Koniec z emisją Russia Today. Niemcy nie obejrzą już rosyjskiego medium

Niemiecki urząd regulacyjny ds. licencjonowania i nadzoru transmisji telewizyjnych (MABB) zablokował wczoraj (2 lutego) transmisję niemieckiej wersji kanału Russia Today (RT), wobec którego wysuwane są przypuszczenia o głoszenie przekazu sprzyjającego Rosji. Powodem ucięcia transmisji miał być brak ważnej licencji, która uprawniałaby RT do nadawania na terenie Niemiec.
Władimir Putin gościem programu w Russia Today Koniec z emisją Russia Today. Niemcy nie obejrzą już rosyjskiego medium
Władimir Putin gościem programu w Russia Today / Kremlin.ru, CC BY 3.0 , via Wikimedia Commons

Stacja Russia Today powstała w 2005 przy wsparciu władz rosyjskich i od momentu powstania komentatorzy polityczni i dziennikarze (również w Polsce) zarzucają stacji propagowanie rosyjskiego punktu widzenia, zwłaszcza na kwestie polityki międzynarodowej dotyczące Rosji, takie jak aneksja Krymu w 2014 roku lub rozpoczęta w tym samym roku wojna w Donbasie. Medium może pochwalić się nadawaniem transmisji w językach: angielskim, hiszpańskim, francuskim, arabskim i oczywiście rosyjskim.

Brak pozwoleń na transmisję

Niemieckojęzyczny oddział Russia Today (RT DE) zabiegał o koncesję w Niemczech i Luksemburgu, gdzie jednak niezbędnych pozwoleń nie otrzymał. Następnie aplikował do rządu Serbii o koncesję kablowo-satelitarną, tym razem już z powodzeniem.

Pierwsza transmisja RT DE ujrzała światło dzienne 16 grudnia, jednak już 6 dni później niemieckie organy nakazały natychmiastowe przerwanie transmisji. By wyegzekwować swą wolę, niemiecki urząd zwrócił się do francuskiego operatora satelitarnego Eutelsat, który umożliwiał transmisję RT DE, by nadawanie kanału przerwać. Wciąż jednak RT DE miało możliwość transmitowania programów za pośrednictwem swojej strony internetowej oraz aplikacji mobilnej. Decyzją MAAB z 2 lutego również te kanały komunikacji zostały dla RT DE przerwane.

Wcześniej stacja próbowała transmitować programy również w serwisie Youtube, jednak administracja strony szybko zablokowała kanał RT DE oficjalnie z powodu szerzenia przezeń dezinformacji. Nie pomogło założenie kolejnego kanału, bo ten szybko podzielił los poprzednika.

Rosja nie milczy w tej sprawie

Przedstawiciele RT DE trzymają się narracji, że koncesja kablowo-satelitarna przyznana w Serbii pozwala na podstawie europejskiego prawa transmitować stacji także na terenie Niemiec. Zapowiedzieli także odwoływanie się od decyzji niemieckiego regulatora. W takim przypadku sprawa trafiłaby do sądu.

"To kompletna bzdura. Nie zamierzamy przestać nadawać. To jakby w Rosji zabroniono Deutsche Welle nadawania na własnej stronie internetowej. Przy okazji, może warto spróbować?" - skomentowała sprawę na Twitterze redaktor naczelna RT DE Margarita Simonian.

Komentarz w sprawie wygłosiło również ministerstwo spraw zagranicznych Federacji Rosyjskiej, nazywając decyzję regulatora "polityczną"

Cofnięcie możliwości emisji RT DE nie jest tutaj precedensem. Podobne przypadki miały już miejsce na Ukrainie po aneksji Krymu oraz na Litwie i Łotwie w 2020 roku.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:

 

POLECANE
Powinniśmy przyjąć imigrantów Łukaszenki?
Udostępnij:
Koronawirus
Vademecum Pracownika
Emerytury
Stażowe