paliw opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej. 

Ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem art. 5, który ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Podkreślenia wymaga, że obniżka stawek akcyzy na wybrane paliwa ma w świetle ustawy nastąpić już od dnia 20 grudnia 2021 r.

 


 

 


 

POLECANE
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa” Wiadomości
Beata Szydło krytykuje propozycję KE ws. aut spalinowych: „To gospodarcza katastrofa”

Beata Szydło na X skomentowała ostatnie doniesienia medialne o tym, że „Komisja Europejska rezygnuje z zakazu aut spalinowych od 2035 roku”. Jak podkreśliła europoseł PiS, nowe regulacje KE nadal zagrażają europejskiemu przemysłowi samochodowemu.

Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie Wiadomości
Tego w Volkswagenie jeszcze nie było. Koncern zamyka fabrykę w Dreźnie

Z taśmy produkcyjnej fabryki Volkswagena w Dreźnie we wtorek zjechał ostatni samochód. Koncern tym samym zamknął ten zakład, co jest pierwszym takim przypadkiem dla tej firmy w Niemczech w ciągu 88 lat jej działalności. Fabryka w Dreźnie ma zostać przekształcona w centrum badań i rozwoju, skoncentrowane na półprzewodnikach, sztucznej inteligencji oraz robotyce. Połowę przestrzeni ma zająć Uniwersytet Techniczny w Dreźnie.

Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej tylko u nas
Chile skręca ostro w prawo. Prawicowa fala w Ameryce Łacińskiej

Ameryka Łacińska ma dość lewicowych eksperymentów, na dodatek prawicę w tej części świata natchnęło zwycięstwo Donalda Trumpa. W kolejnych krajach zwyciężają kandydaci konserwatywni, opowiadający się za wolnym rynkiem, rządami twardego prawa i współpracą z USA. Szczególnie symboliczny jest wynik wyborów prezydenckich w Chile: zdecydowane zwycięstwo polityka otwarcie chwalącego rządy Augusto Pinocheta.

Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. Nie dla ETS2 i paktu migracyjnego z ostatniej chwili
Rząd Czech zapowiada blokadę unijnych regulacji. "Nie" dla ETS2 i paktu migracyjnego

Nowy rząd Czech pod przewodnictwem premiera Andreja Babisza otwarcie kwestionuje kluczowe elementy polityki Unii Europejskiej. Gabinet, zaprzysiężony dzień wcześniej, przyjął uchwały odrzucające zarówno system handlu emisjami ETS2, jak i unijny pakt migracyjny, zapowiadając, że regulacje te nie zostaną wdrożone do czeskiego prawa.

Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu z ostatniej chwili
Jarmark Warszawski pod specjalnym nadzorem. Student podejrzany o planowanie zamachu

Organizator Jarmarku Warszawskiego, w związku z publikacjami dotyczącymi zatrzymania 19-letniego studenta, który miał planować zamach terrorystyczny, zwrócił się do firmy ochrony o zintensyfikowanie działań prewencyjnych, reagowania i informowania o wszelkich sytuacjach mogących stanowić zagrożenie dla odwiedzających jarmark.

Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy Wiadomości
Sondaż Politico. Kto za, a kto przeciw pomocy dla Ukrainy

Większość Niemców i Francuzów chce ograniczenia pomocy dla Ukrainy, podczas gdy Amerykanie, Brytyjczycy i Kanadyjczycy chcą ją zwiększyć lub utrzymać na obecnym poziomie - wykazał najnowszy sondaż Politico przeprowadzony w tych pięciu krajach i opublikowany we wtorek.

 GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów z ostatniej chwili
GIS wydał pilny komunikat dla konsumentów

Główny Inspektorat Sanitarny wydał ostrzeżenie dotyczące świeżych jaj z chowu ściółkowego, w których wykryto bakterie Salmonella spp. GIS apeluje, aby nie jeść jaj z partii 05.01.2026, zwłaszcza jeśli nie zostały odpowiednio ugotowane lub usmażone.

Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki tylko u nas
Niemiecka żądza przywództwa. Niemiecki think-tank proponuje trzy kroki

Aleksandra Fedorska, ekspert ds. Niemiec, analizuje najnowszy raport niemieckiego think tanku Institut für Europäische Politik, który wskazuje trzy kluczowe warunki przejęcia przez Berlin większej roli w europejskiej polityce obronnej. W tle wojna w Ukrainie, zmiany w NATO oraz ambicje nowego rządu Friedricha Merza.

KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan Wiadomości
KE wycofuje się z całkowitego zakazu aut spalinowych. Ma nowy plan

Komisja Europejska zmienia nieco podejście do planowanego zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 roku. Zamiast pełnego zakazu proponuje obowiązek redukcji emisji CO2 o 90 proc., co ma otworzyć furtkę dla wybranych technologii spalinowych i hybrydowych.

Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została odebrana Wiadomości
Skandal w Wodach Polskich. Fikcyjna inwestycja po powodzi została "odebrana"

Inwestycja popowodziowa warta ponad 400 tys. zł została formalnie odebrana, mimo że w terenie nie wykonano żadnych prac. Sprawa wyszła na jaw po ujawnieniu dokumentów z Dolnego Śląska.

REKLAMA

Obniżenie akcyzy na prąd i paliwa. Prezydent podpisał ustawę

W piątek 17 grudnia 2021 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę czasowo obniżającą akcyzę na paliwa, prąd i czasowo znoszącą podatek od sprzedaży detalicznej paliw.
/ Jakub Szymczuk - KPRP

 

 

Celem ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw jest realizacja działań w obszarze podatków, zmierzających do powstrzymania wzrostu inflacji.

Przedmiotem ustawy jest nowelizacja: 
1) ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym;
2) ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej; 
3) ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju; 
4) ustawy z dnia 29 września 2021 r. o rekompensacie w związku z wprowadzeniem stanu wyjątkowego na obszarze części województwa podlaskiego oraz części województwa lubelskiego w 2021 r. 
5) ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Ustawa przewiduje:

⦁ czasową obniżkę stawek podatku na energię elektryczną i niektóre paliwa silnikowe, tj. olej napędowy, biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, benzynę silnikową, gaz skroplony LPG. Zaproponowano także wprowadzenie zwolnień dla energii elektrycznej wykorzystywanej przez gospodarstwa domowe (art. 1);
⦁ czasowe wyłączenie z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaży paliw (art. 2).
Zmiana proponowana w ustawie akcyzowej spowoduje obniżenie stawek akcyzy na ww. wyroby energetyczne do wysokości minimum akcyzowego (wliczając opłatę paliwową i opłatę emisyjną) w taki sposób, że wysokość opłaty emisyjnej i opłaty paliwowej pozostaną w 2021 r. i 2022 r. na dotychczasowym poziomie.

W związku z czasowym charakterem proponowanych zmian dodano w przepisach epizodycznych ustawy akcyzowej dwa nowe artykuły – art. 163d i art. 164a. W art. 163d uregulowano kwestie związane ze zwolnieniem od akcyzy w okresie do dnia 31 maja 2022 r. sprzedaży energii elektrycznej odbiorcom tej energii w gospodarstwach domowych. W art. 164a uregulowano kwestię obniżonych stawek akcyzy na niektóre wyroby energetyczne. 

Szczegółowy zakres proponowanych zmian obejmuje:

Stawki akcyzy w okresie od dnia 20 grudnia 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. wyniosą na:
⦁ benzyny silnikowe o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1369,00 zł/1000 litrów;
⦁ oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1065 zł/1000 litrów;
⦁ biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN – 1065 zł/1000 litrów;
⦁ gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone – 364,00 zł/1000 kilogramów.

Stawki akcyzy w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 maja 2022 r. wyniosą na:
⦁ benzyny silnikowe o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1413,00 zł/1000 litrów;
⦁ oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyroby powstałe ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach – 1104 zł/1000 litrów;
⦁ biokomponenty stanowiące samoistne paliwa, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczone do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN – 1104 zł/1000 litrów;
⦁ gazy przeznaczone do napędu silników spalinowych skroplone – 387,00 zł/1000 kilogramów.
Stawka akcyzy na energię elektryczną w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 maja 2022 r. wyniesie – 4,60 zł/MWh.
Obniżenie stawek akcyzy powinno oznaczać spadek cen paliw na stacjach paliw. W przypadku przeniesienia całej obniżki akcyzy na końcową cenę paliw litr paliwa będzie się kształtował następująco: 
⦁ olej napędowy i biokomponenty stanowiące samoistne paliwa:
⦁ 20 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. o 8 gr/l z VAT 10 gr/l,
⦁ 1 stycznia 2022 r. – 31 maja 2022 r. o 5 gr/l z VAT o 6 gr/l;
⦁ benzyny silnikowe: 
⦁ 20 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. o 14 gr/l z VAT 17 gr/l,
⦁ 1 stycznia 2022 r. – 31 maja 2022 r. o 11 gr/l z VAT o 14 gr/l;
⦁ gaz skroplony (LPG):
⦁ 20 grudnia 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. o 15 gr/l z VAT 18 gr/l,
⦁ 1 stycznia 2022 r. – 31 maja 2022 r. o 15 gr/l z VAT o 18 gr/l.

Koszt dla budżetu wprowadzenia ww. obniżek to ok. 1,327 mld zł (akcyza wraz z podatkiem VAT). 
Czasowe obniżki akcyzy na przedmiotowe paliwa silnikowe mają doprowadzić do zahamowania wzrostu cen paliw na stacjach paliw, a zatem również pomóc w walce z inflacją. Wzrost cen surowców energetycznych na rynkach światowych jest główną przyczyną wzrostu inflacji w Polsce i innych krajach unijnych. W związku z tym ograniczenie wzrostu cen paliw powinno się przyczynić do stabilizacji cen także w innych obszarach gospodarki, w tym cen żywności. 

Zwolnieniem objęta będzie sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu będącemu odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne.

Koszt dla budżetu wprowadzenia zwolnienia jest szacowany na ok. 0,1 mld zł (akcyza i VAT).

W zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, jako jedno z działań mających powstrzymać wzrost inflacji, proponuje się rozwiązanie polegające na czasowym wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej sprzedaży paliw.

W okresie od 1 stycznia do 31 maja 2022 roku, opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej nie będzie podlegała sprzedaż detaliczna:
⦁ benzyn silnikowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej;
⦁ olejów napędowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy akcyzowej;
⦁ biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy akcyzowej;
⦁ gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a–b ustawy akcyzowej.
Zgodnie z założeniem ustawy okresowe wyłączenie z opodatkowania sprzedaży paliw na rzecz konsumentów będzie miało wpływ na spadek ich cen na stacjach paliw.

W ustawie przewiduje się również nałożenie obowiązku zamieszczania przy kasie rejestrującej w lokalu przedsiębiorstwa, w którym dokonywana jest sprzedaż paliw silnikowych, czytelnej informacji o obniżeniu podatku akcyzowego na paliwa silnikowe oraz o niepodleganiu tych paliw opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej. 

Ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem art. 5, który ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Podkreślenia wymaga, że obniżka stawek akcyzy na wybrane paliwa ma w świetle ustawy nastąpić już od dnia 20 grudnia 2021 r.

 


 

 



 

Polecane