NASA właśnie opublikowała nagranie z uderzenia sondy DART w planetoidę. Misja miała być elementem programu obrony planetarnej przed zagrażającymi Ziemi ciałami kosmicznymi.
Sonda DART Niesamowite! Tak działa obrona planetarna. Jest nagranie z uderzenia sondy DART w planetoidę
Sonda DART / EPA/NASA/JOHNS HOPKINS APL/STEVE GRIBBEN HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES Dostawca: PAP/EPA

W nocy z poniedziałku na wtorek polskiego czasu (26/27 września) nastąpił kluczowy moment misji NASA o nazwie DART: uderzenie sondy w planetoidę w celu zmiany jej trajektorii. Agencja chce sprawdzić w praktyce, czy tego typu metody mogą realnie wpływać na orbity tych kosmicznych obiektów.

W Układzie Słonecznym krąży ponad milion znanych planetoid (asteroid). Wśród nich rozróżnia się podgrupę potencjalnie niebezpiecznych planetoid (ang. Potentially Hazardous Asteroids, PHAs), które są na tyle duże, że w przypadku zderzenia z Ziemią mogłyby wyrządzić znaczne szkody. Jest ich znanych kilka tysięcy.

Specjaliści w ramach tzw. obrony planetarnej zastanawiają się od lat, w jaki sposób można byłoby obronić się przed uderzeniem, gdyby taki obiekt znalazł się na kursie kolizyjnym z Ziemią.

Próba zmiany orbity

Jednym z pomysłów jest próba zmiany orbity planetoidy odpowiednio wcześnie poprzez uderzenie w obiekt. Celem projektu DART (Double Asteroid Redirection Test) jest przetestowanie przy pomocy bezzałogowej sondy kosmicznej, czy ten sposób na zapobieżenie potencjalnej kolizji planetoidy z Ziemią może być skuteczny.

Dokładnie 27 września o godz. 1:14 polskiego czasu sonda DART ma kinetycznie uderzyć w Dimorphosa, księżyc planetoidy Didymos. Masa sondy w momencie uderzenia w planetoidę będzie wynosić nieco ponad pół tony (masa zależy od tego, jak dużo paliwa sonda zużyje). Masa Dimorphosa nie jest znana, ale przy przyjęciu założeń odnośnie gęstości obiektu, szacowana jest na prawie 5 miliardów kilogramów. Sonda uderzy w obiekt z prędkością 6,6 km/s, co powinno zmienić prędkość księżyca o 0,4 mm/s. Wydaje się to niewiele, ale z upływem lat powinno doprowadzić do zauważalnej zmiany orbity.

W efekcie impaktu Dimorphos powinien nieco zbliżyć się do Didymosa. Obecnie okres orbitalny wynosi 11 godzin i 55 minut, a po uderzeniu powinien się skrócić. Teleskopy na Ziemi są w stanie mierzyć zmiany jasności układu dwóch omawianych planetoid i na tej podstawie astronomowie mogą obliczyć orbitę Dimorphosa oraz sprawdzić, czy doszło do zmiany.

Datę impaktu celowo wybrano tak, aby planetoida znajdowała się blisko Ziemi, co ułatwi obserwacje teleskopami.

LICIACube

Dodatkowo sondzie DART towarzyszy niewielki satelita LICIACube od Włoskiej Agencji Kosmicznej, który został wypuszczony przez sondę przed uderzeniem w planetoidę, aby monitorować zdarzenie. Później, w 2024 roku Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wyślę sondę Hera, żeby zbadać utworzony krater i nową orbitę planetoidy. Hera ma dotrzeć do planetoidy w 2026 roku.

Sondę DART wystrzelono z Ziemi 24 listopada 2021 roku z bazy Vandenberg w Kalifornii. Posłużono się do tego rakieta nośną Falcon 9.

Planetoida Didymos została odkryta w 1996 roku w ramach przeglądu nieba Spacewatch. Z kolei jej księżyc Dimorphos odkryto w 2003 roku. Ta podwójna asteroida okrąża Słońce z okresem 2 lat i 1 miesiąca. Większe ciało ma 780 metrów średnicy, a jego księżyc mierzy 160 metrów.

Misja DART nie jest pierwszą próbą uderzania w małe ciała Układu Słonecznego. 4 lipca 2005 roku z jądrem komety Tempel 1 zderzył się impaktor wypuszczony przez amerykańską sondę Deep Impact. Wtedy celem nie była jednak próba zmiany trajektorii lotu komety, a chęć lepszego zbadania jej wnętrza.(PAP)

cza/ agt/

Strzelanina podczas akcji CBŚP w Straszynie. Nie żyje napastnik Wiadomości
Strzelanina podczas akcji CBŚP w Straszynie. Nie żyje napastnik

Strzelanina w Straszynie w gminie Pruszcz Gdańsku. Jak podało Radio Gdańsk do zajścia doszło w trakcie akcji zatrzymania podejrzanego przez Centralne Biuro Śledcze Policji. Prokuratura potwierdziła, że doszło do użycia broni.

To koniec partii KORWiN. Mentzen podjął decyzję Wiadomości
To koniec partii KORWiN. Mentzen podjął decyzję

Nowy prezes partii KORWiN Sławomir Mentzen poinformował na Twitterze, iż ugrupowanie zmienia nazwę.

Pobito wójta gminy Lidzbark Warmiński. Trafił do szpitala Wiadomości
Pobito wójta gminy Lidzbark Warmiński. Trafił do szpitala

Wójt gminy Lidzbark Warmiński Fabian Andrukajtis został poważnie pobity podczas balu charytatywnego. Mężczyzna trafił do szpitala. Sprawą zajęła się policja.

Nie żyje aktor znany ze „Strażnika Teksasu” Wiadomości
Nie żyje aktor znany ze „Strażnika Teksasu”

Media obiegła przykra wiadomość. Nie żyje Clarence Gilyard Jr., któremu największą popularność przyniosły role w „Strażniku Teksasu” oraz „Szklanej pułapce”. Gwiazdor odszedł w wieku 66 lat.

Na Hawajach wybuchł największy na świecie aktywny wulkan [WIDEO] Wiadomości
Na Hawajach wybuchł największy na świecie aktywny wulkan [WIDEO]

Obudził się największy czynny wulkan świata. Ostatni raz jego aktywność odnotowano w 1983 roku. W niedzielę tuż przed północą z krateru Mauna Loa wydostała się lawa.

Tuleya po przywróceniu go do sędziowania „nadal nie uznaje tej izby za sąd”, ale „w środę stawi się w pracy” Wiadomości

– Z pewnością w środę stawię się w pracy w sądzie; jestem jednak przygotowany na każdy zwrot – powiedział PAP warszawski sędzia Igor Tuleya, komentując orzeczenie nowej Izby Sądu Najwyższego, która przywróciła go do obowiązków sędziowskich. Dodał, że nadal nie uznaje tej izby za sąd.

„To była i jest obsesja Donalda Tuska” Wiadomości
„To była i jest obsesja Donalda Tuska”

– Zmiana strategii walki z PiS-em na bardziej agresywną, w postaci wartościowania moralnego, nie podoba się i osłabia zaufanie do Donalda Tuska. Nie udaje mu się stworzenie bloku opozycyjnego. I nie uda mu się, o czym doskonale wiemy. To była i jest obsesja Donalda Tuska – mówił w Radiu Gdańsk prof. Henryk Domański, socjolog z Polskiej Akademii Nauk.

Tarnów. Wypadek busa przewożącego niepełnosprawne dzieci Wiadomości
Tarnów. Wypadek busa przewożącego niepełnosprawne dzieci

Cztery osoby trafiły do szpitala po wypadku, do którego doszło we wtorek rano na gminnej drodze w Szynwałdzie (pow. tarnowski). Bus wiozący niepełnosprawne dzieci na zajęcia do szkół w Tarnowie wypadł z jezdni i wjechał do przydrożnego rowu – podaje tarnowska policja.

Coraz goręcej na linii Zełenski–Kliczko. Prezydent zarzucił merowi Kijowa fałszowanie raportów Wiadomości

Jak podaje Ośrodek Studiów Wschodnich, prezydent Ukrainy zarzucił merowi Kijowa Witalijowi Kliczce fałszowanie raportów dot. utworzenia tzw. punktów niezłomności.

Sąd Najwyższy podjął decyzję ws. przymusowego doprowadzenia do prokuratury sędziego Igora Tulei Wiadomości

Izba Odpowiedzialności Zawodowej Sądu Najwyższego we wtorek prawomocnie nie zgodziła się na zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie do prokuratury sędziego Igora Tuleyi. SN uchylił też zawieszenie sędziego w obowiązkach i obniżenie jego wynagrodzenia.

Marsz