Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego

W liście otwartym opublikowanym na początku września 2023 r. związki zawodowe, przemysł i pracodawcy wezwały Komisję Europejską do przyspieszenia transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i poprawy jego konkurencyjności.
 Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego
/ workman manufacturing in a car factory

Współautorem pisma ze strony związkowej jest federacja  IndustriAll Europe, której członkiem jest m.in. Sekretariat Metalowców NSZZ „Solidarność’ reprezentujący polskich pracowników tej branży. Zostało ono skierowane do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji; Maroša Šefčoviča, wiceprzewodniczącego wykonawczego oraz Thierry Bretona, komisarza ds. rynku wewnętrznego. Sygnatariusze na wstępie zaznaczyli, że reprezentują szerokie spektrum motoryzacyjnego łańcucha wartości i są zaangażowani w kształtowanie zielonej i cyfrowej transformacji. Jednocześnie ostrzegli, że dalsze zwlekanie z działaniami odnoszącymi się do dekarbonizacji tej branży grozi opóźnieniami, które nieuchronnie osłabią transformację i konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zagrozi to również zatrudnieniu w branży, która generuje ponad 13 milionów miejsc pracy w UE.  Sygnatariusze listu  oczekują, że Komisja Europejska pilnie ustanowi solidne ramy zarządzania tymi wyzwaniami i nadać priorytet sześciu kluczowym działaniom. Treść listu dostępna jest https://news.industriall-europe.eu/Article/940

Autorzy listu podkreślają, że kluczowe znaczenie w strategii przemysłowej będzie miało zapewnienie niezawodnych i atrakcyjnych kosztowo źródeł energii. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dokonania zielonej transformacji w transporcie, apelują o wsparcie instytucjonalne i finansowe Komisji Europejskiej dla stworzenia europejskiego łańcucha dostaw komponentów mobilności niskoemisyjnej, zmniejszając tym samym uzależnienie Europy od importu z krajów trzecich, jak również przypominają o wkomponowaniu założeń strategii wodorowej  w kontekście całości przyszłych działań.

Jako najpoważniejsze przeszkody dla transformacji wskazano rozdrobnienie  regulacji w poszczególnych państwach UE, co tworzy w sektorze nastrój braku stabilności i przewidywalności, a który jednocześnie podważa inwestycje i osłabia popyt rynkowy. Dlatego sygnatariusze zwracają się do KE aby stworzyła warunki legislacyjne do dokończenia budowy jednolitej infrastruktury ładowania i tankowania samochodów niskoemisyjnych, a także usunęła bariery dla handlu transgranicznego.

Mocno akcentowany jest również w liście społeczny wymiar transformacji. UE musi zrobić wszystko co możliwe aby proces przeobrażeń przebiegał w atmosferze dialogu społecznego, z poszanowaniem interesów ekonomicznych mieszkańców regionów, w których lokalne społeczności są uzależnione od branży automotive. Dlatego tak ważna będzie kwestia zdobywania nowych umiejętności cyfrowych przez pracowników. Wśród autorów listu istnieje mocne przeświadczenie, że tylko idąc tą ścieżką, można utrzymać społeczne poparcie dla zakładanych zmian. Mają również nadzieję, że ta świadomość będzie towarzyszyła decyzjom unijnych decydentów.

„W pełni popieramy postulaty, które zostały sformułowane w liście” – mówi Grzegorz Pietrzykowski, przewodniczący Sekretariatu Metalowców Zresztą te kwestie są na bieżąco omawiane na spotkaniach gremiów związkowych reprezentujących branże przemysłowe w których biorą udział przedstawiciele Sekretariatu. Uważamy, że to już jest naprawdę ostatni dzwonek aby Komisja Europejska opracowała spójną, europejską strategię przemysłową, w której poczesne miejsce znalazłoby się dla branży automotive. Niestety, Chiny i Ameryka odjeżdżają Europie w coraz szybszym tempie. Zmian technologicznych nie da się zatrzymać i Unia Europejska powinna na to odpowiedzieć. W Polsce branża motoryzacyjna jest jednym z największych pracodawców, nasz kraj jest 5-6 producentem samochodów w Europie, dlatego temat jest dla nas szczególnie ważny i musimy angażować się w promowanie działań, o których piszą autorzy listu.” – kończy Grzegorz Pietrzykowski.


 

POLECANE
Kazik wygarnął Biedroniowi, nie zabrakło wulgaryzmów z ostatniej chwili
Kazik wygarnął Biedroniowi, nie zabrakło wulgaryzmów

Kazik Staszewski znów nie gryzł się w język. Muzyk opublikował wideo, na którym wykonuje wulgarną piosenkę skierowaną bezpośrednio do europosła Lewicy Roberta Biedronia. To reakcja na jego bulwersujący komentarz dotyczący zdjęcia prezydentów Karola Nawrockiego i Donalda Trumpa.

Anna Bryłka dla Tysol.pl: Moja grupa w PE ma zablokować cel klimatyczny UE na 2040 rok tylko u nas
Anna Bryłka dla Tysol.pl: Moja grupa w PE ma zablokować cel klimatyczny UE na 2040 rok

- Sprawozdawcą aktu prawnego w Parlamencie Europejskim dot. celu klimatycznego na rok 2040 została moja grupa. Dlaczego? Bo dostaliśmy poparcie Europejskiej Partii Ludowej na zablokowanie aktu, a nie może tego zrobić EPL. Oni poprą zablokowanie, ale sami nie mogą być inicjatorami. To byłaby dla nich kompromitacja - zdradza Anna Bryłka, eurodeputowana do PE z ramienia Konfederacji w rozmowie z Konradem Wernickim.

Eksplozja pod Warszawą na poligonie, rannych dwóch cywilów. Jest komunikat Żandarmerii Wojskowej z ostatniej chwili
Eksplozja pod Warszawą na poligonie, rannych dwóch cywilów. Jest komunikat Żandarmerii Wojskowej

Mazowiecki Oddział Żandarmerii Wojskowej poinformował o poważnym incydencie na terenie poligonu wojskowego w Warszawie-Rembertowie. Doszło tam do eksplozji ładunku wybuchowego. Ranne zostały dwie osoby cywilne.

Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Gdańska

W niedzielę, 7 września, w Gdańsku odbędzie się 63. Bieg Westerplatte – najstarszy i najdłużej organizowany bieg uliczny w kraju na dystansie 10 km. Na trasie zobaczymy około 4 tys. uczestników, co oznacza spore zmiany w ruchu drogowym i komunikacji miejskiej.

Lubelskie: Niedaleko Przewodowa rozbił się niezidentyfikowany obiekt latający z ostatniej chwili
Lubelskie: Niedaleko Przewodowa rozbił się niezidentyfikowany obiekt latający

W miejscowości Majdan-Sielec na Lubelszczyźnie doszło do niepokojącego zdarzenia: na ziemię spadł niezidentyfikowany obiekt latający, prawdopodobnie dron. Okoliczności wypadku badają służby.

Gorąco pod Abotakiem. Ciemnoskóry mężczyzna uderzył działaczkę pro life z ostatniej chwili
"Gorąco pod Abotakiem". Ciemnoskóry mężczyzna uderzył działaczkę pro life

Przed kliniką aborcyjną „Abotak” w Warszawie doszło do skandalicznego incydentu. Podczas protestu środowisk pro-life czarnoskóry mężczyzna zaatakował wolontariuszkę Fundacji Życie i Rodzina. O całej sytuacji poinformował Krzysztof Kasprzak, członek zarządu fundacji.

Polski zakonnik zatrzymany na Białorusi. Karmelici wydali oświadczenie z ostatniej chwili
Polski zakonnik zatrzymany na Białorusi. Karmelici wydali oświadczenie

Na Białorusi zatrzymano 27-letniego zakonnika z Polski, którego tamtejsze władze oskarżają o szpiegostwo. Zakon karmelitów wydał w tej sprawie specjalne oświadczenie, a polskie służby podkreślają, że to kolejna prowokacja reżimu Aleksandra Łukaszenki. 

W dniu pogrzebu polskich ofiar ukraińskie władze wciąż relatywizują Wołyń. Ofiary z dwóch stron z ostatniej chwili
W dniu pogrzebu polskich ofiar ukraińskie władze wciąż relatywizują Wołyń. "Ofiary z dwóch stron"

W sobotę odbyły się uroczystości pogrzebowe ofiar zbrodni wołyńskiej ekshumowanych w Puźnikach na zachodzie Ukrainy. W czasie uroczystości ukraińskie władze ponownie próbowały relatywizować winy, mówiąc o krzywdach „dwóch stron” i „tragedii dwóch narodów”.

Puźniki: pogrzeb 42 ofiar UPA. Ekshumacje odsłoniły prawdę o zbrodni z ostatniej chwili
Puźniki: pogrzeb 42 ofiar UPA. Ekshumacje odsłoniły prawdę o zbrodni

Dzisiaj odbyły się uroczystości pogrzebowe ofiar zbrodni wołyńskiej ekshumowanych w Puźnikach. Podczas prac znaleziono szczątki co najmniej 42 osób – kobiet, mężczyzn i dzieci. Zbrodnia w Puźnikach to jedna z wielu masakr dokonanych przez ukraińskich nacjonalistów.

Rozmowy pokojowe z Putinem. Zełenski złożył propozycję z ostatniej chwili
Rozmowy pokojowe z Putinem. Zełenski złożył propozycję

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski w rozmowie z amerykańską stacją ABC zaproponował Kijów jako miejsce spotkania z Władimirem Putinem. Wcześniej rosyjski przywódca wcześniej zasugerował, że rozmowy mogłyby się odbyć w Moskwie.

REKLAMA

Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego

W liście otwartym opublikowanym na początku września 2023 r. związki zawodowe, przemysł i pracodawcy wezwały Komisję Europejską do przyspieszenia transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i poprawy jego konkurencyjności.
 Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego
/ workman manufacturing in a car factory

Współautorem pisma ze strony związkowej jest federacja  IndustriAll Europe, której członkiem jest m.in. Sekretariat Metalowców NSZZ „Solidarność’ reprezentujący polskich pracowników tej branży. Zostało ono skierowane do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji; Maroša Šefčoviča, wiceprzewodniczącego wykonawczego oraz Thierry Bretona, komisarza ds. rynku wewnętrznego. Sygnatariusze na wstępie zaznaczyli, że reprezentują szerokie spektrum motoryzacyjnego łańcucha wartości i są zaangażowani w kształtowanie zielonej i cyfrowej transformacji. Jednocześnie ostrzegli, że dalsze zwlekanie z działaniami odnoszącymi się do dekarbonizacji tej branży grozi opóźnieniami, które nieuchronnie osłabią transformację i konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zagrozi to również zatrudnieniu w branży, która generuje ponad 13 milionów miejsc pracy w UE.  Sygnatariusze listu  oczekują, że Komisja Europejska pilnie ustanowi solidne ramy zarządzania tymi wyzwaniami i nadać priorytet sześciu kluczowym działaniom. Treść listu dostępna jest https://news.industriall-europe.eu/Article/940

Autorzy listu podkreślają, że kluczowe znaczenie w strategii przemysłowej będzie miało zapewnienie niezawodnych i atrakcyjnych kosztowo źródeł energii. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dokonania zielonej transformacji w transporcie, apelują o wsparcie instytucjonalne i finansowe Komisji Europejskiej dla stworzenia europejskiego łańcucha dostaw komponentów mobilności niskoemisyjnej, zmniejszając tym samym uzależnienie Europy od importu z krajów trzecich, jak również przypominają o wkomponowaniu założeń strategii wodorowej  w kontekście całości przyszłych działań.

Jako najpoważniejsze przeszkody dla transformacji wskazano rozdrobnienie  regulacji w poszczególnych państwach UE, co tworzy w sektorze nastrój braku stabilności i przewidywalności, a który jednocześnie podważa inwestycje i osłabia popyt rynkowy. Dlatego sygnatariusze zwracają się do KE aby stworzyła warunki legislacyjne do dokończenia budowy jednolitej infrastruktury ładowania i tankowania samochodów niskoemisyjnych, a także usunęła bariery dla handlu transgranicznego.

Mocno akcentowany jest również w liście społeczny wymiar transformacji. UE musi zrobić wszystko co możliwe aby proces przeobrażeń przebiegał w atmosferze dialogu społecznego, z poszanowaniem interesów ekonomicznych mieszkańców regionów, w których lokalne społeczności są uzależnione od branży automotive. Dlatego tak ważna będzie kwestia zdobywania nowych umiejętności cyfrowych przez pracowników. Wśród autorów listu istnieje mocne przeświadczenie, że tylko idąc tą ścieżką, można utrzymać społeczne poparcie dla zakładanych zmian. Mają również nadzieję, że ta świadomość będzie towarzyszyła decyzjom unijnych decydentów.

„W pełni popieramy postulaty, które zostały sformułowane w liście” – mówi Grzegorz Pietrzykowski, przewodniczący Sekretariatu Metalowców Zresztą te kwestie są na bieżąco omawiane na spotkaniach gremiów związkowych reprezentujących branże przemysłowe w których biorą udział przedstawiciele Sekretariatu. Uważamy, że to już jest naprawdę ostatni dzwonek aby Komisja Europejska opracowała spójną, europejską strategię przemysłową, w której poczesne miejsce znalazłoby się dla branży automotive. Niestety, Chiny i Ameryka odjeżdżają Europie w coraz szybszym tempie. Zmian technologicznych nie da się zatrzymać i Unia Europejska powinna na to odpowiedzieć. W Polsce branża motoryzacyjna jest jednym z największych pracodawców, nasz kraj jest 5-6 producentem samochodów w Europie, dlatego temat jest dla nas szczególnie ważny i musimy angażować się w promowanie działań, o których piszą autorzy listu.” – kończy Grzegorz Pietrzykowski.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe